• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-01 13:40
Aangezien ik over enkele weken mijn diploma Informatiekunde ontvang ben ik nu bezig met het schrijven van mijn C.V. De standaard dingen lukken wel, maar ik vraag me af wat je zet als motivatie. Ik heb nu het volgende:
Een periode van studeren en tentamens zit er op. Tijd voor de volgende stap, tijd om de arbeidsmarkt te betreden. Ik zoek een bedrijf waar ik op deze toer door kan gaan. D.w.z. mijn kennis toepassen op interessante problemen en mijzelf verder ontwikkelen. Ik vind het belangrijk dat een bedrijf het mogelijk maakt om middels projectmatig werken kennis op te doen met de verschillende carri\`ererichtingen die de ICT biedt.
Wat vinden jullie hiervan? Mis ik iets? Hebben jullie tips? Hoe ziet jullie C.V. met bijbehorende motivatie/beschrijving van jezelf eruit? Misschien kunnen we hier een algemeen C.V. topic van maken...

[edit]
Thanks, F_J_K.

[edit]
Heb inmiddels de link verwijderd en het stukje 'motivatie' hier geplaatst.

[ Voor 39% gewijzigd door smeerbartje op 08-02-2008 17:49 ]

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:52
Ik denk dat het ten eerste wel handig is om je persoonlijke gegevens eruit te halen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Met stom ^^ niet zo slim om persoonlijke gegevens zo online te gooien.

Verder zou ik telefoon "via mail" niet doen. Dat zou bij mij al een afknapper zijn. En gezien je beperkte ervaring heb je weinig om dat te compenseren.

Verder hoort je motivatie niet in een CV thuis. Een CV dient een opsomming van feitelijkheden te zijn en niets meer.

Je motivatie dien je in de brief te zetten en per bedrijf wat aan te passen, zodat een bedrijf in elke geval de indruk krijgt dat je deze brief speciaal aan hun geschreven hebt.

Nu is hij veel te algemeen en niets zeggend. Dat kan ook niet anders, want hij moet algemeen zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Motivatie
Een periode van studeren en tentamens zit er op. Tijd voor de volgende stap, tijd om de arbeidsmarkt
te betreden. Ik zoek een bedrijf waar ik op deze toer door kan gaan. D.w.z. mijn kennis
toepassen op interessante problemen en mijzelf verder ontwikkelen. Ik vind het belangrijk dat een
bedrijf het mogelijk maakt om middels projectmatig werken kennis op te doen met de verschillende
carrieererichtingen die de ICT biedt.
Je had ook gewoon even kunnen copypaste, dat komt wat minder spammerig over :+

Met die laatste zin wil je zeggen dat je de ene week wilt ontwikkelen, de andere week dozen gaat sjouwen, de de week er op managementconsultant wil zijn, etc? Dat eerste vind ik wat overdreven opgeschreven.

Maar inderdaad, dit heeft niets in de CV te zoeken en hoort (specifiek voor die ene sollicitatie) in de brief.
offtopic:
Je stelt met het woordje 'aan' 4 jaar lang in Uganda gezet te hebben.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Ik zou ook in plaats van via mail er gewoon een telefoonnummer neerzetten. Vind email nog altijd een stuk onpersoonlijker dan telefoon. Als het bedrijf jou dan zou willen bereiken om je wat vragen te stellen, dan moet het via de mail, ze bellen je denk ik liever even op. Merken ze ook gelijk hoe je reageert.

• smeerbartje
Oke, dank voor jullie reacties. De motivatie hoort hier inderdaad niet thuis. Maargoed, hoe schrijf je nu een goede motivatie? Wat hebben jullie?

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 21:49
Ik vind het een slecht geschreven stukje tekst, het lijkt of je met tegenzin de arbeidsmarkt op gaat, en ook is niet duidelijk wat de tentamens voor jouw betekend hebben. Ben je blij dat het achter de rug is, of waren ze erg moeilijk voor jou? En wat bedoel je met "op deze toer" ... wat is dat? 4 dagen in de kroeg hangen en af en toe tentamen doen?

