Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste professionele Tweaker,

Ik werk reeds een half jaar op zelfstandige basis (éénmanszaak) voor TransGaming Technologies, vanuit België. Ik heb ook al even lang een diploma burgerlijk ingenieur in de computerwetenschappen, en mijn brutoloon is denk ik naar behoren.

Volgens mijn boekhouder zal ik echter slechts een derde overhouden van dit bruto-inkomen. Hiermee ligt mijn netto-inkomen behoorlijk lager dan dat van vrienden met een gelijkaardig diploma. Mijn vriendin verdient zelfs 50% meer (in de nucleaire veiligheid).

Voor zover ik het begrijp moet ik eerst 21% afstaan aan BTW, 8% aan sociale bijdrage, en dan 40-45% personenbelasting. Niet-zelfstandigen houden tot 60% van hun brutoloon voor zichzelf...

Deze situatie is dus serieus krom, en ik vroeg mij af of dit eigen was aan het zelfstandig zijn in België (en ik dus moet aandringen op een bruto loonsverhoging), of ik op een of andere manier fiscaal voordeel moet kunnen halen zodat m'n netto-inkomen hoger komt te liggen. Volgens mijn boekhouder kan het interessant zijn over te gaan op een vennootschap, maar dit brengt dan weer meer kosten met zich mee terwijl ik nauwelijks iets te investeren heb (een PC'tje ieder jaar, en een kamer thuis die als bureau moet doorgaan).

Zijn er mensen hier in een gelijkaardige situatie die hun inkomen hebben weten te optimaliseren en mij wat advies kunnen geven?

Hartelijk dank,

Nicolas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-06 16:44
Het uurtarief dat je als zelfstandige ontvangt ligt als het goed is vele malen hoger dan het uur
loon
dat je in loondienst ontvangt.
Als jouw uurtarief (wat jij loon noemt) is gebaseerd op een uurloon dan wordt het inderdaad tijd dat tarief eens onder de loep te nemen.

Nu weet ik niet hoe het in België is maar als je regelmatig betaald kunt werken moet het wel gek lopen wil je netto minder overhouden dan vergelijkbaar werk in loondienst.

Geen idee of dat in België anders is maar het idee is dat BTW bovenop het tarief komt. De BTW die je aan je klant hebt berekend betaal je later (minus eventuele aftrek) weer aan de belastingdienst. Je BTW-boekhouding staat eigenlijk helemaal los van je eigen boekhouding en zou niet zoveel met je inkomen te maken mogen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 09:59
Het is zo dat BTW gewoon bij je uurprijs wordt geteld.
Dus je spreekt een uurprijs af, daar tel je vervolgens de BTW bij.
Die BTW is dus geen inkomen, dit is iets wat veel beginnende zelfstandigen durven vergeten en dan ga je veel meer dan de helft van je bruto-loon moeten afstaan aan vadertje staat.

Komt erbij dat je waarschijnlijk ook niet al te legaal bezig bent.
Want als je slechts 1 klant hebt dan ben je n België schijnzelfstandige.
Nu, er zijn wel meer mensen die zo beginnen als zelfstandige, maar er zitten dus risico's aan voor de opdrachtgever.
Misschien interessant: http://www.delatwuyts.be/...een_dure_grap_worden.html

Nu, het lijkt me interessant dat je je uurloon eens even onder de loep neemt en bekijkt of je niet te weinig vraagt.
Kijk ook eens naar je contract dat je hebt met je klant
=> Wat is de uurprijs die is afgesproken? Dit omdat dit normaal gezien exclusief BTW is.

Een vennootschap brengt een hoop extra kosten met zich mee en je kan dan niet zomaar aan je geld => je gaat je dan een loon moeten uitbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 09:49

MicroWhale

The problem is choice

Zonder gekheid: misschien eens met een andere boekhouder gaan praten?

- inkomstenbelasting betaal je alleen over dat deel dat je daadwerkelijk voor persoonlijke doeleinden hebt gebruikt in dat jaar, (het handigst is om per maand een vast bedrag te nemen, anders moet je alles bij gaan houden)

Bij detachering vragen ze vragen 3,5-4x zoveel de detacheerder zelf (bruto) verdient. Je bent al concurrerend als je jouw bruto loon tussen de 3-3,5x van een gedetacheerde met dezelfde kwalificaties houdt.

Stel dat ze voor een beginner 50 per uur vragen, dan kun je daar (zeg) 20% onder gaan zitten. Betekent dat je bruto 40 per uur vraagt. Dit betekent een inkomen van ruwweg 7000€ bruto per maand.

Als zelfstandige heb je inderdaad meer kosten, maar je kan toch goed profiteren van het enorme verschil tussen detachering en zelfstandige dat ik hierboven beschrijf.

[ Voor 6% gewijzigd door MicroWhale op 07-02-2008 13:49 ]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-07 13:40
Uitgaande van de Nederlandse detacheringsmarkt, zou je uurtarief toch rond de 50 euro moeten liggen. (WO opgeleid, startfunctie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
chime schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:30:
Die BTW is dus geen inkomen, dit is iets wat veel beginnende zelfstandigen durven vergeten en dan ga je veel meer dan de helft van je bruto-loon moeten afstaan aan vadertje staat.
Ok, dat reken ik inderdaad dus niet door.

Als ik 21% meer zou reken voor m'n brutotarief, hoe zit dat dan tegenover werknemers (in Canada) die netto hetzelfde verdienen? Betaalt TransGaming daar effectief minder voor, of kunnen ze die BTW die ze mij betalen ook ergens in vermindering brengen? Het probleem is namelijk dat ze m'n huidige brutotarief redelijk royaal vinden ten opzichte van de rest. Of ben ik hier naief om dat te geloven en moet ik meer eisen of opstappen?
Komt erbij dat je waarschijnlijk ook niet al te legaal bezig bent. Want als je slechts 1 klant hebt dan ben je n België schijnzelfstandige.
Weet ik, maar daar is rekening mee gehouden in het contract. Ik ben vrij om m'n uren zelf te bepalen en kan ook eventueel andere klanten hebben. Het feit dat ze op een ander continent zitten maakt schijnzelfstandigheid ook bijna uitgesloten. Praktisch gezien werk ik uiteraard bijna zoals een werknemer, en volgens m'n boekhouder is dat perfect in orde.
Kijk ook eens naar je contract dat je hebt met je klant
=> Wat is de uurprijs die is afgesproken? Dit omdat dit normaal gezien exclusief BTW is.
"...a fee of xxx EUR per day (8 hours)..." Zou dus inderdaad kunnen dat ik hier zowiezo BTW moet bijrekenen en ze ervan geprofiteerd hebben dat ik dat tot nu toe niet gedaan heb. |:(
Een vennootschap brengt een hoop extra kosten met zich mee en je kan dan niet zomaar aan je geld => je gaat je dan een loon moeten uitbetalen.
Zo had ik het ook begrepen van mijn boekhouder. Maar ik zou eventueel bureauruimte, verwarming, internet, PC etc. als kosten kunnen aanrekenen, minder belasting betalen, en mezelf een comfortabel loon uitbetalen.

Bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je niet voordat je begon met je eigen bedrijfje, je hebt verdiept in de regels omtrent BTW en inkomstenbelasting. Daar baseer je sowieso je tarieven op i.c.m. hoeveel je netto over wilt houden. Maar goed, nu de kans om in te halen en uit te zoeken hoe het werkt :)

Misschien kun je, omdat je al een half jaar bij dezelfde klant werkt, in overleg met de klant, gebruik maken van het feit dat je eigenlijk een verkapt dienstverband hebt zoals de belastingdienst het noemt.
Begrijp ik trouwens dat je vanuit Belgie werkt voor een niet Belgisch bedrijf? M.a.w. gaan je facturen naar het buitenland? Want dan zit het sowieso nog anders met de BTW...

edit: oh, je hebt tussendoor net gereageerd...

edit 2: ff aan collega gevraagd... heeft iets te maken met "BTW verlegd"... weet verder de details niet, maar daar zou je eens op kunnen zoeken of je boekhouder naar kunnen vragen...

[ Voor 14% gewijzigd door P.O. Box op 07-02-2008 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:03:
[...]

Ok, dat reken ik inderdaad dus niet door.

Als ik 21% meer zou reken voor m'n brutotarief, hoe zit dat dan tegenover werknemers (in Canada) die netto hetzelfde verdienen? Betaalt TransGaming daar effectief minder voor, of kunnen ze die BTW die ze mij betalen ook ergens in vermindering brengen? Het probleem is namelijk dat ze m'n huidige brutotarief redelijk royaal vinden ten opzichte van de rest. Of ben ik hier naief om dat te geloven en moet ik meer eisen of opstappen?
- Tuurlijk vinden ze het teveel: ze moeten het ophoesten.
- Je hebt loontechnisch niets met die andere werknemers te maken.

Het is wel een feit dat de BTW in dat land wellicht anders in elkaar zit dan in België. Bovendien werk je voor je werkgever gezien in het buitenland. Wat dit precies betekent voor jouw en dat bedrijf is een vraag die je boekhouder moet kunnen beantwoorden. Ik kan me voorstellen dat dit een nogal ongunstige balans kan veroorzaken.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edwardvb schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:03:
ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom je niet voordat je begon met je eigen bedrijfje, je hebt verdiept in de regels omtrent BTW en inkomstenbelasting.
Simpel. Ik moest als student m'n eigen studies financieren, en TransGaming heeft toen mijn hobbyproject gekocht waardoor ik het overleefd heb. Toen ik afstudeerde ben ik er onmiddelijk voltijds aan beginnen werken (niet veel keuze - en m'n passie is nu m'n job). 'k Heb dus ook vrij snel alle formaliteiten in orde gebracht en pas toen ik het kon betalen een boekhouder aangesproken. Ik betaal als sinds deze zomer braafjes mijn BTW en al de rest, maar besef nu pas dat de eindafrekening wel eens zuur kan uitvallen.
Maar goed, nu de kans om in te halen en uit te zoeken hoe het werkt :)
Da's exact waarom ik hier nu post en alle reacties uitermate waardeer. _/-\o_
Misschien kun je, omdat je al een half jaar bij dezelfde klant werkt, in overleg met de klant, gebruik maken van het feit dat je eigenlijk een verkapt dienstverband hebt zoals de belastingdienst het noemt.
Die term zegt me niks (evenals "detachering"). Zal ik eens moeten opzoeken of vragen...
Begrijp ik trouwens dat je vanuit Belgie werkt voor een niet Belgisch bedrijf? M.a.w. gaan je facturen naar het buitenland?
Klopt.
ff aan collega gevraagd... heeft iets te maken met "BTW verlegd"... weet verder de details niet, maar daar zou je eens op kunnen zoeken of je boekhouder naar kunnen vragen...
Raar dat die er nog niks van gezegd zou hebben. Ik denk echter niet dat hij veel ervaring heeft met buitenlandse betrekkingen...

...kan je je voorstellen hoe frustrerende deze financiële/fiscale zaken voor mij zijn. :? Ik wil gewoon programmeren en m'n boterham verdienen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
Dan is het de bedoeling dat jij je uurtarief aanpast op een dergelijke manier dat je minstens evenveel overhoudt dan een gewone biedende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
ik kan me de frustratie voorstellen... omdat het je gewoon een hoop geld gaat kosten zo...

over dat "BTW verlegd"... het zou zijn dat het alleen op gaat als er daadwerkelijk goederen ipv een dienst naar het buitenland wordt geleverd... ik weet er ook niet zoveel van... volgens mij is de gedachte dat jij 0% btw afdraagt in belgie, terwijl die toko daar in canada wel btw moet betalen... maar daar kunnen anderen je waarschijnlijk meer over vertellen...

overigens moet je , zoals hier boven al gezegd is, je niet in de luren laten leggen door dat TransGaming bedrijf... wat andere verdienen is niet jouw zaak en niet jouw probleem... en bovendien heb ik het idee dat ze daar over liegen... althans, je hebt niet gezegd wat je uurtarief is, maar uit het topic krijg ik het gevoel dat dat tarief niet al te hoog is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MrWilliams schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 14:11:
Je hebt loontechnisch niets met die andere werknemers te maken.
Hoezo? Als ze daar iemand kunnen vinden die voor even veel wil werken zonder de BTW erbovenop kunnen ze daar wel eens voor kiezen. Die kans is klein, ik heb jarenlange expertise voor dit project, maar ze hebben ook niet de middelen om mij plots heel veel meer te gaan bieden. Het project heeft potentieel maar als ze er te veel in moeten investeren (in mij dus) dan laten ze het wel vallen om het geld in andere projecten te steken die meer omzet geven. Het kan rap omslaan, maar het risico ligt volledig bij hen...

