Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn situatie is als volgt:
  • Ik woon samen met mijn vriendin
  • We werken allebei
  • We hebben 2 jaar geleden een huis gekocht
Makkelijker dan dit kan je het niet krijgen ;)

Nu ben ik voor ons beide aangifte aan het doen, en dan komt de vraag van de Voorlopige teruggave. We hebben over 2007 voor ons huis een bedrag van 6000,- Hypotheek aftrek gekregen. Deze wil ik nu opgeven, maar dan moet ik kiezen:

Zet ik het bedrag neer bij mij, bij mijn vriendin, of moet ik het verdelen? Het is niet dat ik kan zeggen dat we het gezamenlijk hebben teruggekregen, of zie ik iets over het hoofd?

Of is het lood om oud ijzer, omdat het onder de streep toch weer bij elkaar terecht komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Zijn jullie fiscale partners? (hiervoor kun je kiezen als je gezamenlijk aangifte doet)

Dan kun je in het aangifteprogramma de verdeling aanpassen zodat je maximaal terug krijgt (lees: aftrek zetten bij degene die het hoogste inkomen heeft/in de hoogste schijf zit)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Lijkt me wel, anders is het fraude :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Spyro_the_Dragon schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:27:
Zijn jullie fiscale partners? (hiervoor kun je kiezen als je gezamenlijk aangifte doet)

Dan kun je in het aangifteprogramma de verdeling aanpassen zodat je maximaal terug krijgt (lees: aftrek zetten bij degene die het hoogste inkomen heeft/in de hoogste schijf zit)
Dat is helemaal aan het einde inderdaad. Betekend dat, dat ik dingen die wij hebben ontvangen en betaald, gewoon in het programma onder een willekeurige naam kunnen worden gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Als je in het programma aangeeft dat jullie samen aangifte doen dan vraagt het programma ook maar een keer om de hypotheekrente etc.
De verdeling komt dan aan het eind.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Ja. Aan het einde kun je bepalen hoe je de aftrekposten wilt verdelen. Je bent vrij in de verdeling (6000 voor jou, 3000/3000, 6000 voor haar en alles hiertussenin)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08 23:48

MrSleeves

You'll thank me later.

PWM schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:24:
Nu ben ik voor ons beide aangifte aan het doen, en dan komt de vraag van de Voorlopige teruggave. We hebben over 2007 voor ons huis een bedrag van 6000,- Hypotheek aftrek gekregen. Deze wil ik nu opgeven, maar dan moet ik kiezen:

Zet ik het bedrag neer bij mij, bij mijn vriendin, of moet ik het verdelen? Het is niet dat ik kan zeggen dat we het gezamenlijk hebben teruggekregen, of zie ik iets over het hoofd?
Je krijgt de voorlopige teruggaaf toch per persoon? Althans, situatie bij ons is nagenoeg gelijk en wij krijgen aparte voorlopige teruggaven (en omdat we het in het begin verschillend hebben ingevuld, zijn de bedragen ook anders), d.w.z. rond de 15e worden er twee bedragen bijgeschreven (herkenbaar aan de verschillende BurgerServiceNrs).

Uiteindelijk maakt het denk ik niet veel uit, aangezien je aan het eind kan verdelen. Maar we vullen het in ieder geval zo in dat het klopt.

[ Voor 10% gewijzigd door MrSleeves op 07-02-2008 14:49 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> WI en ik titelfix even wat zodat je vraag iets beter uitkomt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrSleeves schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:47:
[...]

Je krijgt de voorlopige teruggaaf toch per persoon? Althans, situatie bij ons is nagenoeg gelijk en wij krijgen aparte voorlopige teruggaven (en omdat we het in het begin verschillend hebben ingevuld, zijn de bedragen ook anders), d.w.z. rond de 15e worden er twee bedragen bijgeschreven (herkenbaar aan de verschillende BurgerServiceNrs).

Uiteindelijk maakt het denk ik niet veel uit, aangezien je aan het eind kan verdelen. Maar we vullen het in ieder geval zo in dat het klopt.
Jullie krijgen er 2 omdat jullie er 2 hebben ingevuld. Als je samen een VT invult en je deelt alles aan 1 persoon, krijg je er maar 1. Als je samen een VT invult en je deelt doet 50/50 met de teruggaaf krijg je er uiteraard 2.

Het kan in sommige gevallen voordeliger zijn om meer bij de meest verdienende af te trekken zodat deze in een lagere belastingschijf komt te vallen. Maar dat kan het programma heel makkelik uitrekenen. Gewoon een beetje schuiven met de bedragen. Zo lang het totaal maar op 100% uitkomt.
Pagina: 1