• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 11:21
Dacht gisteravond 'even' wat geheugen in mijn server te drukken.

Moederbord waar het om moet is een Abit ZM-6 (S370, Celeronnetje)

Dus, ik pak het reepje aan de buitenkant vast met twee vingers. Druk het reepje wat aan en klik die dingetjes aan de ziikant vast. FF checken.... Blieeeeeep.... Blieeep.

Geheugen was trouwens IBM 64mb SDram.

Daaruit concludeer ik dat ik hopeloos ben met geheugen inzetten.

Wat doe ik verkeerd?

Specs:
- 4 en 10gb hdd.
- Abit ZM6 moederbord
- HP geheugen zat er in
- IBM geheugen moet er in
- Celeron 466mhz (S370)

[ Voor 17% gewijzigd door BlackWhizz op 08-02-2008 07:35 . Reden: Wat vergeten. ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Je hebt gewoon RAM dat niet compatible is of je plaatst meer RAM dan dat het moederbord aan kan.
Het RAM kan ook nog stuk zijn, of het slot waar je het in probeert te plaatsen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Verder zou het handig zijn als je wat vollediger was in je specs.

- IBM 64mb SDram - heeft meer dan een soort geheugen gemaakt. Zoek dit op en check de QVL van Abit voor dit moederbord (Ja, Abit heeft van dergelijke oudere apparatuur nog zat spullen op hun website staan.)
quote: Stukje Handleiding van de ZM6
The DIMM
sockets support 1Mx64 (8MB), 2Mx64 (16MB), 4Mx64 (32MB), 8Mx64 (64MB), 16Mx64
(128MB), and 32Mx64 (256MB) or double sided DIMM modules.
Aan de grootte van de DIMM mag het in ieder geval niet liggen. De rest van de specs zijn nog te onduidelijk.

[edit]

Verder maakt het ook nog uit in welk slot het geheugen gestopt wordt. De ZM6 heeft 3 sloten, dus check je handleiding of je het zo goed gedaan hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door kalizec op 08-02-2008 08:50 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

HP machines zijn vaak 'picky' over het geheugen wat je erin steekt.

Wellicht is het ECC , en doe je er gewone SD-Ram in. Of andersom :)

Meer info graag.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Zonder al te flauw te willen zijn: "hopeloos" is wel een toepasselijke omschrijving :o

In het PMG Beleid staat welke info nodig is bij het openen van een topic, met name bij geheugengerelateerde topics. Kijk eens daar naar wat we nodig hebben. Kijk naar wat jij vermeldt. Je zegt niets over hoeveel chips, wat er op de chips staat en wat de chipdichtheden zijn. Je hebt zo te zien ook niet opgezocht welk chipset je moederbord heeft en wat die aankan.

We kunnen dus niets concreets zeggen. Wel help ik je al een beetje op weg: je moederbord heeft een i440ZX chipset, die max 4 banks unbuffered SDR-SDRAM aankan met maximale chipdichtheden van 128Mbit. Zoals alle Intel chipsets uit die periode kan hij prima overweg met chips met 8 en 16 datalijnen, maar weigert hij iedere dienst met chips met 4 datalijnen.

Als je de PMG FAQ en dan de RAM FAQ erbij haalt blijkt dus dat een 64MB (let op hoofdletters! 1B=8b :o ) DIMM een paar mogelijke configuraties heeft:
  • 4 chips 8Mx16 - gaat werken
  • 8 chips 8Mx8 - gaat werken
  • 16 chips 8Mx4 - gaat NIET werken
Let trouwens op dat alledrie de bovenstaande mogelijkheden single sided zijn, ongeacht of de chips fysiek op beide kanten zitten of niet :o

Drie mogelijkheden dus:
  • Je DIMM heeft 16 stuks 8Mx4 chips.
  • Je DIMM is registered ipv unbuffered
  • Je DIMM is gaar
Als je volledig was geweest hadden we je dus uitsluitsel kunnen geven. Sterker nog, als je volledige specs had gezocht had je dit zelf ook kunnen uitzoeken. Dit topic gaat dicht wegens niet genoeg info of zoekwerk in te topicstart.

Te gek voor woorden trouwens dat ik veel meer moeite en info steek in een sluitmessage dan in de topicstart gestoken is...

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.