Soit, ik wil gewoon mijn job behouden maar ook correct verloond worden. Het zou jammer zijn dat internationale fiscale verschillen dat in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik geloof best dat jij veel betaald krijgt in verhouding tot anderen bij hetzelfde bedrijf. In Canada is de inkomstenbelasting ongeveer 17% plus een btw van 6%. Als een werknemer in Canada $3000 per maand netto zou verdienen zou dat neerkomen op ongeveer $3600 bruto (heeeel grof gerekend zonder pensioen ed).
Als jij als Belg hetzelfde wilt overhouden zit je aan de $5000 ex btw. Met 21% btw kom je dan uit op $6000 bijna het dubbele van wat een Canadese medewerker kost!

Jij hebt hier waarschijnlijk al rekening mee gehouden en krijgt dus waarschijnlijk fors meer dan een Canadees, terwijl je uiteindelijk minder overhoud.

Je ziet dus dat het als buitenlander (en zeker als zelfstandige) ontzettend ongunstig is om voor een bedrijf te werken met een gunstiger belasting klimaat dan je eigen land.

[ Voor 12% gewijzigd door Devil op 07-02-2008 15:20 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale

MicroWhale

The problem is choice

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:03:
[...]

Hoezo? Als ze daar iemand kunnen vinden die voor even veel wil werken zonder de BTW erbovenop kunnen ze daar wel eens voor kiezen. [...]
Dat heeft te maken met wat de werkgever voor jou wil neerleggen. Je had het iets anders geformuleerd.

Aan bovenstaande berekening te zien, kunnen ze bijna twee man voor je neerzetten. Ongeacht wat je verdient. Ik vind het niet gek dat ze gaan protesteren. Goede leerschool imo. Hier in nederland of belgië een klant vinden (excl. btw) levert meer dan het dubbele op. Aan jou de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
misschien zijn dit interessante forum-topics om te lezen:
http://www.higherlevel.nl...ion=display;threadid=8370
http://forum.fok.nl/topic/1116067

en zijn dit interessante artikelen voor je... gaat wel over de NL belastingdienst, maar denk dat de belgische belastingdienst niet superveel zal verschillen:
http://www.inzakengaan.nl/fiscus/btw.html

voor zover ik met mijn boeren-fiscale-verstand het kan zien heb je dus (volgens de NL regels) ten onrechte BTW geheven aan die canadezen. Je zou voor de toekomst je huidige netto bedrag nu bruto met 0% btw kunnen maken, dan hou je er zelf in ieder geval meer aan over...

alles wat ik zeg moet je wel even met je boekhouder of mensen met soortgelijke kennis doornemen, ik trek ook alleen maar conclusies uit teksten die ik online vind en dingen die ik zelf denk te weten ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, om het allemaal wat in perspectief te zetten... Ik krijg/vraag 142 € per dag. Als ik daar geen BTW op hoefde te betalen kom ik uit op een aanvaardbaar netto-inkomen. Ik kom uit een arbeidersgezin en hoef echt geen Mercedes voor de deur. Ik werk al sinds m'n 18 aan dit project en zie het dan ook als een persoonlijk prestige dat ik niet zomaar kan achterlaten. Wanneer echter 21% van dit inkomen naar BTW blijft gaan krijg ik het toch wel echt benauwd.

't Is moeilijk om een ander z'n loon te beoordelen (en voor mij om beoordeeld te worden), maar als dit unaniem als te weinig beschouwd wordt ga ik toch moeten bekennen naïef geweest te zijn en minstens 21% te eisen of m'n conclusies te trekken en een andere passie te gaan zoeken die meer oplevert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-07 23:01

Wish

ingwell

142 Euro per DAG?

Ter vergelijking, ik vraag 120 Euro per uur (en kan dan af en toe op Tweakers neuzen ;) )

(zie wel dat ik 10 jaar ouder ben dan jij, maar dan nog zou het niet zoveel hoeven verschillen)

[ Voor 32% gewijzigd door Wish op 07-02-2008 15:54 . Reden: leeftijd opgezocht, broekies ;) ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

142/dag? Dat lijkt me wel heel weinig voor een zelfstandige inderdaad. Als ik als student-assistent aan het werk ben hier op de universiteit en ik maak een dag van 8 uur, dan zit ik al boven de 100. Dan ben ik een jaar jonger dan jij en buiten middelbare school geen diploma. Ik werk via een detacheringsbureau, dus ze betalen nog aardig wat meer voor mij, dan dat ik als loon terug zie ook.

Check de Wat verdient een ICTer gemiddeld? (deel 6) reeks eens voor vergelijkingsmateriaal voor jou situatie.

[ Voor 42% gewijzigd door Mad Marty op 07-02-2008 16:00 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
ik ben net voor mezelf begonnen naast mijn baan en heb voor een eerste "kennismakings"-project 55 euro per uur excl. BTW gevraagd... uiteraard gingen ze akkoord... volgende projecten gaan sowieso omhoog...

142 incl BTW EN incl. inkomstenbelasting is echt te weinig... dat krijg ik nu bij mijn baas niet eens...

weet je zeker dat die canadezen ook al niet voor jou van alles aan premies afdragen?

[ Voor 14% gewijzigd door P.O. Box op 07-02-2008 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Als je het Belgisch fiscaal systeem door hebt, dan is zelfstandige zijn een feest. Anders zit je als een hamster te trappelen en onzinnig veel belastingen te betalen (of de perceptie hebben dat je onzinnig veel belastingen zit te betalen).

De BTW is nooit van jou geweest en is altijd van de staat. Als je de klant iets aanrekent, dan bestaat de prijs uit een gedeelte voor jou en de BTW voor de staat. Zo kan je dus BTW-geld te pakken krijgen en als je iets voor je bedrijf inkoopt (al is het de koffie voor je bedrijfskoffieautomaat) dan geef je BTW-geld weg. Je kan dan in een kwartaal meer BTW ontvangen dan uitgeven of omgekeerd (meer uitgeven dan ontvangen) en de fiscus wilt dit verschil per direct in orde krijgen. Soms moet je BTW bijbetalen en andere momenten krijg je wat BTW terug. Als je wat treuzelt met de BTW, dan kan fiscus vrij snel een ambetante soort deurwaarders loslaten (het type dat geen rechtzaak/vonnis nodig heeft).

