• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16
Tijdje terug een nieuwe pc gebouwd (had alleen de kast nog; alles wat erin zit is nieuw). Met 6750 boxed cpu op een gigabyte moederbordje.

Bij het vorig bouwprojectje (was nog een 478 dacht ik) zat een boxed cpu/koeler waar pasta bijzat. Was een P4 3.2; mét pasta werd die idle rond de 42, en stressed rond de 65, waarbij ik de meegeleverde koeler inmiddels had vervangen door een Zalman. Inclusief nieuwe laag koelpasta.

Bij de 6750 zat echter niets bijgeleverd en ik had ook niets meer op voorraad en wou de boel draaiend hebben. Dus alles gemonteerd en draait als een zonnetje. Zonder pasta: idle rond de 35, stressed (FSX, Crysis) rond de 50. (core temp uiteraard).

(Lange aanloop..) Dus dan nu de vraag: hoe noodzakelijk is die pasta nou eigenlijk? Ik vind die stressed temperaturen nog wel acceptabel?

• Purejet
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-05 09:47
Ik neem aan dat je het hier hebt over een core2duo processor, dus een socket 775? Hmm weet je zeker dat er geen koelpasta op de koeler aanwezig was (Onder een velletje/plakkertje of gewoon een soort koelpastalaagje bestaande uit 3 streepjes), veel boxed koelers van intel hebben dit namelijk. Uiteindelijk zal ik toch overwegen om wat koelpasta te gaan gebruiken, het zal altijd ten koste gaan van de levensduur van de cpu.

[ Voor 12% gewijzigd door Purejet op 08-02-2008 08:09 ]

Verwijderd

Met dat soort temperaturen ga ik er vanuit dat er gewoon een pad met materiaal onder je heatsink zat. Anders zijn de temps gewoon hoger.

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-05 10:15
Boxed versie? Dan zat de pasta al op de koeler standaard. Wellicht gemist? Tray versie dan moet je zelf idd ervoor zorgen. En die dingen worden niet zo heel heet vanuit zichzelf, tenzij je flink gaat overclocken natuurlijk. Dan zul je het wel merken.

edit: zie hierboven ook ;) Overigens zie ik nu dat je een boxed versie hebt, dan zaten er inderdaad waarschijnlijk al 3 van die grijze reepjes onderop de boxed koeler, waardoor hij dus nu prima koelt.

[ Voor 29% gewijzigd door dinkelover op 08-02-2008 08:14 ]

pepernooot

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Twee mogelijkheden:
- Let goed op onderkant koelblok
Als er een aluminiumachtige "blok" op zit dat afgedekt is met beschermende plastic folie, gebruik die. Trek te plastic folie eraf en het kan meteen erop. Een andere kleur zoals bruinrood of zo, en zacht aanvoelt is ook goed. Als het maar niet te dik is. Die is ook te gebruiken in plaats van koelpasta en kan je meteen na afhalen beschermfolie op cpu plaatsen, beetje draaien voor druk en verspreiding.
De beschermfolie moet wel eraf, anders is cpu veel heter dan normaal!

- Haal pasta op bij computer/electronicaboer of koop goedkopere koelblok
Als je nergens ziet dat er iets reeds iets diks en vierkantig is aangebracht aan onderkant, dan moet de pasta wel tussen. Probeer te vragen bij elektronica of computerboer. In alle noodgeval kan je ook goedkope koelblok even kopen. Het kan zijn dat er kleine koelpasta meegeleverd wordt (oa merk Spire) en kan je alsnog erop smeren... dus even controleren ter plekke.
Zelfs is andere koelblok vaak beter dan Intel standaard koelblok. De Intels standaad koelblok heeft reeds vierkant pasta onderaan dat beschermd is met folie. Dat kun je gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 08-02-2008 08:11 ]

• Purejet
  • Laatst online: 18-05 09:47
Precies, die gedachtes had ik ook al

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:16
Er zaten inderdaad 3 van die strepen op, maar daar heb ik verder niet echt op gelet. Lijkt er dus op dat er dan wel degelijk al wat tussen zit.

• dinkelover
  • Laatst online: 20-05 10:15
gyedema schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 08:34:
Er zaten inderdaad 3 van die strepen op, maar daar heb ik verder niet echt op gelet. Lijkt er dus op dat er dan wel degelijk al wat tussen zit.
Jep, dat was/is je pasta. Op mijn E6400/E8400 boxed zaten exact dezelfde strepen.

[ Voor 9% gewijzigd door dinkelover op 08-02-2008 08:38 ]

pepernooot

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:28
MrDummy schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 08:10:
De Intels standaad koelblok heeft reeds vierkant pasta onderaan dat beschermd is met folie. Dat kun je gebruiken.
Bij mijn E6750 was het meer een soort onderbroken cirkel en zat er geen folie op.

Afbeeldingslocatie: http://img401.imageshack.us/img401/1614/dsc07652ul3.jpg

• kikkervis
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 17:04
Het verbaasd mij dat er drie strepen onder zitten. De kunst van koelpasta is een zo egaal en dun mogelijk laagje aan te brengen om de lucht te verdringen.

De meest ideale situatie zou zijn als de bovenkant van je processor absoluut glad is en het oppervlak van je koeler ook. In de praktijk zijn er altijd hoogte verschillen hier zit lucht in. En hoewel de koelpasta slechter geleid dan metaal is het beter als lucht.

