Toon posts:

Mag een winkel (ElectronicaGigant ) dreigen nav shopreviews?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.891 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een leuke online winkel om al mijn onderdeeltjes te kopen en gedurende mijn zoektocht naar een betrouwbare en niet te dure winkel kwam ik toevallig ElectronicaGigant tegen bij de goedkopere shops. Bij het doorlezen van de reviews schrok ik er echter van dat iemand beweerde dat deze winkel dreigde met het niet uitbetalen van het geld indien een klant zijn shopreview niet veranderde. Hierover heb ik ook een korte opmerking over geplaatst bij de reviews maar deze werd binnen 30 (!) minuten weer verwijderd. Dit verwachtte ik ook al een beetje en daarom heb ik voor de zekerheid de tekst even bewaard.

Met enorme verbijstering las ik hier onder de bedreiging van de eigenaar van electronica gigant:
"Na kort overleg te hebben gehad met mijn advocaat vanmorgen, geef ik u tot 12 uur de tijd vanmorgen om de review te verwijderen doet u dit niet dan ga ik u dagvaarden en zien wij elkaar voor de rechter"

Als een winkel een verhaal eenzijdig vindt kunnen ze toch zelf hun kant van het verhaal vertellen. Wanneer een winkel actief de beoordelingen probeert te beïnvloeden met als stok achter de deur dat je anders je geld niet krijgt, dan worden de mensen die deze reviews lezen duidelijk misleid, daar de klanten van EG niet meer de daadwerkelijke ervaring hier neer kunnen zetten. Daarom ben ik van mening (mits er voldoende bewijs is) dat een winkel zich bemoeit met de reviews van hun klanten onverbiddelijk moeten worden geschrapt aangezien de positieve berichten geen representatief beeld vormen van de werkelijkheid. Dit is niet specifiek voor EG, maar voor elke winkel die zich met dit soort praktijken bezighoud. Verder heb ik geen enkele ervaring met deze winkel, maar ik ga nu dus hier ook niet meer bestellen aangezien het beeld dat ik krijg op grond van de beoordelingen hier wellicht niet representatief is voor de werkelijkheid.

Ik wilde het er verder bij laten zitten, nadat mijn commentaar direct weer weg was, maar net zie ik dat er weer iemand een reaktie heeft gepost waarbij er wordt beweerd dat EG dreigt met juridische stappen indien de review niet wordt aangepast:
Gepost door anarch21, zaterdag 9 februari 2008 18:45
[...]
ik mag niks meer zeggen ze hebben een advocaat op me afgestuurd. Geloof het of niet. Ik lieg, electronicagigant niet.

Persoonlijk vind ik de shopserveys bijzonder handig bij het kiezen van een winkel, maar als er dus winkels zijn die de klanten bedreigen zodat ze geen eerlijk verhaal kunnen plaatsten, zijn de reviews direct een stuk minder interessant (waardloos?). Gezien de regeltjes drang hier op t.net vind ik het niet meer normaal dat ook de winkels zich OOK netjes moeten gedragen om vermeld te worden in pricewatch. Ik hoop toch niet dat t.net nu zo commericieel is geworden dat ze niet meer opkomen voor hun eigen leden en dat dit soort gedrag door de vingers wordt gezien.

(Even voor de duidelijkheid, dit is niet specifiek bedoeld als negatief bericht over EG, maar het viel me op bij deze winkel dus daarom gebruik ik dat maar even als voorbeeld. Daarnaast heb ik zelf nog nooit wat gekocht bij EG en ben ik zelf niet werkzaam bij een andere concurerende webwinkel oid. Ik heb verder ook geen bijbedoelingen om dit ter sprake te brengen behalve dan dat ik de beschreven handelswijze aan de kaak wil stellen.)

Ook wil ik de tweakertjes die toch een eerlijke review hebben gepost even bedanken voor hun "moed" omdat dat mij potentieel veel gedonder heeft bespaart (aangezien ik nu niet bij die winkel koop).

(kan iemand de titel aanpassen naar survey of review, ik kan het nu niet meer editen :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:22

mijn email is <username>@gmail.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hoewel ik deze reactie plaats, wil ik je er op wijzen dat ik niet degene ben die onderstaand beleid maakt noch uitvoert. Kortom, ik behou mij het recht voor er kleine en grote fouten in te hebben, maar volgens mij klopt het wel redelijk zo
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 03:19:
Dit verwachtte ik ook al een beetje en daarom heb ik voor de zekerheid de tekst even bewaard.
Jouw reactie werd weggehaald omdat het niet over een ervaring van jou met die shop ging :) Een topic hier openen is daar handiger voor.