Dan blijft de exclusief BTW geld dat je ontvangt en exclusief BTW geld dat je uitgeeft. Het verschil tussen ontvangen en uitgeven is de marge. Winkels, producenten,... moeten spullen inkopen (uitgeven) en ontvangen geld van de klanten zodat de marge vrij klein is. Als je enkel wat zit te tokkelen op een computer, dan heb je maar de dagelijkse portie koffie/boterhammen en stroom als uitgaven om een werkdag aan marge te genereren.

Dan heb je de bedrijfskosten: de huur, gas, water, elektriciteit, verzekeringen, auto's,... Marge min bedrijfskosten levert het inkomen op.

Op deze inkomen wordt de sociale bijdragen berekend en men gaat de belastingsschalen doorwandelen. Het zwaar belast inkomen beland in je eigen zak en je hebt het nodig om je gezin draaiend te houden. Koop nooit bedrijfsspullen met het zwaar belast geld in je eigen zak. Omgekeerd is wel interessant, bv dikke wagen als bedrijfskost inboeken, dat duwt jouw inkomen omlaag en je moet geen (inkomen)belastingen over de wagen te betalen. Sociale bijdragen wordt door je bedrijf betaalt en dat doet je inkomen zakken zodat je niet meer zo hoog in de belastingsschaal eindigt. Conclusie: je zorgt ervoor dat het inkomen op papier ergens tussen 20000 en 30000 ligt om het geloofwaardig te houden en de rest kan je rijkelijk over de balk smijten. Het fiscaal systeem is ontworpen om de consumptie te maximaliseren, de liberalen zullen de goede verkoop/consumptie appreciëren (en weten heel goed dat je niet teveel in de 50% belastingsschaal moet zitten), de socialisten zien graag dat er veel werk is (en denken dat de rijken zwaar in de 50% belastingsschaal zitten),... Het beste compromis en belastingssysteem dat je kan ontwerpen en het is voor iedereen slikbaar.

Als je echt teveel inkomen hebt en je weet niet waarheen je het geld moet smijten. Dan kan je naast de gebruikelijke bedrijfswagens ook aan uitbreiding denken, in extra personeel steken en je bedrijf vergroten. Of is het tijd voor extra filialen? Zolang je niet je eigen zakken zit te vullen met geld van het bedrijf, dan zal de fiscus niet raar doen. Vanaf het moment dat je je eigen bedrijf probeert leeg te roven, dan stort de fiscus als aasgieren erop.

142 euro per dag? Wij (graduaten) worden opgeleid om 40 euro per uur te vragen voor bv een website in elkaar te knutselen. Voor een burgelijk ingenieur is dat ondermaats en niet raar dat je klant goedkope arbeid ruikt (ik weet niet hoeveel Poolse informatici vragen, in Oost-Europa draait de IT-sector op freelancers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:13

ralpje

Deugpopje

142/dag maakt (142*5*52)=36920 bruto / jaar, als je gewoon in loondienst zou zijn. Op zich geen verkeerd salaris, maar gezien je opleiding / ervaring te weinig. Daarnaast ben je als zelfstandige verantwoordelijk voor een deel van de afdragingen die normaal (al vóór het brutoloon dat jij op je strookje ziet) door de werkgever worden gedaan, en moet je je eigen werkplek inrichten etc.

Voor op zelfstandige basis inderdaad flink te weinig, dus.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-07 23:01

Wish

ingwell

142/dag maakt (142*5*52)=36920 bruto / jaar
Ja, en dan dus geen vakantie, geen tijd voor opleidingen, geen tijd voor aqcuisitie en je mag geen enkele dag ziek zijn...
142/dag maakt eerder (142*5*46) = 32660.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:13

ralpje

Deugpopje

danmaarniet schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:14:
[...]

Ja, en dan dus geen vakantie, geen tijd voor opleidingen, geen tijd voor aqcuisitie en je mag geen enkele dag ziek zijn...
142/dag maakt eerder (142*5*46) = 32660.
... en dat was ik zelfs nog vergeten in mijn berekening.
* ralpje is blij dat hij geen (fulltime) zelfstandige is :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

ralpje schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:06:
142/dag maakt (142*5*52)=36920 bruto / jaar
142/1,21 (BTW is altijd van de staat) = 117,4 euro dagomzet
Dan trek je wat kosten dat je tijdens zo'n dag maakt om deze omzet te maken. Als je een uur voor de klant werkt, dan moet je computer een uurtje stroom verstoken en je zit een uurtje koffie te drinken.
Dan zou er bv 110 euro dag marge overblijven.
Als je 5 dagen per week werkt en 46 werken per jaar doet. Er zitten vakanties, opleidingen, ziekte, soms moet je langs de klant, IT-beurzen/conventies,... ertussen. 25300 euro aan marge.
Dan begin je aan de bedrijfskosten, wat kosten de cursussen? En de verzekeringen? enzovoort...
En je ziet het jaarinkomen al snel onder de startloon van een graduaat (HBO) dalen.

[edit]Na wat lezen, zie ik een Canadese klant staan.

Ik weet dat de BTW tussen België en Nederland gescheiden is. Als een Belgisch bedrijf in Nederland spullen inkoopt, dan kan de Nederlandse verkoper een factuur met 0% BTW schrijven en geen BTW aanrekenen. Als een Nederlandse winkel per ongeluk BTW aan een Belgisch bedrijf aanrekent, dan kan het Belgisch bedrijf via de douane of andere instanties de BTW terugvragen.

Hierdoor zal een Canadese klant geen BTW aan jou betalen??? Als je geen BTW ontvangt, dan geef je waarschijnlijk wat BTW uit en je kan van de fiscus wat BTW recupereren. Maar als je dolleuk 21% BTW op jouw facturen zet, dan de fiscus zwart op wit lezen dat je wel BTW ontvangt en de fiscus vraagt die BTW op. De Canadese klant kan de BTW bij de instanties recupereren.

