Toon posts:

Chmod overzetten naar root

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een linux debian computer thuis.
Die gebruik ik als websservertje om een php script te wijzigen.

Nu heb ik via een script op de server webbased een paar bestanden overgezet naar de server.
De rechten staan op -rw-r--r--
Nu wil ik het bestand wijzigen maar heb dus een probleempje.
Ik heb de rechten niet meer en kan hem ook niet meer chmodden.
Ik heb een root account. Mijn vraag is.
Is het mogenlijk om als root de chmod permissies toch nog te forceren zodat ik de bestanden weer kan bewerken/verwijderen.

Alvast voor de duidelijkheid
chmod 777 <bestandsnaam> werkt niet
Ik heb met alle gebruikersaccounts op de server geprobeert om de rechten te krijgen.

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 15:58
Root zou het altijd moeten mogen doen.
Maar anders kun je nog proberen met chown (change owner)

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

volgens mij kan het niet zo zijn dat je als root geen permisies meer hebt op een bestand. Volgens mij kun je je eigen als root nooit buitensluiten, ben je wel echt root? Is de user root ook aan de groep root gekopelt?

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Doe eens een ls -l en whoami.

Verwijderd

Welke distro gebruik je by the way? Niet alle distro's is root ook echt root.. Kijk maar naar Ubuntu..

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 22:51:
Welke distro gebruik je by the way? Niet alle distro's is root ook echt root.. Kijk maar naar Ubuntu..
Staat erin:
Ik heb een linux debian computer thuis.

Verwijderd

Topicstarter
nsa1984 schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 22:39:
Root zou het altijd moeten mogen doen.
Maar anders kun je nog proberen met chown (change owner)
Helaas lukt het me niet om met dat commando de bestanden in de map rechten op te krijgen.
Ik gebruik hem zo chown root /var/www/web/
Heb het nog nagezocht maar dit hoort toch zo te werken.

Voor de overige berichten
De permissies op die bestanden staan zo dat alleen de owner van de bestanden wijzigingen mogen aanbrengen. Ik gebruik als distro debian (stond ook in startpost).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 23:14 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:10

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 22:38:
chmod 777 <bestandsnaam> werkt niet
Werkt niet hoe? Krijg je een foutmelding? Zo ja, welke?

Verwijderd

Topicstarter
Het is me uiteindelijk toch nog gelukt via de chown.
Bedankt voor de reacties.
Ik ben geen linux expert maar dit soort dingetjes zijn voor mij soms erg frustrerend.
Ben je een uur bezig met een kleine handeling 8)7 .

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Let inderdaad goed op het verschil tussen chown (change owner) en chmod (change mode).

Met chown kan je de eigenaar van de bestanden instellen. In principe kan alleen root dat doen. Alle bestanden die een user aanmaakt zijn automatisch van hemzelf.

Chmod is om de permissies op een bepaald bestand in te stellen. Standaard heeft een bestand permissies voor drie groepen, namelijk de eigenaar, de groep en overigen. Met chmod kan je instellen welk van die groepen het bestand mag lezen, wijzigen of uitvoeren :)

Root mag altijd alles op alle bestanden :)

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-01 15:58
eamelink schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:35:
Let inderdaad goed op het verschil tussen chown (change owner) en chmod (change mode).

Met chown kan je de eigenaar van de bestanden instellen. In principe kan alleen root dat doen. Alle bestanden die een user aanmaakt zijn automatisch van hemzelf.

Chmod is om de permissies op een bepaald bestand in te stellen. Standaard heeft een bestand permissies voor drie groepen, namelijk de eigenaar, de groep en overigen. Met chmod kan je instellen welk van die groepen het bestand mag lezen, wijzigen of uitvoeren :)

Een uitzondering, als je het filesysteem als read only gemount hebt, kun je als root nog zoveel mogen, je kunt er niets anders dan lezen. Maar gezien het bestand via een web page geschreven was, was dat hier niet van toepassing.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-01 19:39
Klopt, maar het is wel heel eenvoudig om onder Ubuntu root te kunnen worden.

code:
1
2
sudo passwd (1e keer)
su root

En voila, je bent root onder Ubuntu

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-01 12:21
eamelink schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 23:35:

Niet helemaal met immutable files wordt het ook voor root lastig.

Make your files immutable which even root can't delete

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:55

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet idd letten op de owner van een bestand. Als er via een script op de site bestanden worden aangemaakt in de www map, dan wordt de owner automatisch de groep die gebruikt wordt door de webserver (www-data geloof ik). Je moet dan, om het bestand te kunnen aanpassen, met root chown doen, en dan pas werkt chmod. Is een of andere beveiliging ofzo dat je niet direct chmod kan doen om iedereen toegang te geven op een bestand.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Verwijderd

merauder schreef op zondag 10 februari 2008 @ 15:09:
[...]

Klopt, maar het is wel heel eenvoudig om onder Ubuntu root te kunnen worden.

code:
1
2
sudo passwd (1e keer)
su root

En voila, je bent root onder Ubuntu
Het is nog veel gemakkelijker om root te worden, zonder het password te hoeven wijzigen:

code:
1
sudo su -

of:

code:
1
sudo -s
root = root (zolang deze gebruiker userid 0 heeft), ook onder ubuntu.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2008 15:54 ]

Pagina: 1