Processor zit vast aan het moederbord.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251343

Topicstarter
Vorige week heb ik mijn E6750 processor op mijn moederbord gedaan, maar helaas bleek mijn moederbord DOA te zijn. Ik heb voor morgen om mijn moederbord in te zenden, maar ik krijg de processor er maar niet af. ( de koelpasta zit erg vast tussen mijn processor en de koeler)
Ik heb ten eerste gebrobeerd om met alcohol en een verlopen creditcard mijn koelpasta er tussen uit te schrapen, maar er kwam niets uit. (de koelpasta lijkt niet te reageren op alcohol)
Ook heb ik gebrobeerd om met een haarföhn de koelpasta goed warm te maken, maar de koelpasta blijft hard.
Overigens heb ik honderden keren gewrikt, gedraaid en getrokken, maar niets helpt.
hebben jullie nog een tip? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Flossdraad ertussen stoppen en heen en weer 'veilen'.. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Al eens geprobeerd met nylondraad de cpu eraf te 'snijden'? Wat je ook kunt doen, is het ding in de vriezer leggen (uiteraard zo verpakt dat er geen vocht e.d. bijkomt) en vervolgens het koelblok ineens flink warmmaken (bak heet water bijv). Dan valt dat ding er zo vanaf in elk geval. Vraag me alleen of of het praktisch is als je je hele mobo er nog aan hebt zitten enzo.
Bij een S775 is het in elk geval zo dat je de cpu niet meer zo uit het socket kan rukken, dus wat kracht zetten zou wel mogen lukken lijkt mij, de cpu kan toch geen kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja even warm laten worden als hij dat tenminste nog doet, dus gewoon 30min onder stroom zetten. Word de cpu ook niet meer warm omdat je moederbord helemaal dood is.

Pak dan even de haardroger die lekker heet word en ga hem dan een hele tijd verwarmen en probeer hem dan nog eens met een draaiende beweging (zoveel het toelaat) los te trekken. succes. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2008 23:02 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het probleem is dus niet zozeer dat de processor aan het moederbord vastzit, maar dat de heatsink niet loskomt van de processor. Subtiel detail ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je hoeft toch alleen je moederbord op te sturen? Dan kun je toch gewoon CPU+koeler (want dat is je probleem, die krijg je niet van elkaar) van je moederbord halen?Koeler losmaken van het moederbord, en met CPU en al van je bord af. Anders idd met een föhn de koelpasta warm maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 71531

Mag ik vragen wat voor koelpasta je gebruikt heb..? of is het gewoon standaard intel koeler prut dingen?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:58
Exorcist schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:59:
Je hoeft toch alleen je moederbord op te sturen? Dan kun je toch gewoon CPU+koeler (want dat is je probleem, die krijg je niet van elkaar) van je moederbord halen?Koeler losmaken van het moederbord, en met CPU en al van je bord af. Anders idd met een föhn de koelpasta warm maken.
Spuit elf :+

probleem 1 zijn mainbord is doa en moet RMA gestuurt worden
Probleem 2 Zijn proc moet er af. anders kan bord niet RMA :+

Anyway. Probeer eens het blot te verwarmet. Fhone, soldeer tang. e.d.
Als blok door en door geod warm is met flos of een visdraad het koelblok los te snijden..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Anoniem: 71531 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:01:
Mag ik vragen wat voor koelpasta je gebruikt heb..? of is het gewoon standaard intel koeler prut dingen?.
Denk die standaard kauwgom pasta die word zacht als hij heet word en loop dan lekker uit en verspreid zich dan goed, maar daarvan gaat de koeler soms nogal vast zitten. :)

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2008 23:05 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54
Gewoon tijdje heen en weer draaien, laat het vanzelf los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zalman Koelpasta Thermal Adhesive, Koelpasta en epoxy lijm in één...
Dan kun je toch gewoon CPU+koeler (want dat is je probleem, die krijg je niet van elkaar) van je moederbord halen?
Ik vraag me af of ik dan nog garantie krijg op mijn mobo...
Ja even warm laten worden als hij dat tenminste nog doet, dus gewoon 30min onder stroom zetten. Word de cpu ook niet meer warm omdat je moederbord helemaal dood is
hij is inderdaad dood... de cpu wordt niet meer warm, anders wist ik het wel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

leonpwner1 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:07:
Ik heb ze zo ook nog altijd los gekregen, gewoon wat kracht zetten en met een draaiende beweging heen en weer, ben nog geen pasta tegen gekomen die die daar tegen op kon. :+

Krijg je vanzelf pasta moeheid. :P

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2008 23:12 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-04 23:54
leonpwner1 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:07:
QFT, draaien levert minder belasting op dan trekken voor zowel de socket als voor de CPU. Tevens kun je draaien in twee verschillende richtingen wat bij trekken//duwen niet gaat werken.

Verder begrijp ik niet helemaal waarom je niet je CPU en koelblok beide lost kunt halen en het bord gewoon los kunt RMAen? Kun je de socket soms niet open krijgen als het koelblok er op zit?

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

To_Tall schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:04:
[...]

