Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimBee
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-07 11:31
Beste Foto-collega's,

Ik heb een drietal weken gelden aan Canon 40D gekocht, en bij een recente lenswissel is er hoogstwaarschijnlijk een stofdeeltje op mijn matglas terecht gekomen.

Nu zie ik een lichtgrijs stipje tussen mijn AF-points (dicht bij het middenste AF-point) wanneer ik door de viewfinder kijk.

Op sites als dpreview lees je veel goeds over de Giotto Air Rocket, een blaasbalg(je) die het stof wegblaast.

Gisteren was ik op stap in Brugge en kwam ik op mijn pad een foto-zaak tegen. Ik vroeg aan de verkoopster of zij zo'n Air Rocket verkocht, en ik kreeg een tirade te horen van hoe slecht dat het wel is om je camera uit te blazen met zo'n ding. Zij vertelde mij dat je het uit moet "zuigen" niet "blazen". Veel geloof heb ik niet in haar verhaal vermits vele professionals gebruik maken van een Air Rocket.

....maar wat denken de professionals op Tweakers van dit verhaal ? :-)

Vele groeten,

Tim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

met uitzuigen trek je ook stof in je camera maar dan vanuit alle hoeken naar binnen. Gewoon uitblazen is geen probleem. Als je matglas vervangbaar is kun je hem er ook uithalen en schoonmaken.

Ikzelf gebruik voor de sensor een sensor brush maar die is ook handig om even mee langs je matglas te waaien (nadat ie geladen is met een air rocket :P )

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 10-02-2008 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:29

Garyu

WW

Gewoon kort een stofzuiger erop, werkt vaak prima.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Garyu schreef op zondag 10 februari 2008 @ 11:50:
Gewoon kort een stofzuiger erop, werkt vaak prima.
Vraag me af of je daar je sluiter niet mee kromtrekt. Ik zou het niet durven in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:13

sapphire

Die-hard pruts0r

en zoals je al zei, hoeveel stof zuig je dan wel niet aan :|

Rocket blower werkt prima hoor, afgelopen zomer ook tig keer gedaan omdat er vuil op m'n matglas zat.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is om meerdere redenen niet echt verstandig om een blaasbalg te gebruiken voor de binnenkant van de body. Je krijgt (of je nu zuigt of blaast) luchtwervelingen die ongecontroleerd door de behuizing gaan, en daarmee breng je stof op plaatsen waar je het niet hebben wilt. Een van die vervelende plaatsen is onder het matglas, waar je officieel niet zelf kan komen om het schoon te maken.

Mocht er stof onder het matglas zitten, dan is het wel te doen om zelf dit matglas te verwijderen, maar je moet wel behoorlijk goed uitkijken wat je doet want dit matglas is ZEER bevattelijk voor krasjes en ook het raampje dat hem op zijn plaats houdt is niet erg sterk en verbuigt makkelijk.

Een sensor brush (liefst een 724, maar een 700 werkt ook al redelijk goed) kan nooit kwaad, mits deze is opgeladen.

Mocht je het matglas willen uithalen om hieronder te kunnen schoonmaken, kijk dan in je camera en let op het kleine lipje dat je ziet, meteen achter de kleine haartjes aan de bovenkant meteen achter de lensvatting. door het lipje voorzichtig (met een puntig voorwerp) naar beneden te trekken, trek je het raampje los en hierna kun je het matglas verwijderen.

Maak het matglas alleen schoon met zeer zachte stof of perslucht (dit mag dus wel met een pocket rocket, maar dan niet binnen in de behuizing maar daarbuiten) en let er op dat er geen nieuw stof langs het matglas naar binnen komt. Als je alles terug hebt geplaatst duw je het raamwerkje dat het matglas vasthoudt terug op zijn plek en in het klikje. Bijna zeker dat je nu ook weer stof op de sensor heb gekregen, dus ook deze moet je nu nog even schoonmaken (liefst weer met de sensor brush)

