Het koelen van het water zelf.

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zwaluw
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-06-2003
Het nadenken over hoe je iets zou kunnen gaan doen is nog leuker dan het uitvoeren zelf vind ik. Waar ik nu over nadenk is het volgende:

Om je CPU goed te koelen kan je natuurlijk waterkoeling met een Peltier gebruiken. Maar wat ook mogelijk is, is dat je het water wat over je CPU gaat koelt. En dan bedoel ik koelen tot onder kamertemperatuur. Iemand ervaring mee, of weet iemand ergens een site waar ze dit doen? Ik zou wel eens willen weten of dit een goed resultaat opleverd. (zowel in je spaarpot als de temperatuur)

Ik ben bang dat het uiteindelijk niet veel uitmaakt. Omdat je toch de warmte van de CPU weg moet krijgen.. en die blijft altijd evenveel. En dus moet je er evenveel energie insteken om een goed resultaat te boeken.
Zeg nooit, nooit! :)

Verwijderd

check m'n site voor foto's

ik koel m'n water dmv een koelbox op 12 Volt. Er zit een kleine peltier in eigenlijk.
Mijn cpu is altijd 4 graden meer dan de temp van m'n water. Dus als ik m'n water koel tot 0 graden is mijn cpu 4 graden
meestal laat ik de temp rond de 20 graden koelen,om geen condenstatie te hebben.
als de peltier binnen is ga ik eraan verder werken

www.tomamod.com

• Zwaluw
[site bekenen]
Het resultaat is goed te noemen dacht ik zo!
Hoeveel stroom verbruikt die koelbox? (als je hem laat koelen op een graad of 18)
Het mooiste zou zijn als je een koelbox kan maken die in de case kan. Dan kan je dat ding ook nog meenemen ergens heen. Misschien een radiator zoeken waar je een peltier op kan zetten?

Verwijderd

wel ik heb al zoiets gezien. Dat waren 2 lange koelblokken gelijk dat je op een cpu doet maar dan 4 x langer, en ze hadden daar een peltier tussen gestoken. Dus de ene kant koelde de peltier af en de andere kant koelde het water af. Ik dacht dat danger den daar mee aan het testen was. Als zoiets zou werken dan kan je dat inbouwen

• Zwaluw
Ik zat hier aan te denken:
1----[buitenlucht]-----
2------[Radiator]------
3---[12CM 220V FAN]----
4-[Heatsink 12CMx12CM]-
5------[Peltier]-------
6-----@Verwijderd------

• _zeus_
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11-2025

_zeus_

Ik heb pas een 220 V compressor uit een oud labapparaat geript.De compressor koelde een water/glycol mensel tot -15 via een warmtewisselaar (of is het een koudewisselaar) ;)
En nu heb ik hem ook de pomp die erbij hoorde en heb dinsdag speciale slangen gehaald (kunnen tot -60 aan) en isolatie materiaal (armaflex als het je wat zegt maar is speciaal voor koudeisolatie)
Dus ik hoop maandag of dinsdag de boel draaiend te hebben en ergens tussen de -10 a -15 full load uit te komen maar gewoon onder nul is voor mij ook al goed genoeg

Verwijderd

ga je die radiator wel deftig kunnen koeling met een peltier ertegen, zo'n radiator heeft toch ribbels enzo.
Maar zoals ik al zei, mijn koelbox is ook met een peltier gedaan, de warme kant wordt afgekoeld met een heatsink en een plastieke fan die van opzij ertegen blaast. Nu als ik het waterreservoir fysisch verklein ( klein metalen potje ofzo :? ) en daar mijn peltier tegenplak, misschien de onderkant ofzo ? en dan de warme kant van de peltier afkoelen met die heatsink en fan, zou misschien wel lukken.
Leuk toch weer een ideetje opgedaan :)

Verwijderd

Op vrijdag 16 februari 2001 01:30 schreef _zeus_ het volgende:
Ik heb pas een 220 V compressor uit een oud labapparaat geript.De compressor koelde een water/glycol mensel tot -15 via een warmtewisselaar (of is het een koudewisselaar) ;)
En nu heb ik hem ook de pomp die erbij hoorde en heb dinsdag speciale slangen gehaald (kunnen tot -60 aan) en isolatie materiaal (armaflex als het je wat zegt maar is speciaal voor koudeisolatie)
Dus ik hoop maandag of dinsdag de boel draaiend te hebben en ergens tussen de -10 a -15 full load uit te komen maar gewoon onder nul is voor mij ook al goed genoeg
dat glycol, wat is dat precies voor spul en als je dat mixt met water hoever kan je dan in de min.

Is dat een speciale pomp die vloeistoffen onder de nul kan pompen, of kan iedere pomp (die zelf niet met vloeistof is gevuld) dat?

En... waar heb je die speciale slangen en dat isolatie spul vandaan (winkel/online)

• _zeus_
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11-2025

_zeus_

Glycol= antivries gewoon bij een autozaak halen.
Slangen zijn siliconenslangen, ik heb het gehaald bij www.petervandenberg.nl
is wel duur iets van 20 piek de meter
Armaflex bij een isolatiezaak gehaald
geloof als het goed is www.asbipro.nl
tsja en die pomp die zat erbij dus is wel geschikt om dat spul op die temp rond te pompen maar weet niet of elke pomp daar geschikt voor is (denk het niet)
de pomp is van het merk totton
www.totton-pumps.co.uk maar daar staat niet veel informatie over die pompen
Maar ik zit nu met smart op die @#$PTT te wachten want het belangrijkste mis ik nog het waterblok en die zou vandaag binnen moeten komen (met peltier) volgens die gast van de oc-shop
Maar goed ik hoop dat je er wat aan hebt
P.s ik werk op een olie raffinaderij dus ik heb een hoop hulp gehad van experts in isolatie etc vandaar dat ik op die armafelx kwam

• Zwaluw
Op vrijdag 16 februari 2001 11:28 schreef Tomahawkske het volgende:
ga je die radiator wel deftig kunnen koeling met een peltier ertegen, zo'n radiator heeft toch ribbels enzo.
Maar zoals ik al zei, mijn koelbox is ook met een peltier gedaan, de warme kant wordt afgekoeld met een heatsink en een plastieke fan die van opzij ertegen blaast. Nu als ik het waterreservoir fysisch verklein ( klein metalen potje ofzo :? ) en daar mijn peltier tegenplak, misschien de onderkant ofzo ? en dan de warme kant van de peltier afkoelen met die heatsink en fan, zou misschien wel lukken.
Leuk toch weer een ideetje opgedaan :)
@Verwijderd = hiermee bedoel ik dus iets wat op een radiator lijkt. Er moet inderdaad een plat vlak op zitten.

Dat andere idee heb ik ook aan gedacht ja.

Hier valt wel iets moois van te maken! :)
Pagina: 1