Cisco Pix IPSEC site-to-site met Telenet (be)

Pagina: 1
Acties:

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Hallo,

ik heb hier een Telenet lijn en bij mijn ouders een Scarlet lijn. Nu wil ik een IPSEC VPN gaan bouwen tussen de 2 sites. Ik heb al 1 cisco Pix 501. Nu wil ik dus een 2de gaan aankopen voor dit doel MAAR vooralleer ik deze kosten doe moet ik wel weten of Telenet ipsec doorlaat op zijn default poort. Dit omdat ik op de cisco docu heb gezien dat de pix enkel op de default IPSEC poort kan werken. (UDP port 500).

aangezien Telenet poorten onder de 1024 blocked vroeg ik me af of hier iemand ervaring mee heeft ? Want ik hoorde (niet geconfirmeerd) dat deze poort wel open zou staan omwille van de VPN clients die op het Telenet netwerk moeten werken.

Dus : iemand ervaring / technische details ?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Probeer het? Open iets op UDP/500 aan beide kanten en probeer er vanaf de andere kant op te connecten. Bel desnoods Telenet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Dieter
Goed plan :)

Ik ben eigenlijk wel aan't twijfelen over poort 500 ... kan iemand dit bevestigen ? (dus : default IPSEC poort, IKE of andere authentication types)

Ok :

Poort 500 staat dus toe ... wat zijn mijn alternatieven ? Kan ik het misschien toch op een andere poort gooien TCP-IPSEC ? Van Telenet naar Scarlet werken ?

[/quote]
Disabling IKE

To disable IKE, you must make these concessions at the peers:

•All the IPSec security associations are manually specified in the crypto maps at all peers.

•IPSec security associations will never time out for a given IPSec session.

•The encryption keys never change during IPSec sessions between peers.

•Anti-replay services will not be available between the peers.

•CA support cannot be used.

To disable IKE, use the following command:

no crypto isakmp enable interface-name

[quote]

Mmh ....

[ Voor 79% gewijzigd door Dieter op 09-02-2008 19:04 . Reden: Test gedaan :( ]

• Dieter
Niemand een antwoord hierop ?

Ondertussen weet ik het volgende :

IPSEC kan gebruik maken van IKE om scalable te zijn en keys uit te wisselen. Dit is geen vereiste. Met andere woorden ik heb geen IKE nodig in dit verhaal (UDP/500).

Wat ik WEL nodig heb (denk ik) is AH of ESP, protocol 50 en 51.

Volgens mij is bij Telenet dus enkel PPTP of SSL VPN een oplossing. De laatste kan de PIX 501 niet, en met een PPTP ben ik niet zeker of deze nu wel of niet site-to-site ondersteund...

[ Voor 23% gewijzigd door Dieter op 10-02-2008 16:12 ]

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik draai ipsec op telenet lijnen maar de server kant is wel een zakelijke telenet lijn (het gaat om linksys rv devices).

Intern telenet lukt het ook zeker want intern wordt er dan weer niet gefilterd.

Kan je het gewoon niet proberen ?

Andere kant een software linux routertje zetten tijdelijk ?
Daarna kan je nog naar een hw oplossing migreren.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Dieter
Voor degenen dat het mocht interesseren en die er ooit op zoeken.
Ik heb een SCARLET to TELENET ipsec tunnel opgebouwd. Op veel fora werd gezegd dat dit NIET mogelijk was met Telenet, maar het tegendeel is dus waar. Het werkt perfect.

Kan ook niet anders, want indien ze poorten voor IKE AH of ESP zouden blokkeren werkt de VPN client voor naar het kantoor te verbinden ook niet. Het heeft wat moeite gekost, maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.

Ter info : PIX op Telenet site accepteert dynamische IPSEC-Tunnels (andere kant heeft dynamisch IP). Langs scarlet kant zorgt een vigor 2200E voor de opbouw van de IPSEC-Tunnel.

