[XP] lijkt verdwenen - HDD met bad sectors*

Pagina: 1
Acties:

• IJzerboot
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 17:53
Na een herstart omdat Nero een update heeft gedaan, wil mijn pc met XP sp2 niet meer opstarten.
Bij het opstarten verschijnt het logo, maar na een paar seconden al BSOD.
Safe mode is niet mogelijk, last good configuration werkt ook niet.
Vele malen geprobeerd overigens.

Daarna de XP herstel cd gepakt, deze herkent de XP installatie niet.
Via herinstallatie denkt ie dat C:\ leeg is.
Hij geeft voor C;\ namelijk unlocated space aan.

Via de R (herstel) optie, kan in ook niets dien, ik kan namelijk niet in C:\ kijken.
Een simpel "dir" commando geeft als resultaat: an error occurred during directory enuneration".
Het lijkt wel of de Master Boot Sector is verdwenen.

Inspectie met Powermax levert overigens een foutcode op.
Is hier nog wat aan te redden?

Verwijderd

Welke foutcode geeft ie dan precies?

standaardreply die iedereen hoort te weten maar niemand wil lezen: zet je laatste backup terug

• IJzerboot
maxtor foutcode: de99a77d

BSOD: unmountable boot volume
STOP 0x000000ED (0x8660C030, 0xC000009C, 0x00000000, 0x00000000)

• BèR
  • Laatst online: 20-11-2022
Inspectie met Powermax levert overigens een foutcode op

..wil zeggen: je harde schijf is dood, heeft niks met je installatie te maken, is gewoon toevallig dat het toen naar voren kwam.

• IJzerboot
Als de schijf dood zou zijn, zou mijn D: partitie toch ook niet meer te zien moeten zijn?
Er hoeft maar 1 bitje verkeerd te staan (zonder dat de schijf dood is) en dan doet XP ook niks meer.
Toch?

Ik heb net de laatste versie van Seatools gedownload, gooi die er ook nog even overheen.
edit: in de 1e% test 8 fouten. Hoop dat het repareerbare bad sectors zijn..

Edit:
When all hope is lost..
Na een reparate met Seatools start de HD weer op.. Nu als de donder backuppen..

[ Voor 24% gewijzigd door IJzerboot op 09-02-2008 11:32 ]

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:32

Saven

Administrator

"BSOD: unmountable boot volume"
werkt fixboot of fixmbr als commando niet met je recovery cd?

edit: nevermind had de post hierboven niet gelezen :P

[ Voor 23% gewijzigd door Saven op 09-02-2008 11:52 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

IJzerboot schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 10:48:
Als de schijf dood zou zijn, zou mijn D: partitie toch ook niet meer te zien moeten zijn?
Er hoeft maar 1 bitje verkeerd te staan (zonder dat de schijf dood is) en dan doet XP ook niks meer.
Toch?
Hoeft niet :)

Ik heb schijven meegemaakt waar één kant van een platter niet meer leesbaar was (een Maxtor 540X serie).
Dat was een 40GB schijf waar maar 30GB van bruikbaar bleef nadien.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BèR
En toch, een schijf waarvan ook maar 1 sector gerepaird moet worden is mijns inziens afval, omdat die bad sector er niet vanzelf komt, maar door een defecte leeskop/arm.. Gegarandeerd dat je snel meer bad sectors krijgt. De schijf draait nog wel, maar blijft fouten maken.

Verwijderd

Sterker nog .. moderne schijven hebben extra sectors om volautomatisch te remappen als er slechte sectoren worden gevonden. Vaak merk je dus niet eens iets van dataloss. Maar op een gegeven moment is die reserve ook op.

