• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-02 18:47
Ik heb een AMD athlon X2 4600+ s939.
Ik draai windows XP sp2.

Nu zat ik voor de grap eens te klooien met de affiniteit van de processorcores.
Ik zat wat uit te proberen met films in Media Player Classic. Ik heb de affiniteit van MPC op CPU1 gezet om eens te kijken of dat mijn processor 1080p op 1 core zou kunnen trekken... Dat ging dus niet, ik heb er echt twee cores voor nodig. Toen heb ik daarna de affiniteit van MPC weer terug gezet op CPU0 en CPU1. Opnieuw de 1080p film gestart, maar nu draait ie nog steeds op 1 core (CPU1). En die andere core staat stil.
Als ik dan kijk van affiniteit, dan staat ie wel op beide cores...

Wat nu? :'(

EDIT:

* Als ik mediaportal opstart, dan krijg ik deze melding:
Afbeeldingslocatie: http://img406.imageshack.us/img406/2949/probleemwv5.th.png

* Ik heb de driver van de processor al verwijderd en opnieuw geinstalleerd.

[ Voor 19% gewijzigd door Double J op 07-02-2008 18:10 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Denk dat je eerder moet kijken naar je Direct3D codec, en updaten waar mogelijk. Die foutmelding gaat over de codec die niet goed zal lopen omdat deze niet supported wordt door de videokaart. Mijn eerste idee iig.

• Double J
Ik heb systeemherstel gedaan. Ik heb de drivers van mijn videokaart verwijderd, ik heb alle videocodecs verwijderd. Verder heb ik alle videospelers verwijderd. Ik heb nogmaald de driver van de CPU verwijderd.

Daarna de driver van de videokaart opnieuw geinstalleerd, de driver van de CPU. Verder Media Player Classic en FFDshow. Helaas nog steeds hetzelfde probleem.. Ik weet het niet meer. Lijkt me toch iets met de CPU.

Dit gebeurt met de processor bij het afspelen van een 1080p filmpje.. Dat was voorheen niet zo.
Afbeeldingslocatie: http://img98.imageshack.us/img98/8156/probleem2vq2.th.png

EDIT: Ik heb nu windows XP opnieuw vers geinstalleerd. Als ik dan FFDshow installeer met mediaplayer classic en ik speel 1080p af heb ik weer hetzelfde probleem. Als ik Coreavc installeer en ik speel af met WMP10, dan heb ik ook hetzelfde probleem bij afspelen van 1080p. WTF???

Ik heb nu ook met de Mainconcept H264 encoder een video ge-encode, van .mpg naar .mp4 (h264). Dan gebruikt ie wel beide cores op 100%... Ik snap er echt helemaal niks van??

EDIT2: Het is niet alleen zo bij 1080p dat ie maar 1 core gebruikt... Maar ik zie nu ook dat bij het afspelen van mpeg2, dat de belasting van de processor op 20% staat, maar toch stottert het filmje.. ook 1080p. Er klopt echt iets niet :( .
Het ligt niet aan de harde schijf, want als ik het filmpje kopieer van de Maxtor 320 GB naar mijn raptor, dan stottert ie net zo hard.
Ook niet aan de codecs die ik gebruik, want als ik 3 verschillende mpeg2 decoders gebruik, dan heb ik bij allemaal hetzelfde probleem!!

Is mijn processor kapot?

[ Voor 44% gewijzigd door Double J op 08-02-2008 13:38 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Misschien dat de codec geen twee cores kan aanspreken? Lijkt me het meest logische. Geen hardwarefout, lijkt me..

Yes, but no.

Verwijderd

misschien ergens reg/ini-entry/ die gezet werd, toen je MPC op één core liet draaien en die niet (goed) terug wordt gezet?

• Double J
Ik heb toevallig net een edit geplaatst.

Samengevat:
* Als ik verschillende codecs gebruik (ffdshow, coreavc), dan heb ik hetzelfde probleem.
* En het probleem blijft ook bij verschillende players (vlc, mpc, mediaplayer 10).
* Bij verschillende formaten mpeg2, h264, x264.
* En ook op verschillende schijven.
* Windows volledig opnieuw geinstalleerd.
* Bios gecheckt, niks raars.

Video's encoden --> geen probleem, 2 cores
Andere zware taken --> geen probleem, 2 cores
1080p video's afspelen (en ook 720p) --> Probleem, haperen, 1 core

Je zou zeggen dat het een softwarematig probleem is, maar ik heb dus windows al volledig opnieuw geinstalleerd, dus ook alle drivers en alle codecs opnieuw geinstalleerd..

Ik ben echt ten einde raad!

EDIT: Het rare is ook:
Als ik in taakbeheer een vinkje zet bij CPU1 en ik speel een video af, dan is in het grafiekje de rechter core 100% belast.
Als ik in taakbeheer een vinkje zet bij CPU0 en ik speel een video af, dan is in het grafiekje de rechter core 100% belast. :? :?

Dus waar ik het vinkje ook zet, hij belast alleen die rechter core bij het afspelen van video!! Ook al zet ik een vinkje voor CPU1 en CPU0... Dit is toch extreem raar? Of niet?

EDIT2: Als ik VLC gebruik bij het afspelen van de videobestanden, dan gebruikt ie wel beide cores... Is het dan een probleem met de directshow filters?

