Toon posts:

Printer op 12V voor op de boot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor op een (zeil)boot ben ik op zoek naar een printer op 12V. Natuurlijk kan ik een omvormer kopen van 12V naar 220,maar dat lijkt me zo overbodig. Weet iemand of die printers bestaan? En heeft iemand ervaring met printers op een boot? Het moet wel een degelijk ding zijn, als het kan met ruime inktcartridges.

Waarom?
Op de boot is een PC. Deze haalt onder andere weerberichten op (via WiFi, GPRS of sateliettelefoon). Deze weerberichten met kaartjes wil je graag uitprinten. Dat is makkelijk en snel.
De boot heeft wel een 220V aggregaat, maar om voor een printje het aggregaat aan te zetten, vind ik niet echt handig. De PC loopt wel op 12V.

Verwijderd

Bij mijn weten werken standaard printers toch op 12V (of 18V) en er zit al een omvormer 220V -> 12V bij, als je die gewoon weglaat heb je een printer op 12V.

Hou wel rekening met de stabiliteitsvereisten van de 12V die een printer nodig heeft, ik denk niet dat 12V van bv een accu "veilig" genoeg is om je printer rechtstreeks van te voeden, in dat geval heb je sowieso een DC-DC conversie nodig.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 18:56 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Soms ook op 24V, of 30V.

Kan ook wisselspanning zijn trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als standaardprinters op 12 V werken, hoe kom ik dan aan een juiste stekker? Zelf maken?
12 V van een Accu niet veilig genoeg? De exacte spanning is af te lezen op een metertje, dus dat zou wel veilig kunnen zijn.
De Accu is natuurlijk geen wisselspanning maar gelijkspanning. Maakt dat nog uit?

Verwijderd

Je vind overal wel auto adapterd ed voor printers.
http://www.bechtle.nl/sho...fd59417d2de108f0414&i=lr2

Ik heb een tijdje gezocht maar ik heb er geen gevonden die je zomaar los kan kopen.

Hoeduur zou een omvormer zijn?
Als dat niet zoveel kost is dat wel een leuke overweging, of het HP snoer van hierboven voor 25 euro alleen je hebt geen sigarreten aansteker in de boot toch?

Verwijderd

tja

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-02 18:27
Misschien een HP Deskjet 460? Deze is evt ook te verkrijgen met accu en ook een autolaadsnoer behoort tot de mogelijkheden.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
De HP Deskjet 460 is volgens mij de oplossing. Met batterij, en eventueel 12V stekker kun je er altijd mee printen.
Ik bedenk me wel dat een vaste papierbak handig is. Anders vliegen de blaadjes zo door de boot als je scheef gaat.
Rick. Ja, er is wel een sigartetenaansteker aan boord hoor. Dat zijn de standaard 12V aansluitingen.
Pagina: 1