Spuit elf :+

probleem 1 zijn mainbord is doa en moet RMA gestuurt worden
Probleem 2 Zijn proc moet er af. anders kan bord niet RMA :+

Anyway. Probeer eens het blot te verwarmet. Fhone, soldeer tang. e.d.
Als blok door en door geod warm is met flos of een visdraad het koelblok los te snijden..
Ah, en spuit 12. Ja joh? Ik kom toch ook tot de kern van het verhaal? Iedereen legt hem uit hoe zijn koeler los te weken van zijn CPU, terwijl het erom gaat dat de CPU van het mainbord afgaat. Dit kun je dus ook doen zonder dat de koeler en CPU van elkaar gescheiden zijn :z

/blijkbaar niet met S775, maar je snapt de strekking.

[ Voor 3% gewijzigd door Exorcist op 07-02-2008 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 23:33
Anoniem: 251343 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:11:
[...]
OMG, shit hey dat gaat moeilijk worden :(

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:35

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

"Zalman Koelpasta Thermal Adhesive, Koelpasta en epoxy lijm in één..."

logisch dat die slecht los laat >_< dat is lijm geen koelpasta :P
heb zelf ook eens heatsinks verwijdert die met adhesive vastgemaakt zaten, zoals Terw_dan al zegt, in de vriezer en dan moet die er zo afkomen (die heatsinkjes van mij gingen na een vriesbehandeling er zo af)

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-04 21:18

ERIKvanPAASSEN

Bug Killer

kalizec schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:13:
Verder begrijp ik niet helemaal waarom je niet je CPU en koelblok beide lost kunt halen en het bord gewoon los kunt RMAen? Kun je de socket soms niet open krijgen als het koelblok er op zit?
Een E6750 is Socket 775. Deze socket heeft een metalen klepje dat over de CPU heen valt, zodat deze er niet uit kan. In het klepje zit een gat waardoor de CPU contact kan maken met een heatsink. Knappe jongen die de CPU eruit krijgt zonder de heatsink te verwijderen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
heb zelf ook eens heatsinks verwijdert die met adhesive vastgemaakt zaten, zoals Terw_dan al zegt, in de vriezer en dan moet die er zo afkomen (die heatsinkjes van mij gingen na een vriesbehandeling er zo af)
wat moet ik er allemaal om heen doen om te zorgen dat het water/vocht dicht is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allegames
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-07-2018
offtopic: waarom heb je dat spul gebruikt om je cpu meet te verlijmen?!
Succes iig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:58
Fanatic_FS schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:16:
"Zalman Koelpasta Thermal Adhesive, Koelpasta en epoxy lijm in één..."

logisch dat die slecht los laat >_< dat is lijm geen koelpasta :P
Lijm verliest zijn elastiche eigenscahppen wanneer deze bevroren is geweest :) zou dan idd erg goed kunnen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:22

paularts

Paulux !!!!!!

Game3D schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:11:

Das dus echt lijm dus die zit echt goed vast! dus met verwarmen zou hij officieel niet los moeten komen, das tenminste de bedoeling van die lijm!

dus het met flos draad los "snijden" is imo dan de beste oplossing

gewoon koeler los klikken flosdraad er onder doorhaken en ziggezaggen en hopen dat hij los komt.

volgende keer ook geen lijm er op smeren maar gewone koelpasta ;)

edit: - spuit 438 ofzo
- als hij loslaat na inte vriezen is het ook slecht thermal lijm :P wel gunstig voor jou natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door paularts op 07-02-2008 23:24 ]

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
offtopic: waarom heb je dat spul gebruikt om je cpu meet te verlijmen?!
Ik heb dat spul geleend van een vriend, ik kom er nu pas achter dat er lijm tussen zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:49

HugoBoss1985

Xenotech

Ik ben benieuwd hoe je RMA gaat aflopen als het hele zaakje in de vriezer moet gaan doen.
Zorg in ieder geval dat je cpu plaatje van het mobo geen epoxyresten meer bevat, dat zal in je voordeel werken bij je RMA.

Je kan het spul zo in de vriezer doen, als je het daarna ook maar weer goed laat drogen... moet geen probleem zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-02-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Vaseline onder/bij de processor doen en het zou wel waterdicht moeten zijn ;)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 12:40

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Epoxyhars :? ?!

Het zal dus de vriezer inmoeten. Of je zou een harde twist moeten geven aan de heatsink. Normaal zou het geheel dan ook moeten lossen daar epoxyhars niet zo goed houd als er een 'schuifbelasting' op komt te zitten.

De restjes moet je er dan afschrapen met een scherp mesje a la cutter of scheermes.

Maar gebruik de volgende keer liever koelpasta, zul je meer plezier mee hebben :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51676

[quote]Anoniem: 251343 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:11:
[...]

Zalman Koelpasta Thermal Adhesive, Koelpasta en epoxy lijm in één..

Ik geloof dat dat je probleem is :)
epoxy lijm ,dat is bedoeld om niet meer los te gaan gebruik jr om ergens heatsinkjes op te lijmen
voor je processor gebruik je meestal normale pasta zonder lijm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allegames
Opwarmen heeft geen zin; daar is het prutje juist voor ontworpen om goed te gaan plakken (ramsinks van je vga, northbridge ed), ook is het uitgehard vrij dik en.... hard; voorzichtig flossen dus.
Restjes zijn prima te verwijderen met aceton (nagellakremover, mits er lanoline inzit dus).

