Toon posts:

Linksys WRT54GL houdt geen 3 dagen uptime vol!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemiddag,

We hebben hier een klein thuisnetwerkje met een Alice modem, daaraan een Linksys WRT54GL en daar weer een NAS, een bekabelde cliënt pc en twee draadloze computers (1 laptop en 1 draadloze pc).

Werkt allemaal prima, de Alice box heeft een uptime van een maand (die werd onderbroken doordat ik nog wat wilde kloten) en de NAS houdt het ook prima vol (mini pc'tje met Clarkconnect).

De WRT54GL knalt er echter zeer regelmatig uit, langer dan 3 dagen houdt het ding het gewoon niet vol. In eerste instantie had ik de standaard Linksys firmware, dat was helemaal in het begin toen ik nog zoveel aan het klooien was dat ik sowieso iedere 2 dagen wel zelf rebootte, uiteindelijk besloten dat die firmware te weinig bood, en overgestapt op DD-WRT. Prima spul en heeft een tijdje prima gedraaid. Daarna begon hij echter dus zeer regelmatig te rebooten. Ik aan allerlei instellingen kloten, hielp niet. Toen Tomato 1.13 erop gezet. Dat helpt ook niets.

Wat is dat toch? De processor load komt niet boven de 0.2 uit als we met zijn drie'en tegelijk flink aan het surfen zijn en toch reboot dat ding zovaak.
Ik heb er gelukkig weinig last van omdat ik alleen even in firefox: "Probleem bij het laden van de pagina, de verbinding werd geherïnitaliseerd" te zien krijg en daarna weer verder kan. Toch vind ik het raar en irritant en wil weten of er wellicht een oplossing is.

Ik heb wat gelezen dat het probleem kan ontstaan bij p2p, omdat hij inactieve verbindingen niet snel genoeg afsluit en daardoor geen resources overhoudt.
Wij gebruiken zo nu en dan wel Limewire voor wat muziek, veroorzaakt dat het probleem? En bestaat er een oplossing voor? Je zou toch zeggen dat een andere firmware daar beter mee omgaat maar blijkbaar niet.

Alvast bedankt,

Thijl.

[edit]

Owwja, de draadloze verbinding is beveiligd via WPA / WPA2 Personal + TKIP misschien dat dat nog problemen oplevert?
En het gaat om de Linksys WRT54GL V1.1.
En de router wordt niet te warm ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 13:42 ]

• Joop_Klepzeiker
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-03 10:13
Gebruik je DHCP, zo ja verloopt de lease van de IPadressen dan niet na 3 dagen?

Arriving Somewhere but not here....

Verwijderd

Topicstarter
DHCP wordt gedaan door de Alice box, ik gebruik de Linksys dus eigenlijk alleen als switch en AP.

Oja, het draadloze netwerk staat ingesteld op een ongebruikt kanaal ;)

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Al geprobeerd als je limewire een tijdje niet gebruikt?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:43
Ik had dit ook met mijn router vaak. P2P programma's zijn echt een crime. Ik heb nu een tijd geleden een aantal floodprotections in de firewall van de router aangezet. Sindsdien is hij er niet meer uitgeklapt. Ik zou zeggen het proberen waard, lijkt me dat de wrt54gl dat ook wel kan.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal, bedankt voor de suggesties!

Limewire niet gebruiken heb ik niet geprobeerd en dat ga ik ook niet, ik krijg niet iedereen hier zover om van limewire af te blijven :)

Wat betreft de floodprotections in de firewall, ik vraag met af of dat wel iets uithaalt aangezien het Alice modem op een LAN poort zit, de WAN poort van de WRT54GL waar de firewall naar kijkt is ongebruikt.
De WRT werkt dus alleen maar als switch en acces point.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de nieuwste versie van Tomato (1.15.1297) gedownload en tot nu toe gaat dat goed. (heb al even gelimewired.)

Ik ben benieuwd oftie het vol houdt.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:24

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Max connecties zou 'ie niet van over de zeik moeten gaan als je 'm alleen als AP/switch gebruikt... Hoe weet je dat het niet je Alice modem is? Je hebt tenslotte wat foutmeldingen in je browser etc... Is het niet gewoon je modem die af en toe de verbinding kwijt is?

Hier stond een dode link.

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 17:23

GekkeR

key = key

Een WRT54GL met dd-wrt die het geen 3d vol kan houden heb ik nog niet gezien.
Je kan tijdens zo'n "down time" even snel proberen de router te bereiken.
Lukt dat , dan weet je iig dat het probleem tussen de modem en de ISP ligt.

