Toon posts:

Probleem of verkeerde instelling met de CPU Cooler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik heb voor een week terug een nieuw pc aangeschaft en zelf in elkaar gezet, nu stuit ik op een probleem het is niet zo,n ramp maar het nogal een erg dure pc en ik vind dat ie dat niet mag doen...
Als ik paar zware processen doe, begint opeens de CPU cooler als gek te draaien en vertraagd de pc 2 a 3 seconden :? Meestal als ik Power DVD op heb staan en Azueres komt dit voor.

Ik vraag me eigen echt af wat dit is, want ik had een fout gemaakt meteen in het begin ik had teveel pasta gebruikt wat niet de bedoeling was maar de tempratuur lag rond de 40 normaal en 50 a 60 stressed nou heb ik gehoord dat dit een normale tempratuur was maar het beste was als ik al het pasta zou verwijderen en nieuwe een klein heel dun laagje eroverheen doen, en niet metsellen zoals ik de 1e keer heb gedaan :o
Nu doet ie het daardoor wat minder en de tempratuur is ook een beetje gedaald daardoor, maar hij mag toch niet in een keer als een gek beginnen te draaien en de pc voor 2 a 3 seconden vertragen zeker niet als jij kijkt dat ik echt op de onderdelen aandacht heb besteed en enkel performance onderdelen heb gekocht van A merken...
Ik heb de CPU cooler in het bios op Optimal gezet ipv van Performence dit omdat bij performance ontzettend veel lawaai maakt, bij optimal is ie niet lastig kwam geluid.

Weet iemand wat dit kan zijn of een oplossing hiervoor?

Belangrijke specificaties van mijn pc

CPU: Amd Athlon X2 Dualcore 6400+ 3,2ghz Black Edition
CPU Cooler: Zalman CNPS9700 NT
Tower: CoolerMaster Mystique RC631 Aluminium Black
Mainboard: MB Asus M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition
Geheugen: DDR2 OCZ 2GB DDR2-800 2x1GB PC6400 4-4-4-12 Plat. XTC Rev. 2 (4gb in totaal in de pc aanwezig)

Alvast heel erg bedankt!

Groeten,
Silberblitz

Verwijderd

Wat bedoel je met de PC 3 seconden vertragen? Als je PC ineens begint te hakkelen kan het zijn dat je CPU throttled omdat ie anders te warm wordt. Ik zou eens kijken of je koeler wel goed op de CPU zit nu. Voel om te beginnen maar eens of de koeler warm / heet is. Als ie dat namelijk niet is dan wordt de warmte niet afgevoerd van de CPU naar de koeler. In dat geval: loshalen, opnieuw netjes pasta er op en de koeler dit keer goed monteren zodat ie gelijkmatig aangedruk en goed vast zit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:19:
Wat bedoel je met de PC 3 seconden vertragen? Als je PC ineens begint te hakkelen kan het zijn dat je CPU throttled omdat ie anders te warm wordt. Ik zou eens kijken of je koeler wel goed op de CPU zit nu. Voel om te beginnen maar eens of de koeler warm / heet is. Als ie dat namelijk niet is dan wordt de warmte niet afgevoerd van de CPU naar de koeler. In dat geval: loshalen, opnieuw netjes pasta er op en de koeler dit keer goed monteren zodat ie gelijkmatig aangedruk en goed vast zit.
Hallo,

Ik denk dat je gelijk hebt, als ik de pasta erop doe en zet dan die cooler erop verschuift ie altijd een stuk waardoor de pasta niet meer gelijkmatig is versprijd, ik weet ook geen enkele manier om dat dat te voorkomen want als ik die beugel wil vastklikken beweegt de koeler altijd een stuk mee:(
Moet ik hem anders even naar een computer winkel laten brengen?

Groeten,
Silberblitz

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Dit gebeurd altijd wel een beetje en is niet erg. Doe eens wat HlpDsk zegt en voel eens aan het koelblok of hij warm wordt? Pas dan weet je of de boel goed zit of niet.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-05 12:17
Op die pasta hoef je niet te letten, al leg je een druppel midden op de processor en druk je je cooler erop, dan zal door de druk van de cooler de pasta zichzelf verspreiden. (een teveel zal er zelfs tusenuit geperst worden)

Zou eerst maar eens gaan kijken of je cooler wel goed vastzit.