En dan jouw punt:
Als een winkel een verhaal eenzijdig vindt kunnen ze toch zelf hun kant van het verhaal vertellen. Wanneer een winkel actief de beoordelingen probeert te beïnvloeden met als stok achter de deur dat je anders je geld niet krijgt, dan worden de mensen die deze reviews lezen duidelijk misleid, daar de klanten van EG niet meer de daadwerkelijke ervaring hier neer kunnen zetten. Daarom ben ik van mening (mits er voldoende bewijs is) dat een winkel zich bemoeit met de reviews van hun klanten onverbiddelijk moeten worden geschrapt aangezien de positieve berichten geen representatief beeld vormen van de werkelijkheid. Dit is niet specifiek voor EG, maar voor elke winkel die zich met dit soort praktijken bezighoud. Verder heb ik geen enkele ervaring met deze winkel, maar ik ga nu dus hier ook niet meer bestellen aangezien het beeld dat ik krijg op grond van de beoordelingen hier wellicht niet representatief is voor de werkelijkheid.
We zijn al bezig met het nagaan van handelingen van winkels en waar nodig sanctioneren (inclusief het verwijderen van winkels uit de pricewatch). Maar we moeten er natuurlijk heel erg mee uitkijken, want er zijn ook gebruikers die winkels in een extra kwaad daglicht willen stellen omdat ze vinden dat ze gelijk hadden moeten krijgen terwijl ze dat (juridisch) helemaal niet hebben. Ik geloof dat ik zelfs wel eens gehoord heb dat een gebruiker dreigde met een slechte review als ie geen korting zou krijgen... Of dat ook echt gebeurd is weet ik niet, maar het geeft wel aan dat wij niet klakkeloos de ervaringen van de gebruiker voor waar aan kunnen nemen.

Ik ben wel met je eens dat het de voorkeur verdient dat een shop reageert op de shopreview en daar de andere kant van het verhaal belicht. Het is niet zo netjes om het woord 'advocaat' of 'rechter' in een mail of brief te gebruiken, dat zorgt er al gauw voor dat eventuele vervolghandelingen niet of veel minder uit eigen vrije wil verlopen en maakt de ervaring met de winkel direct een paar stappen negatiever.
Ik wilde het er verder bij laten zitten, nadat mijn commentaar direct weer weg was, maar net zie ik dat er weer iemand een reaktie heeft gepost waarbij er wordt beweerd dat EG dreigt met juridische stappen indien de review niet wordt aangepast:
Dat is dezelfde persoon als die andere review, dus niet een ander iemand die het ook op die manier aan de stok met ze heeft.
Persoonlijk vind ik de shopserveys bijzonder handig bij het kiezen van een winkel, maar als er dus winkels zijn die de klanten bedreigen zodat ze geen eerlijk verhaal kunnen plaatsten, zijn de reviews direct een stuk minder interessant (waardloos?).
De shopreviews zijn bijna per definitie of heel erg positief (iemand krijgt op tijd zijn spul) of heel erg negatief (het ging mis). Dat is helaas altijd zo en zal ook wel nooit echt veranderen.
Gezien de regeltjes drang hier op t.net
En bedankt.
vind ik het niet meer normaal dat ook de winkels zich OOK netjes moeten gedragen om vermeld te worden in pricewatch.
En dat moeten ze dus ook, maar ik ben blij dat je 'ook' benadrukt :)
Ik hoop toch niet dat t.net nu zo commericieel is geworden dat ze niet meer opkomen voor hun eigen leden en dat dit soort gedrag door de vingers wordt gezien.
Voor de goede orde: we zijn geen consumentenbelangenorganisatie. Kortom, we zitten hier niet om voor onze gebruikers op te komen. Maar we zitten hier ook niet om voor de shops op te komen.

Uiteraard betekent dat niet dat we onze gebruikers uit commerciele belangen dan maar laten stikken. Sterker nog, de mensen die zich met de shopreviews bemoeien zijn juist vrijwilligers, om te voorkomen dat ze met de zakelijke kant van de relatie met de shops of gebruikers te maken krijgen.

