Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

HTPC case maken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers
Ik ben sinds kort lid van de Tweakers, maakte er wel eens gebruik van om informatie op te zoeken hier op GoT, Verder lees ik regelmatig het nieuws op de frontpage.
Nou heb ik toch maar een account aangemaakt aangezien ik wat vragen wil stellen en ik mezelf vaak zie terugkomen in deze community.

Nu voor mijn vraag ;)

Heb dus al een tijdje het idee om een eigen HTPC case te gaan maken. hoewel er zat mooie kasten tekrijgen zijn maak ik liever zelf een eigen case.
Verder heb ik nooit zelf een case gemaakt, alleen wat mods op mijn eigen case (lees windows, fans leds etc)

Nu is de bedoeling dat ik mijn oude pc in een HTPC ombouw, ik ga dus geen nieuwe hardware aanschaffen. Hierdoor zit ik aan bepaalde maten verbonden. (ATX moederbord, hoogte videokaart etc)
Aangezien ik heel gemakkelijk en goedkoop aan hout plaatmateriaal kan komen wil ik de case van MDF (waarschijnlijk 12mm) maken. dit is gelijk ook makkelijk te bewerken.

Nu is mijn vraag, aangezien het mijn eerste case wordt. Waar moet ik opletten moeten er bepaalde ruimtes tussen de hardware onderdelen komen als ik deze plaats, hoe belangrijk is de airflow en hoe regel ik deze goed.

Hieronder heb ik even een snelle gemaakte schets, dit is hoe de indeling ongeveer moet worden, ik kwam op deze indeling door naar andere cases te kijken en te kijken wat het meeste ruimte bespaard.

Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/2767/schetsgr8.jpg

Alvast bedankt :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 09:56 ]

• R-Alph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-10 18:39
Het ligt er natuurlijk aan hoe groot je kast gaat worden. Indien je meerdere harddisks gaat gebruiken zou ik die zowiezo al apart gaan koelen. Verder zou ik er voor kiezen om bijvoorbeeld rechts naast de DVD speler een fan te plaatsen die koele lucht de kast in blaast en twee kleine fan's achterin boven het moederbord om de warme lucht er uit te laten.

Misschien is het beste om nog een 3D tekening te maken zodat het dadelijk makkelijk te bouwen is.

Verwijderd

MDF Isoleert extreem goed, ik zou, als je de kast plat neerlegt, voetjes maken op de bodem (+- 1 cm hoog) waardoor je gaatjes kunt boren op de bodem, hier kan dan ook koelere lucht door

Verwijderd

Topicstarter
R-Alph schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:08:
Het ligt er natuurlijk aan hoe groot je kast gaat worden. Indien je meerdere harddisks gaat gebruiken zou ik die zowiezo al apart gaan koelen. Verder zou ik er voor kiezen om bijvoorbeeld rechts naast de DVD speler een fan te plaatsen die koele lucht de kast in blaast en twee kleine fan's achterin boven het moederbord om de warme lucht er uit te laten.

Misschien is het beste om nog een 3D tekening te maken zodat het dadelijk makkelijk te bouwen is.
Ja ik had inderdaad hetzelfde idee voor de koeling..
3D tekening lijkt mij wel handig, had al wat geprobeert te maken met Sketchup maar dat liep door mijn amateur 3D skills al snel in stukken.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:11:
MDF Isoleert extreem goed, ik zou, als je de kast plat neerlegt, voetjes maken op de bodem (+- 1 cm hoog) waardoor je gaatjes kunt boren op de bodem, hier kan dan ook koelere lucht door
Bedankt voor de tip, lijkt me wel slim omdat te doen inderdaad

Verder heb ik opgemeten als de indeling zo wordt als het nu is dan worden de afmetingen van de kast als volgt. 410x430x170mm (LxBxH)

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk ook eens naar de indeling van commerciele kasten. Zelf heb ik een Silverstone LC17 met ongeveer dezelfde afmetingen. De Silverstone LC16 heeft weer ongeveer de indeling die jij hebt geschetst. Het grote nadeel van een DVD speler in het midden is dat er dan geen grote/lange videokaarten in je systeem passen. Een DVD speler helemaal rechts of links is om die reden beter.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

Misschien nog wel even leuk om mede te delen.

