Toon posts:

WLAN router achter LAN router, geen internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Antwoord op mijn vraag kan ik nergens vinden, dus bij deze...

Ik heb het volgende;

Ik heb een vaste pc en een laptop, een SMC router/modem en een Linksys Wlan router.

De vaste (desktop) pc zit rechtstreeks op de SMC router en ik heb hierop ook gewoon internet.
De laptop is via wlan succesvol verbonden met de Linksys router, maar op deze laptop krijg ik maar geen internet.

Wat moet ik instellen (en hoe) om toch internetverbinding te krijgen met de laptop (draadloos).

alvast reuze bedankt!!

Verwijderd

De wireless moet simpelweg als DHCP client inloggen op dat ding.
Very simpel :p

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:21:
Wat moet ik instellen (en hoe) om toch internetverbinding te krijgen met de laptop (draadloos).
Waarom pak je in vredesnaam een WLAN router en geen access point als je al een router hebt!? 8)7
Als je het dan toch wil doen met een WLAN router zal je hem waarschijnlijk willen inzetten als een access point en dat kan als volgt:
  • DHCP server uitzetten op je WLAN router
  • NAT & Firewall uitzetten op je WLAN router
  • je huidige router verbinden met een van de LAN poorten op je WLAN router
Na de eerste twee stappen heb je effectief een access point, want je schakelt ermee alle routerfunctionaliteit uit.

De oplossing van El-Tweako kan werken, maar vind ik totaal niet elegant, want het verkeer wordt dan dubbel gerouteerd en je hebt een dubbele firewall. Als je problemen wil, moet je die methode toepassen.

[ Voor 10% gewijzigd door gertvdijk op 07-02-2008 21:30 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
ok. Dus ik sluit gewoon een willekeurige Ethernet poort van de SMC router aan op een willekeurige LAN poort op de Linksys?

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:33:
ok. Dus ik sluit gewoon een willekeurige Ethernet poort van de SMC router aan op een willekeurige LAN poort op de Linksys?
En je DHCP server uitzetten ...

Verwijderd

Topicstarter
nou ja zeg :D ... blijkt het dus zooooo eenvoudig te zijn...

het werkt!! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

helemaal top!!!! _/-\o_

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:48

job

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:20
bartgabriels schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:34:
[...]

En je DHCP server uitzetten ...
Idd.
Maar, bedenk ik me zojuist, dan is het niet meer eenvoudig om in de WLAN router webbased config te komen, omdat hij zelf geen ip meer heeft binnen het subnet van je huidige router. Stel dus nog even je WLAN routers eigen ip vast in (niet in de WAN config, maar ergens anders) binnen het subnet van die van je huidige router, maar buiten de range van de DHCP server. Bijvoorbeeld, je huidige router deelt adressen uit in de range 192.168.2.1-128, dan stel je voor je WLAN router iets in zoals 192.168.2.129.
Misschien kan je er toch nog wel bij, maar het is wel een stuk eleganter om je WLAN router gewoon binnen het subnet van je huidige router te houden! ;)
edit: WLAN router houdt wel ip, idd. Maar is wel netter om binnen huidige subnet te houden.

[ Voor 18% gewijzigd door gertvdijk op 07-02-2008 21:41 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-02 10:01
gertvdijk schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:37:
[...]

Idd.
Maar, bedenk ik me zojuist, dan is het niet meer eenvoudig om in de WLAN router webbased config te komen, omdat hij zelf geen ip meer heeft. Stel dus nog even je WLAN routers eigen ip vast in (niet in de WAN config, maar ergens anders) binnen het subnet van die van je huidige router, maar buiten de range van de DHCP server. Bijvoorbeeld, je huidige router deelt adressen uit in de range 192.168.2.1-128, dan stel je voor je WLAN router iets in zoals 192.168.2.129.
Waarom heeft hij dan zelf geen IP meer ?
DHCP Service werkt op layer 7
Het al dan niet hebben van een IP adres zit op layer 3 ...

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je moet gewoon het lan ip adres van je wireless router een ip adres geven in het subnet wat je router uitdeelt. Uiteraard niet uit de reeks die je router uitdeelt mbv DHCP hoewel het niet heel veel kwaad zou kunnen als alle PC's zich netjes aan de RFC houden.
Pagina: 1