Toon posts:

Weergegeven beeld krimpt in en zet uit ..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wanneer ik mijn 22 inch CRT monitor aanzet moet ik (te) regelmatig aanzien hoe mijn beeldbuis ? het geen weergegeven word doet ineen krimpen en uitzetten ..
Het lijkt een beetje alsof er heel snel horizon size herpositionering (verticaal) word toegepast ...
Maar ik raak de OSD knoppen niet aan ...
Zijn er mensen bekend met dit fenomeen of misschien kuur ?

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Hoe oud is dat ding? Misschien is hij gewoon aan het sneuvelen?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Snake schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:17:
Hoe oud is dat ding? Misschien is hij gewoon aan het sneuvelen?
Gekocht in 2002 :P
Maar om nou te zeggen dat, omdat het scherm al wat jaartjes werkt, het einde nu nadert ...
*edit*

Datgene wat ik bemerkt gebeurd ook alleen maar de eerste paar minuten dat het scherm aan staat..
Daarna totaal niet meer ...
Het vermoeden is er dat het misschien met het warm worden van de beeldbuis te maken heeft ?!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 23:25 ]

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Mijn Iiyama gaf een verticaal 'ingedrukt' beeld vlak voor hij het opgaf. (Dus het beeld was wel gewoon de goede breedte, maar de hoogte was ongeveer 1/4 van wat het moest zijn). Als ik hem dan uitzette, en weer aanzette deed hij het wel weer gewoon, maar dat heeft hij niet te lang volgehouden. Ik ben inderdaad bang dat het einde van de oefening dichtbij kan zijn.

Die Iiyama kwam trouwens uit 2001 en is al een tijdje in de grote hardware hemel ondertussen.

edit: Wat je daar beschrijft deed me opeens denken aan degauss (oid). Heb je je monitor aan een geaard stopcontact?

[ Voor 11% gewijzigd door Rigi op 09-02-2008 23:26 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik neem aan dat het probleem er eerst niet was en nu wel ?
Het is namelijk vrij gebruikelijk met een CRT, meestal wanneer de electronica (met name condensatoren en de lijntrafo) ouder wordt. Het helpt om de helderheid iets omlaag te zetten.
Ook nieuwe CRT's hebben dat probleem maar dan echter een klein beetje. Dat is voor mij ook altijd de reden dat ik mijn background op zwart zet zodat het krimpen niet zo opvalt e.d.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Dat ligt natuurlijk een beetje aan de branduren die dat ding achter de rug heeft, hoe vaak hij aan en uit wordt gezet, of hij veel wordt versjouwd etc...
Best kans van, ding is 6 jaar oud inmiddels.
Klinkt in ieder geval als een aansturingsprobleem van je beeldkanon, zou iets in het hoogspanningsgedeelte van de CRT kunnen zijn, daar komen vaak de eerste storingen in, is mijn ervaring tenminste.
Wellicht kan een handige electronicareparateur bij je in de buurt er nog iets mee?

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

Dit had ik ook een maand geleden met mijn CRT monitor uit 2001. Eerst gebeurde dat sporadisch, toen steeds vaker en op het laatst kwam er een heerlijke brandlucht uit.
Dus ik denk dat het einde nadert.

edit: degaussing, weer wat geleerd. :)

[ Voor 24% gewijzigd door SR8 op 09-02-2008 23:32 ]

• lightstyle
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09-2021
mijn 19" deed het zelfde. heb hem een keer degaused en had erna geen last meer van. Check ook even of de stekker achter in de pc/monitor er echt goed in zit.