We bieden enkel de shopreviews als platform aan om ervaringen met shops uit te wisselen, en in een ideale wereld zouden we ons er dan verder niet mee hoeven te bemoeien :) Wat we uiteraard daarbij wel willen is dat de shopreviews een zo eerlijk mogelijk beeld van de ervaringen met de shops geven. Om die reden worden de door shops en gewone gebruikers geschreven fictieve reviews verwijderd en lopen zowel shops als gebruikers de kans gebanned te worden als ze in onze ogen te ver gaan.
(aangezien ik nu niet bij die winkel koop).
En daar zie je gelijk de kracht die een negatieve review voor de gebruiker heeft... Mocht er inderdaad sprake zijn van een schoftelijke behandeling, dan is het hun eigen schuld. Mocht er sprake zijn van een opgeklopt verhaal, dan is het natuurlijk wat minder terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:17
Probleem is dat er geen controle (mogelijk) is van wat nu wel of niet waar is. Een consument kan in principe een verhaal uit zijn duim zuigen om zo een winkel zwart te maken, om wat voor reden dan ook. Ik heb zelfs geruchten gehoord dat bepaalde shops aan hun klanten vragen om negatieve surveys over concurrent B te plaatsen, je wil natuurlijk niet weten wat voor schade dat je hiermee kan oplopen. (concurrent B is ook onlangs gestopt) De shops staan echter machteloos, als er geen bewijs gevonden kan worden dat er fraude gepleegd is word het automatisch voor waar aangenomen en kan er dus een compleet bull-shit verhaal gepost worden. Ondanks de neutrale houding van t.net lijkt het erop dat de eigenlijke 'kracht' toch bij de consument ligt. De reactiemogelijkheid voor shops om zo een weerwoord te geven op een (on)terechte survey is weinig nuttig, behalve dat de shop toch altijd ongelijk heeft geef je ook een opening om de shopsurvey tot een soort 'klachtenvraagbaak' te maken. Als je immers daar post leest de winkel altijd mee, en krijg je snel antwoord en hulp bij je probleem.......

* stylezzz zucht nog eens diep en is blij dat hij niet bij een webshop werkt..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu ook dat het ging om 1 en dezelfde persoon die twee keer problemen het met de shop. Tis alleen jammer dat hij zijn oude berichten heeft weggehaald want daarin stonden (ik dacht) 2 emails van de winkel welke rechtstreeks waren gecopy-paste en de bedrijgingen waren hardstikke duidelijk. Hoewel 1 melding wat karig is, vond ik het toch heel erg geloofwaardig. De winkel heeft er ook geen weerwoord bijgezet wat er op kan duiden dat ze willen dat de gebruiken zijn feedback weghaald (dan heeft een comment ook geen nut). Daarom zou ik als t.net zijnde zeker contact opnemen met de persoon die de revieuws heeft gemaakt om een kopie te krijgen van de emails en ook contact op te nemen met de winkel om hun iig een kans te geven om te reageren. Als de beschuldigingen kloppen zou ik ook onmiddelijk de winkel schrappen van de pw, aangezien dit soort gedrag niet goed te praten is en dermate ernstig dat een simpele waarschuwing naar mijn mening iig niet volstaat.

Dat t.net geen consumenten organistatie is wist ik al, maar naar mijn mening zouden ze wel in de eerste plaatst moeten opkomen voor de "tweakers" want zonder dezen was de site nergens. Ik begrijp dat jullie een defensieve houding aannemen en niet willen inmengnen, maar als enkele consument sta je niet zo sterk tegenover een winkel. Als er dan toch nog tweakers zijn die dan het lef hebben om een negatieve post te plaatsen (wat alleen maar in zijn eigen nadeel kan uitpakken) zonder dat ze hierbij worden gesteund door t.net dan werkt de leiding zelf mee aan de verlaging van het kwaliteitsniveau van t.net. Reviews hebben ALLEEN zin als ze uit vrije beweging en 100% eerlijk kunnen worden geplaats. Zie ook hoe ebay recent de regels heeft aangepast om te kunnen garanderen dat consumenten eerlijk een verkoper kunnen beoordelen zonder zelf een negatieve review te krijgen. Aangezien een consument direct afhankelijk is geworden van een winkel waar hij koopt (afhankelijk van bv vervolg service), moet t.net zoveel mogelijk moeite doen om deze afhankelijkheid geen probleem te laten vormen bij het maken van reviews.