Dit kun je door zoals hierboven gezegd doen door te voelen of het koelblok warm wordt. Als je CPU 40-60 graden is moet dit zeker voelbaar zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb gevoeld en tot mijn verbazing is de koeler gewoon koud alhoewel lauw, maar never nooit 40 of zelfs 60 graden :o

Wat kan ik nu het beste doen? Zoals de helpdesk aangaf alles opnieuw doen heb ik al meerdere keren deze week gedaan zelfs de koeler omgedraaid wat geen reet uitmaakt maar toen heb ik ook alles opnieuw in orde gemaakt met pasta etc. dit is vaag zeg.

Groeten,
Silberblitz

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je je koeler er niet goed opzitten. Ga eens na of hij toevallig niet toch achterstevoren zit, of dat je 'm aan een kant veel harder hebt aangetrokken dan aan de andere kant. Hij moet absoluut niet schuin zitten. En als je 'm vastmaakt dan moet je dat rondom gelijkmatig doen zodat ie overal gelijkmatig strak aangedraaid zit.

Als dat allemaal niet werkt zo ik eens kijken of je koeler en je cpu wel goed vlak zijn. Dat moet haast wel. Ik heb diezelfde koeler en dat is net een spiegel van onderen.

Op de site van Zalman staat zelfs een instructievideo voor de montage van de koeler.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 18:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik heb het opnieuw in elkaar gezet en pasta erop resultaat is hetzelde.

Wel heb ik 2 krassen op de CPU opgemerkt ik weet niet of dit iets uitmaakt? een vriend van me zij gewoon insmeren met pasta en klaar....

Wel heel erg vervelend dit, hoop dat ik het gouw opgelost krijg.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Toevallig geen IDE schijven in je systeem?
Die dingen houden de boel nogal eens op, IDE is stuk trager ( heb ik me laten vertellen ) als sata, Vooral als je meerdere zware prog's draait, waardoor hij veel moet schrijven en dus ook de cpu extra werk krijgt, want de schijf kan het niet snel genoeg wegkrijgen en wordt hd dus bottleneck.
Is maar een ideetje hoor ;)

[ Voor 15% gewijzigd door DaLoona op 09-02-2008 19:23 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 19:17:
Oke ik heb het opnieuw in elkaar gezet en pasta erop resultaat is hetzelde.

Wel heb ik 2 krassen op de CPU opgemerkt ik weet niet of dit iets uitmaakt? een vriend van me zij gewoon insmeren met pasta en klaar....

Wel heel erg vervelend dit, hoop dat ik het gouw opgelost krijg.
Jup, gewoon insmeren, daar is die pasta voor, om de oneffenheden op de vullen. Wel eerst even schoonmaken met alcohol oid, anders blijven er resten oude pasta op zitten. Dan een druppel ter grote van een ruistkorrel en gelijkmatig uitsmeren over het gehele oppervlak.

Verwijderd

Topicstarter
Alcohol? hmm ik heb hem altijd afgeveegd gewoon met een droog doekje...
Dat zou het denk ik dan moeten zijn, de 1e keer had ik gewoonweg TE veel pasta gebruikt, en erna enkel met een droog doekje de pasta erafgehaald, waar duidelijk inderdaad op de CPU enige sporen achterliet maar ik dacht dat geen kwaad kon, blijkbaar wel dus:S

Morgen dan maar even een flesje alcohol halen en alles weer overnieuw doen:O

tnx voor de tips!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:12

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb bij mijn Zalman CNPS9700 LED een mooi potje koelpasta gekregen met een kwastje, zit dat niet bij jouw koeler ? Werkte hier in ieder geval perfect, heel dunnetjes op processor en op heatsink verfen (zoals aangegeven in de handleiding) en ik heb perfect contact, scheelt ruim 12 graden stressed met een hoger voltage en hogere kloksnelheid ten opzichte van de stockcooler.

Verder viel me deze zin op:"Ik heb de CPU cooler in het bios op Optimal gezet ipv van Performence dit omdat bij performance ontzettend veel lawaai maakt, bij optimal is ie niet lastig kwam geluid."

Omdat je toch al problemen hebt met warmte zou ik die optie dus even op performance laten staan. Als je uiteindelijk je temperaturen onder controle hebt dan kun je de fanspeed aanpassen, al kan ik me niet voorstellen dat de koeler uiteindelijk op max moet staan om goed te koelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het opnieuw geprobeerd alles schoongemaakt met Alcohol nieuwe pasta erop maar niks he...
Ik ga morgen maar even een nieuw standaart koelertje halen en kijken wat ie dan doet.

