• outlandos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-01 00:40
Allereerst mijn setup:

ASUS Maximus Formula
Intel E8500 @ stock
Kingston HyperX PC8000 4x 1024 MB
EVGA Geforce 8800 GTS G92 512 MB
Enermax Infiniti 720 Watt
LG TFT L227WT-PF 22 Inch

Na veel over overklokken gelezen te hebben ben ik gister voorzichtig begonnen.

De stock clock snelheden van mijn kaart zijn 670/972

Uiteindelijk liep mijn PC vast tijdens 3DMark06 bij een clocksnelheid van 790, dus ben ik terug gegaan naar 770 en daar loopt mijn PC stabiel op.

Ik was dan ook erg tevreeden, tot dat ik Lightsmark 2007 probeerden. Tot mijn verbazing zie ik tijdens die test soms namelijk een soort van streep of lichteffect op mijn beeld die er niet hoort. Het is lastig te beschrijven maar volgens mij worden die veroorzaakt door de overklok. Immers, op default settings zie ik die "flikkeringen" helemaal niet. Let wel op, deze strepen zijn minimaal en verdwijnen ook alweer na een seconden en er komen er ook maar een paar voor tijdens een hele benchmark, maar toch maak ik me er zorgen over.

De temperatuur van de kaart komt niet boven de 60 graden uit, dus daar kan het niet aan liggen

Wat ook wel apart is dat ik met 3DMark06 nergens last van heb op die hoge kloksnelheden, het is echt puur met Lightsmark2007.

Mijn vraag aan jullie dan ook is of die 770 nog te hoog is, of dat het echt aan die test ligt en ik me er verder geen zorgen over moet maken, vastlopen doet ie namelijk niet.

Mijn score met Lightsmark2007 is trouwens 322 met alles op stock en 370 met de hierboven genoemde overklok (met de memory clock op 1080).

[ Voor 4% gewijzigd door outlandos op 07-02-2008 14:57 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:33
Moeilijk te zeggen. Algemeen bekend is dat elk stukje hardware anders reageren zal op een OC. Ik zou zeggen zoek eens wat OC resultaten op van een soortgelijke kaart en ga dan na of je er ver onder zit of dat je gewoon niet mag klagen.

Wat jij beschrijft klinkt als artifacts. Typisch gevolg van net ff te ver OC'en, wat dan weer meerdere oorzaken kan hebben.

Limiet van je kaart = stoppen en tevreden zijn
Hitte = betere koeling en verder proberen
Te laag voltage = duh... ;)

Succes.

• outlandos
Oke, maar het is wel goed zoeken naar die artifacts dan.

Ik vraag me dan ook af, wanneer kun je iets een geslaagde overklok noemen? Als die de test overleeft of als je geen artifacts aantreft? Want ik zie wel snelheden op internet van 805/1080 maar dat vind ik wel erg hoog.

Bestaat er ook een programma waarbij je rekenfouten aan kunt treffen van je GPU? Zodat ik niet elke keer het beeld zo goed in de gaten moet onthouden tijdens een benchmark opzoek naar eventuele artifacts?

[ Voor 26% gewijzigd door outlandos op 07-02-2008 15:25 ]

• The Realone
Een geslaagde OC is het wanneer jij dat vindt. Komt eigenlijk neer op een zo hoog mogelijke OC zonder artifacts en een stabiele PC.

ATiTool heeft een optie om te scannen voor artifacts (de bekende harige kubus), hoe representatief die is weet ik niet.

• outlandos
The Realone schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:58:
Een geslaagde OC is het wanneer jij dat vindt. Komt eigenlijk neer op een zo hoog mogelijke OC zonder artifacts en een stabiele PC.

ATiTool heeft een optie om te scannen voor artifacts (de bekende harige kubus), hoe representatief die is weet ik niet.
Thanks, net even geprobeerd en krijg na ongeveer een minuut een paar artifacts in beeld maar de teller loopt nog wel gewoon door.

Hoe lang moet ik zonder artifacts zitten in die test om het stabiel te noemen? 5 minuten?

• The Realone
Artifacts zijn een teken dat je kaart textures fout aan het berekenen is (correct me if I'm wrong). Dat wil niet zeggen dat ie instabiel is, maar dat op hij over zijn max is.

Met instabiel bedoel ik mee BSOD's en freezes. Gewoon flink gamen of 3DMark in een loop van een uurtje of 3 draaien, dan weet je hoe hij in de praktijk zal presteren.

• outlandos
The Realone schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:21:
Artifacts zijn een teken dat je kaart textures fout aan het berekenen is (correct me if I'm wrong). Dat wil niet zeggen dat ie instabiel is, maar dat op hij over zijn max is.

Met instabiel bedoel ik mee BSOD's en freezes. Gewoon flink gamen of 3DMark in een loop van een uurtje of 3 draaien, dan weet je hoe hij in de praktijk zal presteren.
Aha oke, ik ga nu weer vanaf default beginnen met ATItool aan mijn zijden. 8)

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:03
Als je arties krijgt, moet je meer voltage geven... Even een voltmod toepassen dus.

• outlandos
bas r schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:25:
Als je arties krijgt, moet je meer voltage geven... Even een voltmod toepassen dus.
Daardoor wordt de temp ook hoger toch? En moet ik daarvoor niet in de bios zijn?

• The Realone
bas r schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:25:
Toch niet per definitie? Ik meende altijd dat artifacts een hoop kunnen betekenen.

@Outlandos: Hoger voltage = hogere temps, dat is een feit. :)

• outlandos
The Realone schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:37:
[...]

Toch niet per definitie? Ik meende altijd dat artifacts een hoop kunnen betekenen.

@Outlandos: Hoger voltage = hogere temps, dat is een feit. :)
Is dat voltage verhogen ook voor een leek goed te doen? of alleen voor de hardcore overklokkers?

En is daarbij het enige wat ik moet controlleren de temperatuur?

[ Voor 8% gewijzigd door outlandos op 07-02-2008 18:45 ]

• The Realone
Begin eens hier te lezen.

• SamStar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-01-2022
ik heb mijjn xfx 8800GTS G92 op max

840 / 1930 / 1140 draaien, maar merk wel dat de prestaties dan niet meer optimaal gaan.

beste stabiele overclock die ik meestal gebruik is 775/1850/1075 en voor 3dmark zit ik meestal rond 825/1915/1125
met fan op 100%

grtz

mn max 3dm06 score is btw 16343

onder deze settings

Q6600 @ 3,6
4GB DDR2 RAM @ 800Mhz
EVGA 780i SLi mobo
XFX 8800GTS 512 @ 825/1915/1125
Pagina: 1