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:24:
Ik neem aan dat het probleem er eerst niet was en nu wel ?
Het is namelijk vrij gebruikelijk met een CRT, meestal wanneer de electronica (met name condensatoren en de lijntrafo) ouder wordt.
Het helpt om de helderheid iets omlaag te zetten.
Ook nieuwe CRT's hebben dat probleem maar dan echter een klein beetje.
Dat is voor mij ook altijd de reden dat ik mijn background op zwart zet zodat het krimpen niet zo opvalt e.d.
De helderheid omlaag zetten ....
Je hoort juist vaak dat monitoren naarmate ze ouder worden en flink "gebruikt" worden steeds hoger ingesteld moeten worden kwa helderheid.
Daar is juist bij mijn scherm nog helemaal geen sprake van ...
Neemt niet weg dat ik al een tijdje dit gedoe heb ..
Ik dacht alleen dat het dus auto scherpstelling was of iets in die trend..
Brede P schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:26:
Dat ligt natuurlijk een beetje aan de branduren die dat ding achter de rug heeft, hoe vaak hij aan en uit wordt gezet, of hij veel wordt versjouwd etc...
Best kans van, ding is 6 jaar oud inmiddels.
Klinkt in ieder geval als een aansturingsprobleem van je beeldkanon, zou iets in het hoogspanningsgedeelte van de CRT kunnen zijn, daar komen vaak de eerste storingen in, is mijn ervaring tenminste.
Wellicht kan een handige electronicareparateur bij je in de buurt er nog iets mee?
Hij is op bescheiden schaal gebruikt,, zo nu en dan een website maken, een spelletje spelen, wat surfen je kent het wel ...
En alles wat een elektronica reparateur aangaat word voor mij hoofdpijn dus mocht het daadwerkelijk een aansturing probleem zijn ben ik klaar ..
SR8 schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:28:
Dit had ik ook een maand geleden met mijn CRT monitor uit 2001. Eerst gebeurde dat sporadisch, toen steeds vaker en op het laatst kwam er een heerlijke brandlucht uit.
Dus ik denk dat het einde nadert.

edit: degaussing, weer wat geleerd. :)
Ik hoop het van harte van niet ... Ik had een tijdje terug een 22 inch LCD scherm te leen en ik was zo verdomde blij dat ik mijn 22 inch CRT ernaast had staan wat een nachtmerrie zo'n lcd scherm ..
Ik zal trouwens even verduidelijken het was een Iiyama E2201W LCD en mijn scherm is een Compaq P1220.
En mijn broer heeft er ook een (Compaq P1220) en dat scherm is 9 maanden ouder nog en die is echt intensief gebruikt alleen daar is het mij nooit opgevallen nu ik er bij stil sta ..
Maar ja ik kom ook amper bij hem langs want hij woont zowat aan de andere kant van het land ..
lightstyle schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:28:
mijn 19" deed het zelfde. heb hem een keer degaused en had erna geen last meer van. Check ook even of de stekker achter in de pc/monitor er echt goed in zit.
Ga ik doen (stekker checken) en tevens doe ik even een aantal keer Degaussen ..

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 23:48 ]

Verwijderd

Beeldschermen die kuren gaan vertonen gaan het meestal begeven. Wat een gebruiker vrijwel nooit deed in het geval van CRT monitoren en TV's is het stofvrijmaken intern. Niet alle producenten gaven dit in hun handleiding aan, sommige wel, maar desondanks deden vrij weinig mensen het met als gevolg, jarenlange stof ophoping op het scherm zelf, voeding en de rest waardoor er of kontakten met elkaar verbonden werden door de stof die problemen gaven of het beedlkanon en componenten werden te warm.

Mocht je het willen schoonmaken dan raad ik je aan om eerst wat documentatie erover te lezen, gezien de hoogspanning die op een beeldbuis staat maar ook gezien de kans van het ontploffen van de beeldbuis. Mijn ervaring is dat het kwaad meestal al geschied is en slechts een enkele monitor revived na een schoonmaak beurt.

Beste zou zijn als je gewoon nieuw scherm aanschafte, kan je weer een aantal jaren vooruit :) Heb zelf altijd intensief Iiyama monitoren gebruikt en meestal waren die gewoon na 5-6 jaar op, ondanks onderhoud. Met name de fosfor laag slijt maar ook het beeldkanon zelf. TV's in het algemeen worden wat ouder omdat die minder gebruikt worden en kwalitatief beter zijn.

Overigens heeft degaussen geen zin meer, dat je hoor je namelijk dagelijks te doen ;) Maar met name de Iiyama schermen, latere modellen, hadden een auto degaus bij het aanzetten van het scherm. Het is het magnetisch ontladen van je beeldbuis, heb je het nooit eerder gedaan dan zal je beeldkanon nu wel steeds meer uit het "lood" staan.

Edit = toevoeging

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 23:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:49:
Beeldschermen die kuren gaan vertonen gaan het meestal begeven. Wat een gebruiker vrijwel nooit deed in het geval van CRT monitoren en TV's is het stofvrijmaken intern.
Niet alle producenten gaven dit in hun handleiding aan, sommige wel, maar desondanks deden vrij weinig mensen het met als gevolg, jarenlange stof ophoping op het scherm zelf, voeding en de rest waardoor er of kontakten met elkaar verbonden werden door de stof die problemen gaven of het beedlkanon en componenten werden te warm.

