Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[SQL Server 2005] Kan niet inloggen op server

Pagina: 1
Acties:

• r0_
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 15:49
Beste mensen,

Ik heb SQL server 2005 geinstalleerd. Nadat ik had geprobeerd een ODBC verbinding op te stellen om te kunnen connecten met Acces, lukte het mij niet meer op in te loggen op de server. Dit is raar want eerst deed hij het prima. Toen had ik ook al een database (zonder inhoud) aangemaakt. Omdat ik helemaal gek werd van het feit dat ik niet kon inloggen op de server heb ik alles verwijderd van mij laptop. Dit met de gedachte dat als het niet goedschiks wil, dan maar kwaadschiks. Wat schets mijn verbazing: Na een herinstallatie van SQL server 2005 kan ik nog steeds niet inloggen op een ("nieuwe") server. Ik krijg steeds de volgende foutmelding:

--------

Cannot connect to ROPC\SQLEXPRESS.

Additional information:
Er een is fout opgetreden bij het opzetten van een verbinding met de server. Bij het maken van een verbinding met SQL Server 2005, wordt deze storing veroorzaakt door het feit dat bij de standaardinstellingen van SQL Server geen externe verbindingen zijn toegestaan. (provider: SQL-netwerkinterfaces, error: 26 - Fout bij zoeken van opgegeven server/exemplaar) (Microsoft SQL Server)

-------

In het venster waar deze foutmelding wordt gegeven zitten 3 knopjes waardoor ik o.a. bij een soort van log kan komen. Hier is onder andere ook een link naar de microsoft webiste gegeven. Alleen word ik hier helaas niet veel wijzer van :(
De link: http://go.microsoft.com/fwlink?ProdName=Microsoft+SQL+Server&EvtSrc=MSSQLServer&EvtID=-1&LinkId=20476

Zelf heb ik al wel lopen spitten in de SQL Server Configuration Manager en in de SQL Server Surface Area Configuration. Hier werd ik helaas ook niet veel wijzer van....

Ik hoop dat er iemand is die mij de verlossende oplossing kan bieden :)

Bij voorbaat dank!

Groet r0_

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-11 12:05
Je moet in de Configuration Manager, bij de Services/Network Protocols het TCP/IP protocol enablen.

Houdt er ook rekening mee dat als je niet in 't zelfde domein zit de geintegreerde authenticatie lastig kan zijn.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

loves wheat smoothies

En check ook je firewall settings indien van toepassing maar meestal los je het de tip hierboven al op.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Hoezo werd je niet veel wijzer van die link naar de MS website? Die lijkt me vrij duidelijk met de dingen die je moet checken. Verder zou je hier nog wel wat aan kunnen hebben:
http://blogs.msdn.com/sql...r-instance-specified.aspx

• r0_
Het probleem lijkt opgelost te zijn. In eerste instantie had ik al het TCP/IP protocol op enable gezet maar dit loste mijn probleem ook niet op. Nu heb ik na lang zoeken een microsoft hulp pagina gevonden waar werd gezegd dat ik "Named pipes" moest gebruiken voor een verbinding met SQL server 2005. De link waar dit staat beschreven: http://support.microsoft.com/kb/900487

Ik heb dus de server configuration manager geopend en toen bij SQL Native Client Configuration-> Aliases->MijnServer het protocol op "Named Pipes" gezet. Na deze wijziging kon ik gewoon verbinding maken met mijn (lokale) server. Hierna kon ook gewoon een ODBC verbinding maken met Access.

Nu lijkt het dus goed te zijn. Ik snap alleen nog niet waarom ik nu het protocol moest omzetten naar "Named Pipes" en waarom hij niet gewoon werkte met TCP/IP.

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom dit moest en wat uberhuapt het verschil is tussen de twee?

Mvg r0_

P.S. In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties :D

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-11 15:40
r0_ schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:17:

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom dit moest en wat uberhuapt het verschil is tussen de twee?
http://technet.microsoft.com/en-us/library/ms187892.aspx

A wise man's life is based around fuck you

• r0_
okee dus als ik het goed begrijp zijn "Names Pipes" voor een lokaal netwerk en TCP/IP niet. Houdt dit dan per definitie in dat ik TCP/IP niet kan gebruiken als ik mijn server draai op dezelfde computer als waar ik op werk?

Verwijderd

Toch kan het nog iets eenvoudiger (op client niveau). Een optie binnen de firewall kan worden uitgeschakeld.
Ga naar Windows Firewall (VISTA), vervolgens naar instellingen wijzigen, vervolgens naar tabblad geavanceerd, Controleer de verbindingen die door de Firewall worden beveiligd (kan ook een VPN verbinding zijn). Schakel vervolgens de verbinding uit die NIET moet worden beveiligd.
Je zou dan verbinding met de SQL server moeten kunnen krijgen.
Ik ondervond dezelfde grap van dat de verbinding eerst wel verbinding maakte en later niet ook.
Waarom dat de firewall ineens op het idee komt om de verbinding te moeten beveiligen is mij een raadsel.
Het firewall logootje is nu wel rood, maar de kleur maakt mij niet uit. Persoonlijk vind ik de firewall binnen Vista dan ook te fanatiek. Maar dat is dan ook echt persoonlijk.
Pagina: 1