Toon posts:

M2N-MX - BSOD vastlopers/reboots

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een Aantal maanden geleden heb ik een basis systeempje in elkaar gezet voor een vriend van me
en deze geeft al vanaf het begin problemen.
Zo reboot hij automatisch, geeft blauwe schermen, viel de onboard video kaart uit en deed
de onboard geluidskaart het pas na een CMOS reset.

Specs:
Mobo: Asus M2N-MX (AM2)
Proc: AMD X2 6000+
Ram: 2x 1gig Kingston RAM DDR2
Maxtor 320gig Sata
Onboard Sound
Onboard Vid.
400W voeding

OS Win XP Pro
Nieuwste updates, + nieuwste drivers van Asus.com behalve de bios
vanwege: ASUS M2N-MX Crash na Bios flash

Heb toen uiteindelijk van leverancier nieuw Mobo gekregen

Nu word deze pc alleen gebruikt voor wat office taken en wat online poker

Problemen die ik ondervind:

Vanaf het eerste begin had ik problemen met deze combinatie, na eerste installatie
werkte de onboard geluidskaart niet, na veel gepruts heb ik maar een Creative kaart
ingezet die ik nog had liggen.

Een week later viel de onboard videokaart uit, ook reboote de pc vanzelf 1x na
ong. 5 minuten hierna liep ie normaal. Ook valt ie soms een paar keer uit, dan weer uren niet.
Toen de onboard videokaart uitviel heb ik het mobo gereset.
Hierna deden zowel de onboard geluidskaart als die videokaart het weer.

Echter het automatisch rebooten bleef doorgaan.
In windows het automatisch opstarten uitgevinkt waarna de computer uit bleef vallen,
echter zo nu en dan ook een blauw scherm met de volgende foutmelding.

QIRL NOT LESS OR EQUAL
of
BUGCODE USB DRIVER
of
SYSTEM MEMORY .... nog wat

Wat ik al heb geprobeert:

met UBCD de proc, geheugen en hdd getest allemaal zonder problemen.
PC valt niet uit en alle testen werkt ie zonder problemen af.
Memtest, 68, cpu stress test en maxtor test tool
Onder windows heb ik met een prog. van DPC de proc laten zweten,
na opstarten van computer viel ie binnen een paar minuten uit, daarna
bleef ie meerdere uren lopen.

Zelf heb ik het vermoeden dat er een probleem zit in de drivers voor windows,
maar ik heb de nieuwste drivers gedownload van asus.com
Kan iemand me hier mee helpen?

Verwijderd

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar "M2N-MX" is volgens mij een soort PCI-e die ze in laptops gebruiken. Wellicht gebruiken ze die aansluitmethode ook wel met onboard videokaarten? Dat zou dus betekenen dat het mobo kapot is, zit hij misschien een beetje gekneld in je case? Omdat dit al de 2de keer is?

succes ermee,

EDIT: Dat " IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" heb ik ook ooit gehad, ik heb het noooit kunnen oplossen. De enigste "oplossing" was één geheugenmodule eruit halen, en dan maar met 1 GB werkgeheugen werken. Dus ik zou ff 1 module eruit halen en kijken of hij het dan beter doet ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is wel een microboard die zo in de kast valt is ook een micro atx kast

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Welk type cpu heb je precies, want vaak zijn de spanningsregelaars op deze budget micro-atx bordjes niet berekend op de sneltste cpu's in een serie. Volgens de cpu support list van dit mb is de 6000+ 89W wel ondersteund, mogelijk de 125W versie niet. Het geheugen is gewoon standaard Kingston Valueram o.i.d. ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier de 89w variant, en gewoon standaart ddr2 ram

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-11-2025
Als ik mobo (P5AD2-Premium) standaard instel krijg ik dat bij netwerk-verkeer.
Zowel onder XP als onder Vista (dus duidelijk hardware).
Als ik het mobo onderklok of de processor overvoltage niet.
Dus schijnbaar kan het mobo soms net niet voldoende spanning leveren.
Ik gebruik nu maar een combinatie: ietsjes onderklokken en ietsjes overvoltage.

Verwijderd

En daar ga je mee akkoord? Dat bord was bij mij allang RMA geweest :S ?
Voeding controleren, geheugen checken of het voorkomt op de QVL van het bordje. Standaard DDR2 kan nog wel eens "inferieur" zijn aan de eisen die Asus stelt aan ondersteunde modules. Heb hier Kingston uit mijn bak gemikt en Nanya modules gehaald welke in de QVL van de Asus P5K staan, draait nu retestabiel en geen bluescreens meer gezien.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Het is een zeer bescheiden bijdrage aan deze thread, maar ik heb al op 100+ PCs de error "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" gezien en zonder uitzondering was het altijd gelieerd aan het geheugen. Dan schieten er volgende mogelijkheden, die hier nagenoeg allemaal al vermeld zijn, over:
- defect geheugen
- defecte geheugenbus
- incompatibel geheugen
- niet genoeg stroom voor het geheugen
- verkeerde configuratie van het geheugen

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal ander geheugen geen proberen, maar memtest 86 loopt zonder problemen
kan dit??