Het zijn speciale gevallen dat je beter door de boekhouder kan laten nachecken. Tijdens het vak bedrijfsbeheer wisten de docenten ook minder van buitenlandse transacties, dan mijn ouders die continue spullen in het buitenland (Nederland) inkopen.

[ Voor 40% gewijzigd door rapture op 07-02-2008 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Edwardvb schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:57:
weet je zeker dat die canadezen ook al niet voor jou van alles aan premies afdragen?
Wat bedoel je? Ik weet niks van premies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

rapture schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:03:
ik weet niet hoeveel Poolse informatici vragen, in Oost-Europa draait de IT-sector op freelancers.
mwhhaa. Er lopen daar (centraal europa dus!!) niet echt veel freelancers rond hoor. Wel redelijk wat ontwikkelbedrijven die diensten aanbieden aan bedrijven uit west europa. Het grote merendeel is in loondienst en detachering is niet zo'n gemeengoed als in NL (geen idee of er veel verschil zit in NL - BE)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Qwerty-273 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:35:
mwhhaa. Er lopen daar (centraal europa dus!!) niet echt veel freelancers rond hoor. Wel redelijk wat ontwikkelbedrijven die diensten aanbieden aan bedrijven uit west europa. Het grote merendeel is in loondienst en detachering is niet zo'n gemeengoed als in NL (geen idee of er veel verschil zit in NL - BE)
Vlaamse automatiseerders die Polen werken, vinden het handig dat je bij een bepaalde projecten/klanten, eventjes snel een freelancer kan regelen en het project wordt geregeld. Hier in Vlaanderen werken ze met mensen in loondienst en deze moet je ook betalen als ze zonder projecten vallen. Het kan in andere vakdomeinen anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:29:
[...]

Wat bedoel je? Ik weet niks van premies.
nou, jij betaalt in Belgie dus ook nog inkomstenbelasting en sociale premies.... misschien betalen die canadezen dat ook voor jou in canada... omdat ze je toch op e.o.a. manier in loondienst denken te hebben... (dat schoot me te binnen o.a. omdat zij jou zo weinig betalen)... dan betaal je dus dubbel premie... ik weet niet hoe dat wettelijk zit en of het het geval is, maar volgens mij moet je er in dat geval voor zorgen dat die canadezen die premies voor jou niet meer afdragen en aan jou uitbetalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=29567925,noline]Wij (graduaten) worden opgeleid om 40 euro per uur te vragen voor bv een website in elkaar te knutselen.
Ok, maar da's voor een kort project. De klant weet dat je daar geen jaar over doet en hij dus in totaal niet zo heel erg veel betaalt. En je zit ook met een onzekerheid of er gauw een volgende opdacht volgt. Mijn project loopt reeds jaren en het einde is nog lang niet in zicht. Het is dan ook een continue investering voor mijn "klant", die heus geen 40 € per uur gaat betalen. Deze vormen van zelfstandigheid zijn dus moeilijk vergelijkbaar denk ik. Men beschouwt mij veel meer als werknemer op afstand.

Wat ik dus enkel nog wil weten is of 142 + 21% = 172 € per dag aanvaarbaar zou moeten zijn zelfs in een land met lage belasting.

Heeft iemand ervaring met deze manier van zelfstandig werken voor het buitenland (V.S. / Canda in bijzonder), en een ruw idee wat een pas afgestudeerde universitair kan vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

rapture schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:41:
Vlaamse automatiseerders die Polen werken, vinden het handig dat je bij een bepaalde projecten/klanten, eventjes snel een freelancer kan regelen en het project wordt geregeld. Hier in Vlaanderen werken ze met mensen in loondienst en deze moet je ook betalen als ze zonder projecten vallen. Het kan in andere vakdomeinen anders zijn.
Dat kan, maar dat handjevol Polen die freelance werk in Belgie doen - zijn totaal niet representatief voor de IT markt in centraal europa. ;-)
zelfde betekent ook dat Polen niet allemaal bouwvakkers zijn en alleen bier drinken (itt wat sommigen beweren)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:21:Na wat lezen, zie ik een Canadese klant staan.

Ik weet dat de BTW tussen België en Nederland gescheiden is. Als een Belgisch bedrijf in Nederland spullen inkoopt, dan kan de Nederlandse verkoper een factuur met 0% BTW schrijven en geen BTW aanrekenen. Als een Nederlandse winkel per ongeluk BTW aan een Belgisch bedrijf aanrekent, dan kan het Belgisch bedrijf via de douane of andere instanties de BTW terugvragen.

Hierdoor zal een Canadese klant geen BTW aan jou betalen??? Als je geen BTW ontvangt, dan geef je waarschijnlijk wat BTW uit en je kan van de fiscus wat BTW recupereren. Maar als je dolleuk 21% BTW op jouw facturen zet, dan de fiscus zwart op wit lezen dat je wel BTW ontvangt en de fiscus vraagt die BTW op. De Canadese klant kan de BTW bij de instanties recupereren.

Het zijn speciale gevallen dat je beter door de boekhouder kan laten nachecken. Tijdens het vak bedrijfsbeheer wisten de docenten ook minder van buitenlandse transacties, dan mijn ouders die continue spullen in het buitenland (Nederland) inkopen.
Ik heb het BTW wetboek trachten te lezen, en het lijkt erop dat dit enkel betrekking heeft op goederen. Maar corrigeer me gerust.

Het lijkt me allemaal nog steeds bijzonder onlogisch. Als Canadese contractors aan Canadese bedrijven geen BTW moeten aanrekenen en Belgen moeten dit wel dan sluit dit heel wat internationale betrekkingen uit. Bovendien zie ik het onderscheid tussen goederen en diensten niet. Als ik hen per dag een rijstkorrel van 142 € verkoop dan hoef ik geen BTW te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-07 13:42
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:47:
Ok, om het allemaal wat in perspectief te zetten... Ik krijg/vraag 142 € per dag.
Holy fuck. Dat is voor een zelfstandige echt enorm veel te laag, geen wonder dat je weinig overhoudt. Een uurtarief voor een zelfstandige van 50 euro is wel het minimum, mijn bedrijf vangt voor mij zo'n 150 euro per uur.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Nu online
c0d1f1ed, je weet toch dat je voor 100 euro per dag zelfs geen schilder kunt laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 19:51

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:54:
[...]

