Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
STP 802.1D was de eerste versie van STP. Deze was echter nogal traag en bood niet de mogelijkheid om verschillende instances per vlan te draaien. Kortom Cisco heeft toen het propriatary PVST+ bedacht waarin dit wel kon en sneller kon convergen. Een aantal features zijn hiervan overgenomen in RSTP 802.1W.
Later hebben ze ook nog MSTP 802.1S bedacht. Dit heeft wat weg van PVST+ alleen draai je hier een beperkt aantal instances en wijs je vlans toe aan een instance. MRP ken ik verder niet maar wat ik zo lees is het gewoon weer een apart smaakje en heeft het wat weg van MSTP. Deze versie lijk puur gebouwd voor ringnetwerken in tegenstelling to STP wat gewoon met allelei gekke constructies kan werken. Omdat het zo specifiek is zal het wel sneller kunnen werken.
Later hebben ze ook nog MSTP 802.1S bedacht. Dit heeft wat weg van PVST+ alleen draai je hier een beperkt aantal instances en wijs je vlans toe aan een instance. MRP ken ik verder niet maar wat ik zo lees is het gewoon weer een apart smaakje en heeft het wat weg van MSTP. Deze versie lijk puur gebouwd voor ringnetwerken in tegenstelling to STP wat gewoon met allelei gekke constructies kan werken. Omdat het zo specifiek is zal het wel sneller kunnen werken.
[ Voor 13% gewijzigd door TrailBlazer op 07-02-2008 16:08 ]
Thanx, Trailblazer. MRP is inderdaad vele malen sneller dan cisco's R-PVST. Maar inderdaad MRP is op een ringnetwerk gebaseerd. Voor de rest zullen de verschillen dan niet verbazing wekend zjin. Nu zijn beide protocollen ook nog Cisco en Foundry proprietary.
STP, RSTP en MST zijn de enige open gespecificeerde protocollen, alle andere zijn proprietary. We hebben tegenwoordig blade-switches die we mee willen laten praten in Spanning-Tree, dit is de reden dat wij onlangs over zijn gestapt van R-PVST+ naar MST.battler schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 11:19:
Thanx, Trailblazer. MRP is inderdaad vele malen sneller dan cisco's R-PVST. Maar inderdaad MRP is op een ringnetwerk gebaseerd. Voor de rest zullen de verschillen dan niet verbazing wekend zjin. Nu zijn beide protocollen ook nog Cisco en Foundry proprietary.
offtopic:
Maar het liefst zou ik twee van die SUP720-10GE's kopen met VSS
Maar het liefst zou ik twee van die SUP720-10GE's kopen met VSS
Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.
Het nadeel van MSTP is dat je config op alle switches gelijk moet zijn en datdat niet met iets als VTP geregeld kan worden.
VTP en MSTP kunnen wel gewoon samen praten toch.
Ja dat kan de MSTP region wordt dan gezien als een enkele bridge. Er draait in een MSTP regeion en CST (Common Spanning Tree) instance voor communicatie met de non MSTP regions.
Pagina: 1