Mijn ramheatsinks geplakt met het Zalman spul kan ik trouwens gemakkelijk verwijderen door te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Wellicht nog ten overvloede. Als het een epoxy-lijm is, is het niet meer oplosbaar. Epoxy-reacties zijn onomkeerbaar. Kortom, probeer in geen geval een oplosmiddel om de lijm los te krijgen, dat gaat niet helpen en helpt waarschijnlijk wel je socket om zeep.
allegames schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:27:
Restjes zijn prima te verwijderen met aceton (nagellakremover, mits er lanoline inzit dus).
Nutral schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:29:
Probeer eens aceton er tussen te doen. Aangezien aceton (wel puur, niet nagellak spul) goed werkt om koelpasta te verwijderen zou je het ook daarbij kunnen gebruiken.
Met gewone koelpasta wel ja, maar met een epoxy twijfel ik daar toch wel sterk aan.

[ Voor 56% gewijzigd door kalizec op 07-02-2008 23:30 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:34

Nutral

gamer/hardware freak

Probeer eens aceton er tussen te doen. Aangezien aceton (wel puur, niet nagellak spul) goed werkt om koelpasta te verwijderen zou je het ook daarbij kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het zal dus de vriezer inmoeten. Of je zou een harde twist moeten geven aan de heatsink. Normaal zou het geheel dan ook moeten lossen daar epoxyhars niet zo goed houd als er een 'schuifbelasting' op komt te zitten.
Ja maar wat moet ik er omheen doen om geen condens te veroorzaken? ik ben er nogal panisch over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja als je lijm gebruik om je koeler vast te lijmen is niet zo slim, dacht dat je koel pasta had gebruikt. :)

Bij standaard koelpasta heeft het wel nut om te verwarmen, die word wel zacht. Maar dit heb ik nog nooit gedaan dus ook nog nooit last van gehad.

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Cleanup

When using epoxy resin and hardener, vinegar is an effective and safe solvent to clean up tools, brushes and most surfaces. Acetone can also be used, but acetone is very volitile and flammable. DME (Dimethyl Ester) is also a good epoxy resin and hardener solvent that gives off very little vapor. White Vinegar can even clean up epoxy resin that is beginning to cure/harden. However, once cured, Vinegar, Acetone and DME are no longer effective solvents for dissolving epoxy.
Wat oplosmiddelen denk ik dat je het echt kunt vergeten. Hoewel er meerdere keren Aceton wordt gesuggereerd, lijkt het mij dat dit echt niet kan werken. Bovenstaand stukje omschrijft welke oplosmiddelen werken bij Aceton en dat er feitelijk geeneen meer werkt als het eenmaal 'gezet' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[...]

[...]
En je vond het niet vreemd dat je je 'koelpasta' eerst moest gaan mengen? :D
Dude, dat spul is bedoeld om heatsinks aan chipsets vast te lijmen. Maargoed, daar ben je ondertussen zelf ook achter.

Misschien kan het geen kwaad om de support van Zalman een mailtje te sturen? En kijk ook even op het papiertje dat bij de adhesive zat, als je deze nog hebt.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allegames
Met het onomkeerbare epoxy theorie verhaal ben ik het helemaal eens, maar ik heb het er hier toch echt gebruikt om de restjes van de ramsinks af te halen, zoals ik al een aantal jaar doe. Nooit schade oid, enige conclusie die ik adhv boventsaand kan trekken is dat het spul bij mij nooit 'gezet' is.
De oplosmiddelen zijn allen bedoeld om het gereedschap schoon te maken, maar ik ben er ook wel eens mee aan de slag gegaan; eenmaal uitgehard kun je je gereedschap ZEKER weggoien.
Daarom verdenk ik Zalman er dan ook van dat het niet helemaal epoxy is/uitharder wat minder 'hardt'/etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Werkt dat verhaal met het in de vriezer doen nou wel of niet? maar alvast bedankt voor alle reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Anoniem: 251343 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:29:
[...]

Ja maar wat moet ik er omheen doen om geen condens te veroorzaken? ik ben er nogal panisch over :P
Zoals ik een paar posts terug al zei, vaseline ;)

Maar... aangezien er allemaal geen stroom op staat maakt het toch niet uit. Gewoon goed laten drogen en het maakt niets uit :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Anoniem: 251343 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 23:55:
Werkt dat verhaal met het in de vriezer doen nou wel of niet? maar alvast bedankt voor alle reacties :)
Ga maar wat lezen over schoonmaak/oplosmiddelen, de vriezer werkt enkel voor gewone koelpasta.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ga maar wat lezen over schoonmaak/oplosmiddelen, de vriezer werkt enkel voor gewone koelpasta.
ik heb net alles in de vriezer gedaan ..... op het internet staat als oplossing boven de 300 graden maken, maar daar kan mijn cpu niet tegen.... en wat chmacalien die wel werkten maar die maakten direct ook mijn cpu kapot.. heeft iemand een oplossing? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Geef gewoon een flinke ruk aan je koeler of zet desnoods een soort van platte schroevendraaier ertussen. Niet de meest fraaie oplossing, maar wat moet je anders?

Heb het ook eens gehad met een oude P4, weet niet wat daar voor koelprut tussenzat, maar gewoon de schroevendraaier tussengestoken (ding flikkerde me erna 1,5 meter omlaag waarna pinnetjes verbogen waren. Pinnetjes rechtgebogen en het ding draait nog steeds :+ ).