Dit staat overigens los van hardwarematige errors door bv. een kop die contact heeft gemaakt met een platter.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 17:00 ]

• IJzerboot
Ok, da's duidelijk.
Mijn systeem werkt op dit moment weer prima, ik kan er tenminste niets meer van merken.
Nu vindt ik ook dat 1 bad sector er wel snel meer op zal leveren.
Hoe test ik het beste hoe mijn HD eraan toe is?
Seatools heb ik al gebruikt, maar die "repareerd" het meteen.

Verwijderd

Je kunt om tebeginnen de SMART info uitlezen. Niet dat die nou zo reuzebetrouwbaar is maar je hebt dan wel wat info. Ik zou een volledige diskscan doen met surfacetest. En ja dat duurt echt lang.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik heb in dit topic maar 3 woorden nodig:

Norton Ghost 12

Verwijderd

Haaglander schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:12:
Ik heb in dit topic maar 3 woorden nodig:

Norton Ghost 12
Oh .. leg eens uit dan? ;)

Zo'n oneliner zonder onderbouwing kun je namelijk net zo goed weglaten.

En p.s. 12 is een getal, geen woord.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 17:15 ]

• BèR
IJzerboot schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:05:
Ok, da's duidelijk.
Mijn systeem werkt op dit moment weer prima, ik kan er tenminste niets meer van merken.
Het feit dat er al een errorcode is geweest is dus eigenlijk al het doodvonnis..

• IJzerboot
Een volledige diskscan doen met surfacetest kost inderdaad tijd, maar dat maakt me niet uit.
Betrouwbaarheid voor alles. Maar welk programma? Om zeker te zijn dat er geen bad sectors in reserve ruimte weggekopieerd worden.

En zal inderdaad maar vast een nieuwe HD bestellen..

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-02 23:24
IJzerboot schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:05:
...
heb je het foutenlogboek; start->uitvoeren: eventvwr al bekeken?
Daar worden ook wel schijfschrijffouten aan gegeven.

gewaarwordingshorizon

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17-02 19:12

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Overigens als bijzaakje:

Ik zou niet al teveel geld inzetten op die maxtor powermax test. Ondanks het feit dat hij in het meeste geval wel betrouwbaar is heb ik afgelopen een vreemd gevalletje gehad. Had een Maxtor schijfje van 80 GB die de tikken des doods vertoonde tijdens defragmenteren, powermax gedraait (Basic, Advanced en Burn-in). Nada, schijf in orde volgens de test. Nou ik heb genoeg stervende harde schijven (voornamelijk Diamondmax 9 en 10's) gehoord om te weten dat die schijf dus wss binnen 2 weken dood is en alleen nog maar tikt.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• BèR
Oke Sn0WDr4gon, maar jij hebt een false negative gehad, kan gewoon onbetrouwbare voeding zijn geweest ofzo, dat is niet zo makkelijk te diagnosen. Het tikken kwam misschien ook alleen voor bij defragmenten? Das zowat de hoogste load die een schijf kan hebben.
Als het tooltje wel een fout aangeeft betekent dat denk ik wel wat meer. Kheb zo'n tooltje nog nooit een false positive zien geven eigk, wel false negatives.
En IJzerboot, je kunt natuurlijk ook nog eens testen met IBM/Hitachi Drive Fitness Test, als second opinion. Die pakt schijven van alle merken.

• Haaglander
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:13:

En p.s. 12 is een getal, geen woord.
Is twaalf geen woord dan?

Anyway ..... 3 nieuwe woorden dan: backup, backup, backup. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Haaglander op 09-02-2008 22:21 ]

• IJzerboot
Graag on-topic blijven mensen, anders hebben we de SG wel.

Thnx Ber, ik zal dat progje ook eens proberen!

Verwijderd

Haaglander schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 22:21:
[...]

Is twaalf geen woord dan?