De vierkante stikkers met koelpasta zijn een noodgedwongen tussen oplossing van de fabrikanten. Eigenlijk is de laag past van een stikker te dik, maar als je mensen zelf met pasta laat klooien, heb je een groep die veels te veel gebruikt of gewoon niet gebruikt.

De paar tweakers die met hun bankpasje een zo dun mogelijk laagje aanbrengen zijn zeldzaam.

Het maakt eigenlijk niks uit welke pasta je gebruikt. Toen ik enige tijd terug mijn artic silver niet meer kon vinden heb ik een oude tube met standaard paste gepakt. Netjes aangebracht gaf het exact het zelfde resultaat.

Hier een leuk verhaald van iemand die van alles geprobeerd heeft hoe goed het als pasta bruikbaar is. Thermal transfer compound comparison

Verwijderd

Die pasta wordt warm en vloeit dat beetje wel uit om die tussenruimte op te vullen. Zeker onder de druk waarop de koeler gemonteerd zit. Dus die strepen dat is geen probleem.

Ikzelf haal de prut er altijd af en gebruik m'n eigen pasta voor hoogvermogenstransformatoren. Werkt ook prima. En dan zit het er tenminste haardun op.

• Lampuhkap
  • Laatst online: 22-05 10:34
Met de nodige ervaring met iets bewerken met een bankpasje kan je ook best pasta uitsmeren O-)

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Om op het onderwerp terug te komen, mij werd altijd verteld dat die koelpasta wel degelijk een verschil uitmaakt. Voor de hoge kost moet je het nu ook niet laten he. Het gaat in ieder geval zorgen voor een betere warmte overbrenging.

http://parkingwerchter.be

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik gebruik zelf dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweaknews.net/reviews/zalmanthermalgrease/img/2.jpg

Niet goedkoop, maar het doet z'n werk goed, het gaat lang mee (dwz. ik doe er veel PCs mee) en is door het borstelsysteem gemakkelijk dun aan te brengen.

• MrDummy

MrDummy

Je kan ook even koelblok tot meer dan handwarm voorverwarmen met aansteker aan de zijkant. De pasta is dan al wat zachter, druk erop, draai paar keer heen en weer in voor pasta verspreiding en dus dunner maken. Dan kan je het vastmaken.

• Vyo
  • Niet online

Vyo

MrDummy schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:50:
Je kan ook even koelblok tot meer dan handwarm voorverwarmen met aansteker aan de zijkant.
lol ik doe dat bij genoeg dingen :+ maar dan krijg je allemaal roet en zooi op je koelblok?

[ Voor 19% gewijzigd door Vyo op 08-02-2008 22:19 ]

Verwijderd

-snip-

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2008 11:32 ]

• kikkervis
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-05 17:04
Het gebruik van dure koelpasta's is grotendeels geldklopperij. In het artikel waar ik naar verwees, Thermal transfer compound comparison , bleek tandpasta ook uitstekend te werken.

Zelf gebruik al jaren een zink oxide pasta. Is dat goedkope witte spul. Het is gewoon belangrijk dat je een HEEL dun laagje aanbrengt. Niet denken, meer is beter, het is alleen zaak om de minimale oneffenheden op te vullen. En ik gebruik nog een P650 die echt rampzalig heet word, en met zink oxide en een goede koeler, Artic 7 pro, kan ik deze probleemloos koel houden. Met goed kast koeling draait bij office gebruik de CPU fan NIET, en is de kast koeling voldoende.

Alleen voor de laaste graad lager is de dure koelpasta een oplossing. Maar het belangrijkste voordeel is dat het dan langer mee gaat. Maar als je voor die laatste graad gaat dan betwijfel ik of je het een paar jaar laat zitten. (Zink oxide paste wordt na een paar jaar hard, en geleid dan iets slechter)

• underworld202
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2023
YellowOnline schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:40:
Ik gebruik zelf dit:

[afbeelding]

Niet goedkoop, maar het doet z'n werk goed, het gaat lang mee (dwz. ik doe er veel PCs mee) en is door het borstelsysteem gemakkelijk dun aan te brengen.
die heb ik op dit moment ook, wordt tegenwoordig bij nieuwe Zalman koelers geleverd.

Verwijderd

bij mijn Scythe Mugen zat ook een dikke klodder koelpasta bijbegrepen.
Heb echter Arcticsilver 5 gekocht. Op de site stond gewoon een beetje pasta tgv anderhalve rijstkorrel is voldoende. Midden op de heatspreader aanbrengen, koeler er op en 1 keer heen en weer draaien. Vind ik ook bijzonder weinig maar tja :)

• MrDummy

MrDummy

Een pasta geleidt wat warmte, maar heeft eigen warmteweerstand. Dat betekent dat dik aanbrengen geen nut heeft en warmteoverdracht slomer wordt. Hoe dunner, hoe beter, maar wel zo dat beide delen nog steeds elkaar goed contact maken. Metaal op metaal is nog niet ideaal genoeg door oneffenheden, de pasta vult dat op om verlies kleiner te maken.

Vooraf koelblok beetje aandraaien zorgt ervoor dat pasta verspreidt wordt en naar buiten gaat, zodat je kan zien dat teveel pasta vanzelf uitkomt. Gewoon gelijk erop bevat nog luchtbellen en dat moet ook niet.

Dat is alles.

Verwijderd

Zelf ook bij VEEL installaties gedaan, even een beetje aandraaien eerst en dan gewoon eropzetten bij een 775koelertje, ander gebruikte ik ook de zalman thermal grease. die is gewoon mega makkelijk door het borsteltje!
Pagina: 1