Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Startmotor Renault Espace

Pagina: 1
Acties:

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:15
Nadat ik mijn v-snaar en waterpomp succesvol heb vervangen mede met dank aan mede-GoTers.
;)
Zie dit topic werd ik gisteravond geconfronteerd met een falende startmotor. :(

Nadat ik was aangeduwd (de motor sloeg na 1 a 2 meter duwen gelukkig al aan) en naar huis was gereden kon ik de auto later wel weer gewoon starten. En ook vanmorgen startte de auto al had ik wel het idee dat het wat moeite koste.
Dus het zou misschien ook de accu kunnen zijn?

Maar over de startmotor. Ik kon die niet zo snel vinden. Ik denk dat deze aan de achterkant van het blok zit? Dus alleen bereikbaar door onder de auto te kruipen?
Wie kan mij het exact vertellen?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De startmotor zit meestal op de scheiding tussen motor en versnellingsbak en drijft het vliegwiel aan.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-11 23:04
Weet niet welke generatie Espace je rijdt, maar wij hebben ook wel gehad dat de auto niet startte. Bij de Espace bleek het te liggen aan een contactje van een sensor die de timing van je motor regelt. Als ie geen contact kreeg wilde de auto niet starten. Even contactje schoonmaken was de oplossing.

Aangezien aanduwen enzo jou wel heeft geholpen, denk ik dat dat contactje inderdaad niet het probleem is, maar ik dacht: zou toch zonde zijn als je de startmotor vervangt en het is het contactje wel.

• Artwido
Ik heb overigens eerst de accu gemeten om uit te sluiten dat die de oorzaak is.

Zonder de motor te laten lopen gaf de voltmeter 13 volt aan.
Als ik de motor start dan kreeg ik even een waarde van 10,7 volt.
Tijdens het stationair lopen bleef de voltmeter 14,7 volt aangeven.

Dus dat is volgens mij allemaal wel goed.

Ik kon dus de auto zonder problemen meerdere malen starten.
Maar je ik ben bang dat de startmotor slecht aan het worden is. Ik vrees ook dat ik een garage met brug moet huren of een bok moet kopen om onder de auto te kunnen komen want ik kan via de motorkap niet lokaliseren waar de startmotor zit.

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 16:48

Mark_640

In my memory

In je andere topic las ik dat je auto al meer dan 3 ton heeft gelopen. Dan is het heel goed mogelijk dat je startmotor ondertussen wat versleten koolborstels heeft.

Ik heb het ooit gehad bij mijn 205'je... Soms stopt de startmotor dan op een 'dood' punt, en hoor je alleen maar een tik bij het doordraaien van het contact.

Bij mijn 205'je kon ik dat dan oplossen door de versnelling in de 1 te zetten, en even flink naar voren en achteren duwen van de auto. Meestal deed ik dat gewoon met 1 voet met de deur open, maar een Espace is toch wat zwaarder dan een 205'je...

Uiteindelijk toch maar de startmotor vervangen, lijkt me voor jou ook de meest verstandige keus...

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-11 17:57
Ik geloof dat men ook wel eens een tik met de hamer geeft op een startmotor. Terw_dan!

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Artwido
Mark_640 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 16:53:
In je andere topic las ik dat je auto al meer dan 3 ton heeft gelopen. Dan is het heel goed mogelijk dat je startmotor ondertussen wat versleten koolborstels heeft.

Ik heb het ooit gehad bij mijn 205'je... Soms stopt de startmotor dan op een 'dood' punt, en hoor je alleen maar een tik bij het doordraaien van het contact.

Bij mijn 205'je kon ik dat dan oplossen door de versnelling in de 1 te zetten, en even flink naar voren en achteren duwen van de auto. Meestal deed ik dat gewoon met 1 voet met de deur open, maar een Espace is toch wat zwaarder dan een 205'je...

Uiteindelijk toch maar de startmotor vervangen, lijkt me voor jou ook de meest verstandige keus...
Het gewicht val redelijk mee hoor van een espace. Ik kan hem zelf wel duwen maar alleen als de motor niet loopt dan werkt de stuurbekrachting tegen.

Ja het is wel de bedoeling dat of ik de startmotor vervang of dat ik kijk hoe het met de koolboorstels is. Maar ik had gehoopt dat ik vandaag de startmotor los kon halen maar dat viel tegen. Ik kan er zo via de motorkap niet bij. Ik kan hem zelfs niet zien.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
pinockio schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 16:56:
Ik geloof dat men ook wel eens een tik met de hamer geeft op een startmotor. Terw_dan!
Hadden we ook aan onze Espace. Er zat toen standaard een hamer in de koffer. Na een paar keer moest je zelfs niet meer kijken en was het gewoon: eronder kruipen, wat zoeken met de hamer en er op slagen.