[ Voor 56% gewijzigd door Double J op 08-02-2008 16:13 ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Wat erg vervelend! Om een hardwarefout uit te sluiten raad ik een snelle/lichte installatie van Suse 10.x te downloaden en te installeren. Dan de DirectShow filter erop (of een alternatief) en de cores in de gaten houden.

Verder weet ik dat VLC zijn eigen codecs gebruikt, over de andere spelers zou ik dat niet weten.

[ Voor 18% gewijzigd door Gamo op 08-02-2008 17:47 ]

• Double J
Pfff. Ik heb helemaal geen verstand van linux joh.. Kan dit ook met ubuntu? Dat lijkt me nog de makkelijkste variant...

Wat ik nou het meest raar vind: Is dit nou een hardwarematig of softwarematig probleem?

EDIT: Ik heb het weer werkend... Nog een keer volledig geformatteerd.. Nogmaals opnieuw geinstalleerd. Nu werkt het ineens weer 8)7 . bedankt iedereen voor de hulp

[ Voor 28% gewijzigd door Double J op 09-02-2008 10:08 ]

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
vreemd probleem hoor, wel cool dat het is opgelost maar nu nog steeds geen idee wat het was =)

• Double J
Ahum, het probleem is nog steeds niet opgelost... Ik heb een vergissing gemaakt.

Ik heb nog gezocht naar een nieuwe oplossing, maar mijn conclusie was dat de processor toch de oorzaak was. Wat heb ik dus gedaan? Ik heb een nieuw processor, moederbord en geheugen besteld en nu ingebouwd... Dus eigenlijk een bijna volledig nieuwe computer op de videokaart en de harde schijven na. En nog steeds heb ik hetzelfde probleem!!!! WTF??

Wat is het probleem nu?

- Met ffdshow schiet het cpu gebruik naar 100% als ik MKV tjes afspeel (op een core).
Als ik Coreavc installeer is het allemaal goed. Het maakt overigens niet uit welke films het zijn. Ik heb meerdere 1080p films, en het is overal
- Als ik een Mpeg-2 film afspeel (gemaakt met mijn eigen videocamera op 1080i), dan hapert het allemaal als de neten! Dit gebeurt met de ingebouwde decoder van MPC, met de MPEGdecoder van Nvidia, met de decoder van Mainconcept ook al... Alleen de decoder van Cyberlink geeft geen haperigingen.
- Zelf gecodeerde MKV (x264) 720p bestanden spelen versneld af. met de decoder van Coreavc. HUH?

Dit hele gebeuren is echt heel raar, want de 720p filmpjes spelen op mijn laptop (die dat net aankan) prima af... Met allerlei verschillende decoders.

Hoe kan dit nou allemaal, terwijl ik bijna de volledige hardware vervangen heb en alle codecs opnieuw gedownload heb.. En zelfs ook wat nieuwe testfilms gedownload heb?? Moet ik het zoeken bij de videokaart?
Het lijkt me niet dat het de 74 gig raptor is. HD tune geeft aan dat er geen errors zijn en alles met de harde schijf gaat prima.

Help :)

• Double J
*Kick*

offtopic:
Misschien verplaatsen naar complete systemen?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Double J schreef op woensdag 20 februari 2008 @ 23:21:
offtopic:
Misschien verplaatsen naar complete systemen?
offtopic:
Nee, zeker niet naar CSL. Lees de CSL Policy maar eens door :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-03 09:36
Als het goed is, is er een multicore fix voor windows XP, probeer die eens!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:36
windows herinstall? Dat geklooit met codecs en andere hardware is nu niet echt goed voor je installatie

• Double J
Ehm, misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest daarin... Ik had windows xp geinstalleerd staan. Daarna heb ik vista geinstalleerd (30 dagen proef). Er weer afgegooid, want dat vond ik helemaal niks.
Ik heb nieuwe hardware geinstalleerd: mobo, proc en geheugen. Daarna heb ik windows xp er weer opnieuw opgezet, dat is nu precies 2 dagen geleden.. Verder heb ik toen eerst coreavc 1.5 geinstalleerd, werkte meteen perfect.. Daarna al die andere codecs geinstalleerd, dat werkte dus totaal niet. (verhaal van hierboven).
Al die codecs werkten niet op de oude installatie van xp, niet op vista en niet op de nieuwe installatie van xp. Dus het is volgens mij echt geen softwarematig probleem toch? :?

offtopic:
CSL is inderdaad niet goed, jammer dat er geen subforum is voor algemene problemen met de computer waarvan je niet weet welke hardware het veroorzaakt... Maar ok. Laat maar staan dan.

edit:
Overigens werkten deze codecs wel in combinatie met de films die ik op mijn computer heb staan voordat ik dit topic opstartte... Op mijn andere computers werken de films wel nog steeds met de codecs die ik gebruik. als ik bijvoorbeeld deze codecs gebruik: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=173941, dan speelt het op mijn pc hakkelig met haperingen af. Op mijn mediacenter werkt het wel gewoon perfect. Dus nogmaals: Volgens mij is het echt een hardwarematig probleem.. wat denken jullie?

[ Voor 21% gewijzigd door Double J op 21-02-2008 14:56 ]

• KiLLaHeRTz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-03 09:36
het enige wat ik me nu nog kan bedenken is je videokaart, probeer die eens in je andere pc waar de codecs wel werken, kijken wat er gebeurt. Hierdoor sluit je je videokaart iig uit.
Pagina: 1