Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk dat je tv automatisch overschakeld naar het externe kanaal indien je dit apparaat aanzet en via HDMI aangesloten is aan de tv?

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Hangt van je TV af, of dat hij auto scant op ext sources. En dan ook overschakelt naar die source.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Ik heb een Hitachi plasma en die doet dat vreemd genoeg niet op HDMI maar wel op scart.. vervelend maar ja..

Groetjes, FaceDown.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-02 19:21

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Met HDMI gebeurt dit doorgaans niet..

Bij scart gebeurde dit alleen als er een extra puls werd meegestuurd over pin x.. (8?)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

FaceDown schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:48:
Ik heb een Hitachi plasma en die doet dat vreemd genoeg niet op HDMI maar wel op scart.. vervelend maar ja..
Hier hetzelfde met Samsung, had toch wel verwacht dat dit wel kon maar waarschijnlijk "vergeten' bij deze nieuwe technologie :X

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Philips hierzo, en die doet het ook niet. Soms mis ik het maarja, als ik een recorder opstart via scart dan is het meteen floep, dat is ook weleens irritant.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:46
Dit is iets dat in de toekomst meer ingebouwd gaat worden. In de HDMI-spec wordt onder andere CEC (consumer electronics control) beschreven, een een-draads serieel communicatieprotocol waardoor alle CEC-ondersteunende HDMI-producten onderling kleine boodschappen kunnen doorgeven.

Dat gaat er dan dus voor zorgen dat je TV automatisch omschakelt naar de DVD-input en je versterker automatisch naar de DVD-bron schakelt zodra je een schijfje in je DVD-speler stopt.

Tot die tijd: haal een Logitech Harmony remote. Bij het selecteren van een activiteit kan dat ding ook alle aparatuur in de gewenste stand zetten.

Mijn (nieuwe) Philips LCD-TV ondersteunt CEC in elk geval wel, maar de DVD-speler (oudje) nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
Beste van Aalten,

Heeft u ervaring met de Logitech Harmony? Ik vraag me af of de Samsung 37 inch lcd wel hiermee overweg kan. Ik moet namelijk 4x drukken op de Ext source om HDMI1 te krijgen, en dit nog met pauzes van 1 seconden anders ga ik te snel. Kan dit dan in de Logitech Harmony ingeprogrammeerd worden of kan hij direct de Samsung op HDMI zetten?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:46
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:45:
Heeft u ervaring met de Logitech Harmony? Ik vraag me af of de Samsung 37 inch lcd wel hiermee overweg kan. Ik moet namelijk 4x drukken op de Ext source om HDMI1 te krijgen, en dit nog met pauzes van 1 seconden anders ga ik te snel. Kan dit dan in de Logitech Harmony ingeprogrammeerd worden of kan hij direct de Samsung op HDMI zetten?
Je kan deze vraag beter in het algemene Logitech Harmony topic plaatsen (ergens in het Hifi/Audio forum), daar zijn meer mensen met ervaring.

Als je Samsung ook directe IR-codes kent, dan is het makkelijk: die staan ongetwijfeld in de Harmony database, dus een willekeurige Harmony remote kan dan direct met het uitzenden van 1 IR-commando je TV goed zetten. Die mazzel had ik dus met m'n Philips LCD-TV. Op de afstandbediening zat geen knop om direct om te schakelen en moest ik op eenzelfde manier als jij van input wisselen.

M'n vorige TV, een Philips CRT, had dat dus niet - en was het dus ook een of meerdere malen de input 'doorschakelen'. In principe kan je dat in zo'n Harmony inprogrammeren (of weet zo'n ding dat al), maar zodra je ook nog apparatuur via SCART hebt aangesloten gaat het mis: zodra die aan gaat schakelt de TV automatisch over naar die bron en weet de Harmony daar niets van en denkt nog op de oude bron te staan.

Dus simpelweg is het even hopen dat je directe IR-codes kan versturen - en dat kan je beter vragen in een Samsung LCD-TV topic of in het Harmony topic.

Overigens is er altijd nog de eenvoudige oplossing: maak in elke activiteit die je in je Harmony maakt een knop 'input select' en schakel - net als nu - handmatig naar de juiste input.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat die Harmony's geweldige dingen zijn, als 'ie vandaag kapot gaat koop ik morgen een nieuwe.