Daarnaast hoort de motivatie in de begeleidende brief. In een Amerikaanse stijl CV zet je soms wel een paar regels over je Career Goals of Motivation, maar dat is dan gewoon heel summier.

[ Voor 11% gewijzigd door Bigfoot op 08-02-2008 17:52 ]

• smeerbartje
Bigfoot schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:51:
Ik vind het een slecht geschreven stukje tekst, het lijkt of je met tegenzin de arbeidsmarkt op gaat, en ook is niet duidelijk wat de tentamens voor jouw betekend hebben. Ben je blij dat het achter de rug is, of waren ze erg moeilijk voor jou? En wat bedoel je met "op deze toer" ... wat is dat? 4 dagen in de kroeg hangen en af en toe tentamen doen?

Daarnaast hoort de motivatie in de begeleidende brief. In een Amerikaanse stijl CV zet je soms wel een paar regels over je Career Goals of Motivation, maar dat is dan gewoon heel summier.
klopt, die "op deze toer" heb ik inmiddels weggehaald. Maar waarom lijkt het alsof ik met tegenzin de markt op ga? Ik heb er juist heel veen zin in! Voor de goede orde, het gaat dus om een klein stukje tekst als begeleidend schrijven bij mijn C.V. Mijn huidige versie:
Een periode van studeren en tentamens zit er op. Tijd voor de volgende stap, tijd om de arbeidsmarkt te betreden. Ik zoek een bedrijf waar ik mijn kennis kan toepassen op interessante problemen en mijzelf verder kan ontwikkelen. Ik vind het belangrijk dat een bedrijf het mogelijk maakt om middels projectmatig werken kennis op te doen met de verschillende carrièrerichtingen die de ICT biedt.

Verwijderd

-Formaliseer je taalgebruik "op deze toer doorgaan" is bijv. niet echt passend in een gemiddelde sollicitatiebrief.
-Wees specifieker "de tijd van tentamens en studeren zit er op" zegt niets. Heeft dat iets voor je betekend? Mis je het? Ben je blij dat het voorbij is en, last but not least, wat heeft dat voor een relevantie voor jouw motivatie om bij dát bedrijf te werken? Als die relevantie er niet is, laat zulke zinnen dan weg, je moet wel to the point komen in je brief; waarom ben jij geinteresseerd daar te werken? Wat omschrijft jou het beste? en waarom is die omschrijving van jou persoon passend bij de bedrijfssfeer? Waarom is 1+1 2 aka jij + bedrijf een goede match?

Stel eerst je CV op en kijk of je evt in je motivatiebrief daarnaar kunt verwijzen (dat doe je natuurlijk sowieso als bijlage!) in de zin van "ik bezit [eigenschap] wat ook blijkt uit mijn vorige werkzaamheden/resultaten opleiding/nevenactiviteiten". Ook hierbij: je moet wel een beetje uitspringen en het realistisch houden, "ik bezit een goede dosis intelligentie wat blijkt uit mijn voltooide opleiding ICT aan de hogeschool van amsterdam" terwijl je alleen op die baan kan reageren als je zo een opleiding hebt gedaan is overbodig, tenzij je daar bijv. cum laude bent afgestuudeerd.

edit:

Als opbouw kun je het beste aanhouden
aanhef, introductie (zelf) en reden van schrijven (kennis genomen van advertentie bij monsterboard? getipt door recruiter? een echte pré is als je een naam kunt noemen van iemand bij het bedrijf die je heeft geattendeerd op de advertentie en je evt. kan aanbevelen, kern van brief (waarom solliciteer ik? waarom bij dat bedrijf? wat kan jij bieden?) en slot. Daarna bijlagen: CV, cijferlijst, evt andere relante documenten als stageverslag.

Voor iemand die ICT afgestuudeerd is vraag ik me af waarom je google nog niet aangeslingerd hebt.. daar staan echt legio voorbeeld CV's/Motivatiebrieven op..