Mocht je het willen schoonmaken dan raad ik je aan om eerst wat documentatie erover te lezen, gezien de hoogspanning die op een beeldbuis staat maar ook gezien de kans van het ontploffen van de beeldbuis.
Mijn ervaring is dat het kwaad meestal al geschied is en slechts een enkele monitor revived na een schoonmaak beurt.

Beste zou zijn als je gewoon nieuw scherm aanschafte, kan je weer een aantal jaren vooruit :) Heb zelf altijd intensief Iiyama monitoren gebruikt en meestal waren die gewoon na 5-6 jaar op, ondanks onderhoud.
Met name de fosfor laag slijt maar ook het beeldkanon zelf.
TV's in het algemeen worden wat ouder omdat die minder gebruikt worden en kwalitatief beter zijn.

Overigens heeft degaussen geen zin meer, dat je hoor je namelijk dagelijks te doen ;) Maar met name de Iiyama schermen, latere modellen, hadden een auto degaus bij het aanzetten van het scherm.
Het is het magnetisch ontladen van je beeldbuis, heb je het nooit eerder gedaan dan zal je beeldkanon nu wel steeds meer uit het "lood" staan.

Edit = toevoeging
Ik heb het scherm in de afgelopen jaren 2 keer van binnen min of meer afgestoft ...
Met hulp van de stofzuiger btw..
Maar inderdaad ik ben als de dood voor een opdonder en permanente beschadiging van het beeldkanon.
Daarom heb ik tot op heden (als het aangeraden word) met een spuitbus vol met druklucht gewerkt om de boel te ontstoffen ..
Tevens heb ik degaus om de zoveel weken gebruikt de afgelopen jaren ...
Ook moet ik nog even verduidelijken dat het hier om een Compaq P1220 gaat en geen Iiyama ..
Max Sync Rate (V x H) 160 Hz x 121 KHz
Max Resolution 1920 x 1440 / 80 Hz ( multiscan )
Compatibility PC, Mac
Height 50 cm
Depth 48.2 cm
Width 50 cm
CRT Type DIAMONDTRON NF - aperture grille
Display Type Standard display / CRT conventional - desktop
Built-in Devices USB Hub
Enclosure Color Silver, carbon
Dot Pitch 0.24 mm
Viewable Size 20.5"
Diagonal Size 22"
Features Anti-glare, anti-static, anti-reflective
Wat mij trouwens opvalt (heb wat gegoogled) er zijn zéér veel tweedehands Compaq P1220 schermen in omloop ..
Wel "grappig" want dat betekend allemaal schermen van tenminste 5/6 jaar oud en nog gretig aftrek vinden ..
Mocht het scherm het daadwerkelijk begeven dan ga ik misschien wel een tweede hands'je halen..
Een flatscreen komt er niet in ... (zie vorige posting waarin ik mijn ervaring uit over de 22" lcd Iiyama die kwam logeren.)

*EDIT*

Ben nu toch al weer een flinke tijd achter het scherm aan het werk en géén fratsen ...
Alleen dus wanneer het scherm een tijd of zelfs lang uit heeft gestaan dat de eerste 5 minuten "Symptonen" verschaft.
En het beeld schokt niet.. trilt niet,, wiebelt niet .. verkleurd niet .. het enige wat het slechts doet is (alsof het achter elkaar zoom in en zoom uit) breder en smaller worden binnen een marge van misschien 5 mm ?!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 00:31 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wat je vaak bij oudere CRT schermen ziet gebeuren is dat soldeer verbindingen los raken en dan met name in de hoog spanning. Ik heb twee IIyama schermen even zo oud als jouw compaq scherm beide ook met een Diamondtron beeldbuis. De een heb ik van iemand gekregen omdat hij het beeld niet meer in vertikale richting uittrekt. Ik heb hem afgeleverd bij een EP: electronics bij ons in de buurt en voor een €25-€30 was hij weer gerepareerd. Precies zoals ik verwachte waren losse soldeer verbindingen het probleem. (ik had zelf geen tijd om er naar te kijken) Voor dit geld heb ik nu al weer zo'n 3 a 4 jaar een prima monitor.

