RAID overzetten van ICH9R naar ICH9R op een ander moederbord

Pagina: 1
Acties:

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-02 21:04
Ik heb nu mijn Matrix RAID array gebouwt op de onboard ICH9R van mijn Gigabyte GA-P35C-DS3R moederbord, bestaande uit 4 Samsung Spinpoint T166's van 500GB waarvan 100GB in RAID1+0 draait en de rest 1,6TB als spare op RAID0

Nu heb ik mij echter een nieuw moederbord aangeschaft, het ASUS P5K Premium Black Pearl Edition, dat ook in het bezit is van een ICH9R SATA RAID controller. Nu dacht ik altijd dat het wel mogelijk was een RAID array over te zetten zolang je bij hetzelfde type controller blijft, in dit geval de ICH9R aldus de RAID FAQ.

Echter na wat nasporingen om dit voor de zekerheid te checken GoT kwam ik in dit topic tegen waarin gesteld word dat het P5K premium moederbord nogal moeite heeft met Samsung en WD schijven. Afgezien van het feit dat het moederbord niet goed overweg zou kunnen met bepaalde schijven vond ik het vreemd omdat er bij de het Gigabyte moederbord wat ik nu heb daar totaal geen sprake van is, terwijl het dezelfde chipset SATA RAID controller is...Er word zelfs gesproken (in het topic) over een erg brakke controller, maar mijn huidige ervaringen met de ICH9R op het Gigabyte moederbord gewoonweg prima...Dus dat vind ik vreemd...

Zit er dus toch verschil in onboard raid controllers ondanks dat het dezelfde chip is ? En zou het dus zo kunnen zijn dat het helemaal niet mogelijk is om mijn RAID array over te zetten van het ene merk naar een andere merk moederbord ?

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:48
Kun je dit niet gewoon testen? Ik bedoel, hij vindt je array of niet. Zo niet dan ben je snel klaar en zul je een backup moeten gaan maken.

Trouwens, als je OS erop staat zul je naar alle waarschijnlijkheid toch een herinstallatie moeten doen.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:27
De ICH9R zou op alle moederborden gelijk moeten zijn en gelijk moeten functioneren. Behalve een verkeerde implementatie door Asus kan ik me weinig voorstellen. Sterker nog, ik vermoed zelfs haast dat het aan de 2e SATA controller ligt die op het moederbord zit, de JMicron.

Helemaal zeker dat het gaat werken ben ik niet helaas, maar normaal moet de southbridge gewoon onafhankelijk kunnen werken en zouden compatibiliteitsproblemen niet moeten kunnen komen door een gek functionerend moederbord. Wat dus in zou houden dat RAID-sets gewoon uit te wisselen zouden moeten zijn tussen dezelfde controlers van verschillende moederborden.

• StraightOn.NL
The Realone schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:07:
Kun je dit niet gewoon testen? Ik bedoel, hij vindt je array of niet. Zo niet dan ben je snel klaar en zul je een backup moeten gaan maken.

Trouwens, als je OS erop staat zul je naar alle waarschijnlijkheid toch een herinstallatie moeten doen.
Ja dat van het OS klopt natuurlijk, maar dat is ook verder geen probleem...maar ik ben bang dat hij misschien mijn array corrupt maakt ofzo als ik hem aansluit, vandaar :)

• StraightOn.NL
Fauna schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:21:
De ICH9R zou op alle moederborden gelijk moeten zijn en gelijk moeten functioneren. Behalve een verkeerde implementatie door Asus kan ik me weinig voorstellen. Sterker nog, ik vermoed zelfs haast dat het aan de 2e SATA controller ligt die op het moederbord zit, de JMicron.

Helemaal zeker dat het gaat werken ben ik niet helaas, maar normaal moet de southbridge gewoon onafhankelijk kunnen werken en zouden compatibiliteitsproblemen niet moeten kunnen komen door een gek functionerend moederbord. Wat dus in zou houden dat RAID-sets gewoon uit te wisselen zouden moeten zijn tussen dezelfde controlers van verschillende moederborden.
Ja dat dacht ik dus ook, maar dan is het een vreemd topic eigenlijk en op de ASUS support forum/site staat het er ook helemaal vol mee dat de SATA Controller niet fatsoenlijk werkt, terwijl andere fabrikanten daar (zover ik weet en heb gevonden) daar geen last van hebben.

De Jmicron controller is op het asus moederbord alleen voor externe sata bedoeld, dus dat zou ook niet kunnen. Maarja ik weet nog niet zeker of ik het wel ga proberen, heb geen zin om mijn array te corrupten namelijk.

Update: Ik laat mijn GA-P35C-DS3R moederbordje fijn zitten, het ASUS mobo vind ik niet zo fijn, gare bios...niet makkelijk om alles gewoon zelf lekker in te voeren maar wel een hoop features waar je niets aan hebt...

Moederbord blijft trouwens wel lekker koel, over overklokken kan ik nog niet zoveel zeggen behalve dat de FSB met gemak op 1600 gaat en je vrij lage vcore's kunt gebruiken, maar dat ligt misschien ook aan de 'goede' batch cpu

[ Voor 15% gewijzigd door StraightOn.NL op 11-02-2008 02:50 ]