Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Packard Bell laptop werkt niet van batterij

Pagina: 1
Acties:

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:32
Goedenavond,
Ik heb hier van een vriend een Packard Bell Easynote E3243 Limited Edition laptop liggen.
De eigenaar vertelde me dat de laptop gewerkt had op de originele batterij, maar dat hij opeens er niet meer van wilde werken. Als je de netspanning uittrok, viel hij gewoon uit. Hij had dus een nieuwe batterij gekocht, en hier heeft hij even goed op kunnen werken. Echter, na een korte tijd kreeg hij met de nieuwe batterij hetzelfde probleem. (Dit is de nieuwe batterij)
Ik heb maar even de multimeter er bij genomen, en wat zitten meten:
Als ik de laptop insteek op netspanning, en ik meet op de batterijconnector:
Even een schema van hoe het er uit ziet: (Klik hier voor foto)
code:
1
2
|[]||||||
1  234567

De pinnetjes zijn aangegeven met een nummertje, [] is een stuk plastiek.
Ik meet volgende spanningen:
1-2: 0V; 1-3: 3.95V; 1-4: 4.89V; 1-5: 4.8V; 1-6: 0.14V; 1-7: 0.6V;
7-5: 3.9V; 7-4: 3.97V; 7-3: 2.97V; 7-2: 0.05V;

Als ik het meettoestel aansluit op de originele batterij, meet ik tussen 1 en 3, 1 en 4, 1 en 5 zo'n 0.3V. Op de "nieuwe" batterij meet ik overal 0.00V.

Ik vermoed dat er een probleem is in het laadsysteem van de batterij. Een kortsluiting of iets dergelijks, en dat hierdoor de batterijen diep ontladen zijn. Ok, geen probleem op de nieuwe batterij is toch nog garantie, maar als ik er weer een nieuwe batterij in stop, denk 'k dat de laptop die ook gaat molesteren.
Heeft er misschien iemand een idee waar ik ongeveer de fout kan gaan zoeken, en hoe ik deze kan oplossen? Een pinout van die batterijconnector is ook welkom :)

Alvast bedankt,

Stijn

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

zelfde gehad met mn dell... ben benieuwd naar de oplossing...

ik denk trouwens dat het iets te maken eheft met het mechanisme dat verantwoordelijk is voor de conditie van de accu, als die beoordeelt dat het niet goed is, word je accu kortgesloten (zodat ie op 0v blijft) en dus veilig is. (overladen kan tot ontploffing leiden, dus kortsluiten voorkomt opladen dus overladen.)
iig ging dit bij mn dell zo...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Accu kortsluiten?? Zeker weten niet!! Dan vliegt dat ding de lucht in man!

Het is een elektronisch circuitje dat de accu 'loskoppelt' van de laptop, zodat hij niet verder wordt opgeladen.