Hallo beste tweakers,
Alvores ik mijn probleemsituatie wil uitleggen wil ik jullie erop attent maken dat ik al heel de dag opzoekingswerk via Google en hier op GOT heb verricht. Ik heb ook al verschillende dingen uitgeprobeerd maar kunnen mijn zinnen niet echt bekoren.
Huidige situatieschets:
Wij hebben nu een bestaand netwerk met 5 workstations en een server. Er hangen 3 workstations in het domein (omdat deze voorzien zijn van windows XP pro of vista ultimate) en 2 workstations hangen in een gewone workgroup.
De server is uitgerust met Windows 2003 standard edition.
Alle computers maken gebruik van de SMC 7404WBRA EU router als standaard gateway (hierop komt ook onze adsl-lijn binnen en wordt deze verder verdeeld
De computer die in het domein hangen hangen samen mét de server aan een Cisco catalyst 2940 switch.
verder maken ook alle computers gebruik van een SMC-printservertje.
Wat wil ik bereiken:
In de server zitten 2 netwerkkaarten (waarvan 1 op dit moment uitgeschakeld is)
namelijk:
1. Broadcom NetXtreme gigabit Ethernet
2. intel Pro/100 network connection (deze kaart is uitgeschakeld)
De server heeft verschillende functies: eerst en vooral is hij domaincontroller daarnaanst is hij webserver, terminalserver, Dataserver, printserver, mailserver (wordt nog niet gebruikt), en dns server
wat wil ik nu bereiken: ik wil graag de 2 netwerkkaarten in dienst nemen over de Gigabitkaart wil ik de terminalsessies laten verlopen (gaan meestal over het internet en de webservices, kortom alles wat over het internet moet)
over de intel-kaart wil ik dan alle lokale verkeer laten lopen
tot op heden heb ik nog niet echt een geschikte oplossing gevonden (of doe ik iets verkeerd, daarom vraag ik ook jullie advies)
Wat heb ik al geprobeerd
uitgaand loopt alles goed maar intern vinden de computers die in het domein hangen elkaar soms wel en soms niet (binnen mijn netwerklocaties - volledig netwerk) en verloopt het zoeken naar computers zeer traag.
Ook het aanmelden op het domein verliep niet zo goed meer
Graag wil ik hier iets aan doen. ik zou toch graag LAN en internetverkeer van elkaar gescheiden wilen zien. Kan dit met mijn huidige apparatuuur?
Oh ja de server waarover we spreken is een Dell powerEdge 2500 met 2 GB ram en een PIII 1,4 GzH processor.
Zo, hopelijk is de hele situatie + probleemstelling een beetje duidelijk. Indien er vragen zijn dan hoor ik het wel zeker?
Alvast bedankt voor de moeite om deze lap tekst te lezen maar ik wou graag mijn probleem zo duidelijk mogelijk maken aan jullie.
Hopelijk komt er spoedig een oplossing uit de bus
Pieter
Alvores ik mijn probleemsituatie wil uitleggen wil ik jullie erop attent maken dat ik al heel de dag opzoekingswerk via Google en hier op GOT heb verricht. Ik heb ook al verschillende dingen uitgeprobeerd maar kunnen mijn zinnen niet echt bekoren.
Huidige situatieschets:
Wij hebben nu een bestaand netwerk met 5 workstations en een server. Er hangen 3 workstations in het domein (omdat deze voorzien zijn van windows XP pro of vista ultimate) en 2 workstations hangen in een gewone workgroup.
De server is uitgerust met Windows 2003 standard edition.
Alle computers maken gebruik van de SMC 7404WBRA EU router als standaard gateway (hierop komt ook onze adsl-lijn binnen en wordt deze verder verdeeld
De computer die in het domein hangen hangen samen mét de server aan een Cisco catalyst 2940 switch.
verder maken ook alle computers gebruik van een SMC-printservertje.
Wat wil ik bereiken:
In de server zitten 2 netwerkkaarten (waarvan 1 op dit moment uitgeschakeld is)
namelijk:
1. Broadcom NetXtreme gigabit Ethernet
2. intel Pro/100 network connection (deze kaart is uitgeschakeld)
De server heeft verschillende functies: eerst en vooral is hij domaincontroller daarnaanst is hij webserver, terminalserver, Dataserver, printserver, mailserver (wordt nog niet gebruikt), en dns server
wat wil ik nu bereiken: ik wil graag de 2 netwerkkaarten in dienst nemen over de Gigabitkaart wil ik de terminalsessies laten verlopen (gaan meestal over het internet en de webservices, kortom alles wat over het internet moet)
over de intel-kaart wil ik dan alle lokale verkeer laten lopen
tot op heden heb ik nog niet echt een geschikte oplossing gevonden (of doe ik iets verkeerd, daarom vraag ik ook jullie advies)
Wat heb ik al geprobeerd
- Ik heb eerst tussen de 2 netwerkkaarten een brug gemaakt. Dit verliep echter niet zo vlot. Ik heb ook hier op GOT gelezen dat je dat beter niet kon doen omdat dit loops in je netwerkkaart veroorzaakte.
- vervolgens heb ik me nog wat zitten inlezen over subnetten en dns en dus dacht ik het volgende te doen: Ik geef de netwerkkaart die gebruikt wordt voor het uitgaande verkeer het ipadres 192.168.2.180 en het subnetmasker 255.255.255.0 (en via deze weg heb 'k het dus ook zo al jaren in de SMC-router geconfigureerd staan
De intelkaart geef ik het ip-adres 192.168.2.190 en het subnet 255.0.0.0 (overigens ook bij alle computers die gebruik maken van het domein zo aangepast) - het subnetmasker dan.
Veder heb ik bij deze kaart geen standaard-gateway opgegeven en de gewone normale dns-service van de server: dus 192.168.2.180 (misshien dat hier iets fout zit)
uitgaand loopt alles goed maar intern vinden de computers die in het domein hangen elkaar soms wel en soms niet (binnen mijn netwerklocaties - volledig netwerk) en verloopt het zoeken naar computers zeer traag.
Ook het aanmelden op het domein verliep niet zo goed meer
Graag wil ik hier iets aan doen. ik zou toch graag LAN en internetverkeer van elkaar gescheiden wilen zien. Kan dit met mijn huidige apparatuuur?
Oh ja de server waarover we spreken is een Dell powerEdge 2500 met 2 GB ram en een PIII 1,4 GzH processor.
Zo, hopelijk is de hele situatie + probleemstelling een beetje duidelijk. Indien er vragen zijn dan hoor ik het wel zeker?
Alvast bedankt voor de moeite om deze lap tekst te lezen maar ik wou graag mijn probleem zo duidelijk mogelijk maken aan jullie.
Hopelijk komt er spoedig een oplossing uit de bus
Pieter