Steeds meer camera fabrikanten werken er aan om luchtwervelingen binnen de behuizing van de camera te controleren en hiermee ongewenste luchtstromen te voorkomen. Een goed voorbeeld hiervan is de recent uitgebrachte Nikon D60, waar speciale Air Ducts (luchtgaatjes) zorgen voor een gecontroleerde luchtstroom zodat er geen wervelingen langs de sensor ontstaan. Door het gebruik van een blaasbalg of ander apparaat dat wervelingen veroorzaakt (greenclean zuiger, enz) doe je dus precies wat de fabrikanten proberen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 12:03
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het stofje achter het matglas zit, maar ervoor. Het zal niet zo heel snel achter het matglas komen.
Even een blaasbalgje op het matglas, en het stofje verplaatst zich wel weer.
Overigens zou ik dus NOOIT een stofzuiger gebruiken daarvoor. Als je je cam kapot wil hebben moet je dat doen.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 22:30
Ik heb ook al 'tig keer geblazen met m'n giotto. Niks aan de hand!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Laatst online: 16:29

Garyu

WW

Kwartjuh schreef op zondag 10 februari 2008 @ 12:49:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het stofje achter het matglas zit, maar ervoor. Het zal niet zo heel snel achter het matglas komen.
Even een blaasbalgje op het matglas, en het stofje verplaatst zich wel weer.
Overigens zou ik dus NOOIT een stofzuiger gebruiken daarvoor. Als je je cam kapot wil hebben moet je dat doen.
Ik zie het probleem met de stofzuiger niet zo. Tenminste, de stofzuiger die ik thuis heb kan ik in zuigkracht afregelen -> laagste stand, voorzichtig in de buurt van de camera brengen en al je stof is weer weg. Heet niet voor niets stof-zuiger. Werkt hier al drie jaar prima.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iedereen moet uiteraard voor zichzelf weten hoe hij of zij het doet, maar ik reinig met zeer grote regelmaat camera's voor mijn werk en geloof me, wij krijgen heel veel camera's binnen met stof op plekken waar het alleen maar heeft kunnen komen omdat mensen gebruik maken van pocket rockets, stofzuigers en dat soort dingen.

Doe het vooral zoals jullie het zelf willen, en kom daarna voor een echte schoonmaakbeurt langs in de winkel. De Koffie staat klaar en de camera 15 minuten later ook weer. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mwoah, blaasbalg als je even niks bij de hand hebt is niet zo'n ramp.

Ik gebruik zelf swabs en kwastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Garyu schreef op zondag 10 februari 2008 @ 13:08:
[...]

Ik zie het probleem met de stofzuiger niet zo. Tenminste, de stofzuiger die ik thuis heb kan ik in zuigkracht afregelen -> laagste stand, voorzichtig in de buurt van de camera brengen en al je stof is weer weg. Heet niet voor niets stof-zuiger. Werkt hier al drie jaar prima.
Het probleem met een stofzuiger is heel simpel. Als je ergens een onderdruk creeert (dat is wat je met een stofzuiger doet), dan creeer je een luchtstroom van de plek waar een grotere luchtdruk is richting de plek waar die onderdruk heerst. Je zuigt dus met stof vervuilde lucht vanuit je omgeving langs het interne deel van je camera richting de stofzuiger. In het meest gunstige geval komt de meeste stof terecht in de stofzuiger, maar er zal altijd een deel zijn dat hier niet in terecht komt en dat ergens achter blijft haken, zoals in de haartjes, smeermiddelen, enz. die in de camera zitten.

Wie dit niet geloven wil moet maar eens aan de binnenkant van de stofzuigerslang kijken hoeveel stof daar nog zit, Dit deel wordt dagelijks gezogen, maar toch is het vies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Neem een zaklamp/beamer, wacht tot het donker is. Schijn het op een willekeurige plek en kijk vanaf de zijkant in de lichtstraal. Je schrikt je rot hoeveel stof er in de lucht ronddwarelt.
Of je nou een stofzuiger of blaasbalg gebruikt er komt toch stof in.

Ik heb zelfs een keer iemand horen zeggen: als je de lens verwisselt moet je de camera op zijn kop houden (lensopening beneden), zodat er geen stof in de camera valt. :X

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Is wel een beetje waar, maar moet er ook geen wind zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Stof is zo licht dat het al airborn is, schijn maar eens met een zaklamp zonder te bewegen of zonder wind. Zelfs als je elke dag een paar uur gaat stofzuigen, blijft er een flinke hoeveelheid stof in de lucht.
Dat er stof in je camera komt is inevitable. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:56

Barrycade

Through the...

GoT schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:50:
Ik heb zelfs een keer iemand horen zeggen: als je de lens verwisselt moet je de camera op zijn kop houden (lensopening beneden), zodat er geen stof in de camera valt. :X
Ondanks dat het mij niet is gezegd doe ik het wel (dus de lensopening beneden). Waarom zou dit " :X " zijn? Baat het niet /schaad het niet zou ik zeggen.

