Oude harddisk erbij

Pagina: 1
Acties:

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:19

Saven

Administrator

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb een klein probleempje. Mijn oude PC heeft namelijk een IDE harddisk waar nog Windows XP op staat en oude belangrijke data.
Nu wil ik deze in mijn nieuwe PC aansluiten (Windows Vista) zodat ik vanuit vista op die oude hdd kan, en dat ik ook kan booten naar XP zegmaar.
Nu heb ik alleen het probleem dat het moederbord van mijn nieuwe pc (asus p5n32-e sli) maar 1 IDE channel heeft. Hierop zijn al een DVD brander en een DVD rom op aangesloten. Geen plek meer voor mijn oude hdd dus ;(

Nu vroeg ik mij af hoe het mogelijk is de dingen te doen die ik nu wil doen. Kan iemand mij misschien helpen?

Alvast heel erg bedankt :)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

PCI IDE interface kaartje kopen.

Download my music on SoundCloud

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 16:41

Quintus

Eg wel! Dus....

Dat booten naar XP gaat met je oude installatie zeer waarschijnlijk niet lukken.
Verder is de oplossing van dominic afdoende om de schijf vanuit vista te kunnen lezen.
Je kunt met een nieuwe XP installatie dan wel een dualboot maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Quintus op 08-02-2008 17:01 ]

Unknown

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:07
Booten naar XP zal waarschijnlijk niet lukken. En voor het overzetten van de data kun je ook even ene DVD station afkoppelen. Als je de HD wil blijven gebruiken dan idd even een PCI IDE interface kaartje kopen.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
XP Booten kun je (zonder nieuwe installatie) inderdaad vergeten.

Ik zou gewoon even 1 van die twee opticals loshalen, schijf eraan hangen en je data overzetten. Dan kun je em alleen niet laten hangen, maar ik zou geen geld meer steken in die uitstervende standaard. ;) Dan zou ik eerder een SATA schijfje erbij halen voor die dualboot, die heb je tegenwoordig ook voor 30-40 euro...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Waarom kan dat niet dan? :P
Lijkt me toch dat je zo'n menu krijgt tijdens het booten welk OS je wil laden toch?

iig bedankt voor de hulp d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door Saven op 08-02-2008 17:02 ]

• Xander
  • Nu online
Saven schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:01:
Lijkt me toch dat je zo'n menu krijgt tijdens het booten welk OS je wil laden toch?
Dat menu komt er niet echt automatisch nee...

Maar die bootmanager is je probleem niet, daar kun je makkelijk zelf voor zorgen. Alleen windows zal never nooit opstarten op een totaal ander hardwareplatform (met andere chipsetdrivers, andere I/O-controllers, ...)

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Saven schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:01:
Ja dat menu krijg je waarschijnlijk wel, maar dan krijg je problemen. Iets met drivers enzo :+
Je kunt het allicht proberen maar 100% werkt het niet.
Heb het zelf wel eens geprobeerd maar als het al lukt te starten ziet het er niet uit en werkt het slecht.

[ Voor 14% gewijzigd door Quintus op 08-02-2008 17:04 ]

Unknown

• Xander
  • Nu online
Jij krijgt automatisch een entry in je bootmanager erbij als je een schijf erbij prikt? Da's apart! :P

Je zult toch echt handmatig die XP installatie aan je Vista-bootmanager moeten toevoegen hoor. ;) Die bootmanagers detecteren echt niet vanzelf welke schijven je allemaal van op zou kunnen starten...

1 uitzondering: Als je een Windows installatie doet zal hij wel oudere/gelijke versies van Windows detecteren en toevoegen aan de bootmanager. Als je die XP schijf erbij prikt en dan Vista opnieuw installeert krijg je een menutje. Anders niet. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 08-02-2008 17:05 ]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Oh natuurlijk, niet aan gedacht :P
Ik ga ff kijken of dat lukt met die dvd lezer te verwisselen.. Alternate heeft die kabels nogal erg netjes vastgezet enzo :P

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Xander schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:04:
[...]

Jij krijgt automatisch een entry in je bootmanager erbij als je een schijf erbij prikt? Da's apart! :P

Je zult toch echt handmatig die XP installatie aan je Vista-bootmanager moeten toevoegen hoor. ;)
Nee, niet erbij in de bootmanager. Dat ligt er aan welke schijf je instelt als opstartschijf. Je krijgt iig niet direct alles in één opstartmenu.

[ Voor 10% gewijzigd door Quintus op 08-02-2008 17:06 ]

Unknown

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als het je vooral om de data op je oude harddisk gaat, zou je er ook een extern usb kastje voor kunnen kopen, en hem zo aan je nieuwe PC hangen. Dat is makkelijker dan een pci kaartje ervoor te installeren.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Xander
  • Nu online
Quintus schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:05:
[...]