Anyway ..... 3 nieuwe woorden dan: backup, backup, backup. :)
12 is een getal, en geen woord. Zeg dan twaalf, en geen 12. Verder heb je nog steeds je opmerking niet onderbouwd. Als je wilt aangeven dat mensen moeten backuppen .. dan had je dat gewoon kunnen zeggen ipv zo'n oneliner zonder uitleg. En bovendien is het feit dat mensen moeten backuppen al eerder aangehaald dus je post voegt werkelijk niets toe op die manier.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 23:27 ]

Verwijderd

Unmountable boot volume dat had ik ook bij een packard bell laptop!

Probeer eens chkdsk /r

Als hij dit niet kan voltooien dan moet je eens je hard disk scannen of wat bestanden proberen over te zetten met BartPE builder. .

Een grote kans dat deze schijf kappotte sectoren beschikt ..

• IJzerboot
Ik heb inmiddels een andere HD gemonteerd en een nieuwe install gemaakt.
Vandaar heb ik kans gezien de ouwe HD te benaderen, dus de data is gered.
Nu probeer ik van de oude HD nog eenimage te branden en dat terug te pleuren op mijn nieuwe HD.
Even kijken hoe dat gaat lopen.

Dat van Bart Pe klinkt erg interessant, ga ik ook nog even mee spelen!
Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Mits je geen bad sectors hebt op het gedeelte van de platters dat je probeert te imagen zou dat moeten werken.

• IJzerboot
Helaas helaas blijkt dat dus niet te werken.
Ook het overkopieren van de ene naar de andere schijf werkt niet, dus we gaan maar eens een complete herinstall doen.
Ongelovelijk dat een kale XP install trouwens maar 1,5 GB is..

Heb nu een ander probleem: ik heb de schijf opgegeven bij maxtor. Er zit nog garantie op, dus da's geen probleem. Ik lees in de papieren dat Maxtor een low-level format gaat doen. Als dat geen resultaat oplevert, krijg je hem terug. Dus ik denk: dat kan ik zelf wel.
Dus low-level format gedaan (duurt LANG met een 250GB schijf.., pakweg 1 uur per 10GB).
Daarna schijf getest en wat denk je: schijf is prima volgens SEAtools.

Voor mijn gevoel is hij niet meer betrouwbaar, maar volgens het testprogramma wel. Iemand ervaring hiermee?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

mv WOS > OM

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• BèR
Jahaa, hoe vaak moet ik nog zeggen dat de schijf dood is? Die bad sectors komen wel weer terug..

Verwijderd

BèR schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 16:58:
En toch, een schijf waarvan ook maar 1 sector gerepaird moet worden is mijns inziens afval, omdat die bad sector er niet vanzelf komt, maar door een defecte leeskop/arm.. Gegarandeerd dat je snel meer bad sectors krijgt. De schijf draait nog wel, maar blijft fouten maken.
Mijn schijf heeft al 10 maanden lang 6 bad-sectors en doet het nog perfect, ook na diverse scans geen fout.
Het zijn er ooit 6 geworden in 1 event en dat is altijd zo gebleven :? .
Doet het serieus nog op en top, dus vaak gaat je verhaal op, maar niet altijd dus.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 07:07 ]

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:51

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

IJzerboot schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 18:05:
Een volledige diskscan doen met surfacetest kost inderdaad tijd, maar dat maakt me niet uit.
Betrouwbaarheid voor alles. Maar welk programma? .....
SpinRite van grc.com
Traag als dikke $7r0n7, maar wel erg goed. Is 100% OS onafhankelijk.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• IJzerboot
Heb de laatste tijd de schijf intensief getest, maar geen foute sectoren gevonden.
Zal die Spinrite ook nog eens proberen.

• IJzerboot
foutje

[ Voor 92% gewijzigd door IJzerboot op 08-03-2008 10:02 ]

• Haaglander
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 23:25:
[...]

12 is een getal, en geen woord. Zeg dan twaalf, en geen 12. Verder heb je nog steeds je opmerking niet onderbouwd. Als je wilt aangeven dat mensen moeten backuppen .. dan had je dat gewoon kunnen zeggen ipv zo'n oneliner zonder uitleg. En bovendien is het feit dat mensen moeten backuppen al eerder aangehaald dus je post voegt werkelijk niets toe op die manier.
Ach, ik reageerde gewoon sarcastisch op je gezeur.