Wat een kutauto (espace 3) was dat!

En de startmotor ligt onderaan achter de motor. Je kan hem eenvoudig zien als je onder je auto kruipt. Even half op de stoep parkeren voor wat meer ruimte.

[ Voor 15% gewijzigd door jvvv op 08-02-2008 19:18 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zet wel je contact uit (of uit versnelling) .je zal niet de eerste zijn die door z'n eigen auto overreden wordt :X

Die startmotor trekt 'm ook zo vooruit als ie aanslaat..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Artwido
Ben al op martktplaats aan het kijken voor van die bokken. :)
Altijd handig.
Zie dat ze voor weinig worden aangeboden.

• Artwido
Ik heb gisteren oprijbokken geleend en kon vanmorgen eindelijk onder de auto kruipen.
Ik heb nu goed zicht maar weet nog steeds niet zeker wat de startmotor is. Ik heb wel een vermoeden maar weet het niet 100 procent zeker. Daarom heb ik twee foto's genomen en hoop dat iemand mij uitsluitsel kan geven. Ik heb de foto's even moeten nemen met mijn mobieltje dus de kwaliteit is niet erg hoog, maar hopelijk goed genoeg.
(Ik heb wel eens van een fiat uno de startmotor vervangen. Die was duidelijker herkenbaar. :) )

Waarvan ik dus denk dat het de startmotor is heb ik rood omcirkelt.[/color]

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/startmotor1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/startmotor2.jpg

• Part
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Dat ziet er niet uit als de startmotor maar meer als de motorophanging.
Startmotor ziet er vaak zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Startmotor_Suzuki_Carry_Mini_bus_ST90.jpg/250px-Startmotor_Suzuki_Carry_Mini_bus_ST90.jpg

En als je geluk hebt dan is de moer van de (dikke) kabel die direct van de accu komt verroest.
Als je hem loshaald vergeet dan niet eerst de accu los te halen!!!!!!
Dan de aansluitingen goed schoon maken met een staalborstel en de moer met een nieuwe borgring weer vast zetten.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Artwido schreef op zondag 17 februari 2008 @ 14:24:

Waarvan ik dus denk dat het de startmotor is heb ik rood omcirkelt.[/color]

[afbeelding]

[afbeelding]
ik ben het met part eens, dat lijkt me geen start motor..
Heb je ook een overzicht foto van je motor ruimte misschien herkennen we hem daar wel van..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Verwijderd

Meestal zit je startmotor wat hoger, en er loopt een dikke rode draad rechtstreeks naartoe.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2008 18:34 ]

• Artwido
het weekend ga ik weer verder aan de auto.
maar tnx voor de info :)

• Artwido
Nou eindelijk gelukt om de startmotor er uit te halen.
Ik heb het werkplaatshandboek bij Bol.com gekocht zodat ik duidelijkheid had waar hij nou zat.
Het was dus een zeer moeilijk bereikbare plaats. Ik moest het luchtfilter weghalen zodat ik de beugel van de achterkant van de startmotor kon loshalen en ik moest de auto op de oprijbokken zetten om onder de auto bij de voorkant van de startmotor te komen om 3 bouten los schroeven.
Verder een klein stroomdraadje lostrekken van het relais en nog een dikke kabel losschroeven van het relais.
Het heeft me een dag gekost.

Maar nu wil ik testen wat er precies stuk is. Ik denk het relais omdat als ik het contact omdraai er helemaal niets gebeurt. Ik hoor ook helemaal niets.
Ik dacht zelf even twee draadjes van de accu naar het relais en kijken wat er gebeurd?
Ik heb ook een multimeter liggen maar weet niet wat ik moet uitlezen.

Dus iemand tips zodat ik morgen kan gaan testen? :)

Hier nog wat foto's van de startmotor. De bendix ziet er goed uit en gaat ook nog steeds makkelijk in en uit.

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/IMG_5138.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/IMG_5139.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/IMG_5141.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/IMG_5142.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y217/artwido/IMG_5144.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Artwido op 25-02-2008 17:58 ]

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:17
Wat ziet mijn oog!

Zo te zien is het een Valeo startmotor, en dat is niet de standaard lijkt me.
Lijkt mij dat er al vaker problemen zijn geweest met de startmotor...
Maar verder ziet de startmotor er vrij goed uit, ook al is ie nogal zwart :)

• Artwido
Het is idd een Valeo. De D9E85 om precies te zijn. :)

Nou ik heb het relais getest door de min op de behuizing te zetten en de plus toen tegen de aansluiting hiervoor te houden. Hij klikte even maar deed vervolgens helemaal niets meer. Het relais is dus kapot.

