Verwijderd

Topicstarter
Goededag

Ik heb sinds kort een nieuwe pc als allemaal losse onderdelen gekocht. Pas heb ik dit allemaal in elkaar gezet, maar het werkt allemaal nog lang niet naar behoren. Specs:
Thermaltake Powerstation 520 watt (3,3 V - 30 A...5V-30A...12V1-15A...12V2-15A)
Asus x1950 pro crossfire
E2140
MSI P35 Neo2
2x1 GB Kingston 667 mHz
IDE harde schijf en dvd speler en cd brander
En nog wat case fans en een fancontroller.

Dus alles aangesloten, maar naar 2 seconden aan te zijn geweest gaat hij weer uit, om na 3 seconden weer uit te gaan. Daarna gaat hij weer aan en krijg ik een schermpje van MSI te zien. Daarna een soort mini-POST, waarin hij in een fractie van een seconde laat zien welke harde schijf er in zit. Daarna een foutmelding over tijd en datum. Na dat krijg je het scherm van dat de pc niet correct is afgesloten met de mogelijkheden om in de veilige modus, veilige modus met netwerkmogelijkheden en nog 1, of om gewoon op te starten of om op te starten in de recente werkende instellingen. Op de harde schijf stond nog een windows xp van de pc waar hij eerst in zat. Als ik snel genoeg ben om 'gewoon starten' aan te klikken zie ik 1 seconde het laadscherm van windows xp. Dan houd het beeld er mee op om vervolgens niet meer aan te gaan. De rest van de pc blijft wel aan (fans, licht, cd speler kan open e.d.).

Pas dacht ik dat het een probleem was met de voeding-->mobo aansluitingen.
Mijn voeding is ATX 2.0 met 1 cpu 4 pins aan sluiting en de gewone 24 pins mobo aansluitingen.
Op mijn moederbord is een 24 pins aansluiting en een 8-pins cpu aansluiting (EPS toch?) en een gewone molex aansluiting voor de videokaart. Als ik de laatste er niet in heb krijg ik als nog evenveel beeld als wanneer ik hem er wel in heb, een half minuutje hoog uit dus. Nu heb ik een verloopstukje gekocht bij een webshop van 4 pins cpu aansluitingen naar de 8 pins EPS CPU aansluitingen. Maar geen verschil.
De voeding is modulair maar wel anders dan de anderen. Uit de voeding komt namelijk een 24 pins en 4 pins cpu stekker, 2 pci-e stekkers en een 8pins stekker die naar een verdeelstation gaat. Vandaar uit komen 6 molexjes, 2x 3,5 inch en nog 2 of 3 sata dacht ik. Zou het daaraan kunnen liggen.
Alle onderdelen (behalve HDD en cd-speler) zijn nieuw gekocht in de goedkoopste :) webshop.
Wat zou het probleem kunnen zijn, het ATX-->EPS conflict?? Toch iets verkeerd aangesloten?

Alvast bedankt

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 11:31

Beugelfles

I love rusty spoons

Kijk eerst eens hier Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Uit je verhaal begrijp ik dat je met een 'oude' XP installatie op een nieuw systeem wilt werken. Dit gaat waarschijnlijk niet werken, een nieuwe installatie is noodzakelijk. Daarnaast geef je niet duidelijk aan of je wel of niet in de bios kan komen.

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het hangen en opstartproblemen troubleshooter topic al doorgelezen maar kwam geen overeenkomend probleem tegen.
En ik kan in het bios komen, maar ongeveer 30 seconden nadat ik de pc heb aangedaan gaat het beeld uit, dus ik kan in principe niet veel, omdat ik ook niet echt wegwijs ben in het bios.
En ik kan misschien wel de harde schijf formatteren, is dat mogelijk dé uitkomst? Vanwege de vga-drivers?

Thijs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:41:
Ik heb het hangen en opstartproblemen troubleshooter topic al doorgelezen maar kwam geen overeenkomend probleem tegen.
De hangen en opstartproblemen troubleshooter behandelt systemen die niet goed opstarten. Jouw systeem start niet goed op, dus ik zie niet hoe je niet iets kan hebben aan die troubleshooter.

Doorloop dat ding stap voor stap, begin bovenaan en vervang onderdeel voor onderdeel totdat je het onderdeel hebt gevonden dat het defect veroorzaakt.

Verwijderd

Topicstarter
De voeding zou dan misschien defect kunnen zijn. Maar Thermaltake is toch gewoon een goed A-merk. Zou het kunnen liggen aan het feit dat de voeding ATX 2.0 12 volt is en het moederbord (ook al staat nergens in de handleiding welk type ATX of EPS) EPS is. Of omdat de voeding semi-modulair is en daardoor sommige dingen niet goed zijn aangeklikt. En waarvoor dient de molex aansluiting bij de videokaart precies dan?

Thijs

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
als je van moederbord wisselt kan je je windows installatie houden , als je bij diezelfde chipset blijft