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 18:12 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Ik ga trouwens even mijn rechten misbruiken en het topic verplaatsen van SG naar W&I.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Doe nu eens moeite ipv die soort standaard stukjes!

Bij welke 5 a 10 bedrijven wil je werken.
En waarom wil je bij DAT bedrijf werken?
Wat lijkt je er leuk aan?
Wat voor een beeld heb je van dat werk?
En waarom trekt dat beeld je aan?
Waarom heb je er dus veel zin in arbeidsmarkt op te gaan?

Overigens heb ik geen "standaard" stukje voor mijn motivatie, maar doe ik die voor elk bedrijf apart. Oke, de bouwstenen heb ik wel en die gebruik ik. Maar bij elke bedrijf kan het belangrijk zijn om iets anders eruit te lichten.

Maar maak het persoonlijker en minder algemeen, want z'n algemeen verhaal is zo onzinnig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik heb een tip: Concretiseer. Kies een carriererichting. Nu laat je het open.

Vele beginnende (en vooral jonge) ICT'ers vinden zo'n beetje alles "wel goed". Er wordt nog gezocht naar richting en vinden het daarom vaak nog niet erg om een richting in "geduwd" te worden. Echter, door te zeggen wat JIJ wilt, laat je zien dat je ambities hebt, dat je geen ongeleid projectiel bent. Dus bedenk wat je wilt en (vooral ook!) waarom je dat wilt en neem dat mee in je motivatie.

Wees gerust. Ambitie is geen contract met werkgever. Als je er later op terug wilt komen, dan kan dat. Maar het is goed om te weten wat je wilt. Daarnaast kun je met een bepaalde ambitie nog steeds in verschillende projecten terecht komen (iets dat je graag wilt).

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-01 10:37
Ik zet nooit een motivatie op een CV. Dat laat ik meestal gewoon over aan de brief/email.

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-01 23:18
Idd, voor zover ik weet is een CV een opsomming van je kennis, diplomas, vaardigheden en werkervaring.
Eventueel een soort van "mission statement".
Zowiezo, mocht ik een recruiter zijn, ik zou niet al te veel letten op die mooie verhaaltjes.
Klinkt allemaal zo klef, en bijna iedereen vertelt net hetzelfde.
Ik heb tot nu toe enkel sollicitaties (~ 10) gedaan met een zeer kort emailtje + cv, en heb nog geen enkel blauwtje opgelopen.

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik vind het belangrijk dat een bedrijf het mogelijk maakt om middels projectmatig werken kennis op te doen met de verschillende carri\`ererichtingen die de ICT biedt.
Dit stukje roept bij mij een aantal vragen op:
1) Waarom projectmatig werken?
2) Kennis opdoen op welk gebied? Tecnisch, functioneel?
3) Er zijn zo veel carriererichtingen in de ICT waar je echt niet allemaal middels "projectmatig werken" kennis mee op doet.

Als ik jou was zou ik eens serieus nadenken over wat je wil, zoals welke richting (ERP, BI, CRM etc) en welke rollen (tester, ontwikkelaar, consultant, projectmanagement, commercieel etc) je zou willlen vervullen (nu en in de toekomst).

De eerste paar jaren zul je toch hoofdzakelijk als ontwikkelaar ingezet worden om zo in ieder geval basiskennis op te doen (weten waar het over gaat wat het vakgebied inhoudt) voor je doorgroeit naar bv. consultant. Bedrijven die je meteen als consultant in de markt zetten komen bij mij niet echt serieus over.

Nu ook met Flickr account

• smeerbartje
Ja maar daar gaat het me juist om. Hoe kan ik weten wat ik wil als ik er niet mee bezig ben geweest? Het afgelopen half jaar ben ben ik afgestudeerd in de Business Intelligence. Ik kan nu pas zeggen wat het is en of ik erin verder wil, maar dat kan ik niet van de tal van andere richtingen. Ik wil juist proeven! En dit moet op op een goede manier verwoorden.... want in principe ben ik een ongeleid projectiel die wel bewust een plaats van inslag wil plannen ;).

