Multichannel output audio interface

Pagina: 1
Acties:

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 21:15

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Voor een project ben ik op zoek naar een manier om naar meerdere (zeg 20) speakers multichannel geluid te sturen. Een soort super surround sound.

Het aansturen wil ik doen via software via een of andere audio library waar ik per kanaal een sample heen kan sturen. Dit lijkt mij niet het probleem.

Met een standaard 7.1 geluidskaart kan ik denk ik wel 8 aparte kanalen maken en aansturen. Ik wil er alleen meer tegelijk aansturen en het liefst via een modulair systeem zodat het ook een beetje uitbreidbaar is.

Meerdere geluidskaarten in 1 pc moet volgens mij wel kunnen maar ik ben bang dat synchronisatie een groot probleem gaat worden.

Het liefst heb ik dus een soort super geluidskaart met 20 uitgangen en liever meer.

M-Audio e.d. maken profesionele audio interfaces maar die zijn vooral gericht op recording (wat ik niet nodig heb, bij mij gaat het puur om playback) en de aansluitingen zijn meestal bedoeld voor studios. Dit betekend dat als een interface 24 uitgangen heeft, er verschillende connectors en standaarden worden gebruikt wat voor mij niet echt geschikt is.

Kosten zijn niet direct van belang maar hou het even op max 1000 euro. Het gaat om wat research voor een commercieel product dus een DIY oplossing is niet echt geschikt.

Het liefst heb ik een externe 19" rack met 10+ audio outputs (via tulp oid) dat koppelbaar is en geen problemen heeft met synchronisatie tussen modules.

Geluidskwaliteit is van ondergeschikt belang, zolang het niet gaat kraken en een beetje redelijke kwaliteit is ben ik tevreden.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

Verwijderd

Een paar van de dingen die mij te binnen schieten zijn:
Neem een M-audio Lightbridge, daarmee kun je 4x adat = 32 channels uit, digitaal weliswaar.
Daar hang je 3 of 4 Behringer ADA8000's aan, wat goed is voor 24 of 32 channels gebalanceerd (op XLR) uit. Zit je wel rond de 1200 euro denk ik. Misschien tweedehands? Bonus van dit systeem is dat je ook 32 channels kunt opnemen ;)

Andere optie: Koop een tweedehands Digi002R van Digidesign. Red je wel voor 600 euro. Die gaat 8x analoog, 1x adat en 1x S/PDIF uit, wat goed is voor 18 kanalen. Neem daarbij een ADA8000 en een kastje dat S/PDIF naar analoog vertaalt en dan ben je er ook bijna, maar is niet modulair.Dat is dus niet wat je wil

Kijk voor de software trouwens eens naar QLab. Daarmee kun je geluid vanaf een cuelist voor $50 naar 32 outputs sturen. (Draait op Mac)

Succes!

Trouwens, m-audio heeft sinds kort dit nieuwe kastje. Doet misschien wel precies wat je doet en is aantrekkelijk geprijsd zo te zien! Maar dan heb je nog steeds 2 ADA8000's nodig...

Ik denk zelf dat de lightbridge de beste optie is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 10:52 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

voodooless

Sound is no voodoo!

Je zult dan moeten kijken naar zoiets, echter ga je dat niet redden met 1000 euro ;)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

voodooless schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 10:54:
Je zult dan moeten kijken naar zoiets, echter ga je dat niet redden met 1000 euro ;)
Niet echt realistisch nee :P
wel mooi spul, een van mijn werkgevers heeft er twee van in een computer zitten voor recording

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Dit soort profesionele apparatuur is natuurlijk bedoelt voor studio werk met audio software programma's. Ik wil een stand alone demo opstelling maken die met zelf geschreven software (C++,windows) geluid aanstuurt. Is dat mogelijk met dit soort apparatuur zonder zelf een heel ingewikkeld programma te maken?

De bedoeling is een lange geluidsmuur te maken (zeg 30 meter) waarbij een (mono) sample door de ruimte kan worden verplaatst. Mijn plan was om via software gewoon het geluid te faden van output 1 naar 2 naar 3 ... Het project moet gaan samenwerken met een video wall achtig product en staat dus niet geheel los.

Dit kan denk ik echter met wat DSPs in dit soort apparatuur waarschijnlijk ook. Alleen is de vraag hoe je dat kan aansturen. Het moet wel een beetje flexiebel zijn. Dus niet een van te voren geprogrameerde sequence afspelen.

Ook al is geld niet direct een probleem het is zonde om een duur multichannel recording systeem te gebruiken met hoge kwaliteit wat hier niet echt nodig is.

Zelf heb ik ondertussen een MOTU 24/IO apparaat gevonden wat wel interessant lijkt. (http://www.motu.com/products/pciaudio/24IO) Maar ik snap nog niet of ik zoiets wel zelf in een programeertaal kan aansturen.

Het systeem zal in ieder geval niet bediend worden door iemand dus knopjes e.d. zijn totaal niet nodig en ook niet gewenst.

• Eddy Dean
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-02 12:00
Een mono sample is natuurlijk veel gemakkelijker. Is één kanaal geluid, en een of andere microcontroller aan USB/COM voor de positie niet veel gemakkelijker?

Dan ben je in ieder geval voor een paar tientjes klaar (exclusief speakers uiteraard). Dat zal denk ik ook gemakkelijker zijn dan een 20-kanaals geluidskaart aansturen met een zelfgemaakt programma.

• cosmoOo

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Topicstarter
Er zullen meerdere objecten in de ruimte zijn en elk object heeft zijn eigen pad en snelheid en zijn eigen mono (eventueel stereo) geluid.

Een microcontroller met 20 DACs zie ik ook nog niet echt zitten.

Verwijderd

De kaarten die ik noemde werken allen via ASIO, of misschien ook WDM. Kun jij ASIO streams sturen is de vraag (ik heb weinig kaas gegeten van programmeren, ik kan alleen zeggen dat als jij ASIO weg kunt sturen, dat die apparaten dan kunnen waarvoor ze bedoeld zijn ;))
Pagina: 1