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
heb zelf ook eens zoiets gehad, heb er maar een verfföhn opgezet.
En toen lukte het na een tijdje :)
Dat was echter een S478, waarbij ik dus al van te voren de processor uit het mobo had gerukt :+

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 17:16

Kwastie

Awesomeness

aangezien je moederbord 'toch' voor rma gaat, een mail sturen en vragen of je het pootje mag verkleinen. (die er voor zorgt dat je proccesor vast in de socket zit) Werkt een stuk makkelijker alles de processor + koeler los van het moederbord is.

offtopic:
Ik moest eigelijk wel een beetje lachen toen ik het las dat er lijm opzat >:) Nooit geweten dat ze zoiets verkochten. Succes er mee! O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Kwastie op 08-02-2008 00:44 ]

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Sp33dFr34k schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 00:21:
Geef gewoon een flinke ruk aan je koeler of zet desnoods een soort van platte schroevendraaier ertussen. Niet de meest fraaie oplossing, maar wat moet je anders?

Heb het ook eens gehad met een oude P4, weet niet wat daar voor koelprut tussenzat, maar gewoon de schroevendraaier tussengestoken (ding flikkerde me erna 1,5 meter omlaag waarna pinnetjes verbogen waren. Pinnetjes rechtgebogen en het ding draait nog steeds :+ ).
GAIAjohan schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 00:37:
heb zelf ook eens zoiets gehad, heb er maar een verfföhn opgezet.
En toen lukte het na een tijdje :)
Dat was echter een S478, waarbij ik dus al van te voren de processor uit het mobo had gerukt :+
Here, gelieve het topic te lezen voordat je iets post. Het gaat heir niet om de alledaagse koelpasta, met dit soort acties ga je echt vanalles slopen. Dit is S775, geen S478 waarbij de processor zomaar mee kan komen met de heatsink :/

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ja, dat snap ik ook, maar wat voor keuze heeft hij anders? Met flinke draaibewegingen ga je je socket echt niet mollen hoor, behalve als je wel heel erg lomp bent aangelegd. Besides, het ding moet sowieso al rma :9

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Nu online
MadMarky schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 01:10:
[...]

[...]

Here, gelieve het topic te lezen voordat je iets post. Het gaat heir niet om de alledaagse koelpasta, met dit soort acties ga je echt vanalles slopen. Dit is S775, geen S478 waarbij de processor zomaar mee kan komen met de heatsink :/
Wat ik erop had zitten was ook zeker niet normale koelpasta, wat het wel was weet ik niet..

Het leek meer op lijm. Daarnaast, waarom zou je alles ermee gaan slopen? Als je door de verfbrander even op de heatsink houden, de heatsink eraf krijgt, is het toch goed?

Zo'n processor kan als hij uitstaat veel hogere temps hebben dan wanneer hij aanstaat.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 153419

Koeler losmaken en met de waterpomptang voorzichtig proberen een kwartslag te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:35

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Anoniem: 153419 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 03:50:
Koeler losmaken en met de waterpomptang voorzichtig proberen een kwartslag te draaien.
hij krijgt de koeler er juist niet af :z
en met een schroevendraaier en aceton etc lijkt me riskant, als je uitschiet, of iets naast de socket knoeit en er schade ontstaat heb je kans dat ze RMA weigeren.

Zoals ik en Terw_Dan al zeiden, in een dichte zak doen en in de vriezer en dan proberen hem los te krijgen, mij is het in ieder geval gelukt met ram heatsinks (wel kleinere oppervlakte 1.5cmx1cm, maar het is het proberen zeker waard) van dat in de vriezer zien ze teminste geen sporen als je RMA gaat aanvragen

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb even gemist om welk moerderbord het gaat, maar zitten geintjes als NorthBridge koelers ook niet soms vast met thermal adhesive?
Welke je dan mogelijk ook ijsklomp bezorgd als je het geheel in de vriezer steekt?

Just a thought.
Als dat gewoon met clipjes zit lijkt het me overkoombaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Ultraman op 08-02-2008 19:17 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vraagje, kun je niet beter die koeler er op gelijmt laten zitten? En dan (al dan niet zonder bevestiging) op een nieuw moederbord zetten? Die klemmen heb je toch niet meer nodig om een goed contact met de CPU te waarborgen :P

Ik neem aan dat het geheel er niet af komt omdat een hendeltje niet omhoog kan als de koeler er op zit, valt daar geen mouw aan te passen?

Hmm dat zal moeilijk worden ....

Afbeeldingslocatie: http://techreport.com/r.x/core2duo-e6750/cpu-in-socket.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door itsme op 08-02-2008 19:36 ]

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Laatst online: 09-06 16:32
Nou kom ik misschien met een heel dom voorstel, maar als ik die laatste foto zo bekijk, heb je dan wel de pinnetjes van koeler losgeklikt? Dus die dingen die in de in gaatjes gaan op bovenstaande foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:58
Pittie schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 19:45:
Nou kom ik misschien met een heel dom voorstel, maar als ik die laatste foto zo bekijk, heb je dan wel de pinnetjes van koeler losgeklikt? Dus die dingen die in de in gaatjes gaan op bovenstaande foto?
Dat lijkt me wel, maar ookal heb je die los, je moet alsnog het hele socket meetrekken wil je de koeler eraf halen. De processor zit zal maar zeggen onder die beugel vastgeklemd. Als je aan de proc. gaat snokken, dan trek je ook heel die beugel mee. Met een beetje geluk kan je die beugel eraf trekken, maar ik denk dat daar enorm veel kracht voor nodig is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Ik denk echt dat je het met brute kracht moet proberen, met een draaibeweging zoals hierboven gezegd. Maar als ik je goed begrijp is enkel het moederbord DOA... Pas dan maar op dat je geen gesneuvelde proc hebt nadien...