Daarnaast is DD-WRT het beste voor Torrents.
Met de default en tomato kreeg ik soms de wel bekende timeouts die ook echt te maken hadden met p2p (router was ook niet te bereiken).
DD-WRT stel je in op 4096 connecties en de TCP/UDP timeout zet je op 360 seconden.
Is bij mij nog nooit vast gelopen (multiple torrents + p2p)

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Verwijderd

Topicstarter
Mijn modem zegt:
"Connected time so far: 17 days, 23 hours"
Mijn router zegt
"Uptime: 1 day, 21:13:51"

Duss, overigens was die downtime door het updaten naar de nieuwe Tomato. Daarvoor draaide mijn modem echter ook al 31 dagen met een goede connectie en haalde zowel de oude Tomato als DD-WRT geen uptime hoger dan 3 dagen.

Ik had eerst het vermoeden dat het kwam doordat ik het zendvermogen een beetje had opgevoerd naar 50mw, echter terugzetten hielp niet.

Die downtimes zijn trouwens super kort, ik zie soms heel even: verbinding geherinitaliseerd, en als ik vernieuwen druk werkt alles al weer. Ga ik dan naar het control panel van mijn router, zie ik dat hij een uptime van 10 seconden heeft.

Nouja, met de nieuwe tomato gaat het tot nu toe goed, ik wacht het even af, anders gebruik ik als switch gewoon een andere switch die ik heb liggen en gebruik ik de WRT als AP. Kijken of dat wil dan...

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:39

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, aan P2P zal het niet liggen als je hem alleen als switch gebruikt lijkt me? En als je hem alleen als switch gebruikt zal ie ook niet gaan rebooten omdat je modem brakjes wordt door teveel p2p verkeer ofzo.

Zendvermogen opkrikken kan wel voor warmte problemen zorgen, die op hun beurt opzich best wel blijvende schade kunnen veroorzaken. Dan helpt het ook niet meer om hem weer terug te schroeven. Maar ik heb geen idee wat die dingen wat dat betreft kunnen hebben?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

hmm dit probleem is mij ook bekend (livebox met sitecom router en asus) beiden hebben de neiging om af en toe de verbinding maar is ff kort te verbreken ook al is het signaal uitstekend.. wat hier de reden van is??? i dont know... het is voor een paar sec msn blijft aangemeld en het is bij mij wat langer dan 3 dagen..

ik gebruik wep 128 bits versleuteling.,. heb toch geen belangrijke docs op mijn netwerk ;)... of iemand moet wat hebben aan een 667 mhz servertje ;)? maar goed die zit op eigen netwerk dus alleen via omweg te benaderen.

ik weet wel dat ik hem eerst op shared had staan dacht ik door naar open te gaan werd het al een stuk minder en zelfs accepteerbaar.

sinds enige tijd is het bij mij opgelost?? wonder??

bij mijn vader nog niet..

dus ben benieuwd naar de oorzaak.

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik heb dat ook wel gelezen van dat vermogen opkrikken, maarja iedereen zegt: boven de 70mw koelen, maar ik ben nooit boven de 50 gegaan en het ding wordt totaal niet warm...

Hier moet wpa wel want er gaan behoorlijk belangrijke documenten over het netwerk. Maargoed ik blijf het even aankijken.

Als het zo blijft mail ik de winkel of Linksys wel even.

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-03 14:49

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Ik heb het zelfde ding en het zelfde probleem. Ik kwam erachter dat de CPU van dat ding gewoon te heet word. Heb er een koeler opgeplakt en toe was het over. Heb hem ook uit zijn omhulsel bevrijd.

Je kan het uitproberen om hem gewoon open te maken en er een fan opzetten die het koeld. En dan kijkt of hij het langer dan 3 dagen vol houd.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, gisteren weer gereboot en vandaag weer...

Ik heb nu een switch tussen mijn modem, onze NAS, een cliënt pc en mijn WRT54GL.
Nu krijgt de WRT dus 50% minder verkeer voor zijn kiezen en hoop ik dat dat het oplost... (wat me stug lijkt aangezien er sowieso niet veel verkeer is...).

De warme processor zou best kunnen, ik ga een klein fannetje plaatsen en hopen op beterschap.
Het ding uit zijn omhulsel halen gaat me te ver, als hij met de fan blijft rebooten mail ik mijn leverancier en zoniet dan accepteer ik het maar.

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 21:31

cruncher

wanna crunch someone?

Gebruik de DMT tool maar eens, wel goed handleiding lezen..

Dit is in ieder geval niet een probleem van je router, maar jouw internetverbinding is instabiel.....

can you read my mind?

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
GekkeR schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:00:
DD-WRT stel je in op 4096 connecties en de TCP/UDP timeout zet je op 360 seconden.
Is bij mij nog nooit vast gelopen (multiple torrents + p2p)
Dit is iig zéker de oplossing voor een vaslopende router tengevolge van te veel gelijktijdige connecties zoals bijvoorbeeld bittorrent.
Maar telkens kort disconnecten heb ik met een 54GL nooit last van gehad. Wel met een gewone 54G.

[ Voor 10% gewijzigd door benedictuz op 17-02-2008 15:13 ]

Pagina: 1