Toon posts:

[XP]Genuine Kit ipv Retailversie aanschaffen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader heeft een PC van werk op de kop kunnen tikken, met Windows 98.
Hij wil daar Windows XP op draaien (in domein).
Nu kan ik hier natuurlijk een Retail versie of een upgrade voor aanschaffen. Rond de 300 Euro.

Maar als ik nu een niet legale versie installeer en vervolgens ga ik bij Microsoft in zee en haal daar een genuine advantage Kit op voor pak hem beet 140 euro. Dan ben ik aanzienlijk goedkoper uit.

Maar is dat legaal? In principe niet lijkt mij, maar als het eindresultaat wel legaal is??
Kortom wat zijn hierover jullie bevindingen?

Ik neem aan Microsoft bellen met deze vraag niets toedraagt..

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Waarom zou het niet legaal zijn...?, Zodra jij bij Microsoft een genuine advantage kit/licentie koopt ben je gewoon legaal bezig, Ander zou Microsoft dat genuine advantage kit nooit aanbieden.
Alleen krijg je dan geen XP CD met licentie sticker.

Je zou ook bij een PC zaak een OEM licentie kunnen kopen (rond de € 120,-), Dan heb je wel een Windows XP CD...

Retail versie kan natuurlijk ook, Het voordeel daar van is is dat je deze ook weer op een andere PC kan installeren mocht deze PC er meer op houden.
Het enige nadeel is natuurlijk de prijs, maarja als jij van plan bent om na deze PC nogsteeds XP te gebruiken zal ik een retail versie kopen.

[ Voor 18% gewijzigd door crack_en_hack op 09-02-2008 21:53 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

als je nog scholier bent of student zou ik eens kijken bij surfspot.nl. daar kun je voor veel minder windows upgrade versies aanschaffen waarmee je dus je win98 kunt upgraden.

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

Kan aan mij liggen, maar is een code niet persoonsgebonden ipv computergebonden?

Verwijderd

Het lijkt mij zonde van het geld en de moeite om een oude bak ( windows 98 ) te gaan upgraden naar windows XP. het blijft traag :)

• crack_en_hack
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 22:54:
Kan aan mij liggen, maar is een code niet persoonsgebonden ipv computergebonden?
Een OEM code is na het installeren aan je moederbord gekoppeld

Een retail code is niet aan iets van je hardware verbonden en is vrij om op 1 systeem te draaien, als je hem daar weer vanaf zou halen mag je hem weer op een ander systeem installeren.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn weten mag een OEM versie alleen verkocht worden bij een nieuw systeem toch?

En het systeem is niet zo oud hoor, er is alleen maar 98 op gezet door die systeembeheerder daar (Waarom is mij ook totaal onduidelijk, maar die gast zit tegen zijn pensioen aan :))

Uit jullie verhaal mag ik een oem versie kopen dus en deze koppelen aan het huidige moederbord terwijl ik in principe geen nieuw systeem aan schaf

http://www.microsoft.com/...s/licentievormen/oem.aspx

Volgens microsoft mag het dus niet.
Echter de oplossing die ik aandraag zette ze natuurlijk niet op hun site...

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Dit blijft problematisch. Gek genoeg snijdt MS door de licentiebepalingen ook goedwillende burgers die wel willen betalen voor een licentie de pas af. Natuurlijk heeft het geen zin om een licentie van 300 euro te kopen als de hardware de helft hiervan waard is. Weggooien dus maar?

Ik vraag me af wat er precies achter zit. Afspraken met fabrikanten (voor het verkopen van meer nieuwe hardware)? De wil om de dure Retailpakketten te verkopen?

Als je het goed bekijkt verdient MS meer op een OEM-licentie die je los koopt dan op eentje die geleverd wordt aan Dell, Acer etc. De laatste licenties zijn nl. voor zover ik weet alleen losse stickertjes waar ca. 40 euro voor wordt betaald, waar een OEM-pakketje ca. het dubbele kost of meer.

Ik weet momenteel ook geen oplossing voor dit probleem, behalve dan dat het voor thuisgebruikers geen probleem is om een OEM-licentie te gebruiken (toch een (semi-)legale key, waardoor je gewoon updates krijgt etc.). Voor zakelijke gebruikers: sja, nieuwe hardware kopen, of de OEM-sticker erop plakken en het beste ervan hopen. Ik vraag me af of ze de datum van verkoop kunnen achterhalen...

Verder... ik verwacht niet dat de BSA moeilijk doet over één licentie als de rest van de PC's en software in orde is.

[ Voor 5% gewijzigd door pinockio op 11-02-2008 08:43 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Daarom heeft MS dus tegenwoordig, behalve OEM, ook DSP licenties.
De meeste computerketens verkopen tegenwoordig ook DSP i.p.v. OEM.
Bij DSP wordt de slimme klant zelf gezien als systeembouwer, en dus mag hij deze licentie installeren, en in gebruik nemen.
Alleen snapt de telefonische helpdesk van MS dit niet altijd even goed.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Brede P schreef op maandag 11 februari 2008 @ 08:45:
(....)
Bij DSP wordt de slimme klant zelf gezien als systeembouwer, en dus mag hij deze licentie installeren, en in gebruik nemen.
Wat wil je daarmee zeggen? Wat je zegt geldt voor zover ik weet (ook of juist) voor OEM-licenties. De vraag is nu of een OEM-licentie ook op een PC mag worden geïnstalleerd die niet nieuw is. In dat opzicht is er waarschijnlijk geen verschil tussen OEM en DSP.

Verder kan ik nergens DSP-licenties vinden bij de mij bekende webshops en distributeurs. En zeker niet van XP.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:51

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Heeft de PC een licencie stikker van 98/2000/XP?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• crack_en_hack
Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2008 @ 08:21:
Naar mijn weten mag een OEM versie alleen verkocht worden bij een nieuw systeem toch?
Officieel wel, maar als jij eenmaal een OEM versie hebt kunnen krijgen kunnen ze nooit zeggen dat je die niet bij die PC gekocht zou hebben.

Met een beetje zoeken kan je bij een PC zaak gewoon een OEM versie kopen.

Als je iemand kent bij een PC zaak of die bij een groothandel kan inkopen is het helemaal simpel.
Daar mag je als winkel zoveel OEM's kopen als je zelf wil.

Mocht je er echt een nodig hebben en niet kunnen vinden kan ik er zo één voor je regelen (uiteraard officieel en origineel)...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan zelf ook OEM licenties leveren, dus dat was het probleem niet.
Ik wilde het legaal oplossen, maar wel zo goedkoop mogelijkheid uiteraard.

Maar goed voor mij is het wel duidelijk. Ik haal zo'n OEM licentie en dan moet ie maar zien.
In ieder geval bedankt voor jullie visie

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

zo'n surfspot licentie is iets van 48,- zag ik voor xp pro ..
dat is dan wel upgrade maar upgraden over win98 mag dacht ik gewoon

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Pagina: 1