Toon posts:

vreemde aderparen israpunt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
beste mede-tweakers

ik ben momenteel bij een vriendin bezig met het aansluiten van adsl van telfort op een dedicated line.
normaal gesproken ben ik gewend dat de volgende kleuren aders in het isra punt zitten: groen, rood, wit, en oranje.
Nu heb ik het isra punt open gemaakt en kom ik de volgende kleuren tegen: zwart, grijs, wit en transparant. Nu weet ik niet welke aders de juiste zijn die ik moet aansluiten.
kan iemand van jullie mij hier meer over vertellen? het gaat zich om een huis van al meer als 30 jaar oud dus het kan best zijn dat dit verouderde bekabeling is hier heb ik helaas geen ervaring mee.

zou niemand het weten hoe kan ik dan het beste testen welke aders de juiste zijn?

alvast bedankt.

Verwijderd

Als ik jou was zou ik de spanning ff meten met een multimeter, ben je er zo achter. Vergeet niet de laklaag van de aders te halen!!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 13:24
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:09:
Als ik jou was zou ik de spanning ff meten met een multimeter, ben je er zo achter. Vergeet niet de laklaag van de aders te halen!!
Op een dedicated / kaal koper / niet linesharing line kan je met een multimeter niet zien wat de goede aders zijn. Wel door ze aan een DSL-modem te hangen en zien of je linesync krijgt of niet. De volgorde van de aders maakt trouwens niet uit (je kan de twee gewoon verwisselen).

Verwijderd

matthijsln schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:18:
[...]

Op een dedicated / kaal koper / niet linesharing line kan je met een multimeter niet zien wat de goede aders zijn. Wel door ze aan een DSL-modem te hangen en zien of je linesync krijgt of niet. De volgorde van de aders maakt trouwens niet uit (je kan de twee gewoon verwisselen).
Ja idd, stom.. Dan gewoon modem aankoppelen idd.