Debian/Ubuntu en Ati Dual head

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik ga mogelijk binnenkort mijn PC vervangen en ben nu druk aan het scharrelen naar ander spul. Ergens zou ik graag een standaard out-of-the box systeem willen van bijvoorbeeld Dell oid. Alleen zijn de systemen die zij aanbieden vaak voorzien van een Ati kaart.

De PC gaat windows XP en debian of ubuntu draaien en ik ga er 2 monitoren aan hangen ivm CAD-werk. Met Nvidia zijn dual head setups onder linux voor mij goed te doen, maar hoe is dat tegenwoordig met Ati? Ati ondersteuning was voor linux altijd wat minder als ik me goed herinner en of dual head een beetje aan de praat te krijgen is is voor mij helemaal de vraag.

Graag jullie ervaringen, ik vind met de zoekfunctie alleen topics van een jaar (of meer) geleden die vertellen over problemen. Ik hoop ergens dat Ati tegenwoordig wel ok werkt. Als dat niet zo is blijf ik bij NVidia en wordt de keus gewoon wat beperkter.

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Hiervoor had je ook makkelijk het forum van Ubuntu en Debian kunnen raadplegen, changelogs van de ATi driver en Google. Daar had je kunnen lezen dat het tegenwoordig wel gaat werken, maar nog niet helemaal zoals het moet. Dualhead kan nu wel hoger dan 1280x1024, maar er schijnt nog wel een probleem te zijn met 2 schermen die elk een andere resolutie draaien. En video afspelen werkt ook niet op de 2e monitor. Verder heb ik het niet geprobeert, want in mijn PC heb ik een nVidia kaart en maar 1 scherm, en in mijn laptop een ATi die ik niet op een ander scherm erbij aansluit.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Blijf bij nVidia! Ik heb vandaag nog zooi gehad met Ati onder Ubuntu om Compiz aan de praat te krijgen (wat gelukt is met de open source MESA drivers).

Dual head is een probleem met de Ati-kaarten:
Known Issues

* There is no support for video playback on the second head in dual head mode.
* Desktop corruption may be noticed when dragging the overlay/video when using dual-display mode.
* A black screen may be observed on some hardware when switching to the console or leaving the X window system when a Vesa framebuffer console driver is used.
* Corruption may be noticed in the lower right corner of the display after the system is running for a long period of time
* Display flicker may be noticed when the gnome screen-saver starts
* Diagonal tearing may be noticed when playing a video file using a video player that utilizes the XVideo extension
* Video playback may look blocky when playing a video file using a video player that utilizes the XVideo extension
* Video Playback may display wrong colors and additional shadow images when cropping or expanding a video file using a video player that utilizes the XVideo extension
* Connecting a display device that supports 1680x1050 to a system running Linux may result in a maximum display resolution of 1280x1024 only being available
* Custom mode lines in xorg.conf may be ignored by the fglrx driver
* Building RPM packages for Mandriva may fail
Hou ook hier rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Dankjulliewel :) Ik blijf voorlopig bij Nvidia :)

ieeeepppppp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:47

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Compiz(-fusion) en ATi propretary driver werken wel, je moet alleen in de whitelist fglrx zetten. En uiteraard zorgen dat je driver netjes werkt door bij fglrxinfo ATi te krijgen ipv Mesa.

Maar idd, blijf bij nVidia.

Commandline FTW | Tweakt met mate