bij diezelfde fabrikant bijvoorbeeld van een Nforce 650i naar een 680I

met een totaal andere chipset zal windows zeker niet werken

Verwijderd

Topicstarter
De windows XP-installatie was ooit werkende in een P3 moederbord wat natuurlijk een ander chipset heeft. Dit zou dus een kwestie moeten zijn van harde schijf formateren windows xp opnieuw installeren en klaar of dat ook weer niet:)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:55:
De windows XP-installatie was ooit werkende in een P3 moederbord wat natuurlijk een ander chipset heeft. Dit zou dus een kwestie moeten zijn van harde schijf formateren windows xp opnieuw installeren en klaar of dat ook weer niet:)?
jep, bij nieuwe hardware moet je een nieuwe schone installatie doen. (tenzij het precies dezelfde hardware is) anders wil hij dingen gaan laden wat helemaal niet in jouw computer zit dat kan natuurlijk niet en loopt ie vast.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 22:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik moet definitief mijn harde schijf formateren in een andere computer, dan weer in deze computer doen en windows xp installeren. Dan is het hele probleem zo goed als zeker opgelost. En hoe zit het dan met de spellen (COD2) die op de andere harde schijf staan, kan ik die daarna alsnog spelen of niet?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:50:
De voeding zou dan misschien defect kunnen zijn. Maar Thermaltake is toch gewoon een goed A-merk. Zou het kunnen liggen aan het feit dat de voeding ATX 2.0 12 volt is en het moederbord (ook al staat nergens in de handleiding welk type ATX of EPS) EPS is. Of omdat de voeding semi-modulair is en daardoor sommige dingen niet goed zijn aangeklikt. En waarvoor dient de molex aansluiting bij de videokaart precies dan?

Thijs
Alles kan kapot. Dus als je de voeding nog niet vervangen hebt, doe dat dan eens, zoals ook staat in de troubleshooter.

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 15:25
Maar die nieuwe installatie zou niet noodzakelijk mogen zijn voor je BIOS :o
Dat je niet meer in XP geraakt lijkt me logisch, maar je BIOS zou gewoon moeten werken, normaal zelfs zonder HDD erin. Dus daar kan je beelduitval imho niet aan liggen!

Zoals reeds gezegd, doorloop eens de hele troubleshooter om het foute onderdeel te vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:11:
Dus ik moet definitief mijn harde schijf formateren in een andere computer, dan weer in deze computer doen en windows xp installeren. Dan is het hele probleem zo goed als zeker opgelost. En hoe zit het dan met de spellen (COD2) die op de andere harde schijf staan, kan ik die daarna alsnog spelen of niet?
als je bij first boot in de bios cdrom hebt staan en je doet de cdrom van xp in de cdrom drive dan hoort hij daarvanaf op te starten. probeer het eens, je hoeft je hd niet in een andere computer te doen.
en uiteraard raak je alles kwijt, als je de schijf weer in je oude computer hangt kun je wel een backup maken.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:12:
[...]

Alles kan kapot. Dus als je de voeding nog niet vervangen hebt, doe dat dan eens, zoals ook staat in de troubleshooter.
Ik heb niet het inkomen van, hmmm mijn voeding zou defect kùnnen zijn, laat ik maar een andere kopen. Ik heb pas 15 en probeer liever eerst iets goedkoper. Vooral omdat ik het sterk vind als de voeding kapot uit de winkel komt.

Maar wat als ik de harde schijf heb geformateerd en windows xp opnieuw wil installeren en het beeld valt weer uit?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 22:17 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:15:
[...]

Ik heb niet het inkomen van, hmmm mijn voeding zou defect kùnnen zijn, laat ik maar een andere kopen. Ik heb pas 15 en probeer liever eerst iets goedkoper. Vooral omdat ik het sterk vind als de voeding kapot uit de winkel komt.
Wat heeft dat met je inkomen te maken?
Je hoeft toch niet een onderdeel gelijk nieuw te kopen, leen het gewoon ergens, of neem het spul desnoods mee om eens te testen in een lokale pc winkel (vaak zijn die wel schappelijk zodat je niet gelijk veel geld kwijt bent).
Een voeding kan prima DOA zijn, dat zijn dingen die je moet uitsluiten, hoe vervelend het ook kan zijn om te moeten troubleshooten, maar dat is de enige manier om erachter te komen. Als ik je zo kon vertellen waar het probleem lag had ik je het uiteraard direct gezegd.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan zal ik eens op een vrije zaterdag naar de pc-boer gaan om mijn voeding te laten testen. Maar zou het ATX voeding <--> EPS mobo probleem niet kunnen zijn?

Thijs

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:28:
Ok, dan zal ik eens op een vrije zaterdag naar de pc-boer gaan om mijn voeding te laten testen. Maar zou het ATX voeding <--> EPS mobo probleem niet kunnen zijn?

Thijs
De P35 is geen EPS mobo hoor, EPS bordjes vind je alleen in het high-end workstation en server gebied. Dus dat heeft er op zich niets mee te maken.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom zit er dan een 8-pins aansluiting op het moederbord, dat is toch speciaal voor dual core oid. Ik heb er wel een verloopstukje voor gekocht.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:47:
Maar waarom zit er dan een 8-pins aansluiting op het moederbord, dat is toch speciaal voor dual core oid. Ik heb er wel een verloopstukje voor gekocht.
Omdat 8 pins tegenwoordig standaard is, gezien er procjes zijn die nogal wat kunnen slurpen, dat verloopstukje heb je helemaal niet nodig, dus vandaar dat het bord niet zo zeer een EPS bord is, als in, het heeft het niet nodig. Alleen als je er een flinke cpu op zet kun je die extra lijntjes nodig gaan hebben, maar een E2140 verbruikt net niets, dus dat kan hierin geen issue zijn

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt, weet ik dat ook weer :)
Maar ik kan dus het beste met mijn voeding naar de pc-boer, om die ernaar te laten kijken?
Of zoals anderen al zeiden, windows opnieuw installeren. Dat gaat denk ik alleen niet werken want ik heb net geprobeert in de bios de boot volgorde te veranderen maar dat was niet gelukt omdat ik niet wist onder welke optie dat kon. Dat weet ik nu wel maar, het beeld valt nog steeds weg na een halve minuut ongeveer. Levert de voeding misschien gewoon te weinig wattage aan de video kaart.
+12 V1 = 15 A
+12 V2= 15 A
Pagina: 1