[ Voor 11% gewijzigd door ZanomiX op 08-02-2008 21:13 ]

http://parkingwerchter.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Ik volg Sp33dFr34k en ZanomiX: draai de koeler met genoeg kracht tot ie loskomt. Achteraf kan je dan met alcohol de onderdelen weer reinigen. De kans dat je iets beschadigd is uiteindelijk redelijk klein (maar niet onbestaande). Heatsinks van north- of southbridge, die ook vastgelijmd zijn, heb ik ook al op deze manier losgemaakt. Zo'n processor kan meer hebben dan de meeste mensen denken. Het lijkt me ook dat je niet ontzettend veel keuze hebt trouwens.

PS. Met een schroevendraaier losmaken zou ik niet doen, daar is de kans op beschadiging wel heel hoog.

PPS. Het zou niet mogen (sorry) maar ergens zie ik er wel de humor van in dat je het vastgelijmd hebt ^^

[ Voor 30% gewijzigd door YellowOnline op 08-02-2008 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182156

als....je 'm eraf hebt gekregen........Zou je dan een fototje willen plaatsen? Ik ben reuze benieuwd. :)
Wat voor mobo is het eigenlijk??

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 182156 op 08-02-2008 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
YellowOnline schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:27:
De kans dat je iets beschadigd is uiteindelijk redelijk klein (maar niet onbestaande).
En dan te bedenken dat CPU's tegenwoordig heat-spreaders hebben. Vroeger was je er zeker van dat je de core zo van de print af rukte. Verder ben ik ook benieuwd naar een foto van als de boel losgekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

kalizec schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:50:
[...]

En dan te bedenken dat CPU's tegenwoordig heat-spreaders hebben. Vroeger was je er zeker van dat je de core zo van de print af rukte. Verder ben ik ook benieuwd naar een foto van als de boel losgekomen is.
De lijm die gebruikt wordt om de heatspreader op een CPU te plakken is toch van een ander (industrieel) kaliber dan wat op de consumermarkt te krijgen is - dat denk ik althans. Zelf heb ik nog nooit een gelijkaardige situatie tegengekomen, tenzij CPUs (zonder heatspreader!) die hard aan de koeler gebakken waren. Die heb ik wél al genoeg op deze manier losgekregen - met in het slechtste geval een paar ietwat gebogen pinnetjes (gemakkelijk te corrigeren). Dat laatste is hier niet mogelijk aangezien het S775 is en de kracht bij het op deze manier losmaken opwaards en zijdelings is. De enige vrees is inderdaad de heatspreader van de CPU, maar aan de andere kant, zoals ik al zei: hij heeft niet zo gigantisch veel keuze in deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Fanatic_FS schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:17:
[...]

hij krijgt de koeler er juist niet af :z
Die hoeft er niet af, de pinnen los en omhoog en daarna met waterpomptang de koeler kwartslag proberen te draaien, als je dat voorzichtig doet komt veel kans de koeler wel los terwijl de socket heel blijft door de hefboomwerking van de tang en de afschuifkracht op het lijmoppervlak. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Wat betreft lijm geef ik je toch ook het meeste kans met de vriezemethode. Is niet geheel risicoloos maar lijkt me toch de beste kans te geven. De lage temp maakt de lijm meer bros en dus gevoeliger voor plotse krachten. Dus de heatsink gewoon vastpakken en geleidelijk kracht uitoefenen is geen plotse kracht, wat wel: met de achterkant van een schroevendraaier een forse tik tegen de zijkant van de heatsink geven (of in het midden van de zijkant, of nabij een hoekpunt van de zijkant tenzij het zo een ronde boxed koeler is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 00:20:
Wat betreft lijm geef ik je toch ook het meeste kans met de vriezemethode. Is niet geheel risicoloos maar lijkt me toch de beste kans te geven. De lage temp maakt de lijm meer bros en dus gevoeliger voor plotse krachten. Dus de heatsink gewoon vastpakken en geleidelijk kracht uitoefenen is geen plotse kracht,
Vergis je niet in de kracht die je met een hefboom kunt zetten, mijn advies is dan ook om geleidelijk de kracht op te voeren zodat je merkt wanneer de socket zelf begint te kraken.
Je weet dan dan je goed grip hebt en kunt 't dan mocht 't op die manier niet lukken nog met een korte krachtige ruk kijken of de koeler wil loskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raunchy
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-02 23:39
ik heb een aantal keer via de vrieser een weerbarstige vorm van koelpasta verwijdert een plastic zak eromheen liefst een niet geleidende maar in geval van rma niet zo zeer noodzakelijk zorg er alleen voor dat de lucht in de zak zo droog mogenlijk is bij mij werkte een fohn goed de lucht erin dus he verder gewoon zak GOED dicht doen dus echt dicht dan geen probleem tenminste de 10 tot 12 keer dat het bij nodig was geen probs gehad

[img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/332984.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dankje voor de reacties.
Ik wil ten eerste mededelen dat mijn processor nog steeds vast zit.
Tot nu toe heb ik gebrobeerd om het met aceton af te halen, maar dat werkt niet. Op de credit card waar nog een beetje lijm op zat, heb ik wat aceton opgezet maar alleen met veel moeite ging het er af. Ook heb ik mijn moederbord in de vriezer gezet, maar dit heeft ook niet geholpen.
Met een tang heb ik gebrobeerd om de heatsink een harde draaite geven, maar dit zorgde er alleen voor dat mijn heatsink iets meer ging buigen.
Het idee van het gebruiken van een flosdraad leek me tot nu toe het beste. Maar een flosdraad is te zwak (knapt direct) dus ga ik vanmiddag een visdraad halen en kijken of ik de processor langzaam maar zeker er af kan flossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 182156