Als je ipv de huidige graka een low-profile videokaartje gebruikt, en ipv je standaard cpu koeler deze neemt:

klik

kun je de kast al bijna de helft minder dik maken.

Verwijderd

Een 3d tekening zou inderdaad veel helpen, want ik denk dat je nog aardig wat in elkaar kunt schuiven met dingen, omdat 40x40x20 (afgerond) echt wel een hele grote doos is, zeker met het model moederbord wat jij hebt, want volgensmij is het een soort mobo ofniet, ik heb nl ook zon mobo met die vorm, die is maar 30,5x19.

En zoals hierboven aangegeven zou ook een lowprofile graka veel helpen met verkleinen.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46

Griffin

Is mythical

Wat je zou kunnen proberen is een constructie te maken dat je de dvdspeler/HDD boven het moederbord laat hangen. Zo is de kast minder breed en lang misschien alleen iets hoger.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:31:
Een 3d tekening zou inderdaad veel helpen, want ik denk dat je nog aardig wat in elkaar kunt schuiven met dingen, omdat 40x40x20 (afgerond) echt wel een hele grote doos is, zeker met het model moederbord wat jij hebt, want volgensmij is het een soort mobo ofniet, ik heb nl ook zon mobo met die vorm, die is maar 30,5x19.

En zoals hierboven aangegeven zou ook een lowprofile graka veel helpen met verkleinen.
Met de hoogte zit ik niet zo en is naar boven afgerond dus kan ook tussen de 15 en de 16cm zitten.
De afmetingen van mijn moederbord zijn 30,5 x 24,5 dus dat is al weer iets groter. Tevens zijn veel ATX HTCP kasten die ik heb gezien meestal ook rond de 43x43 dus het zal best kunnen kloppen
Griffin schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:49:
Wat je zou kunnen proberen is een constructie te maken dat je de dvdspeler/HDD boven het moederbord laat hangen. Zo is de kast minder breed en lang misschien alleen iets hoger.
Heb ik ook zitten denken, ben alleen bang dat het de airflow en de warmte productie niet ten goede komt. Weet iemand dat?

Verder weet iemand een heel simpel 3D programma om zonder enige textures etc een 3D model te maken (geen sketchup) zodat ik inderdaad eens kan gaan schuiven met de indeling?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 12:54 ]

Verwijderd

Voor m'n zelfbouw speakers heb ik zelf met 3dsmax getekend, dit is opzich wel ingewikkeld,maar als je alleen de basis dingen gebruikt (rechthoekige box etc, of vierkant, of sphere etc) is het wel te doen, ook kun je de onderdelen op de MM nauwkeurig laten tekenen, zodat je makkelijk kunt verplaatsen en passen etc.

pakket is alleen neit gratis, misschien is er wel een trial oid.

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:45
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 13:03:
Voor m'n zelfbouw speakers heb ik zelf met 3dsmax getekend, dit is opzich wel ingewikkeld,maar als je alleen de basis dingen gebruikt (rechthoekige box etc, of vierkant, of sphere etc) is het wel te doen, ook kun je de onderdelen op de MM nauwkeurig laten tekenen, zodat je makkelijk kunt verplaatsen en passen etc.

pakket is alleen neit gratis, misschien is er wel een trial oid.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:51:
Verder weet iemand een heel simpel 3D programma om zonder enige textures etc een 3D model te maken (geen sketchup) zodat ik inderdaad eens kan gaan schuiven met de indeling?
Geen sketchup maar wel een heel simpel 3d programma? Simpeler dan sketchup krijg je waarschijnlijk niet, en zodra je overgaat naar bijvoorbeeld 3dsmax zal de leercurve ook een stuk steiler worden.....

Verwijderd

Topicstarter
Kiphaas7 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 13:51:Geen sketchup maar wel een heel simpel 3d programma? Simpeler dan sketchup krijg je waarschijnlijk niet, en zodra je overgaat naar bijvoorbeeld 3dsmax zal de leercurve ook een stuk steiler worden.....
Moet ik me er toch meer in gaan verdiepen dan denk ik, zal er eens naar kijken.
Heb nog even een nieuwe schets gemaakt, hierbij komen de voeding en de dvddrive wat boven het moederbord te hangen waardoor de maten wat beter beter worden. heb ook 2 fan´s erin gezet.

geschatten maten 420x370x160 (LxBxH)
Overigens kloppen de verhoudingen in de schets niet, tis alleen om even de positionering te bepalen.
Er komt nog een tekening en misschien 3D model op maat.