Verwijderd

heb je naast je studie niets gedaan waarmee je je hebt geöriënteerd op de banenmarkt (masterclasses/stages/open dagen)?

Het hangt allemaal een beetje van functie af waarnaar je solliciteert en wat de bedijfsvoering is, maar je zou eventueel kunnen overwegen een belletje te plegen naar betreffend bedrijf om te vragen of ze niet open dagen hebben of dat je eventueel een afspraak kan maken voor een rondleiding/informatief gesprek. Dan kan je op basis daarvan voor jezelf in ieder geval een betere keuze maken en kan je ook duidelijk maken waarom dat bedrijf je trekt.

Maar goed, dat hangt natuurlijk helemaal af van de bedrijfstak (ik heb geen ervaring in ICT) en je functie of dat een goede stap is.. Ik zou daar zo niets over kunnen zeggen, maar ik neem aan dat je wel ex-studiegenoten hebt die daar iets meer over kunnen vertellen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2008 14:11 ]

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-01 20:42
9 van de 10 keer kijken de recruiters niet of amper naar de brief, maar gaan gelijk door naar de CV

[ Voor 4% gewijzigd door descon op 09-02-2008 14:15 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
smeerbartje schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 13:41:
Ja maar daar gaat het me juist om. Hoe kan ik weten wat ik wil als ik er niet mee bezig ben geweest? Het afgelopen half jaar ben ben ik afgestudeerd in de Business Intelligence. Ik kan nu pas zeggen wat het is en of ik erin verder wil, maar dat kan ik niet van de tal van andere richtingen. Ik wil juist proeven! En dit moet op op een goede manier verwoorden.... want in principe ben ik een ongeleid projectiel die wel bewust een plaats van inslag wil plannen ;).
Als je wilt proeven moet je gewoon ergens beginnen te werken, bij voorkeur een beetje groter bedrijf zodat je ook eens over andere afdelingen kunt rondwandelen. En bevalt je de werkplek niet dan ga je toch gewoon ergens anders kijken. Waar ik zelf meer mee zat is dat een opleiding eigenlijk zeer beperkt is in het laten zien wat je nou eigenlijk allemaal kunt. Voor mij leek het vrij beperkt wat ik zoal met mijn studie kon, totdat ik dus ergens aan de slag ging. En een tijdje terug kreeg ik vervolgens van het werk uit een tal van psychologische testen en gespreken met lokale werkgevers om een traject uit te plannen voor hetgeen wat ik ging doen in de komende jaren.

• smeerbartje
Wacky schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 12:14:
[...]
De eerste paar jaren zul je toch hoofdzakelijk als ontwikkelaar ingezet worden om zo in ieder geval basiskennis op te doen (weten waar het over gaat wat het vakgebied inhoudt) voor je doorgroeit naar bv. consultant. Bedrijven die je meteen als consultant in de markt zetten komen bij mij niet echt serieus over.
Onzin. Ik ken genoeg mensen die vlak na hun opleiding (universiteit, Informatiekunde) prima aan het werk zijn gegaan als functioneel ontwerper of informatie analist en dat nog steeds zijn!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wacky schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 12:14:
[...]
Ehm... als je de studie bedrijfskundige informatica doet wordt je min-of-meer opgeleid als consultant, absoluut niet als programmeur. Neem je bedrijven die ex BI-studenten in dienst hebben dus ook niet serieus :?

