Speakers tot 40.000Hz - zinvol of flauwekul...?

Pagina: 1
Acties:

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09-2025
Zoals zovele misschien wel hebben/hadden zag ik bij het uitzoeken van nieuwe speakers door de bomen het bos niet meer...
Veel keuze, veel modellen etc etc...

Na een aantal weken vergelijken, kijken en niet kopen was ik er eindelijk uit welke speakers ik ging kopen:

Mijn keuze is dan ook gevallen op de JBL Northridge E serie...

2 x JBL The Northridge E Series E100 (zuil luidspreker)
1 x JBL The Northridge E Series E250P (subwoofer)
2 x JBL The Northridge E Series E50 (boekenplank model luidspreker)
1 x JBL The Northridge E Series EC35 (center speaker)

Deze heb ik begin Januari besteld bij bestsellers.eu, Maar tot op heden willlen ze maar niet leveren (maargoed dat is niet van belang)

Na wat informeren bij andere winkels of ze deze speakers nog konden leveren vertelde ze mij dat deze speakers niet/zeer moeilijk leverbaar zijn omdat deze vervangen zijn door een nieuwe serie (ES serie)

Omdat ik deze toch net iets minder mooi vind zat ik nog ik twijfel of ik toch achter die andere aan moet gaan of niet...
Dat is een kwestie van smaak en dat zal ik zelf moeten beslissen...

Maar bij het vergelijken van de eigenschappen van die nieuwe serie kwam ik erachter dat deze bijna gelijk zijn op 1 ding na...

De oude serie heeft kan tot 20.000Hz weergeven en de nieuwe tot 40.000Hz

Als die nieuwe dus beter zijn qua geluid zou ik die nemen maar ik vraag mij echt af of ik dat ook zal gaan horen...?

Een mens met een goed gehoor kan met een beetje mazzel 20.000Hz waarnemen...?

Hebben mensen hier ervaring mee met hoge frequentie speakers en is het zinvol of flauwekul...?

Klinken ze beter of krijg je juist meer bijgeluiden (ruis, hoge piep etc etc...)

Alvast bedankt...

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Mijn gehoor houd op bij 13k. Hard op 15k recht voor de tweet hoor ik nog wel, maar waar veel mensen het uitkrijsen van de pijn heb ik nergens last van (monitoren etc.). Ikzelf zie het niet als een handicap.

Als je een tweeter hebt die tot 40k gaat (wat doet ie dan nog trouwens???) komt er voor mij niet echt veel nuttigs bij ofzo. Dan moet je sowieso vanaf een plaat of SACD gaan draaien om het nuttig te maken.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Beide naast elkaar zetten en checken, aan specificaties heb je niet zoveel als het om een speaker gaat. Maar moet je wel geluk hebben dat zo'n winkel beide heeft staan.

Als jij denkt verschil te kunnen horen, dan hoor je dat ook wel (placebo), maar feit is wel dat het boven de 20kHz wel een beetje op begint te houden met je gehoor en dat die grens verder zakt naarmate je ouder wordt.

Wat audiofielen beweren is dat hoogfrequent geluid weerkaatst tot lager frequent geluid, en dat je die weerkaatsing kunt waarnemen en het voor een [insert vage term]-er geluidsbeeld zorgt.

Ik weet zeker dat de plaatsing en overige eigenschappen van je kamer van groter belang zijn dan 20.000 of 40.000.

Verwijderd

Ik ken de nieuwe serie niet, maar JBL gebruikt steeds meer plastic, en als de nieuwe serie met de zelfde filosofie tot stand is gekomen zou ik het bij de oude houden. Bedenk wel dat je speakers nauwelijks iets waard zijn nu de nieuwe serie er is. Waarschijnlijk gaan ze nu ook voor spotprijzen weg en betaal je teveel.
Ik zou als het mogelijk is je bestelling annuleren, omdat je direct er een enorme afschrijving op maakt. Daarbij vind ik de E-serie niet echt bijzonder. De conussen voelen als goedkoop plastic aan, ze zien er plastic uit. Als je bijvoorbeeld naar de diamond 9 serie van Wharfedale kijkt zie je dat de afwerking in die prijsklasse ook mooi kan zijn.
Daarom raad ik je aan de bestelling te annuleren, en eens lekker in een winkel naar wat verschillende modellen te gaan luisteren.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

tsja, wat is het nut: blijkbaar maken ze gebuikt van een andere unit of een ander filter. Dat houdt in dat de frequentiekarakteristiek van de luidspreker verandert. Of dit ten goede is voor de luidspreker is aan jou om te bepalen.