Ok, maar da's voor een kort project. De klant weet dat je daar geen jaar over doet en hij dus in totaal niet zo heel erg veel betaalt. En je zit ook met een onzekerheid of er gauw een volgende opdacht volgt. Mijn project loopt reeds jaren en het einde is nog lang niet in zicht. Het is dan ook een continue investering voor mijn "klant", die heus geen 40 € per uur gaat betalen. Deze vormen van zelfstandigheid zijn dus moeilijk vergelijkbaar denk ik. Men beschouwt mij veel meer als werknemer op afstand.

Wat ik dus enkel nog wil weten is of 142 + 21% = 172 € per dag aanvaarbaar zou moeten zijn zelfs in een land met lage belasting.

Heeft iemand ervaring met deze manier van zelfstandig werken voor het buitenland (V.S. / Canda in bijzonder), en een ruw idee wat een pas afgestudeerde universitair kan vragen?
Lol. Voor minder dan 55,- per uur (440,- per dag) kom ik in Nederland als Freelancer mijn bed niet uit. Komt nog bij dat ik alleen maar 55,- krijg omdat ik graag dicht bij huis zou werken, als ik meer zou willen reizen dan is 65,- per uur nog een schappelijk loon. Ik ken ook freelancers die 85,-, 95,- per uur krijgen.

Ik hou er altijd rekening mee dat ik 40% overhoud. In werkelijkheid ligt dat tussen de 50% en 45%. Je moet echt serieus wat aan je loon doen. Die 172,- zou je per dag netto over moeten houden en niet bruto inclusief BTW doorberekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door DGTL_Magician op 12-02-2008 17:15 ]

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phobosdeimos
  • Nu online
Op de manier zoals je het nu doet, kan je evengoed wat bijklussen in de buurt als behanger of schilder, verdien je al direct een stuk meer. Je uurtarief moet echt een stuk omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Dat soort tarieven is totaal niet vreemd voor pseudo-werknemers. Hier in Zweden werkt een kerel al 11 jaar ingehuurd bij een klant. En reken maar dat hij goed verdient, plus dat z'n baas daar ook gewoon 150 ballen per uur voor vangt. Minimaal.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:46
[...]

Komaan man, je ben een burgelijk ingenieur in de computerwetenschappen. Als je bij een bedrijf zou beginnen als burgi, dan kan je als startersloon ongeveer tussen de 2200€ en 3000€ brutto verdienen in loondienst waar je dan ongeveer een 65-60 tal procent van overblijft (1400€-1800€)

Je zou minimum het dubbele van wat je nu krijgt, moeten krijgen als zelfstandige wil je een beetje naar je diploma betaald worden. Je kan loonsverhoging vragen en als ze je dat niet geven kan je beter op zelfstandige basis wel voor een andere bedrijf in België gaan werken. Denk ook een beetje aan je toekomst, als je een lening wil gaan afsluiten voor een huis of appartement te kopen is het net iets gemakkelijker om wat meer te kunnen lenen/vlugger af te betalen.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-07 19:40

LauPro

Prof Mierenneuke®

Werk je ook 8 uur voor die 142 euro? Kan best zijn dat je als zelfstandige welliswaar dat bedrag krijgt maar de werkzaamheden in 4 uur kan afronden. Dan wordt het plaatje heel anders.

En verder gaat het natuurlijk niet alleen om zoveel mogelijk geld te verdienen in het leven lijkt mij. Als dit project zou een goede referentie kan opleveren je krijgt nog andere opdrachten toegeschoven dan zit je echt niet verkeerd.

Maar als ik het zo hoor zou ik wel een andere boekhouder/accountant gaan zoeken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
ik heb even aan een canadese kennis van me gevraagd die een IT bedrijfje heeft.... omgerekend krijg jij zo'n 28 canadeze dollar per uur... hij zegt dat dat op zich normaal is voor een beginnende canadeze IT'er....
probleem voor jou is... voor een canadeze werknemer blijft er van deze 28 cdn dollar netto veel meer over dan dat er voor jou overblijft... je kunt loonsverhoging gaan vragen (zou ik zeker doen), maar het zou me niets verbazen als ze je die niet gaan geven gezien bovenstaande... beste is denk ik dan om in belgie of nederland klanten te zoeken die wat meer gewend zijn aan tarieven waar jij ook nog wat aan overhoudt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

curry684

left part of the evil twins

142 euro.... daar kom ik misschien net 2 uur voor praten :X

Maar dude echt, ga een keer praten met een echte boekhouder want als je zo weinig weet van omzetbelasting, inkomstenbelasting e.d., not to mention sales, als jij ga je jezelf een faillissement inwerken.

[edit]

Over BTW: omzetbelasting is binnen Europa overal hetzelfde geregeld, namelijk dat het een eindbelasting is over de toegevoegde waarde van fabrikanten. Je bent verplicht als ondernemer bij de verkoop van goederen BTW in rekening te brengen, tenzij je deze binnen een lidstaat van de Europese unie verlegd: hiervoor moet je het BTW-nummer van je klant hebben en verifieren bij de buitenlanddesk van je belastingdienst of hij valide is, dan mag je 0% rekenen en moet je de levering als ICL (IntraCommunitaire Levering) boeken. Bij leveringen aan bedrijven van buiten de Europese unie hoef je geen BTW in rekening te brengen of af te dragen omdat er buiten de EU geen regelingen voor verrekening zijn: je zou een schijnbedrag factureren dat vervolgens naar de Nederlandse/Belgische staat gaat, en daar is omzetbelasting niet voor bedoeld.

[ Voor 61% gewijzigd door curry684 op 13-02-2008 01:49 ]

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de informatiedienst van de federale overheidsdienst financiën gecontacteerd (info.vat@minfin.fed.be), en een expert heeft me haarfijn de details kunnen uitleggen.

Ik hoef geen BTW te betalen. Software ontwikkelen is een dienst die plaatsvindt in het land van de klant (Canada dus). Daarop is geen Belgische BTW verschuldigd. De klant betaalt wel GST op de verkoop van het product maar krijgt dan weer hetzelfde percentage terug op wat ze mij betalen, en daarmee is de cirkel rond. Ik betaal enkel personenbelasting (en sociale bijdrage e.d.).

