Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:49:
Beeldschermen die kuren gaan vertonen gaan het meestal begeven. Wat een gebruiker vrijwel nooit deed in het geval van CRT monitoren en TV's is het stofvrijmaken intern.
Niet alle producenten gaven dit in hun handleiding aan, sommige wel, maar desondanks deden vrij weinig mensen het met als gevolg, jarenlange stof ophoping op het scherm zelf, voeding en de rest waardoor er of kontakten met elkaar verbonden werden door de stof die problemen gaven of het beedlkanon en componenten werden te warm.
Mocht je het willen schoonmaken dan raad ik je aan om eerst wat documentatie erover te lezen, gezien de hoogspanning die op een beeldbuis staat maar ook gezien de kans van het ontploffen van de beeldbuis.
Mijn ervaring is dat het kwaad meestal al geschied is en slechts een enkele monitor revived na een schoonmaak beurt.
Beste zou zijn als je gewoon nieuw scherm aanschafte, kan je weer een aantal jaren vooruit

Heb zelf altijd intensief Iiyama monitoren gebruikt en meestal waren die gewoon na 5-6 jaar op, ondanks onderhoud.
Met name de fosfor laag slijt maar ook het beeldkanon zelf.
TV's in het algemeen worden wat ouder omdat die minder gebruikt worden en kwalitatief beter zijn.
Overigens heeft degaussen geen zin meer, dat je hoor je namelijk dagelijks te doen

Maar met name de Iiyama schermen, latere modellen, hadden een auto degaus bij het aanzetten van het scherm.
Het is het magnetisch ontladen van je beeldbuis, heb je het nooit eerder gedaan dan zal je beeldkanon nu wel steeds meer uit het "lood" staan.
Edit = toevoeging
Ik heb het scherm in de afgelopen jaren 2 keer van binnen min of meer afgestoft ...
Met hulp van de stofzuiger btw..
Maar inderdaad ik ben als de dood voor een opdonder en permanente beschadiging van het beeldkanon.
Daarom heb ik tot op heden (als het aangeraden word) met een spuitbus vol met druklucht gewerkt om de boel te ontstoffen ..
Tevens heb ik degaus om de zoveel weken gebruikt de afgelopen jaren ...
Ook moet ik nog even verduidelijken dat het hier om een Compaq P1220 gaat en geen Iiyama ..
Max Sync Rate (V x H) 160 Hz x 121 KHz
Max Resolution 1920 x 1440 / 80 Hz ( multiscan )
Compatibility PC, Mac
Height 50 cm
Depth 48.2 cm
Width 50 cm
CRT Type DIAMONDTRON NF - aperture grille
Display Type Standard display / CRT conventional - desktop
Built-in Devices USB Hub
Enclosure Color Silver, carbon
Dot Pitch 0.24 mm
Viewable Size 20.5"
Diagonal Size 22"
Features Anti-glare, anti-static, anti-reflective
Wat mij trouwens opvalt (heb wat gegoogled) er zijn zéér veel tweedehands Compaq P1220 schermen in omloop ..
Wel "grappig" want dat betekend allemaal schermen van tenminste 5/6 jaar oud en nog gretig aftrek vinden ..
Mocht het scherm het daadwerkelijk begeven dan ga ik misschien wel een tweede hands'je halen..
Een flatscreen komt er niet in ... (zie vorige posting waarin ik mijn ervaring uit over de 22" lcd Iiyama die kwam logeren.)
*EDIT*
Ben nu toch al weer een flinke tijd achter het scherm aan het werk en géén fratsen ...
Alleen dus wanneer het scherm een tijd of zelfs lang uit heeft gestaan dat de eerste 5 minuten "Symptonen" verschaft.
En het beeld schokt niet.. trilt niet,, wiebelt niet .. verkleurd niet .. het enige wat het slechts doet is (alsof het achter elkaar zoom in en zoom uit) breder en smaller worden binnen een marge van misschien 5 mm ?!
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 10-02-2008 00:31
]