Dat ligt er aan welke schijf je instelt als opstartschijf.
Ja, je kunt je bootdevice aanpassen in het BIOS. Maar dat noem ik geen 'menutje bij het opstarten'. :P

Dat menutje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/3T4Qp3oiBhpcUqSohuJoCLIa/full.jpg

ga je niet vanzelf krijgen. ;)

edit:

@onder: De topicstarter begon letterlijk over "zo'n menu tijdens het booten welk OS je wil laden", op die beschrijving ging jij verder. :P

[ Voor 15% gewijzigd door Xander op 08-02-2008 17:27 ]

• Quintus

Quintus

Eg wel! Dus....

Xander schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:07:
[...]

Ja, je kunt je bootdevice aanpassen in het BIOS. Maar dat noem ik geen 'menutje bij het opstarten'. :P

Dat menutje:
[afbeelding]

ga je niet vanzelf krijgen. ;)
Nee duh. Ik gaf alleen aan dat je door het aanpassen van je bootdevice je het "menuutje bij het opstarten" van de oude schijf in beeld kunt krijgen om dan te testen of je van de oude schijf kunt opstarten op de nieuwe pc. Ik heb niet gezegd dat de "menuutjes bij opstarten" automagisch samensmelten. Dat is jouw interpretatie. :+
Maar misschien was ik niet volledig :o

Unknown

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
Oke thnx dat is gelukt :) ff dvd lezertje eraf gegooid.
Maar nu heb ik enkel het probleem dat ik geen files kan openen of kopieren :S geen toegang ofzo |:(

Zeeer vervelend. Iemand een oplossing?

• PieterAelse
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01-01 08:06
*edit* dom 8)7

[ Voor 88% gewijzigd door PieterAelse op 08-02-2008 18:12 ]

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:57

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Pieterke schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:55:
volgens mij kun je geen dvd en een hd op dezelfde ide kabel gooien...ofwel?
jawel

[specs]

• Saven

Saven

Administrator

Topicstarter
waarom niet ;) het is mij iig gelukt :P

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

DVD lezer en PATA harde schijf op dezelfde IDE kabel kan prima, je moet alleen eentje op slave en de ander op master (bij voorkeur de harde schijf) zetten met de jumpers die erop zitten.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• kwiebus
  • Laatst online: 07:00
Xander schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:02:
[...]
Alleen windows zal never nooit opstarten op een totaal ander hardwareplatform (met andere chipsetdrivers, andere I/O-controllers, ...)
Zolang je geen RAID drivers nodig hebt zal dat best wel gaan. Ik heb dat laatst nog ondervonden toen ik een bootschijf van een machine met een Athlon XP in een machine met een Core2 Duo stopte.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-02 23:20
download eens een ubuntu livecd. Dan kun je wrss de bestanden kopieieren naar je vista partitie.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je moet zorgen dat je de rechten van de mappen/bestanden op je oude harddisk goed instelt. Als je dit hebt gedaan kun je je bestanden ook zo kopieren.

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

kwiebus schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:10:
[...]

Zolang je geen RAID drivers nodig hebt zal dat best wel gaan. Ik heb dat laatst nog ondervonden toen ik een bootschijf van een machine met een Athlon XP in een machine met een Core2 Duo stopte.
het moet ook wel kunnen in principe, als je van tevoren alle drivers verwijdert of tijdens het opstarten een recovery doet met de windows cd, maar zoals een verse installatie zal het toch nooit lopen denk ik zelf.

[specs]

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Is een IDE -> Sata convertor geen optie...?

Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/41TGMRCXBKL._AA280_.jpg

Gewoon dit ding in je oude HDD douwen en via een Sata kabeltje gewoon naar je moederbord...

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Fanatic_FS

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

crack_en_hack schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:23:
Is een IDE -> Sata convertor geen optie...?

[afbeelding]

Gewoon dit ding in je oude HDD douwen en via een Sata kabeltje gewoon naar je moederbord...
IDE controllertje is waarschijnlijk goedkoper en kun je meerdere ide aparaten aanhangen.

[specs]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:33

_Arthur

blub

Saven schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 17:47:
Oke thnx dat is gelukt :) ff dvd lezertje eraf gegooid.
Maar nu heb ik enkel het probleem dat ik geen files kan openen of kopieren :S geen toegang ofzo |:(

Zeeer vervelend. Iemand een oplossing?
Rechtermuis knop op die schijf en een 'take ownership' doen bij de rechten/security.
Pagina: 1