M'n huidige boekhouder krijgt dus een flinks shop onder z'n kont. Ik heb nu een redelijk netto maandinkomen (rond de 1/2 i.p.v. 1/3 bruto) en als ik het reeds betaalde kwartaal BTW kan terugvorderen wordt dat een leuk extratje. Op termijn wordt het waarschijnlijk ook interessant om een vennootschap op te richten.

Uiteraard zal ik m'n klant meer beginnen aanrekenen als het project succesvol wordt, maar voorlopig vindt ik 142 € per dag redelijk voor een beginnend ingenieur die van z'n hobby z'n beroep heeft kunnen maken...

Bedankt aan allen voor de bevestiging dat er iets niet klopte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
zow, die boekhouder verdient inderdaad een schop... (en dan bedoel ik een 'ik zoek wel een ander'-schop)

[ Voor 34% gewijzigd door P.O. Box op 13-02-2008 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 11:58:
Uiteraard zal ik m'n klant meer beginnen aanrekenen als het project succesvol wordt, maar voorlopig vindt ik 142 € per dag redelijk voor een beginnend ingenieur die van z'n hobby z'n beroep heeft kunnen maken...
Kerel da's nog geen 20 euro per uur. Als je met ingenieur bedoelt dat je hoger onderwijs hebt afgemaakt moet je slapend 40 euro kunnen vangen, en dat verdien je ook gezien de risico's die je neemt en de werknemersvoordelen die je niet ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 02:04
Je bent misschien een toffe hobbymatige ingenieur, maar een slechte (zelfstandige) ondernemer.

Ik zou me, als ik jou was, eens gaan verdiepen in uurtarieven en hoe je die zou moeten bepalen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:19

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

curry684 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 14:04:
[...]

Kerel da's nog geen 20 euro per uur. Als je met ingenieur bedoelt dat je hoger onderwijs hebt afgemaakt moet je slapend 40 euro kunnen vangen, en dat verdien je ook gezien de risico's die je neemt en de werknemersvoordelen die je niet ontvangt.
Dat is nu in vrijwel iedere reactie gezegd, maar ik blijf het idee krijgen dat TS eerder een reden zoekt om zich zo te laten behandelen. Want, TS, als ingehuurde zelfstandige zit jij als eerste op de schopstoel als het fout gaat!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Precies, je loopt als zelfstandige oneindig meer risico dan welke werknemer in loondienst dan ook.
Als het bedrijf geen werk meer voor je heeft zijn ze je NIETS verschuldig, als je morgen een naar ongeluk krijgt en nooit meer kunt werken krijg je NIETS, als je morgen ziek word en een maand niet kunt werken krijg je NIETS.
Voor dat risico hoor je betaald te krijgen. Jou netto uur salaris is een leuk bedrag voor een 18 jarige met een bijbaan (ik kreeg ook iets van 12 euro bruto). Maar het is echt belachelijk laag voor een zelfstandige. En met belachelijk laag moet je echt denken aan 4 a 5 keer te laag. Voor het enorme risico dat de werkgever afschuift op jouw hoor je gewoon betaald te krijgen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
aZuL2001 schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 14:18:
Je bent misschien een toffe hobbymatige ingenieur, maar een slechte (zelfstandige) ondernemer.

Ik zou me, als ik jou was, eens gaan verdiepen in uurtarieven en hoe je die zou moeten bepalen.
Ik ben dan ook helemaal geen ondernemer, maar een contractor.

Het contract bepaalt dat ik alle Belgische verlofdagen krijg, vijftien dagen vrij verlof, en in de praktijk krijg ik er ook de week van Kerst en Nieuwjaar bij (allemaal betaald). Het contract heeft ook een opzegtermijn en andere bepalingen die mijn risico's beperken.

Het is dus denk ik echt moeilijk vergelijkbaar met ander zelfstandig werk. Ik had werknemer geweest indien er geen oceaan tussen zat. Dus 37.000 € in een jaar is misschien een bescheiden start maar geen hongerloon in mijn ogen.

En bovendien doe ik het ook erg graag, wat voor mij op zich al goud waard is. Ik wordt ziek van de saaie jobaanbiedingen in ICT en dergelijke in België. Alle technologie waar ik me in interesseer ligt in de V.S. en Canada...

• xtra
  • Laatst online: 07-06 16:44
Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:07:
[...]

...
Behalve hoe je jezelf ziet en welke afspraken je hebt gemaakt is het belangrijk hoe de Belgische wet jou ziet. Als dat ondernemer is dan is het handig om je te verdiepen in het ondernemer zijn. Juist doordat je direct zaken doet met Canada zijn de ins en outs belangrijk. Dat heb je al ondervonden met de BTW.

In Nederland kom je regelmatig de termen freelancer, aannemer, zzp-er etc. tegen maar voor de wet ben je dan gewoon ondernemer. Welke afspraken je ook maakt en welke naam je er aan geeft.

Contractor lijkt een beetje komen overwaaien uit Canada waar dat (als in de VS) volgens mij meer gemeengoed is voor bepaalde soorten werk. Jouw bedrijf in Canada heeft natuurlijk ook geen idee hoe dat hier zit.

• curry684

curry684

Verwijderd schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 23:07:
[...]

Sorry hoor maar als je een inkomen hebt ben je oftewel werknemer oftewel zelfstandig. Zo zwart-wit is het, er is geen tussenweg, dus je kunt er maar beter vertrouwd mee raken dat je zelfstandig ondernemer bent. Wat voor naampje je er ook aan geeft.

• phobosdeimos
  • Nu online
Je rekent gewoon te weinig aan, punt uit. Je uurtarief zou makkelijk mogen verdubbelen, en dan ben je nog altijd relatief goedkoop.
Maar blijkbaar wil jij daar niet van weten, en ben je 100% tevreden met je inkomen, dus wat is het probleem dan eigenlijk?

Verwijderd

Topicstarter
phobosdeimos schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 08:36:
Je rekent gewoon te weinig aan, punt uit. Je uurtarief zou makkelijk mogen verdubbelen, en dan ben je nog altijd relatief goedkoop.
Mijn vriendin verdient over 1800 € netto per maand, en dat is bijzonder veel voor haar leeftijd en zonder overuren. Dus ik begrijp niet waarom ik met hetzelfde diploma 3000 € netto zou 'moeten' verdienen, en ik dan nog steeds 'relatief goedkoop' kan zijn.

