Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Per ongeluk transistoren van moederbord af geschraapt.

Pagina: 1
Acties:

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-11 14:38
M’n videokaart moest er uit, en toen ik hem er uit probeerde te trekken, zat die nogal vast. Toen ik met mijn stomme kop wat meer kracht zette schoot die er ineens uit en schraapte hij 3 transistoren van mijn (DSGC-DW dual socket xeon) moederbord af.
Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://img227.imageshack.us/img227/6403/moederbordscratchou2.jpg

Moederboard: http://www.asus.nl/produc...=0&model=1562&modelmenu=1

Op de transistoren staat L42. meer niet. (ik ga er van uit dat het transistoren zijn)

Ik heb de computer nog niet aan gedaan. Iemand advies? Kan iemand met wat technisch inzicht misschien vertellen waar ze voor dienen? Als ze voor het witte pci slot dienen, maakt het niet uit, aangezien mijn videokaart 2 sloten nodig heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door satoer op 09-02-2008 18:58 ]

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Volgens mij zijn dat eenvoudige bat54's. Zijn goed verkrijgbaar en redelijk eenvoudig te plaatsen. Anders eerst even oefenen.

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Vanwege de L (zelfinductie) zou ik eerder aan een spoel denken dan een tor.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
hmz ja weet niet hoe gehecht je bent aan je pc, maar je kunt proberen m aan te zetten.
Ik heb zelf eens van dit soort onderdelen van mn moederbord afgesloopt met een schroevendraaier omdat ik een koeler wilde vervangen en de backplate ervan af moest. En die zat behoorlijk vastgeplakt.
Heb alles weer in elkaar gezet, schietgebedje gedaan en m aangezet.
Heeft altijd perfect gewerkt na dat incedent.
Ik geef je natuurlijk geen garantie dat t bij jou ook zo gaat gebeuren.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Andre-85 schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 19:08:
Vanwege de L (zelfinductie) zou ik eerder aan een spoel denken dan een tor.
Een spoel heeft kleurcodes. En een vaste spoel met drie pootjes zou opmerkelijk zijn.

Edit: http://www.angelfire.com/electronic2/rch/smtl.html

Ben jij trouwens niet veelal bezig met RC heli's enzo. Je naam komt me bekend voor van een ander forum. En je site geeft ook zo'n vermoeden dat ik je eerder heb gezien. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Oyster op 09-02-2008 19:28 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Doe eens een foto van het afgeschraapte deel?
Waarom zouden het torren zijn? Bij een L denk ik ook aan inductie idd.

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Waarom zou je ze niet gewoon weer op hun plaats solderen?

• satoer
arbraxas schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 19:18:
hmz ja weet niet hoe gehecht je bent aan je pc, maar je kunt proberen m aan te zetten.
Ik heb zelf eens van dit soort onderdelen van mn moederbord afgesloopt met een schroevendraaier omdat ik een koeler wilde vervangen en de backplate ervan af moest. En die zat behoorlijk vastgeplakt.
Heb alles weer in elkaar gezet, schietgebedje gedaan en m aangezet.
Heeft altijd perfect gewerkt na dat incedent.
Ik geef je natuurlijk geen garantie dat t bij jou ook zo gaat gebeuren.
Nou, dan ga ik ook maar een schietgebedje houden haha.
Boudewijn schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 19:22:
Doe eens een foto van het afgeschraapte deel?
Waarom zouden het torren zijn? Bij een L denk ik ook aan inductie idd.
alstu:
Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/9344/moederbordscratch2im6.jpg
HammerT schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 19:25:
Waarom zou je ze niet gewoon weer op hun plaats solderen?
De pootjes van de torren zijn echt bij de aanhechting afgebroken. en ben er 1 kwijt, en een is gebroken (zie links)
Xander2000 schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 19:22:
[...]
Ben jij trouwens niet veelal bezig met RC heli's enzo. Je naam komt me bekend voor van een ander forum. En je site geeft ook zo'n vermoeden dat ik je eerder heb gezien. ;)
Yup :) al is het helivliegen al een half jaar op een erg laag pitje hoor ;)

Ik ga even de meest linkse gebroken tor er af slopen (open lijkt mij beter dan misschien kort gesloten), schietgebedje houden en aan zetten.
Pray with me... :P

Verwijderd

Als ik zie dat één van die 'torren' aan die ALC882M hangt, er de datasheet even bijneem, lijkt het me dat je je line-in en mic-in van je onboard audio gesloopt hebt.

ftp://209.216.61.149/pc/audio/ALC882_DataSheet_1.5.pdf
(niet de inputs zelf, maar de referentie biasspanningen voor de input, ik ben niet helemaal overtuigd dat het torren zijn, trouwens, eerder iets wat een referentiespanning geeft)

• satoer
Thanx!! Niet al te ernstig dus :)

Ik heb de pc net aangezet en het werkt prima. Ik zal de mic-in eens testen (als ik een mic kan vinden haha). Als het werkt zal ik even een mailtje sturen naar Asus, dat ze hun moederborden goedkoper kunnen produceren ;) :P

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het lijkt mij ook van het geluid aangezien de meest rechtse transistor (die er nog opzit) aan een Realtek chip zit.

