Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[C#] SerialPort werkt niet op computers zonder visual studio

Pagina: 1
Acties:

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 15:33
Hoi,

Ik heb hier een programmatje gemaakt die gegevens verzend en ontvangt via de seriele poort. Alles werkt perfect, maar na het verzenden van het programmatje op andere computers ben ik tot de conclusie gekomen dat de seriele poort niet werkt op die computers. Blijkbaar lijkt het alsof het enkel werkt op computers waarop visual studio (2005) geinstalleerd is.
Ik heb geprobeerd de laatste versie van het dot net framework te installeren, maar het resultaat blijft het zelfde. Ik krijg ook geen foutmeldingen of exceptions terug bij het runnen.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, maar het lukt mij niet om het werkende te krijgen. Iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

[ Voor 16% gewijzigd door LittleWan op 07-02-2008 14:52 ]

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 11:16

mulder

ik spuug op het trottoir

Misschien heb je een referentie gelegt bij het ontwikkelen en neem je nu de dll niet mee, je zou evt Copy Local kunnen doen zodat die dll naar het mapje met je exe wordt gekopieerd.

Edit: ik moet beter lezen denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door mulder op 07-02-2008 15:11 ]

oogjes open, snaveltjes dicht

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Misschien is dit een hele stomme vraag hoor, maar weet je zeker dat de com poorten op die pc's het goed doen?

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 14:18

ThunderNet

Flits!

Je moet ook niet de laatste versie van .Net runtime installeren, maar versie 2.0 :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Even een vraag die hier misschien bij hoort, wat als je een programma maakt voor .NET x.x (2.0 of 3.5 etc), en dat wilt runnen op verschillende pc's waarvan sommige wellicht geen .NET (helemaal geen, of een oudere) hebben...

Wat moet/kan je in dat geval doen? (Nee, .NET installeren is geen optie)

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:33
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:57:
Even een vraag die hier misschien bij hoort, wat als je een programma maakt voor .NET x.x (2.0 of 3.5 etc), en dat wilt runnen op verschillende pc's waarvan sommige wellicht geen .NET (helemaal geen, of een oudere) hebben...

In dat geval: niets.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Ok, daar was ik al bang voor :P.

Maar als jij een softwarepakket koopt/installeert hoef je meestal ook geen .NET er bij te installeren.
Komt dit dan omdat die software niet met een .NET taal is geschreven?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Komt dit dan omdat die software niet met een .NET taal is geschreven?
Dat klopt :P
Het is bij consumenten-software niet erg gebruikelijk dat het in .NET geschreven is, maar het begint een beetje te komen. .NET 2.0 zit tenslotte in windows update, dus als publisher mag je er vanuit gaan dat een geupdate PC het heeft.

Als het om zakelijke software gaat, dus maatwerk enzo, dan stel je van tevoren de requirements waar de client computers aan moeten voldoen, en dat zet je zwart op wit. Als daar in staat "Windows XP SP2 en .NET 2.0 of hoger" dan kan de klant daar niet onderuit.

日本!🎌

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

En waarom kunnen consumenten programma's dat niet doen. Bij games worden toch ook requirements (hardware, DirectX versie, OS versie, etc) gesteld. Dus als bij een programma staat dat deze de .NET runtime nodig heeft, en jij besluit dat je dat programma wilt gebruiken, dan zul je toch de runtime moeten installeren.

Met java programma's is dat toch niet anders. Daarnaast heb ik nog nooit native programma's (dus zonder runtime omgeving) werken op zowel Windows, OS X en linux. Software programma's hebben altijd requirements. Jij als consument besluit of het installeren van die requirements tot de mogelijkheden behoort. Als je besluit de requirements niet te installeren.. ja dan kun je ook niet het programma gebruiken.

If it isn't broken, fix it until it is..

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Niemand_Anders schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 09:28:
En waarom kunnen consumenten programma's dat niet doen. Bij games worden toch ook requirements (hardware, DirectX versie, OS versie, etc) gesteld. Dus als bij een programma staat dat deze de .NET runtime nodig heeft, en jij besluit dat je dat programma wilt gebruiken, dan zul je toch de runtime moeten installeren.