Wat betreft het nut van de hoge frequenties an sich:
1. Cd en DVD grotendeels geven niet veel geluid meer zo boven de 21 khz (globaal) daarvoor hoef je het dus niet te doen. Enkele uitzonderingen daargelaten natuurlijk (die opgenomen zijn met een hoge samplerate (96 khz en verder)

2. Het schijnt dat de tonen boven pak hem beet 21 khz toch invloed hebben op hoe je geluid (muziek) waarneemt. Dit gebeurt dan niet via je trommelvliezen/trilhaartjes in je oren maar via je huid, via je schedel enz. De bron heb ik zo even niet bij de hand (iemand?) maar hieruit zou dus blijken dat het veel geroepen: "boven de xx hz hoor ik toch niet meer" niet helemaal correct is.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

ik heb hier diverse speakers staan
Mijn main speakers gaan tot 36.000hz
De ouwe ging maar tot 20.000hz
Het verschil is zeker merk baar.
Maar mijn achter speakers gaan tot 25.000hz en het verschil is minimaal en gaat deze niet vervangen.

Wat wel raar is dat de philips setje die ik heb staan (ontworpen door philips in samen werking met nad en maranz,)
Officeel maar tot 20.000hz gaat volgens de specificatie maar het geluids verschil op 25.000hz niet hoort . terwijl de speaker die 36.000hz wel aan kan zeer duidelijk is (zijn allebij twee weg systeem)

Het geluids die je zelf hoort bepaald de juiste speaker voor jouw gehoor .
Specificatie is alleen maar een richt lijn net als een stoplicht in het verkeer.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:45:
ik heb hier diverse speakers staan
Mijn main speakers gaan tot 36.000hz
De ouwe ging maar tot 20.000hz
Het verschil is zeker merk baar.
't zijn compleet andere speakers, nogal logisch dat ze anders klinken ;) Dat heeft daar erg weinig mee te maken.
Wat wel raar is dat de philips setje die ik heb staan (ontworpen door philips in samen werking met nad en maranz,)
Officeel maar tot 20.000hz gaat volgens de specificatie maar het geluids verschil op 25.000hz niet hoort . terwijl de speaker die 36.000hz wel aan kan zeer duidelijk is (zijn allebij twee weg systeem)
Je bent weer appels met aan het vergelijken. 2 totaal verschillende speakers klinken totaal anders. dat de ene tot 20K gaat en de andere tot 36K heeft daar vrijwel niets mee te doen.

Gewoon nemen wat je het beste vind klinken :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En vergeet ook niet: tot 20000 hz betekent niet dat er boven de 20000 hz geen geluid meer geproduceerd wordt.

Life is not about specs, it is about joy!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

het is dan ook een kantelfrequentie (-3dB)

dus bij 20 Khz is het amplitude van het geluid al lager dan bij 10 Khz.
een audio fiel zal dit waarschijnlijk opvallen, mij totaal niet

en ja je hebt speakers en speakers je kan niet zeggen dat een speaker die to 40jkz gaat beter is dan eentje to 20. er kan gewoon kwaliteitsverschil tussen zitten

Iperf

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:52

Sharky

Skamn Dippy!

even afgezien van het feit of een luidspreker dat kan weergeven en of je het kunt horen, je moet ook dragers en apparatuur hebben die het kan afspelen en doorgeven. Heeft een doorsnee versterker zo'n enorm bereik?

This too shall pass

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Versterkers hebben daar geen enkel probleem mee over het algemeen.

Maar zoals al eerder opgemerkt gaan CD's niet veel hoger dan 20 kHz, DVD-s niet hoger dan 22 Khz. SACD komt ergens tot 50 Khz (met enorm brakke SNR boven de 20 Khz).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1