[BIOS Error] Fujitsu-Siemens dood door flash

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik zit hier met een Fujitsu-Siemens die raar deed en waar ik zodoende opnieuw Windows XP en nieuwe drivers etc op gezet heb. Het betreft een Fujitsu-Siemens Amilo M7400D (buiten garantie) met een Celeron 1,3GHz.
Alles draaide als een zonnetje maar als laatste een BIOS-update geprobeerd met diverse versies van WinPhlash (PhoenixBIOS) maar deze bleef steeds hangen op "Erasing block 8 of 9" en gaf dan "Error code -146". Na de zoveelste keer proberen crashte het systeem en start nu niet meer op (dood, op lampjes en harddisk-geratel na). |:(

Bij Fujitsu-Siemens zeggen ze niets te kunnen doen en gaven me het nummer van Telemos reparaties maar ook zij zeggen niet te kunnen flashen (hardwarematig) en willen alleen het moederbord vervangen. :(

Dit is uiteraard een tijdrovende en zeer kostbare (niet realistische) operatie en
ik vraag me dus het volgende af na behoorlijk lang zoeken op het net en de FS-sites:
1) Is er een mogelijkheid te emergency-/recovery-flashen vanaf floppy of CD zoals bij andere BIOSes dmv een sneltoetscombinatie?
2) Kan ik ergens hardwarematig laten flashen?
3) Is er nog een andere mogelijkheid deze baksteen weer tot leven te wekken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

1. Als je bak totaal niet meer boot dan lijkt me dat niet, afgezien van de standaard dingen die in d ePMG faq stan.
2. flashbios.org
3. bioschip vervangen

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Stan schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:53:
Ik zit hier met een Fujitsu-Siemens die raar deed en waar ik zodoende opnieuw Windows XP en nieuwe drivers etc op gezet heb. Het betreft een Fujitsu-Siemens Amilo M7400D (buiten garantie) met een Celeron 1,3GHz.
Alles draaide als een zonnetje maar als laatste een BIOS-update geprobeerd met diverse versies van WinPhlash (PhoenixBIOS) maar deze bleef steeds hangen op "Erasing block 8 of 9" en gaf dan "Error code -146". Na de zoveelste keer proberen crashte het systeem en start nu niet meer op (dood, op lampjes en harddisk-geratel na). |:(

Bij Fujitsu-Siemens zeggen ze niets te kunnen doen en gaven me het nummer van Telemos reparaties maar ook zij zeggen niet te kunnen flashen (hardwarematig) en willen alleen het moederbord vervangen. :(

Dit is uiteraard een tijdrovende en zeer kostbare (niet realistische) operatie en
ik vraag me dus het volgende af na behoorlijk lang zoeken op het net en de FS-sites:
1) Is er een mogelijkheid te emergency-/recovery-flashen vanaf floppy of CD zoals bij andere BIOSes dmv een sneltoetscombinatie?
2) Kan ik ergens hardwarematig laten flashen?
3) Is er nog een andere mogelijkheid deze baksteen weer tot leven te wekken?
1.) Bij een corrupte bios start hij zelf in bootblock modus op. Alleen bootblock modus ondersteunt geen usb floppy drive's
2.) Dit wordt alleen in de fabriek gedaan. Deze Fujitsu is eigenlijk een uniwill notebook. Kleine kans dat jij de twaiwanese fabrikant zo ver krijgt om voor jou te flashen.
3.) Denk het niet.

Toevoeging "Erasing block 8 of 9" en gaf dan "Error code -146" Al opgezet via Phoenix wat deze melding betreft ? Mogelijk is het stukje EEPROM Block 8 defect ? Dan zal opnieuw flashen ook weinig zin hebben.

• Stan
Ik lees overal dat mensen met PhoenixBIOS laptops met Fn+B of Fn+Esc of Windows+B ingedrukt opstarten (zonder accu) en dat het systeem dan de bootblock crisis recovery modus zou moeten draaien vanaf CD of USB floppy.
Helaas heb ik een dergelijke Phoenix Crisis Recovery Disk gemaakt met de nieuwste BIOS.WPH voor mn laptop erop, maar hij doet in alle gevallen niets (buiten een groen power-LEDje). |:(

Wat is de juiste combinatie en waarom doet hij niets? Staat dit ergens beschreven (ik kan het niet in de manuals of Phoenix site danwel op fora vinden)? :?

• Stan
Iemand nog? Ik zit hier met een dure baksteen |:(

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fleppuhstein schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:58:

Toevoeging "Erasing block 8 of 9" en gaf dan "Error code -146" Al opgezet via Phoenix wat deze melding betreft ? Mogelijk is het stukje EEPROM Block 8 defect ? Dan zal opnieuw flashen ook weinig zin hebben.
In dat geval zou je de bioschip moeten vervangen. Dan zou het wel weer moeten gaan werken.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:30
Stan schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 15:01:
Iemand nog? Ik zit hier met een dure baksteen |:(
Duur zal ie niet meer zijn :+ Celeron :+

Anyway.... Zou eens kijken of je Bios Chip gelashed ergens kan kopen. lijkt mij een defecte chip die je nu hebt.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Iedereen vergeet schijnbaar dat het om een laptop gat. De bios chip zit SMD gesoldeerd op het moederbord. Dus een nieuwe kopen en wisselen gaat niet, tenzij je een complete smd soldeer instelling hebt

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fleppuhstein schreef op zondag 10 februari 2008 @ 10:47:
Iedereen vergeet schijnbaar dat het om een laptop gat. De bios chip zit SMD gesoldeerd op het moederbord. Dus een nieuwe kopen en wisselen gaat niet, tenzij je een complete smd soldeer instelling hebt
Er zijn zat notebooks met een socketed bios hoor, of een gesoldeerde chip die niet SMDgesoldeerd is. In zo'n geval kun je wel bij flashbios.org terecht.

• Stan
Ik kan nergens een foto/layout vinden van dit moederbord (Fujitsu-Siemens Amilo M7400D)(Of dus UniWill?), en ik ben een redelijke Tweaker maar ik krijg deze oester echt niet open (al mijn andere notebooks met gemak).
Of weet iemand hoe het met de BIOS-chips op deze mobo's zit?

Anders iemand een idee hoe ik dit ding open krijg? De aansluitingen zitten ook allemaal in de behuizing verzonken etc en hij geeft bijna geen krimp terwijl alle schroeven eruit zijn.

• Stan
Iemand nog?

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-01 22:22

Kirpeknots

Wazzup!

Misschien wat laat... Maar een FSC M7400D is gelijk aan een Aopen Barebook 1556. Deze laptops zijn door Wistron gemaakt. (Wistron MS2137 is het type)

Ik heb zelf een mainboard van een Aopen 1557-GLS in mijn M7400D gedaan. (Dat is een variant van dit mainboard met een ATI Mobility 9700 ipv de intel IGP). Het originele mainboard heb ik nog liggen maar die is defect.

Meer downloads en bios van Aopen vind je hier: http://www.aopen.nl/download.aspx
Pagina: 1