Dus schrijf hem niet te snel af, je moet wel een vrij prijzig LCD/TFT scherm kopen wil deze de beeldkwaliteit van een dergelijk Diamondtron scherm evenaren. Ik spreek uit ervaring ik heb een paar maand geleden een DEL 2007WFP er bij naast gekocht en deze zijn niet goedkoop.

P.s. Hoe goed IIyama met CRT schermen was hoe beroerd ze het tegenwoordig met TFT schermen schijnen te doen. Een computerwinkel bij ons in de buurt was erkent dealer van IIyama en werd zelfs op de site van IIyama genoemd, maar hij heeft zoveel problemen gehad met TFT schermen van IIyama dat hij zijn dealerschap heeft ingeleverd en geeist heeft zijn naam van de IIyama site te halen. (zelf heb ik overigens geen ervaring met IIyama TFT schermen, uisluitend CRT)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 00:28:

Ben nu toch al weer een flinke tijd achter het scherm aan het werk en géén fratsen ...
Alleen dus wanneer het scherm een tijd of zelfs lang uit heeft gestaan dat de eerste 5 minuten "Symptonen" verschaft.
En het beeld schokt niet.. trilt niet,, wiebelt niet .. verkleurd niet .. het enige wat het slechts doet is (alsof het achter elkaar zoom in en zoom uit) breder en smaller worden binnen een marge van misschien 5 mm ?!
Wat denk je hoe onscherp een CRT monitor word na 5 jaar :? Menigeen is er al brildragend door geworden ;) Maar goed, no offense, je bent niet de eerste die aan een LCD scherm wil maar ik denk dat je er verstandig aan doet om eens over te schakelen. Ik ben begonnen met een Neovo scherm voor algemeen gebruik en heb nu een Samsung BW226, 2 generatie's later en het zijn goeie schermen. Destijds dat ik nog CS speelde in clanverband wilde in mijn clan ook niemand overstappen, totdat ze erachter kwamen dat de responsetijd en een digitale videokaart connector toch wel verschil maakte.

Maar ieder zijn mening en meug :) Het feit dat er veel 2de hands CRT schermen te koop zijn is omdat het afgeragde bakken zijn, oud en op en niemand wil ze hebben. Vrijwel geen 1 merk maakt ze meer, niet voor niets lijkt me, er is geen vraag meer naar.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 01:05:
[...]
Wat denk je hoe onscherp een CRT monitor word na 5 jaar :? Menigeen is er al brildragend door geworden ;) Maar goed, no offense, je bent niet de eerste die aan een LCD scherm wil maar ik denk dat je er verstandig aan doet om eens over te schakelen. Ik ben begonnen met een Neovo scherm voor algemeen gebruik en heb nu een Samsung BW226, 2 generatie's later en het zijn goeie schermen. Destijds dat ik nog CS speelde in clanverband wilde in mijn clan ook niemand overstappen, totdat ze erachter kwamen dat de responsetijd en een digitale videokaart connector toch wel verschil maakte.

Maar ieder zijn mening en meug :) Het feit dat er veel 2de hands CRT schermen te koop zijn is omdat het afgeragde bakken zijn, oud en op en niemand wil ze hebben. Vrijwel geen 1 merk maakt ze meer, niet voor niets lijkt me, er is geen vraag meer naar.
Je hebt volkomen gelijk, maar dit alles wil niet zeggen dat een TFT scherm beter is. Wil je een TFT scherm hebben die een goede Trinitron of Diamondtron CRT scherm wil evenaren dan mag je nogaltijd redelijk diep in de buidel tasten. Denk in de grote van €300 tot €400.

Zelf heb ik erg getwijfeld tussen een aantal schermen van HP, Samsung (het model dat jij hebt) en Dell (Ultrasharp). Waarvan Dell verweg de duurste is. Uiteindelijke ben ik dan toch voor een Dell 2007WFP gegaan, toch beter kleurweergave en goede responstijden. De Samsung schermen waren het toch nog net niet voor mij. Mijn Dell scherm heeft overigens 2 IIyama 19" Diamondtron schermen vervangen. (al-hoe-wel de IIyama schermen nog niet weg zijn)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 01:05:
[...]