:) als je dan toch in de "viswinkel" staat kijk dan gelijk even naar onderlijn voor roofvissen. die zijn meestal gemaakt van heel dun staaldraad , dat heeft een grotere kans van slagen dan normaal visdraad , denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zoals al eerder is aangegeven, kijk ook de achterkant eens aan
zitten daar van die "pluggen" pootjes om de koeler te verankeren ?

deze willen nog al eens tegenwerken
( de mijne gingen er in, en bij een keer uithalen, klikte er regelmatig weer een vast :| )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 12:40

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Die visdraad gaat waarschijnlijk ook niks uithalen.
De vriezer ook niet.
Het zal met brute kracht moeten.

Een stukje informatie over epoxies!
Epoxies and epoxy-phenolics are thermosetting adhesives with high tensile strengths (up to 45 MPa) and low peel strengths (1.8 kg/mm). They are resistant to solvents, acids, bases and salts. Nylon-epoxies have the highest strengths and are used primarily to bond aluminum, magnesium and steel. Epoxy-phenolics retain their strength up to 150 - 250 °C and are used to bond metals, glass and phenolic resins. Most are two-part systems, curing at temperatures between 20 - 175 °C, depending on grade. They are used in relatively small quantities because of price: but, with imide-based adhesives, they dominate the high-performance adhesives markets. They give good adhesion to a wide range of substrates, with low shrinkage and good mechanical properties from -250 to +250 °C.
en
Technical notes
Adhesive joints resist shear, tension and compression better than tear or peel - these last two should be avoided. Typical lap shear strengths of rigid adhesives are in the range 8 - 45 MPa. For joints loaded in shear, width (normal to the direction of shear) is more important than length (parallel to the shear direction). Butt joints are practical only when the area is large. Thin bond lines (typically 25 microns) are best, except when high impact strength is required.
Bron: CES EDUpak 2007, materialendatabase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Gezien je de ruimte hebt voor flosdraad... Eventueel een zaagje uit een figuur zaar tussen de proc. en de koeler trekken? Zou in ieder geval makkelijker door de lijm heen moeten werken ipv flosdraad.

Uiteraard ligt de kans op beschadigingen vrij hoog ;)

Ben iig benieuwd hoe dit gaat aflopen! Volgende keer maar weer gewone koelpasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250260

Ehm dat stukje over epoxylijm is een grapje toch?.... anders zou ik het allemaal lekker laten zitten want je krijgt het toch niet los... als het wel los krijgt dan is het oppervlak van je processor/heatsink zo onreglmatig dat je het ding nooit meer fatsoenlijk gekoeld krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250752

Oh damn, dat heb je inderdaad weer goed voor elkaar.

Misschien helpt het als je iets van pneumatische dingen gebruikt, of een krik of wat dan ook?
dat je op 1 of andere manier je moederplankje goed vast zet, en vervolgens met een langzaam opbouwende druk aan de onderkant van je heatsink, hem dus optilt, van de cpu. of desnoods, wat extreem is, je moederbord over de kop aan het plafond of wat dan ook maken, vervolgens een staaldraad oid door je heatsink, en er gewoon aan gaan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 13:56

Madrox

Oh, Pharaoh!

Koelblok kleiner maken met een dremel >:)
(zover dat je de cpu eruit kan halen)

Als de heatspreader achteraf onbruikbaar is, heb je een goede reden om die gelijk te verwijderen; krijg je er een beter te koelen cpu voor terug.

[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 11-02-2008 09:35 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 22:57
Madrox schreef op maandag 11 februari 2008 @ 09:34:
Koelblok kleiner maken met een dremel >:)
(zover dat je de cpu eruit kan halen)

Als de heatspreader achteraf onbruikbaar is, heb je een goede reden om die gelijk te verwijderen; krijg je er een beter te koelen cpu voor terug.
Het is een idee, maar dan zit je nog met die vergrendelplaat (zie op pag 2 een foto), die moet dan ook over de koelblok heen...... tenzij je deze ook los slijpt..... Mmmm, niet zo`n mooi probleem. Of je moet hem wel heel erg klein slijpen.

[ Voor 3% gewijzigd door marquis op 11-02-2008 09:51 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 250752

Inderdaad, desnoods met een flex, of een haakse slijper, je koeler bijslijpen tot ongv een 1,5 CM3.

Dan kun je je socketplaatje over je koeler tillen en je cpu+ koeler eruit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:25

E-Vix

Nu met sneeuw!

Dat je f#cked bent doordat je epoxy in plaats van koelpasta gebruikt hebt weet je inmiddels al neem ik aan.
Je moederbord is al kapot, dus daar zou ik niet al te voorzichtig mee zijn. Kapotter kan hij immers niet.
Van je CPU en koeling is je CPU het meest waardevol en ik zou dan ook aan willen raden om proberen alleen je CPU te redden.
Je hebt al geprobeerd met brute kracht je koeler er af te krijgen, maar dat wil gewoon niet lukken. Je kan het wel blijven proberen, maar iedere keer wordt de kans groter dat je CPU ook kapot gaat. Je bent immers behoorlijk aan het wrikken en op een gegeven moment zal je CPU gewoon breken.