Afbeeldingslocatie: http://img404.imageshack.us/img404/3724/schets2qb4.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 14:16 ]

Verwijderd

U post, wij volgen

Verwijderd

Topicstarter
ben toch maar weer in de weer gegaan met sketchup, heb ff wat tuts gevolgt.
Heb uiteindelijk een aardig 3D model gemaakt (is nog wat rommelig)

Hieronder 3 afbeeldingen, het model is op maat gemaakt dus die kloppen nu.
heb er alleen nog geen fan's inzitten. afmetingen zijn 41,8x41,2x14,5 en hij is eventueel nog iets kleiner te maken.

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/5260/htpc01yv8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img527.imageshack.us/img527/8252/htpc02du3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img223.imageshack.us/img223/2271/htpc03eb1.jpg

Waar zou ik als ik van dit model uitga het beste de fan's kunnen plaatsen en als ik eenmaal hiermee aan de slag ga. Waar moet ik dan beginnen?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Bij deze opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/2767/schetsgr8.jpg

Zou je ook de PSU naast de DVD speler kunnen zetten. Als je dat een beetje goed plant bespaar je weer 10 cm in de breedte.
Nu is de bedoeling dat ik mijn oude pc in een HTPC ombouw, ik ga dus geen nieuwe hardware aanschaffen. Hierdoor zit ik aan bepaalde maten verbonden. (ATX moederbord, hoogte videokaart etc)
Aangezien ik heel gemakkelijk en goedkoop aan hout plaatmateriaal kan komen wil ik de case van MDF (waarschijnlijk 12mm) maken. dit is gelijk ook makkelijk te bewerken.
Dat is waar en het is goedkoop. Wees daarom niet bang om een onderdeel opnieuw te maken als er iets fout gaat. Ik zie net wat te vaak dat mensen MDF kiezen ''omdat het goedkoop en makkelijk te bewerken is'', en dan helemaal niks willen corrigeren. Dat is gewoon jammer van je kast. Natuurlijk doe jij dit niet :)

Verwijderd

idd, ik werk bij gamma, en zaag regelmatig

en mdf kun je gwn perfect bewerken, ook met schuren enzo, het is gewoon erg fijn, en het spul is keihard

edit:

en voor de linkerhanden;
het splintert niet:P

Wat is MDF?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 18:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:25:
idd, ik werk bij gamma, en zaag regelmatig
Je meent het, ik ook man :P al 4jaar en zagen doe ik ook altijd.
Vandaar dat ik ook zo goedkoop aan MDF kan komen :D

Toevallig man ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 18:37 ]

Verwijderd

Haha, ja inderdaad:)
Gamma FTW! :)

ook 20 % personeelskorting? ik werk er bijna 2 jaar nu, ghehe, bevalt errug goed

*edit

nog gefeliciteerd trouwens, haha vorige week, voor de rest zelfde kennis/interesses/opleiding als ik, grappig!:)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2008 19:31 ]

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-11 19:54

krvabo

MATERIALISE!

Als je verder geen uitbreidingskaarten gaat gebruiken kun je ook de voeding boven je mobo hangen (boven de pci-e-slots). Je hdd's kunnen dan ook iets naar links waardoor je kast smaller wordt.

Ik ben zelf ook bezig met een casebuild waarbij de voeding boven de slots hangt. Het ding is niet veel groter dan een ATX-mobo. Zonder fan is het dan echt niet meer te doen. Zorg ervoor dat je minstens een 120mm-casefan gebruikt en een fatsoenlijke cpu-cooler. Dan moet het wel goed te doen zijn. :)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Verwijderd

Topicstarter
Er komt nog een geluidskaart op het moederbord maar die staat inderdaad niet in het 3D model.
Ook is mijn moederbord kwa layout iets anders, er zitten namelijk 3pci-e slots met daarnaast pas een gewoon pci slot. hierdoor komt mijn geluidskaart redelijk veel naar rechts te zitten. ik kan dan mijn voeding maar gedeeltelijk erboven hangen en worden de afmetingen alleen maar groter.
Pagina: 1