🌞🍃

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11-2025
descon schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 14:14:
9 van de 10 keer kijken de recruiters niet of amper naar de brief, maar gaan gelijk door naar de CV
Klopt, doorgaans zal de eerste selectie plaats vinden op basis van de brief. Bij veel reacties worden de CV's nagekeken op opleiding, ervaring et cetera. Alleen van de kandidaten die aan het ideale plaatje voldoen op die aspecten leest men misschien de brief. De brieven van de andere kandidaten worden sowieso niet gelezen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• JeroenB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-01 22:54
Wat ik soms in CV's tegenkom (vooral Amerikaanse) is "Objectives" (doelstellingen), waarin iemand aangeeft wat hij wil bereiken. Dit vind ik wel toepasselijk voor een CV omdat het inzicht kan geven in wat iemand tot nu toe gedaan heeft en ook een potentiele werkgever daarmee kan inschatten of hij een goede werkgever kan zijn op de lange termijn gegeven die doelstellingen (en of er dus een kans bestaat om iemand voor de lange termijn aan zich te binden).

Dit zijn echter dingen die voor een starter denk ik niet zo makkelijk zijn om te gebruiken, aangezien het eerder werkgevers uitsluit dan insluit :) Dus als je gewoon ergens graag wil werken, dan kun je beter solliciteren en kijken of je bij dat bedrijf de kant op kunt die je wilt. Aan de andere kant is het misschien maar goed om aan het begin al te weten wat je aan elkaar hebt...

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Datafeest schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 18:20:
[...]

Ehm... als je de studie bedrijfskundige informatica doet wordt je min-of-meer opgeleid als consultant, absoluut niet als programmeur. Neem je bedrijven die ex BI-studenten in dienst hebben dus ook niet serieus :?
Ontwikkelaar != programmeur

Ik ben zelf dus pas afgestudeerd (Bedrijfskundige Informatica) en heb nu een opdracht (detachering) waarbij ik verantwoordeijk ben voor het functioneel beheer van bestaande en ontwikkelen van nieuwe financiele forecasting applicaties via Cognos Enterprise Planning. Een rol waarin ik veelal bezig ben de wensen vanuit de gebruikers (analisten, controllers) om te zetten in de juiste applicaties (eenvoudig gezegd het ontwerpen van een kubus voor data invoer). Het enige wat hierbij onder programmeerwerk kan vallen is dat ik regelmatig SQL queries moet opstellen.

Maar goed, ik vind dus dat schoolverlaters niet als consultant "in de markt" mogen/kunnen worden gezet, het ontbreekt ze aan kennis en ervaring op (bijna) alle gebieden (branche / marktkennis, toolkennis, etc). Daarom ben ik er wel mee eens dat je eerst minimaal 2 a 3 jaar ervaring op moet doen voordat je de stempel van consultant waardig bent (en dus ook echt toegevoegde waarde kan bieden voor een organisatie).

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

Wacky schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 22:40:
[...]
Maar goed, ik vind dus dat schoolverlaters niet als consultant "in de markt" mogen/kunnen worden gezet, het ontbreekt ze aan kennis en ervaring op (bijna) alle gebieden (branche / marktkennis, toolkennis, etc). Daarom ben ik er wel mee eens dat je eerst minimaal 2 a 3 jaar ervaring op moet doen voordat je de stempel van consultant waardig bent (en dus ook echt toegevoegde waarde kan bieden voor een organisatie).
Ben ik het niet geheel mee eens. Je moet net afgestudeerden natuurlijk niet ineens alleen naar een grote klant sturen als consultant, maar per direct mee met een senior consultant kan wat mij betreft prima.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Nvidiot schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 22:45:
[...]

Ben ik het niet geheel mee eens. Je moet net afgestudeerden natuurlijk niet ineens alleen naar een grote klant sturen als consultant, maar per direct mee met een senior consultant kan wat mij betreft prima.
En dan als een zak zout ja en amen knikken omdat je geen idee hebt waar over gaat?

Verwijderd

nee.. ervaring op doen zodat je over 3 jaar niet nog een knikkende zoutzak bent :Y

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 07:21
Ik zou een motivatie helemaal uit mijn CV weg laten. Zet die in je brief. Vermijd in beide trouwens afkortingen zoals D.w.z.
Pagina: 1