• Mayonaise
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-02 02:25
Toeval:
Stuk of 4 jaar geleden na een herstart van Nero update werkte mijn pc nog. Maar nadat ik Nero had opgestart deed hij niks meer. Ik kreeg dezelfde foutmeldingen als de jouwe.
Het enigste oplossing was een nieuwe HD kopen.

Verwijderd

BèR schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 16:58:
Mijn schijf heeft al sedert 11 maanden 6 slechte sectoren. Die zijn er toen gekomen met een crash wat aan een defect moederbord lag en deze schijf doet het nog prima.
PS: Het zijn er nog steeds 6 in 1 event. Alle testen geven errorcode 0 terug dus :)

En dan denk ik van "laat maar crashen", dan heb ik een goede back-up en ik zet alles in no-time terug via mijn 2e schijf en als die ook crasht heb ik mijn USB stick nog en mocht die ook nog kapot zijn dan nog DVD's, dus :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2008 20:33 ]

• IJzerboot
Nou, spinrite is klaar (duurde 8 uurtjes..) en wat denk je: geen probleem meer te vinden.
Dus inderdaad goed backuppen en we douwen hem er weer lekker in!

Ik blijf het een rare situatie vinden dat een simpele low level format alle fouten eraf gehaald heeft.
Alsof het een ruit is die je af en toe even schoon moet maken.
Mmmh.
Nou ja, hij zou weer betrouwbaar moeten zijn, dus hij gaat weer 24/7 donwloaden. Kijken hoe lang het duurt voordat ie weer crasht.
Thanx voor alle support!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

IJzerboot schreef op zondag 09 maart 2008 @ 13:31:
Nou, spinrite is klaar (duurde 8 uurtjes..) en wat denk je: geen probleem meer te vinden.
Dus inderdaad goed backuppen en we douwen hem er weer lekker in!
Spinrite zorgt er voor dat de slechte sectoren in de HD gemarkeerd worden zodat Windows ze nooit meer zal zien, omdat de software in de schijf er voor zorgt dat er geen data meer komt te staan.
Dit wil niet zeggen dat je problemen nu voorbij zijn. Als een schijf slechte sectoren gaat vertonen zal je hem wel (een keer) moeten vervangen. Nu weet je tenminste dat je een tikkende tijdbom heb en heb je enige tijd om alles te backuppen etc.

• IJzerboot
Dankjewel voor de aanvulling, maar ik heb niet gezien dat er zo'n dergelijke melding voorbij kwam met Spinrite. Er zijn geen bad sectors gemeldt.
Als die echte bad sectoren er zouden zijn, zouden ze zich toch gewoon weer hebben moetenlaten zien na mijn low level format?

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

IJzerboot schreef op zondag 09 maart 2008 @ 20:55:
Dankjewel voor de aanvulling, maar ik heb niet gezien dat er zo'n dergelijke melding voorbij kwam met Spinrite. Er zijn geen bad sectors gemeldt.
Als die echte bad sectoren er zouden zijn, zouden ze zich toch gewoon weer hebben moetenlaten zien na mijn low level format?
Afhankelijk van de modus waarin Spinrite heeft gedraaid zal je die bad sectors moeten zien. In de snelste scan heb je kans dat hij ze mist geloof ik. Nadeel van de meest uitgebreide scans is dat het soms dagen duurt voordat tie iets heeft gevonden.
Mooie is wel dat je verder kan gaan waar je gebleven bent (moet je geloof ik wel zelf onthouden op welke sector hij gebleven is).

• IJzerboot
Het was de meest uitgebreide scan, duurde meer dan 8 uur continu voor een 200GB HD.
Maar dus niks gevonden.
Pagina: 1