Echt heel vervelend dit:(

Verwijderd

Het kan bijna niet aan de pasta liggen. Hoort er geen backplate bij die koeler te zitten op een AMD platform of zo?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een goedkoop koelertje gekocht, en tot mijn verbazing werd dat koelblok gloeiend heet, maar je merkt wel echt duidelijk verschil dat de Zalman beter koelt dan dat ander koelertje want die ging pas vanaf 50 graden en als ik meerdere processen deed zelfs over de 70 dus dat was geen goed plan om die erin te laten. De zalman zit met meerdere processen nu op 40 graden en dat is wel een verbetering ik heb nu koelpasta van die andere koeler hierop zitten maar lijkt me sterk dat het daaraan ligt. Maar zoals gezegd de tempratuur is nu normaal, maar wat ik niet normaal vind is dat het koelblok van voren koud is als je achteraan voelt is ie lauw maar echt niet zo warm als die goedkope daar kon je echt de hitte goed aanvoelen. Wat ik ook vervelend vind is dat ie af en toe als ik iets open de koeler harder laat draaien en dan vertraagd die ook een paar seconden.

Ik ben aan het denken om een andere cooler te kopen, en dan niet een goedkope maar dan ook niet een Zalman, wel erg je zou denken dat die het beste zijn haha.

Maar ik wacht eerst raad af van jullie, ik heb even een screenshot gemaakt kwa tempraturen in me pc ze lijken hier heel normaal, maar dat het koelblok bijna koud is, is niet normaal lijkt me...

Printscreen kun je *HIER* vinden!

Alvast heel erg bedankt!

Verwijderd

Als ie nu 40 graden wordt onder load dan is het toch prima? Wat is het probleem dan nog?

Die Zalman heeft veel meer capaciteit om hitte af te voeren. Daarom wordt ie aan een kant niet warm. Dat is juist goed .. want als dat deel koud is, dan trekt de hitte van de warme kant naar het koude, en het hete warme koelt daarmee af. De koude kant wordt koud gehouden door de luchtstroom van de fan. Dat is het hele principe van een koeler. Prima dus. Als het hele ding goed heet zou zijn dan is de koelcapaciteit van het ding gewoon niet toereikend want als alles heet is dan neemt de heatsink geen warmte meer op van de CPU, en dan wordt die dus warmer. En dat wil je niet.

Hoe dat ding zich gedraagt met sneller en langzamer gaan draaien kun je in je BIOS instellen. Ik heb alles op Silent staan.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 15:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja zoeits dacht ik al, want een vriend van me uit Duitsland vertelde me ook al dat het niet kon want als ie niet zou koelen had ie me CPU niet langer dan 3 seconden gegeven...
Maar wat ik vervelend vind is dat ie wel telkes zelf als er meerdere processen gaan dat ie af en toe van zelf de koeler harder laat draaien en maakt ook zo meer lawaai, en dat ie even traag, valt deze optie niet uit te schakelen ofzo ergens?

Alvast bedankt!

Verwijderd

Lees nou eens wat ik net zeg.

• KneoK

KneoK

Inderdaad, zo'n klein goedkoop koelertje is een groot blok inefficiente massa wat gewoon de warmte opzuigt en niet goed kwijt kan. Omdat die Zalman ten eerste met een heatpipe transport systeem werkt en daarbij ook nog eens heel efficient de warmte kan verspreiden door de heatpipe en de waaier van koperen plaatjes. De hele koeler wordt dan ook voor warmte transport gebruikt en omdat het oppervlak in totaal zo gigantisch groot is en de koeler de warmte heel efficient kan verspreiden zal de heatsink niet warm worden. Dat wordt die van mij ook absoluut niet, bij de basis heel lauw, de waaier gewoon koud.

Wat ik nog steeds raar vind is dat je koeler af en toe ineens op 100% springt en je systeem dan vertraagt wordt en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit door een koeler veroorzaakt wordt, want ik kan me bijvoorbeeld indenken dat de aansturing voor de fan op het moederbord misschien wel niet in orde is, teveel stroom trekt of teveel spanning op de koeler zet waardoor er een dipje ontstaat en vertraging. Wellicht dat het fannetje van dat goedkope koelertje niet temperatuur gestuurd is of gewoon minder stroom trekt.
Dit verhaaltje is misschien iets te ver gezocht, maar sluit absoluut niet uit dat het ergens anders aan kan liggen.