Mwa ... ik heb me toen ik dus dat korte uitstapje maakte naar een LCD monitor even goed ingelezen en uh ... mwa dan maar liever een brildrager dan lcd eigenaar ;)
Trouwens die Samsung van je is een matig schermpje waar je niet eens van zeker weet of je een Samsung beeldbuis krijgt.. lol
http://www.behardware.com...onitors-the-3rd-wave.html
Kortom volgens mij willen fabrikanten geen CRT schermen meer maken omdat ze er minder winst op maken en de schermen véél langer mee gaan...
Terwijl LCD schermen het tegendeel lijken te bewijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2008 03:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 01:18:
[...]

Je hebt volkomen gelijk, maar dit alles wil niet zeggen dat een TFT scherm beter is. Wil je een TFT scherm hebben die een goede Trinitron of Diamondtron CRT scherm wil evenaren dan mag je nogaltijd redelijk diep in de buidel tasten. Denk in de grote van €300 tot €400.
Uh denk eerder in de grootte van €1000 tot €1500 ...
(Deels gebaseerd op het best buy workstation beeldscherm)

En nog even ter verduidelijking want ik ben volgens mij niet helemaal duidelijk geweest ...
Ik heb vanavond enkele uren Transport Tycoon Deluxe gespeeld.
Op een gegeven ogenblik werd ik (met dank aan Firefox) terug naar desktop gebracht.
En tot mijn verbazing was de horizontale grootte met aan elke kant een anderhalve centimeter korter.
Mijn verbazing was nog groter toen ik zag hoe het horizontale formaat weer toenam doordat het scherm in de breedte begon toe te nemen (uit zichzelf)..
Niet schokkerig integendeel heel rustig zette het scherm weer uit ..

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2008 04:38 ]

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:31
Als je je CRT wilt benaderen moet je een PVA/MVA of IPS scherm kopen en niet een TN (zoals die iiyama of bovengenoemde samsung). Als je genoegen neemt met een 20" (ongeveer 21" CRT), moet het met 500 euro zeker wel lukken..

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 03:08:
[...]

Mwa ... ik heb me toen ik dus dat korte uitstapje maakte naar een LCD monitor even goed ingelezen en uh ... mwa dan maar liever een brildrager dan lcd eigenaar ;)
Trouwens die Samsung van je is een matig schermpje waar je niet eens van zeker weet of je een Samsung beeldbuis krijgt.. lol
http://www.behardware.com...onitors-the-3rd-wave.html
Kortom volgens mij willen fabrikanten geen CRT schermen meer maken omdat ze er minder winst op maken en de schermen véél langer mee gaan...
Terwijl LCD schermen het tegendeel lijken te bewijzen.
Veel LCD fabrikanten merken hebben steeds een ander scherm erin. Overigens kun je dat altijd checken aan het serie nummer. Maar je opmerking over dat ze matig zijn, be my quest, dan moet je voor een Dell scherm gaan of een Apple en betaal je wat meer ;) Maar succes, er worden geen CRT monitoren meer gemaakt, puur vanwege het feit dat het allemaal te lomp is en duur in verzending, de LCD is er niet voor niets in de plaats gekomen. En wat betreft de backlight panels tov plasma, LCD gaat gemiddeld 10 jaar mee zonder verlies aan de lichtopbrengst, daar kon een CRT niet tegen op.

Maar goed, je kan niet alles hebben in het leven, succes met je CRT speurtocht :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:23:
[...]

Veel LCD fabrikanten merken hebben steeds een ander scherm erin. Overigens kun je dat altijd checken aan het serie nummer. Maar je opmerking over dat ze matig zijn, be my quest, dan moet je voor een Dell scherm gaan of een Apple en betaal je wat meer ;) Maar succes, er worden geen CRT monitoren meer gemaakt, puur vanwege het feit dat het allemaal te lomp is en duur in verzending, de LCD is er niet voor niets in de plaats gekomen. En wat betreft de backlight panels tov plasma, LCD gaat gemiddeld 10 jaar mee zonder verlies aan de lichtopbrengst, daar kon een CRT niet tegen op.

Maar goed, je kan niet alles hebben in het leven, succes met je CRT speurtocht :+
Allemaal leuk en aardig :) ...
Maar die laa
tste zin slaat als een tang op een varken .... lol
*Edit*
Bedoel dus :
En wat betreft de backlight panels tov plasma, LCD gaat gemiddeld 10 jaar mee zonder verlies aan de lichtopbrengst, daar kon een CRT niet tegen op.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 05:47 ]

Pagina: 1