• luvan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 22:04
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:55:
[...]

Hier hetzelfde met Samsung, had toch wel verwacht dat dit wel kon maar waarschijnlijk "vergeten' bij deze nieuwe technologie :X
Met mijn Samsung tv (PS42Q91H) en mijn Samsung home cinema (HT-TX35) is dit geen probleem.

Bij het opstarten van een dvd schakelt de tv automatisch over naar dvd. Wanneer ik mijn digibox aanzet, schakelt de tv en de home cinema set over naar de juiste in- en/of uitgang. :P

Geen gedoe met de afstandsbedieningen van alle verschillende toestellen. 8)

Je apparaten dienen wel allemaal over Anynet te beschikken (zie handleiding van je Samsung tv). ;)

Verwijderd

luvan schreef op zondag 10 februari 2008 @ 11:22:
[...]

Met mijn Samsung tv (PS42Q91H) en mijn Samsung home cinema (HT-TX35) is dit geen probleem.

Bij het opstarten van een dvd schakelt de tv automatisch over naar dvd. Wanneer ik mijn digibox aanzet, schakelt de tv en de home cinema set over naar de juiste in- en/of uitgang. :P

Geen gedoe met de afstandsbedieningen van alle verschillende toestellen. 8)

Je apparaten dienen wel allemaal over Anynet te beschikken (zie handleiding van je Samsung tv). ;)
Waarschijnlijk gebruik jij dan scart inplaats van HDMI ?

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:06
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:45:
Dat werkt standaard niet is mijn ervaring. Heb zelf ook een Harmony en een Samsung (PS42Q91), maar moet de orginele AB nog gebruiken om de input-kanalen te wisselen ondanks dat de optie wel aanwezig is in de Harmoney software en dit ook is ingesteld. Het schijnt op te lossen te zijn door even met de Logitech support te bellen, maar heb daar tot op heden geen zin in gehad :+

Misschien heeft het te maken met dat scart verhaal zoals hierboven ergens wordt gemeld, dat is bij mij de enige, in de DVD-speler, die vanzelf goed gaat (eigenschap van RGB-scart). Mijn decoder (HDMI) en spelcomputer (component) doen dit dus niet, ondanks dat de decoder ook een Samsung is dus wat dat Anynet voor nut heeft :?

[ Voor 20% gewijzigd door Speedy op 11-02-2008 09:58 ]

Flickr | Lego collectie

• luvan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-02 22:04
Verwijderd schreef op zondag 10 februari 2008 @ 20:03:
[...]

Waarschijnlijk gebruik jij dan scart inplaats van HDMI ?
dvd-speler met HDMI kabel en digibox via scart.

Ik heb de indruk dat de tv bij het aanzetten een soort scan uitvoert om te zien vanwaar er signaal komt. Indien geen extern signaal (van digibox of dvd-speler), dan krijg ik gewoon analoge televisie.

Verwijderd

Zoals al eerder aangegeven, deze functionaliteit is niet standaard bij HDMI maar is alleen beschikbaar als bij zowel het bron-apparaat als bij de tv de betreffende HDMI CEC functie is geimplementeerd. In dat geval is het bron-apparaat in staat de TV naar het juiste externe kanaal te schakelen.
luvan schreef op maandag 11 februari 2008 @ 21:48:
[...]

[...]

Ik heb de indruk dat de tv bij het aanzetten een soort scan uitvoert om te zien vanwaar er signaal komt. Indien geen extern signaal (van digibox of dvd-speler), dan krijg ik gewoon analoge televisie.
De TV functioneerd altijd als een slave device. Deze scant niet maar reageerd alleen op binnenkomende signalen van externe apparaten.

Verwijderd

Feitelijk dient je apparaat dan dus een signaal te geven aan de TV.

M'n Samsung LCD TV ondersteund HDMI-CEC net als m'n Samsung Receiver. Zelfs aan/uitzetten gaat gelijk.

Bij mij is nu dezelfde vraag gekomen voor een Wii en Media Center PC.
Wii over component zal lastig worden, maar voor een PC zou 't toch mogelijk moeten zijn.

Is er niet een tool/software die je op een PC kan installeren zodat het "seintje" aan de TV wel gegeven wordt?
Pagina: 1