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:58:
Ik zal ander geheugen geen proberen, maar memtest 86 loopt zonder problemen
kan dit??
Hoe lang heb je Memtest getest? Een goede test met memtest kan makkelijk 8+ uur duren.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

kalizec schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 22:50:
[...]

Hoe lang heb je Memtest getest? Een goede test met memtest kan makkelijk 8+ uur duren.
En dan nog: met een memtest die problemen geeft ben je zeker dat ze er ook zijn, maar met een memtest die geen problemen zijn ben je niet helemaal zeker dat er geen zijn.

Verwijderd

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is ook heel vaak een buggy/geupdate driver. Het duidt zeker niet altijd per definitie op defecte hardware.

Er zijn documenten om de coredump van windows in te lezen en deze te analyseren. Is makkelijker (of: minder moeilijk) dan je denkt.

Dan weet je precies wat er aan de hand is en wat de oorzaak van de BSOD is...

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 21:20

Bene

list incomprehension

Probeer het voor de lol ook even met 1 geheugenstick, in A1 of B1. Ik had een M2N-MX die als hij al door de post heenkwam vastsloeg bij booten van windows in willekeurige 2 geheugenstick combinaties.

• dion_b
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

met UBCD de proc, geheugen en hdd getest allemaal zonder problemen.
UBCD :?

Sowieso zou ik aanraden om niet te vertrouwen op leuke "tests", maar gewoon uitwisselen met andere onderdelen zoals in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter aangeraden wordt. Ik mis daarnaast uitsluiten van de voeding. 400W is genoeg, maar "400W" zegt niets over de kwaliteit van de voeding, daarnaast kan de beste voeding nog kuren vertonen.
maar ik heb de nieuwste drivers gedownload van asus.com
De nieuwste drivers hoeven niet de beste/stabielste drivers te zijn. Probeer ook eens de drivers direct van nVidia, of wat oudere versies.

Verder lees ik niets over uitsluiten USB apparaten, terwijl je daar wel foutmeldingen over krijgt. Misschien kan het zoiets stoms zijn als een USB apparaat die teveel stroom trekt.

Even titelfix gedaan trouwens

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwste drivers hoeven niet de beste/stabielste drivers te zijn. Probeer ook eens de drivers direct van nVidia, of wat oudere versies.

Verder lees ik niets over uitsluiten USB apparaten, terwijl je daar wel foutmeldingen over krijgt. Misschien kan het zoiets stoms zijn als een USB apparaat die teveel stroom trekt.

Even titelfix gedaan trouwens
Er zijn geen usb apparaten aangesloten op het systeem, daarnaast heb ik dezelfde problemen met de orginele drivers op de CD.

ga wel even de voeding checken.

bedankt allemaal tot dusver

• dion_b
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dus je hebt twee driver versies geprobeerd - de originele op de CD en de nieuwste op de Asus site? Ik zou toch echt even de laatste versie van de vorige release van de drivers op de nVidia site pakken...

Maar goed, als er geen USB apparaten aangesloten zijn en je krijgt toch USB errors denk ik eerder aan een gaar moederbord :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Nu eerst een reepje ram eruit gehaald en loopt nu al aantal uren stabiel
ben benieuwd... :D

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog even jullie hulp nodig.

Met slechts 1x 1gig ram erin blijft systeem stabiel.
Nu heb ik m'n ram nog eens extra bekeken en hoewel het serie nummer van Kingston en het type nummer gelijk is, vind ik op de chipjes zelf wel naamverschillen is dit een probleem?

Nou heb ik om er achter te komen 2 (denk indentieke) take ms erin gestopt, maar hiermee hetzelfde probleem. IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Nu heb ik deze MS reepjes in slot 1 en 3 gestopt in plaats van 1&2, maar nog steeds zelfde probleem.

Leverancier doet nu moeilijk en wil complete systeem testen, moet ik 30 euro betalen terwijl hij dus 100% stabiel loopt met 1x 1024MB :? 8)7

kan ik nog iets proberen verder? alvast bedankt

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Zet je geheugen eens op 533 MHz. Doet wonderen bij veel Asus M2* moederborden.

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
zal ik eens proberen tnx

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-05 14:20
de M2N-mx heeft inderdaad geheugenproblemen
vaak is het verstandig om dingen als bank interleaving uit te zetten, de timings wat ruimer te zetten of het geheugen terug klokken.
de problemen zijn afhankelijk van de processor (geheugencontroller), niet alleen model maar ook stepping.
je kunt hier weinig aan doen. soms hebben 5 bordjes op een rij er last van, en soms maakt het niet uit (met fysiek dezelfde componenten.)

m2n-mx is leuk budget. maar om daar nou veel dimmetjes of een snelle processor (sommige PCI-e vga kaarten gaan ook niet lekker) in te stoppen is zonde van je geld.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit op 'advies' van de leverancier genomen, omdat het bord dat ik had uitgekozen op was. deze was goedkoper en 'Niet minder goed'

nou.. daar kom ik nu achter.. welk AM2 bord kunnen jullie mij adviseren?
Pagina: 1