Zeker de grotere stofjes/zandjes hou je hiermee buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 10:30

ajhaverkamp

gewoon Arjan

GoT schreef op zondag 10 februari 2008 @ 18:50:
In ieder geval helpt het wel tegen ander vallend spul. Stel je voor dat er net een reiger over komt vliegen die het een of ander dropt......

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 08-07 22:30
Moet je toch niet aan denken! Daar helpt echt geen arctic butterfly meer tegen.

Overigens hou ik 'm ook meestal naar beneden, zeker als ik buiten wissel.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Oh ik doe dat ook ja, vnl. zodat er niet per ongeluk een haar in valt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-08 12:03
same here, mount naar de grond bij lens-wisseling

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 09-08 21:07
ajhaverkamp schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:34:
In ieder geval helpt het wel tegen ander vallend spul. Stel je voor dat er net een reiger over komt vliegen die het een of ander dropt......
Ik heb ik heb in een auto gezeten waar en reiger een dropping op de voorruit deed: dat zijn geen grappen >:)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-08 14:47
Bij ons op de zaak hebben we perslucht van 300 bar daarmee blaas je alles schoon! Werkt perfect! _/-\o_

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

*tevreden Giotto Air Rocket gebruiker meldt*

Simpel vergelijk: iedere keer na een dag met een lenswissel, voor het definitief opbergen ff de air rocket wat blasten. Weinig problemen met stof gehad sinds het regelmatige gebruik van het ding. Voor de persistente troep is daar natuurlijk altijd de swab, maar dat is alleen als hij al vies is.
Ik gebruik de rocket dus preventief.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:01
QuestionMarc schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:49:
Bij ons op de zaak hebben we perslucht van 300 bar daarmee blaas je alles schoon! Werkt perfect! _/-\o_
Een compressor? Of een spuitbus?

Beide zijn ook niet echt aan te raden geloof ik. Met een compressor ga je ook vuiltjes uit de lucht aanzuigen en die vervolgens met grote kracht (groter dan een blaasbalgjje) in je cam schieten. Een spuitbus zitten altijd gekke gassen bij die een residu kunnen achterlaten...

(dat zijn de verhalen die ik hoor tenminste :+)
Swaptor schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 21:52:
*tevreden Giotto Air Rocket gebruiker meldt*

Simpel vergelijk: iedere keer na een dag met een lenswissel, voor het definitief opbergen ff de air rocket wat blasten. Weinig problemen met stof gehad sinds het regelmatige gebruik van het ding. Voor de persistente troep is daar natuurlijk altijd de swab, maar dat is alleen als hij al vies is.
Ik gebruik de rocket dus preventief.
Same here. Ik heb een Air rocket en een Arctic Butterfly welke ik preventief gebruik, en dat gaat best goed. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Een compressor moet je echt niet proberen. die zitten vol vocht (roestig vocht!) en je loopt dus kans om vuil tegen de sensor aan te knallen.

Nee ik laad mijn sensor brush op met een air rocket :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-08 14:47
Fairy schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 22:05:
Een compressor moet je echt niet proberen. die zitten vol vocht (roestig vocht!) en je loopt dus kans om vuil tegen de sensor aan te knallen.

Nee ik laad mijn sensor brush op met een air rocket :)
Tis natuurlijk maar een geintje he ;)

Wat ik zelf wel doe, is een heel klein dun slangetje in de stofzuigermond tapen en daarmee het camerahuis uitzuigen. Dat zuigt niet zo heel hard en je kunt mooi de hoekjes ed. meepikken.
De sensor maak ik schoon met sensor swabs...

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

littlejoannes schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:07:
[...]
Ondanks dat het mij niet is gezegd doe ik het wel (dus de lensopening beneden). Waarom zou dit " :X " zijn? Baat het niet /schaad het niet zou ik zeggen.

Zeker de grotere stofjes/zandjes hou je hiermee buiten.
Snelheid waarmee je je lenzen verwisselt is ook een factor.
Ik verwissel meestal mijn lenzen staand en met de camera nekriem om. Dus meestal hou ik de camera recht (met een kleine tilt naar beneden) tijdens het wisselen. Dit is (voor mij althans) het makkelijkst/snelst.

Pagina: 1