Met java programma's is dat toch niet anders. Daarnaast heb ik nog nooit native programma's (dus zonder runtime omgeving) werken op zowel Windows, OS X en linux. Software programma's hebben altijd requirements. Jij als consument besluit of het installeren van die requirements tot de mogelijkheden behoort. Als je besluit de requirements niet te installeren.. ja dan kun je ook niet het programma gebruiken.
Een beetje consumenten programma levert gewoon de installer mee en vraagt tijdens installatie of het geinstalleerd moet worden ( als het nog niet geinstalleerd is ). Voor applicaties die gedownload worden kan gewoon de web-installer meegeleverd worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:57:

Zet je programma mooi in een virtual PC die wel .NET x.x heeft geinstalleerd :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Om even terug te komen op de vraag van de TS: Hoe maak je verbinding met de COM-poort? Gebruik je apart component, zoiets als deze (waar als ik het goed heb een bug in zit)?
Of doe je het gewoon met System.IO.Ports.SerialPort en/of My.Computer.Ports.OpenSerialPort? "

In dat laatste geval zou het toch gewoon moeten werken. Ook al eens getest op nog een andere PC?

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Je in Visual Studio (2005/2008) precies aangeven wat de prerequisites zijn van jouw applicties (zoals .net framework versie, sql server express / ce, etc). Je kunt zelfs aangeven of de prerequisites vanaf de Microsoft website gedownload moeten worden, of dat ze op een andere locatie (zoals een relatieve locatie op een cdrom) gevonden kunnen worden.

Het lijkt mij dat .net programma's toch altijd via een installer worden verspreid? Hoewel je met ilmerge alle dependicies tot 1 assembly kan omvormen, hebben de meeste programma's toch wel redelijk wat dll bestanden nodig (nog los van het .net framework zelf).

Het publishen van een programma vanuit VS is erg eenvoudig en zeker voor de kleinere applicaties zeer doeltreffend. Pas op het moment dat je applicatie extreme eisen gaat stellen aan de installatie is meestal het gebruik van NSIS, InstallShield of Wise interessant.

Maar voor de meeste gebruikers zal de standaard installer ruimschoots voldoen.

If it isn't broken, fix it until it is..

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 22:03

MrSleeves

You'll thank me later.

Niemand_Anders schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:02:
Je in Visual Studio (2005/2008) precies aangeven wat de prerequisites zijn van jouw applicties (zoals .net framework versie, sql server express / ce, etc). Je kunt zelfs aangeven of de prerequisites vanaf de Microsoft website gedownload moeten worden, of dat ze op een andere locatie (zoals een relatieve locatie op een cdrom) gevonden kunnen worden.
[...]
Het publishen van een programma vanuit VS is erg eenvoudig en zeker voor de kleinere applicaties zeer doeltreffend. Pas op het moment dat je applicatie extreme eisen gaat stellen aan de installatie is meestal het gebruik van NSIS, InstallShield of Wise interessant.
Je bedoelt met Publish.. wat een drama is dat; werkt heel goed, zolang je inlogt met Administrator-rechten. Anders werkt het erg vervelend; zo had ik Crystal Reports nodig bij een applicatie, maar zonder rechten mag je die niet installeren (dus werkt de hele Publish niet), zodat er toch met een Admin-account ingelogt moet worden. Het sandbox-principe is leuk, maar in de praktijk werkt het (nog) niet helemaal.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Verwijderd

MrSleeves schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 12:11:
[...]
Je bedoelt met Publish.. wat een drama is dat; werkt heel goed, zolang je inlogt met Administrator-rechten. Anders werkt het erg vervelend; zo had ik Crystal Reports nodig bij een applicatie, maar zonder rechten mag je die niet installeren (dus werkt de hele Publish niet), zodat er toch met een Admin-account ingelogt moet worden. Het sandbox-principe is leuk, maar in de praktijk werkt het (nog) niet helemaal.
Dat heet ClickOnce :) Heb je wel full trust permissions? En gebruik je wel Visual Studio 2008 als je die publish op een Vista machine doet? Ik heb totaal geen problemen ermee.

Die prerequisites zijn heel normaal voor installers en ClickOnce is daar zeker niet uniek mee. Als je bijvoorbeeld een setup project maakt in Visual Studio kun je ook prerequisites aangeven.

Maar even on-topic: ik heb hier geen problemen met SerialPort. Krijg je nog exceptions als je Open aanroept? Bestaat de poort wel? Verschilt per computer welke poort de gewone seriele poort is, hoewel het erg vaak COM1 is.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Niemand_Anders schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 09:28:
En waarom kunnen consumenten programma's dat niet doen.
Dat zei ik helemaal niet. Doe es niet m'n woorden verdraaien?

日本!🎌

Pagina: 1