En ik ben het ook roerend eens met dat veel beoordelingen vaak heel posi of juist heel nega zijn. Sommige tweakers vinden het een regelrechte ramp als hun bestelling een dag later komt. Wat ik persoonlijk doe om dat er uit te filteren is te kijken naar de wat uitgebreidere reviews die kennis hebben gemaakt met de aftersales. Is een winkel gemiddeld genomen goed met de afhandeling van klachten dan heb ik er wel vertrouwen in, maar als er vaak wordt gesproken over serieuze problemen (geen reactie van winkel, RMA van 6 maanden+, reactie pas NA een survey, bedreigingen etc) dan kijk ik even naar een andere winkel.

Ik zie steeds meer meldingen opduiken van winkels die subtiel of minder subtiel vragen/aandringen/eisen om surveys te maken en aan te passen. Wanneer hier niet tegenop zal worden getreden zullen steeds meer winkels het moeten doen "om mee te kunnen gaan met de concurentie" met alle gevolgen van dien. Ik verwacht niet echt dat t.net hier nu al werk van gaat maken, maar dan kan ik nu al voorspellen dat het steeds meer gaat gebeuren en steeds groffer als er niet tijdig (nu) tegen op wordt getreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:17
Maar wat als de desbetreffende user het complete verhaal uit zijn duim heeft gezogen, en enkel en alleen de winkel zwart wil maken omdat hij geen korting kreeg of elders juist wel korting krijgt OMDAT hij juist dit verhaal heeft gepost in de shopsurvey? Als ik de electronicagigant was zou ik ook des duivels worden, en wellicht ook via de gerechterlijke macht dit verhaal laten verwijderen. Bedreigen lijkt me nou weer net geen optie, maar goed wij horen hier dus ook maar 1 kant van het verhaal.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Nee, dat mag zeer zeker niet. Mocht dit waar blijken te zijn dan zal Tweakers.net maatregelen nemen. Echter zoals /me dominator al aangeeft er zijn altijd twee kanten van het verhaal, we zullen dan ook beide kanten gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ras
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

Ras

Het is ook wel erg verdacht dat er nu een nieuwe shopreview is geplaatst bij ElectronicaGigant, van iemand die alles met het maximale punten beoordeeld en verder totaal niet actief is op tweakers. (karma 166).

[ Voor 35% gewijzigd door Ras op 18-02-2008 15:30 ]

Antec Fusion Black, Intel e8400, EAH3450 512MB, 2x2GB pc6400 kingston, p5e-vm hdmi, 1x1TB 1x500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ik neem aan dat je bewijzen hiervoor hebt als je dit soort verdachtmakingen doet? Of is het nog steeds de normaalste zaak van de wereld gewoon maar iets te roepen omdat het afwijkt van een andere/eigen ervaring?

Shop Reviews worden degelijk gecontroleerd op onregelmatigheden en tegen misbruik - of dat nou door winkel of door klant is - wordt streng opgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:Onderbouwd discussieren svp en niet enkel ranten. Daarnaast heeft het geen zin hier een opsomtopic van te maken wie wat een goede winkel vind. Daarvoor is de Shop Review.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2008 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 07:45:
[modbreak]Onderbouwd discussieren svp en niet enkel ranten. Daarnaast heeft het geen zin hier een opsomtopic van te maken wie wat een goede winkel vind. Daarvoor is de Shop Review.[/modbreak]
Hoe bedoel je?

Is het geven van advies geen goede inzet?

Ik gun mijn medetweakers de beste winkel en mensen in een winkel die hun best doen mogen toch wel wat meer bekendheid krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbeard
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 21:18

Longbeard

Back in Black, hobby beëindigd

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 08:04:
[...]

Hoe bedoel je?

Is het geven van advies geen goede inzet?

Ik gun mijn medetweakers de beste winkel en mensen in een winkel die hun best doen mogen toch wel wat meer bekendheid krijgen?
Voor dergelijke adviezen hebben we de Shopreviews, reclame / spam doen we niet op GoT.

We zijn hier mee bezig tot dan gaat dit topic bij gebrek aan gefundeerde posts dicht.

[ Voor 70% gewijzigd door Longbeard op 20-02-2008 08:29 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.