In mijn ogen kan je het beste proberen je koeler er af te slijpen. Met een dremel kan je net zolang stukken van je koeler af slijpen totdat je er genoeg af hebt dat je je CPU los kan maken van je moederbord. Daarna de restanten van je koeler van je CPU af slijpen en vervolgens zal je je CPU opnieuw vlak moeten maken. Dat kan je doen door hem te 'lappen'. Dit is door middel van schuurpapier en een stukje glas het oppervlak weer perfect egaal maken. Hierover zijn genoeg tutorials te vinden op internet.

Wat je ook doet, in ieder geval veel sterkte gewenst.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Er staat ook op internet en andere sites dat de Zalman Thermal Adhesive alleen op heatsinks gebruikt mag worden, uit ogen gehouden moet worden en zeker NIET gebruikt moet worden op de CPU!!
Maar zoals iedereen zegt: Bevriezen, losflossen met ijzerdraadje of nylondraadje en draaien (evt er een mes(je) onderzetten om hem er af te 'breken'.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208041

vriezen en daarna een föhn erop zetten zorgt ervoor dat het eerst krimpt en door de snelle uitzetting door warmte onstaan er scheuren in de hars (als het goed is) daarna lekker wriken en draaien (en een beetje bidden indien je een geloof heb ;)) dat lijkt mij de beste kans van slagen te hebben.

mocht dit na 1x niet werken kan je het herhalen, in theorie wordt een verbinding in zo'n geval elke keer wat zwakker

en ik werd er verdrietig van toen ik las dat je had gelijmd :(

en achteraf zowel heatsink en je cpu lappen, gaat je een hoop tijd kosten maar anders wordt het onmogelijk dat ding nog te gebruiken denk ik zo.

succes.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 208041 op 11-02-2008 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lorefice schreef op zondag 10 februari 2008 @ 23:34:
Die visdraad gaat waarschijnlijk ook niks uithalen.
De vriezer ook niet.
Het zal met brute kracht moeten.

Een stukje informatie over epoxies!

[verhelderend]

Bron: CES EDUpak 2007, materialendatabase
Sterker dan ik dacht dat Epoxy. :$
Dat wordt het betere sloopwerk van de koeler zodat de processor uit de socket kan. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 208041 schreef op maandag 11 februari 2008 @ 18:37:

en ik werd er verdrietig van toen ik las dat je had gelijmd :(
Het is wel een mooi Tweaker topic. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raziel
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-05 21:21
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar kun je de pen niet uit het scharnier krijgen van dat 'dekseltje' dat over je proc valt? Dan zou je je proc iig uit je socket kunnen halen.
Betwijfel het eigenlijk ... zal wel genoeg andere zooi in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81784

Speltip 14: bezint eer ge begint.

Hoe lang heb je het ding in de vriezer gehad? Ik zou het een halve dag in de vriezer stoppen en dan met dat sterke visdraad eens proberen.
Vloeibaar stikstof misschien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 07:24
Ik zou, net als raziel zegt, proberen het klepje van de socket los te maken, je kunt je mobo dan terug sturen en vervolgens de koeler van de CPU zagen/slijpen.

Zorg wel dat je alleen je koeler sloopt, die kost maar een paar euro, in tegenstelling tot je CPU...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

offtopic:
[steunbetuiging]Auw, ik dacht dat je thermal grease bedoelde, en dat je dat deel van "koelpasta en epoxylijm in een" als grapje bedoelde. Vond het al vreemd dat iedereen er zo serieus op inging :+ Sterkte hiermee[/steunbetuiging]

Kun je niet zo'n dun blad van een ijzerzaagje of desnoods een figuurzaag ertussen krijgen? Risico dat je je core raakt; wederom groot.

Werkt lijmoplosser niet tegen epoxy? Alcohol (aka spiritus, geen bier) is trouwens ook een geweldig oplosmiddel.

Je kunt ook Glassex proberen. Geen idee of het voor epoxyhars werkt, maar ik ben er laatst achter gekomen dat dat spul echt geweldig oplost. Ik gebruikte het alleen wel voor verf en kit.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
Rainmaker schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:39:
offtopic:
[steunbetuiging]Auw, ik dacht dat je thermal grease bedoelde, en dat je dat deel van "koelpasta en epoxylijm in een" als grapje bedoelde. Vond het al vreemd dat iedereen er zo serieus op inging :+ Sterkte hiermee[/steunbetuiging]

Werkt lijmoplosser niet tegen epoxy? Alcohol (aka spiritus, geen bier) is trouwens ook een geweldig oplosmiddel.

Je kunt ook Glassex proberen. Geen idee of het voor epoxyhars werkt, maar ik ben er laatst achter gekomen dat dat spul echt geweldig oplost. Ik gebruikte het alleen wel voor verf en kit.
Lees het topic eens door, dan had je meermalen voorbij zien komen dat Epoxilijn na de reactie niet meer oplosbaar is. Het is een one-way, exotherme reactie die de andere kant op niet werkt. Kortom, oplossen is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaosZ0ne
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-05 13:33
kan je het niet gewoon met nagellakremover weghalen? daarmee kan je best veel verwijderen, omdat er aceton in zit? google zegt me dat methylethylketon ook wel werkt, dat zit in spul om paardenhoeven ofzo te desinfecteren oid? zoiets iig, zal wel in een paardenwinkel te verkrijgen zijn, weet alleen neit of bovenstaande zo goed is voor je bord/cpu

EDIT: soort van spuit11... zie dat link boven me dit ook al zegt

[ Voor 8% gewijzigd door ChaosZ0ne op 12-02-2008 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:09

mvds

Totally awesome!

