Toon posts:

[Probleem] Computer doet opeens niks meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had al een paar dagen er last van dat de pc van me vader steeds vastliep e.d. nu blaamde ik dit aan windows maar helaas ben ik er bang voor dat de pc me waarschuwde voor het feit dat die dood ging.

Wat zie ik?
Het beeldscherm geeft een wit beeld aan, het standaard witte beeld dat ik zie als ik het beeldscherm aanzet en de computer uitstaat (terwijl de computer nu aanstaat). De computer geeft hardeschijf activiteit aan maar ik hoor geen biep (speaker) of dergelijke het lijkt wel alsof de pc niet eens door de POST komt.

CPU fan draait, Voeding draait ook goed (en lijkt me sterk dat het probleem daar zit want hij gaat wel netjes aan) Hardeschijf spint op (hoor hem) maar gaat niet verder (nogmaals, denk niet dat de pc door de POST gaat)

Wat is het voor beestje?
Een pentium 4 HT zittend op socket 478 met 1GB geheugen (2x 512 2x 256 4x 256) en een 120GB 7200RPM hardeschijf van maxtor (IDE)
mochten de heren technische details willen dan zal ik ze bij elkaar proberen te sprokkelen (pc is al nu zo'n 5-6 jaar oud dus documentatie is foetsie) dit alles zit in een big-ass thermaltake kast met 7 fans en word voortgebrand door een levicom voeding van 420 watt, momenteel zit er een Ati Radeon 9600 PRO 256 (AGP) in.

Nu heb ik al de volgende dingen geprobeerd:
  1. Videokaart vervangen (er zat een nvidia 5200fx in en nu de bovengenoemde Radeon kaart)
  2. Ander beeldscherm geprobeerd (mijne waar ik nu op typ..zelfde witte beeld)
  3. Alles schoongeblazen e.d. (big-ass thermaltake kast met 7 fans = stofzuiger)
  4. Alles losgekoppeld <--alles behalve het geheugen/cpu (doh) en videokaart
Mijn opties nog:
  • Videokaart erin proppen die in mijn pc zit (allebei zijn de pc's AGP)
  • Mijn processor erin proppen, alhoewel ik dit pas als een last-resource wil doen aangezien dat nogal veel werk vereist (custom koelblok e.d.)
  • Ik heb hier nog 2 ripjes geheugen waarvan ik weet dat ze werken (256 elk) en die erin doen ipv van het geheugen dat er nu in zit.
Nu wil ik jullie dus vragen, what the frack is er aan de hand met me pc? Kapotte proc? Kapot moederbord? Ik kom er niet uit en hoop dus dat er mensen zijn met wat meer verstand dan deze 2e jaars ICT student die me willen helpen :)

• d5stick
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Je CPU of geheugen al los gehad? kijken of hij dan piept.
Zoniet? Dan denk ik dat je mobo het loodje heeft gelegd.

[ Voor 56% gewijzigd door d5stick op 08-02-2008 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
d5stick schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:24:
Je CPU of geheugen al los gehad? kijken of hij dan piept.
Zoniet? Dan denk ik dat je mobo het loodje heeft gelegd.
Nog niet eens aangedacht, zal direct even het geheugen los gooien, hoor ik dan geen piep ook de cpu..hoor ik dan nog niks..ehmm dan hoop ik maar op een wonder :) laat zo weer wat van me horen.

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:43
Ik weet nu zogenaamd niet echt héél van PC's maar toch kan ik soms wel wat goed krijgen. Kan je in je BIOS geraken? Kijk daar eens alles na of hij bepaalde dingen herkent. Als je in je BIOS hebt geprutst kan je alsnog je PC opengooien (liefst niet te hard :p) en even de pinnetjes van je BIOS verbinden om de BIOS te resetten (heb het zelf nog niet gedaan maar iemand deed het al bij mijn PC...) RAM geheugen kan je dan ook in je BIOS nakijken. Maar wat me niet duidelijk is, je kan wel op je PC werken of niet? Want voglens wat ik nu lees heb je dit bericht op jouw PC gemaakt ?

Mvg,
Lorduh.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik zit nu op me eigen PC :) en ik kom niet eens in de BIOS nogmaals ik zie alleen een wit scherm (het standaard witte beeld dat het beeldscherm produceert als de pc uitstaat terwijl die toch echt aanstaat)

Heb zojuist geheugen eruit "gegooid" aangezet..geen piep terwijl die normaal na de post altijd piep (dat zowiezo) ehm..ga nu nog de processor eruit rukken.

Iemand anders nog tips?

Edit
http://www.hardware.info/...oduct/ASUS_P4P800_Deluxe/

Dat is het moederbord dat erin zit.

Edit 2
Geheugen + processor eruit gehaald werkt nog niet. (Geen biep/beeld of wat dan ook)
dus tenzij iemand nog ideeën hebt denk ik dat me moederbord overleden is.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 23:49 . Reden: Moederbord info ]

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:23
bios reset?

Mobo demonteren, netjes wegleggen, en opstarten? Wie weet is er een uitstekende schroef die wat ellende veroorzaakt? Check videokaart/mem in je eigen peecee?

En voordat je hem wegdondert...Power supply is ook nogal eens de boosdoener. (Komt imho vaker voor dan een mobo)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Topicstarter
Een paar goede tips waar ik nog niet aan had gedacht.

Videokaart/geheugen werkt perfect hier (net getest).
Zal even de boel demonteren en dan proberen. Werkt het dan nog niet even met mijn voeding proberen.

Moet zeggen dat ik blij mag zijn met 2 peecee's want als dat niet het geval was...ai

Ps. zal dit morgen doen aangezien het al laat is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 00:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok na het deassembleren zag ik direct dat het moederbord is doorgebrand..helaas pindakaas dus :)
Aangezien de rest ook zwaar verouderd is ga ik een nieuwe bestellen.

Ik wil graag even iedereen bedanken voor zijn hulp. :)
Pagina: 1