Tot deze conclusie kom ik omdat mijn 4 cores altijd netjes geleidelijk warmer worden. Als ik twee keer Orthos openzet dan springen de eerste 8 graden heel snel erbij en dan zie ik ze heel langzaam verder stijgen. Jij geeft aan dat het spontaan bij het starten van een willekeurig proces zo kan zijn dat de fan naar 100% schiet, je systeem vertraagt en je daarna weer verder kunt werken in alle rust en naar mijn mening kan het niet zo zijn dat dat ene proces je cores ineens binnen notime zoveel opwarmt dat de fan daarvoor op 100% moet komen te staan. Ook is het zo dat ik gewend ben bij automatische temperatuur gestuurde fans dat die ook geleidelijk op gang komen. Boven de 50 graden is bijvoorbeeld 40%, op 55 graden 50% etc. Wellicht dat die Zalman maar een paar standen heeft, maar ik kan me niet voorstellen dat dat er maar 2 zijn, stil en lawaai.

Verwijderd

De Zalman werkt via PWM dus die kun je vrij traploos aansturen. Het ligt aan je bios welke settings je kunt gebruiken. Meestal sowieso 3. Silent, Normal, en Performance. Als je een Asus bordje hebt kun je vaak ook nog iets van Digital Home aan en uit zetten. Hiermee en met nog wat opties kun je bij een beetje fatsoenlijk bios bepalen of en wanneer de koeler sneller gaat draaien. Ik heb de mijne zo ingesteld dat ie altijd en overal stil moet zijn. Ik kan vanuit Windows vervolgens wel nog met die Asus Tool de snelheid alsnog op bv. Performance zetten. De koeler gaat dan onmiddelijk harder draaien.

Ik denk dat de TS eens in de handleiding van z'n moederbord moet duiken.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dit klopt ook de koeler slaat niet meteen op 100%, maar wel wat lager, maar ik blijf dat gewoon erg vervelend vinden ik had hiervoor deze pc op die andere een artic cooler en die koelde gewoon goed en ging niet vanzelf naar andere standen wat ik ook deed, dus dat stoort me een beetje, met het geluid valt nog te leven, maar ik ben een iemand die slecht tegen een trage pc kan, dus dat ie dan vertraagd vind ik heel erg vervelend. Ik heb nu ales op silent gezet maar hij doet het nog als ik meerdere processen open dat ie geleidelijk hoger gaat, ligt dit nu aan de cooler van Zalman of zou ie dit ook met een andere cooler doen?

Ik vraag dit omdat dit eigenlijk me 1e pc is die ik zelf helemaal in elkaar heb gezet, dat was bij die vorige niet zo dus daar kon het misschien aan een instelling liggen, dat was trouwens een Asrock bord en dit wat ik nu heb is een Asus. Ik heb even in de handleiding gesnuffelt maar kom er niet veel wijzer uit.

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 15:27:
De Zalman werkt via PWM dus die kun je vrij traploos aansturen. Het ligt aan je bios welke settings je kunt gebruiken. Meestal sowieso 3. Silent, Normal, en Performance. Als je een Asus bordje hebt kun je vaak ook nog iets van Digital Home aan en uit zetten. Hiermee en met nog wat opties kun je bij een beetje fatsoenlijk bios bepalen of en wanneer de koeler sneller gaat draaien. Ik heb de mijne zo ingesteld dat ie altijd en overal stil moet zijn. Ik kan vanuit Windows vervolgens wel nog met die Asus Tool de snelheid alsnog op bv. Performance zetten. De koeler gaat dan onmiddelijk harder draaien.

Ik denk dat de TS eens in de handleinding van z'n moederbord moet duiken.
En PWM is meen ik het vierde draadje dat je tegenwoordig op koelers vind, is het niet ? Althans, het vierde draadje zorgt voor de aansturing hiervan.

De handleiding is in ieder geval een goeie optie, wellicht ook eens controleren welke BIOS versie er op het moederbord zit, TS. Wellicht dat je met een nieuwere BIOS versie het probleem kunt verhelpen.

Ik blijf er in ieder geval bij dat dit waarschijnlijk ergens anders dan aan de koeler ligt.

Verwijderd

Topicstarter
KneoK schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 15:48:
[...]

En PWM is meen ik het vierde draadje dat je tegenwoordig op koelers vind, is het niet ? Althans, het vierde draadje zorgt voor de aansturing hiervan.

De handleiding is in ieder geval een goeie optie, wellicht ook eens controleren welke BIOS versie er op het moederbord zit, TS. Wellicht dat je met een nieuwere BIOS versie het probleem kunt verhelpen.