Dit is een grapje hoop ik? :o

Je hebt LIJM gebruikt om je koeler op je CPU vast te zetten! Logisch dat je de koeler er niet afkrijgt :D Hoe komt je erop om lijm te gebruiken dan????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raunchy
ik werk toevallig in de polyester en echt als het epoxy oplost lost je mb ook op en wat dacht je van de corrosie op de metalen (cpu/koeler) nee vergeet dat maar sorry vrieser en staaldraadje beste kans met minste schade anders de dremel manier bij mij kan de vrieser op -26 mischien helpt dat ook bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 18:54
raunchy schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 16:46:
ik werk toevallig in de polyester en echt als het epoxy oplost lost je mb ook op en wat dacht je van de corrosie op de metalen (cpu/koeler) nee vergeet dat maar sorry vrieser en staaldraadje beste kans met minste schade anders de dremel manier bij mij kan de vrieser op -26 mischien helpt dat ook bij mij
Interpunctie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Laatst online: 07:24
kalizec schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 13:50:
[...]
Lees het topic eens door, dan had je meermalen voorbij zien komen dat Epoxilijn na de reactie niet meer oplosbaar is. Het is een one-way, exotherme reactie die de andere kant op niet werkt. Kortom, oplossen is niet mogelijk.
Het feit dat het een 'onomkeerbare exotherme reactie' is heeft NIETS te maken met het al dan niet kunnen oplossen ervan. Er zijn zat stoffen die met een 'onomkeerbare exotherme reactie' worden gevormd en toch prima oplosbaar zijn in een of meerdere oplosmiddelen.
Het kan best zijn dat epoxy lijm (bijna) niet oplosbaar is, maar wat hier wordt genoemd is daar niet de reden/oorzaak van.

raunchy> de meeste oplosmiddelen zijn niet corrosief/agressief oid, de metalen delen hebben niets te vrezen. Wel kan het PCB's en onderdelen daarop misschien opgelost worden.

Het grote probleem is natuurlijk dat de CPU en de koeler (als het goed is) zeer dicht op elkaar gelijmd zitten, hierdoor kan een geschikt oplosmiddel (als dat er al is) de lijm dus amper bereiken.
Ook werkt lossnijden of zagen daardoor niet, er is waarschijnlijk geen ruimte tussen CPU en koeler voor een visdraad/figuurzaag/....

[ Voor 5% gewijzigd door Rrob op 12-02-2008 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wessel99
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-09-2024
epoxy is keurig bestand tegen vriezen hoor!

Lijkt me stug dat het erin zit (ik ken het niet), maar als het wel zo is... good luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:30
Dit heb ik ook eens gehad met een gekochte VGA kaart.
Gewoon moederbord op de zeikant leggen en met een hamer erop tikken op de onderkant van de heatsink. Dit moet je wel lang volhouden totdat het epoxy zeg maar breekt.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raunchy
en is het opgelost??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
waar seur je over? :O

Die Zalman adhesive moet bestand zijn tot een temp van 125 graden, dat wordt lastig om te halen.
Ik zou eigenlijk ook met iets zo smal mogelijk (van alle kante) proberen de lijm weg te snijden, met idd een draadje ofzo. Zal een poosje duren, maar lijkt me het minst riskant.

Veel suc6 we beginnen de week goed :)

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raunchy
Dank je Powrskin ik wou het niet zeggen toen ;)
als het net als epoxy is (waar ik in werk en de middelen die wij hebben om het op te lossen eroderen metaal wel en zowiezo de pcb) is het snijden de beste mogenlijkheid zover ik weet naast vriezen en en dan breken ik hoop dat het hem gelukt is daarom deze bump eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devguru
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-11-2023
Als je boeren in de famillie hebt moet je je mobo aan een betonnen muur vastschroeven, staalkabel om de heatsink en de andere kant van de kabel aan de trekker :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

devguru schreef op maandag 24 maart 2008 @ 13:56:
Als je boeren in de famillie hebt moet je je mobo aan een betonnen muur vastschroeven, staalkabel om de heatsink en de andere kant van de kabel aan de trekker :D
en dan weet je in ieder geval zeker dat je op zoek kan naar een nieuw mobo. de processor kan je dan wel weer hergebruiken mocht deze van je moederbord afgekomen zijn....

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
is het niet mogelijk om met een scalpel of zo'n stanley mesje tussen de core en de koeler te komen?
desnoods zonder houden en alleen het mesje (ff servetje oid om het mesje doen zodat je wel druk kan uitoefenen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blonde Tux
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-06 13:00

Blonde Tux

Advertentieboer

Waarom perse boeren? Kan ook gewoon met een auto....

Wat dacht je van een klein beiteltje te zetten op je binding en tikken en dit te herhalen op alle 4 de kanten. Dit een paar keer herhalen. Zelf heb ik het net getest op een dood mobo op de nothbridge. Werkte best goed, laat wel een paar kleine krasjes op na maar dat kan je compenseren door de "kit techniek" toe te passen met het aan brengen van je goede koelpasta zodat je koeling weer regelmatig verloopt.

Heet zand zand omdat het tussen zee en land ligt?

Pagina: 1