Of in andere woorden, hoe leg ik dat uit aan m'n klant terwijl hij werknemers slechts de helft betaalt voor equivalent werk?

Oh ja, bijna vergeten, iedereen krijgt ook stock options aan zeer lage prijs. Dat beschouwen ze een beetje als mijn pensioen. Het is alles-of-niks maar ik heb mee invloed op het succes van het bedrijf en als het goed gaat zal dat ook een serieuze extra opleveren.

Is het niet zo dat de meeste zelfstandigen (die meer dan het dubbele vragen) enkel en alleen betaald worden voor effectief gepresteerde uren, en niet delen in de winst?

• n4m3l355
  • Laatst online: 24-07 08:33
Uiteraard kun je je prijs zo hoog stellen als je wilt, en als de klant denkt dat je dit waard bent krijg je dat wel. Maar je mag jezelf ook afvragen als je inderdaad 3 to 4x een standaard loon vraagt en je krijgt dan geen werk meer waar het mis gaat. Er is een logischerwijs een balans tussen de hoogte van je gewenste uur-loon en de hoeveelheid werk. Stik je in het werk kun je jezelf veroorloven op dat moment meer te vragen echter wanneer de tijden afzwakken en die komen binnen een jaartje of 3, ben je met je hoge loon wel een van de eerste die dus zowieso minder werk krijgt. Sterker nog misschien dat de desbetreffende klant zich gaat afvragen om maar meer mensen in loondienst te nemen, iets wat ik hier op de werkvloer ook zie waar 80% in direct loondienst zit, en een kleine 20% die extern werken, ze krijgen wel meer maar als het afzwakt zijn die als eerste werkzoekende.

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, zelfstandigen worden vaak ingezet om een plotse verhoging in hoeveelheid werk op te vangen. Maar dat kan even snel terug dalen, en dus is het logisch dat het tarief hoog ligt om dat risico te compenseren.

Hoewel ik ook zelfstandige ben voor de wet is mijn geval praktisch echter helemaal anders. Mijn project is al jaren in ontwikkeling en ik heb geen enkele reden om te geloven dat ze me plots niet meer nodig zullen hebben. Het contract bepaalt dan ook een aantal voordelen die een korttijdige werkhulp niet zou krijgen. En als pas afgestudeerde is werkzekerheid redelijk belangrijk voor mij en zie ik nog geen reden om m'n geluk te testen en meer te eisen terwijl ik nu makkelijk de maand doorkom. Ik heb nog bijna een halve eeuw om rijk te worden...

Ik zou dan ook graag de discussie hier afsluiten. De BTW-kwestie is opgelost en dat maakt een gigantisch verschil. Bedankt aan ieder voor de meningen en informatie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

simpel gesteld:
nederlands voorbeeld:

loondienst:
je baas biedt jou 2300 euro BRUTO aan, dan doet je baas een aantal afdrachten (de premies die jou klaarblijkelijk verbazen, die zorgen dan het sociale platform financieel wordt gedragen. en er zijn een heel klein beetje inkomstenbelasting bij.) Na die inhouding van je baas krijg jij op je bankrekening gestort ongeveer 1600 euro. Daarnaast krijg je 8% vakantietoeslag, doorbetaald als je meer dan X aantal dagen ziek bent, pensioenregeling, cadeau met kerst en al dat soort geneuzel.

eigen baas:
Je hebt geen baas en dus betaal je alles zelf. je belastingafdracht (premies zijn daar het leeuwendeel van dus) maar ook je koffie, je verwarming die tijdens werktijd doorstookt, je pensioen en je eenzame kerstpakket voor jezelf. 50,00 per uur klinkt "duur" maar als je bedenkt dat een werkgever dit ook kwijt is (of meer) voor zijn personeel met alle faciliteiten er omheen dan hoef je je neit te schromen.

Een paar simpele stappen om je uurtarrief vast te stellen:

1 wat wil je netto verdienen? (niet te weinig anders kun je je huis niet betalen en neit te veel want de belasting vreet lekker mee en je wil een beetje onderop beginnen met je prijzen) (stel € 4000)
2 zet je netto inkomen om in brutto-maandloon. (vraag je boekhouder, belastingkantoor, zoek een online tool whatever.) stel (€ 6000)
3. stel vast hoeveel uren je daadwerkelijk werkt wat je wilt doorrekenen. (stel 20 uur effectief per week. De rest is e-mailen, administratie, gesprekken, neuspeuteren, je eigen projecten doen)
4. 6000 delen door 20 dagen is 300,00 per dag. Dit delen door 4 uur. (aangezien je part-time effectief bent in dit voorbeeld) is 75,00 euro per uur.
5. Dit reken je EXCUSIEF BTW. Maar jij bent bezig met intercommunitaire transacties en dus hoef je waarschijnlijk geen BTW in rekening te brengen maar dus ook neit af te dragen! Moet je wel BTW afdragen, dan kun je dit doorrekenen aan je klant. Lees alles wat relevant is over de belastingdienst want boekhouders zijn over het algemeen "erg slechte accountants". Zo moeilijk is het allemaal niet voor een kleine ondernemer.
6. Naar mate je efficienter gaat werken of je uurtarrief omhoog kan laat je je netto hetzelfde en gebruik je de overige omzet om te investeren. Alles wat je investeerd is namenlijk belastingvrij.

voorbeeld: 10.000 omzet.
2500 euro prive overmaken
7500 euro investeren.

dan betaal je belasting over die 2500 euro, ipv 10.000 euro.
Hoe kleiner jouw taartstuk voor prive is en hoe groter het taartstuk van je omzet die je uitgeeft aan zakelijk... des te minder je de belasting op je nek haalt. Maargoed.. dit is al eerder gezegd.

In jouw geval zou ik me misschien een goed laten informeren.. eens even dat boekje doorlezen van de belastingdienst en misschien een paar uurtjes investeren in een accountant/belastingspecialist om je het een en ander uit te leggen?? Kost even geld, maar haal je er weer uit. En vergeet niet zijn factuur in je plakboek te plakken en de kosten af te trekken van je omzet, en de BTW is natuurlijk ook aftrekbaar.

beste manier om dit allemaal te leren is: je eigen boekhouding doen. :P
Pagina: 1