Ik blijf er in ieder geval bij dat dit waarschijnlijk ergens anders dan aan de koeler ligt.
Oke ik zal hem eens gaan updaten ben benieuwd.

Verwijderd

Topicstarter
@ Kneok ik heb de laatste update geinstalled, maar net nadat ik een hoop processen heb aangezet om uit te proberen: Adobe Premiere, Photoshop, Youtube, Azueres, Power DVD ging ie weer even in de vetraging en gooide die snelheid van de CPU fan omhoog, ik heb in de manual gekeken maar wordt daar niet echt veel wijzer uit. Het zal vast een beveiliging zijn, maar ik vind het gewoon storend, zou dit verholpen zijn als ik bv een andere cooler aanschaf die wat ik eerst had bv van Artic?

PS: hij staat nu ook op silent!

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 16:27 ]

• DJT88
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07-2025
er zijn vast ook wel passieve koelers voor je cpu :) als je echt geen geluid wilt moet je dat doen.... anders zal je gewoon altijd geluid blijven horen

2JZ TT6 :D

Verwijderd

Digital Home blabla uit. Handmatige settings. Alles op Silent. Als het goed is blijft ie dan rustig zijn rondjes doen. En ik heb er hier een C2D op bijna 40% boven stock onder zitten en die wordt niet gek heet zelfs al Orthos ik een nacht door. Je moet natuurlijk wel voldoende airflow in je kast hebben. Maar er zijn in de stille klasse koelers bijna geen koelers die het beter doen dan die Zalman, en in de performance klasse zelfs ook niet. Voor een luchtkoeler is het ding zo'n beetje de benchmark. Zolang ie dus goed gemonteerd zit mag dat het probleem niet zijn.

Mss dat het haperen van het systeem echt ergens anders gezocht moet worden. Zeker nu de temps goed blijven is het echt niet de throttling van de CPU.

Edit: pwm = pulse width modulation. Maar de pulslengte is puur een aangelegenheid van het moederbord en hoe en wat die aan signalen naar de koeler stuurt. Dat kunnen een paar simpele standen zijn, en dat kunnen bijna traploos geschaalde niveau's zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2008 17:21 ]

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 17:17:

En ik heb er hier een C2D op bijna 40% boven stock onder zitten en die wordt niet gek heet zelfs al Orthos ik een nacht door.
Ik kwam er na het monteren van de koeler achter dat ik op een gegeven moment het draadje van de fanspeedcontroller (wat volgens mij meteen het grootste verschil is tussen de LED en NT versie, de mijne moet ik met de bijgeleverde fancontroller regelen) niet had aangestoten nadat ik de voedingskabel had verwijderd er teruggeplaatst. Het heeft me een reboot moeten kosten om erachter te komen dat de fan al ruim anderhalf uur niet draaide omdat me BIOS mij wees op dit feit maar zelfs met de temperaturen van een ver-overgeklokte Q6600 was dit niet in te schatten. Voordeel is wel dat 'ie bij mij in de kast op een paar cm afstand vrijwel recht tegenover de 120mm outtake zit, dus die heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er voldoende lucht langs blies.

@TS >>> Valt er op het moment van de vertraging niets anders op ? Misschien dat je een van je schijven hoort tikken op dat moment, of misschien gebeurt het wel elke keer als je iets aanzet wat geluid uit je geluidskaart moet toveren, of misschien als je een video/film aanzet. Wellicht als er veel netwerkverkeer is ? Probeer je zoals ik al eerder aangaf ook te concentreren op de andere onderdelen want die hebben met de symptomen die je noemt net zoveel kans de boosdoener te zijn.

Je geeft trouwens in je eerste post ook aan dat het een vrij dure pc is geweest, heb je 'm zelf in elkaar geknutseld of laten doen/compleet systeem gekocht ? In het laatste geval zou ik het hele spul eens onder de arm nemen en de td van de winkel waar je 'm gekocht hebt naar laten kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door KneoK op 12-02-2008 19:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb het al opgelost, ff verder dan me neus kijken kon ook geen kwaad :X
Ik heb daar software bijgekregen, die had ik al geinstalleerd maar ik dacht dat enkel software was om je tempraturen etc weer te geven, nou niet dus! Je kan hier ook alles veranderen, hij vertraagde zich altijd bij 65 graden, die setting heb ik nu op 80 graden gezet want dat is het max van AMD ong.
En ik heb de cooler van 600 RPM naar 1050 RPM gezet, ik heb er nu ook geen last meer van TOP!

Bedankt jongens voor jullie advies!
Pagina: 1