Verwijderd

Dieter schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 10:03:
Voor degenen dat het mocht interesseren en die er ooit op zoeken.
Ik heb een SCARLET to TELENET ipsec tunnel opgebouwd. Op veel fora werd gezegd dat dit NIET mogelijk was met Telenet, maar het tegendeel is dus waar. Het werkt perfect.

Kan ook niet anders, want indien ze poorten voor IKE AH of ESP zouden blokkeren werkt de VPN client voor naar het kantoor te verbinden ook niet. Het heeft wat moeite gekost, maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.

Ter info : PIX op Telenet site accepteert dynamische IPSEC-Tunnels (andere kant heeft dynamisch IP). Langs scarlet kant zorgt een vigor 2200E voor de opbouw van de IPSEC-Tunnel.
Zo zie je maar dat FOEFELEN soms iets goed oplevert ;-)

• Dieter
aaah! Jij ook hier :)
inderdaad met foefelen geraakt men ver ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Dieter op 02-03-2008 17:12 ]

Verwijderd

Zou het ook werken van Telenet naar Scarlet ?

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:20:
Dat hangt ervan af. Zakelijke telenet lijnen ja, consumer lijnen vrees ik van niet.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Dieter
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:20:
Mijn verhaal ging over Telenet <> Scarlet IPSEC.
Het werkt dus wel degelijk :-)

En ik heb geen zakelijke Telenet verbinding.

• stany
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-03 21:41
Dieter,
Zou je mij wat meer informatie kunnen verschaffen hoe je dit tot stand hebt gebracht?

Ik zit namelijk met gelijkaardige situatie. De "client" is een pc met connectie software (aan Belgacom-zijde).
De "server" is een router (Telenetzijde). Deze router staat nog achter een router. De connectie maakt gebruik van de poorten 443, 500,4500 , waarvan ik weet dat de eerste 2 geblokkeerd zijn door Telenet. (voor getelefoneerd)
De eerste weet ik dat geblokkeerd is door Belgacom sinds pas.(http://www.zdnet.be/news/...uit-drie-internetpoorten/).

Ik hoop dat je nog over de informatie beschikt.

• Dieter
Hey Stany,

ik neem aan dat je gewoon een IPSEC tunnel probeert op te zetten ? Want dat is wat ik heb opgezet.
Let op het gaat hier over UDP 500 en UDP 4500. Deze poorten moeten gewoon open staan, anders (in 2 richtingen) anders kunnen er geen IPSEC tunnels over de provider heen lopen. Eigenlijk is het gewoon een basis IPSEC tunnel config, in mijn geval op een Cisco router en PIX.

Belgacom heeft 80, 443 en 23 toegezet omdat er een exploit bestaat voor hun BBOX. Simpel gezegd kan een hacker via deze poorten het wachtwoord van de skynet verbinding achterhalen (herinner je de hacker die tegen de downloadlimieten was, dit heeft er wellicht iets mee te maken).

PM me desnoods eens over de producten die je gebruikt.

• stany
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-03 21:41
Inderdaad het is een gewone IPsec tunnel, het gaat met verschillende producten gebeuren.
Scalance S612 <=> Softnet Security Client
mGuard <=> Greenbow client
mGuard <=> mGuard
....als ze je niet bekend in de oren klinken, dit zijn industriële automatiseringsmerken, niets speciaal alleen dat ze vrij monteerbaar zijn in een elektrische kast dmv dinrail klem.

Werkt u tunnel nog altijd? Ik heb laatst met telenet gebeld, en deze poorten worden dus geblokkeerd..
Dus ik kan deze poorten wel forwarden, maar als ze al van ervoor geblokkeerd worden? Geeft dit geen problemen? Mijn excuses als ik domme opmerkingen maak in het netwerkgebeuren, dit is niet echt mijn thuisbasis maar hoort wel bij mijn project.

[ Voor 7% gewijzigd door stany op 13-12-2009 23:21 ]

Pagina: 1