Edit: hij werkt dus al. 8)

[ Voor 11% gewijzigd door -The_Mask- op 09-02-2008 20:37 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• johancuppen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 21:42
Xander 2000 heeft inderdaad gelijk, ik heb het even opgezocht en het is inderdaad de bat54a en dat is een diode. Ik vind het wel een rare gedachte om te leggen dat het een spoel is als er toevallig een l voorstaat. datasheet
farnell link om te bestellen

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
johancuppen schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 20:39:
Xander 2000 heeft inderdaad gelijk, ik heb het even opgezocht en het is inderdaad de bat54a en dat is een diode. Ik vind het wel een rare gedachte om te leggen dat het een spoel is als er toevallig een l voorstaat. datasheet
farnell link om te bestellen
Het is vrij standaard bij PCB design om een spoel een L als designator te geven. Alleen is de L hier een omgekeerde 7 ;)

Alles is terug te redeneren naar 4

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dat niet alleen; designator L voor inducties vind je op de print, op het soldeermasker, zelden tot nooit op de behuizing zelf. ;)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

M14

Het ligt misschien aan mij, maar staat daar niet Q37 ;). En Q staat normaalgezien voor een tor / fet.

Afbeeldingslocatie: http://img233.imageshack.us/img233/9344/moederbordscratch2im6.jpg

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

M14 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 01:02:
Het ligt misschien aan mij, maar staat daar niet Q37 ;). En Q staat normaalgezien voor een tor / fet.

[afbeelding]
Die Q37 staat waarschijnlijk voor de grotere tor/fet daarboven. De andere componentjes hebben hier geen designator.

Ik gok dat het clamping van de audio-inputs is: je bent nu niet meer beveiligd tegen opblazen van je audio-inputs. Als je er een te hoge spanning op zet, blaas je je audio-chip op.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ja dan koop je een losse audiokaart als dat gebeurt

ik schat zo dat de ts daar minder risico mee loopt dan te gaan bakken op zijn mobo

Iperf

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

fish schreef op zondag 10 februari 2008 @ 13:23:
nou ja dan koop je een losse audiokaart als dat gebeurt

ik schat zo dat de ts daar minder risico mee loopt dan te gaan bakken op zijn mobo
Tja, da's afhankelijk van je soldeer-skills. Persoonlijk zou ik wel even nieuwe componentjes bestellen en het er weer opzetten, maar ik heb dan ook een ESD-veilige werkplek en zat soldeer-ervaring.
Mocht de TS dat niet hebben, dan kan hij natuurlijk altijd iemand opzoeken die dat wel heeft.

Maar inderdaad, in het ergste geval moet je een losse audiokaart kopen als de boel is opgeblazen, en dat is ook niet zo'n groot probleem. ;)

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

http://www.tkb-4u.com/code/smdcode/smdcodeL.php

L42p BAT54A Phi A SOT23 dual c anode schottky

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Dat was onderhand al 3 keer gemeld.

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
satoer schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 20:33:
Ik zal de mic-in eens testen (als ik een mic kan vinden haha).
Pak gewoon een hoofdtelefoon, plug hem in de mic-ingang en praat in de hoofdtelefoon. Als het goed is werkt dat ook.

...less is more

• satoer
Nou, naar veel struinen een mic gevonden. En het was even zoeken in vista (waarom kunnen ze de input-configuratie niet gewoon bij de mixer instellingen zetten net als XP), maar inderdaad zoals voorspeld krijg ik geen ingang signaal. (of ik doe iets fout in vista)

Eigenlijk maakt het mij niet zo heel veel uit aangezien ik het dus nooit gebruikte. Een vriend besteld regelmatig wat bij farnell dus ik zal hem vragen die diode's mee te bestellen. Er in solderen is een kleine moeite om het moederbord weer 100% te maken, mocht ik het wel ooit eens nodig hebben.

In ieder geval onwijs bedankt allemaal voor het uitzoeken!
Pagina: 1