Ik heb hier en daar al rond gebelt voor een andere. Dat viel nog best tegen maar morgen ga ik er één halen.

• Artwido
Het is gelukt! :*) Er zit nu een gereviseerde startmotor in.
Het koste me ruim een dag om de kapotte startmotor uit te bouwen en ongeveer 2 uur om de nieuwe in te bouwen. :P

Maar wat ben ik weer blij dat hij start. :)

Verwijderd

Flesdop schreef op dinsdag 26 februari 2008 @ 17:07:
Wat ziet mijn oog!

Zo te zien is het een Valeo startmotor, en dat is niet de standaard lijkt me.
Lijkt mij dat er al vaker problemen zijn geweest met de startmotor...
Maar verder ziet de startmotor er vrij goed uit, ook al is ie nogal zwart :)
Valeo startmotor zijn vrij standaard op een renault hoor ;)

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:17
Koop je zon dure luxe wagen en krijg je niet eens een Renault startmotor ?
Ook wel goedkoop :P Ben dan toch wel benieuwd wat er onder mijn Safrane hangt ...

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Flesdop schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 16:06:
Ook wel goedkoop :P Ben dan toch wel benieuwd wat er onder mijn Safrane hangt ...
ik denk dat je dan maar niet onder de motorkap moet gaan kijken, daar zitten vast nog veel meer niet Renault spulletjes... renault kan nu eenmaal niet alles zelf maken..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
ToolkiT schreef op zaterdag 01 maart 2008 @ 17:26:
[...]

ik denk dat je dan maar niet onder de motorkap moet gaan kijken, daar zitten vast nog veel meer niet Renault spulletjes... renault kan nu eenmaal niet alles zelf maken..
Klopt. :) Zijn ook nog eens zat onderdelen van Bosch e.d. (denk maar aan je abs-systeem bijvoorbeeld)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
De helft van wat er in een moderne Renault zit is van Valeo, van sleutels tot startmotoren ;) dat soort meuk word allemaal uitgewisseld zodat het goedkoper gemaakt word. Denk aan dat Renault Trafic - Opel Vivaro - Nissan Primastar gebeuren, 3x dezelfde auto, alleen n ander merkje erop en de teller bij de Renault is iets anders maar verder zijn die ook hetzelfde. En is ook de helft van Valeo. Gewoon om de kosten te drukken.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Part
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Een Renault startmotor bestaat niet.
Volgens mij maakt geen enkel automerk zelf startmotoren dynamo's etc. etc.

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Artwido schreef op donderdag 28 februari 2008 @ 17:29:
Het is gelukt! :*) Er zit nu een gereviseerde startmotor in.
Artwido, wat heeft de gereviseerde startmotor je gekost en heb je er nog speciaal gereedschap voor nodig gehad?

• Artwido
atjong schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 11:30:
[...]

Artwido, wat heeft de gereviseerde startmotor je gekost en heb je er nog speciaal gereedschap voor nodig gehad?
De startmotor koste me 70 euro. En nee ik heb er geen speciaal gereedschap voor nodig gehad.
Wel had ik een korte ratel nodig omdat ik maar heel weinig ruimte had om een grote slag te kunnen maken.

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Artwido schreef op woensdag 12 maart 2008 @ 22:41:
De startmotor koste me 70 euro.
Hm, ik heb in mijn vorige auto (Opel Omega) in 6 jaar tijd al 2 keer de startmotor moeten laten vervangen wat biede keren rond de 400 euro heeft gekost. En dat terwijl ik zelf ook wel een sleutelaar ben. Een volgende keer ga ik het toch zelf proberen. Nadeeltje is wel dat een startmotor het waarschijnlijk eerder in de winterperiode de geest geeft dan als het lekker sleutelweer is ;).

• Artwido
atjong schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 07:34:
[...]

Hm, ik heb in mijn vorige auto (Opel Omega) in 6 jaar tijd al 2 keer de startmotor moeten laten vervangen wat biede keren rond de 400 euro heeft gekost. En dat terwijl ik zelf ook wel een sleutelaar ben. Een volgende keer ga ik het toch zelf proberen. Nadeeltje is wel dat een startmotor het waarschijnlijk eerder in de winterperiode de geest geeft dan als het lekker sleutelweer is ;).
Een startmotor vervangen is bij de meeste auto's een vrij makkelijk klusje.
Bij mijn auto was het alleen dat hij op een moeilijk bereikbare plek zat. Ik heb veel op de tast gedaan. Maar het inbouwen was wel weer zo klaar omdat ik toen wist hoe alles zat.
De meeste startmotoren zitten vast met slechts 2 bouten.
Bij de Espace met 3 bouten en nog eens aan de achterkant met een beugel met 2 bouten en 2 moertjes die los moesten.
Pagina: 1