Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een groot aantal 360°x180° panorama's gaan maken (zoals op http://www.panoramas.dk). Ik beschik over een Nikon D50 en het lijkt me het slimst als ik daar een 180° fisheye lens bij aanschaf.

Door de 1,6x cropfactor van mijn niet-fullframe camera zal de uiteindelijke foto niet in alle richtingen de volledige 180° dekken. Een voorbeeld van wat ik bedoel is in dit topic te zien.

Wanneer deze cropfactor er niet was, had ik aan 3 foto's per panorama voldoende gehad. Er is ook software beschikbaar die de 3 foto's dan keurig aan elkaar zou kunnen plakken.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik verwacht persoonlijk 3 foto's mét 1,6x cropfactor de 360° naar links en rechts wel dekt, maar niet de 180° naar boven en beneden. Klopt dit? En is er gemakkelijk iets aan te doen (behalve een fullframe-camera + fisheyelens aanschaffen)?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij doet de Nikkor 10,5mm wel 180º hoor? En een D50 heeft een 1,5x cropfactor, niet 1,6x ;)
Mocht je die 180º nou niet "van boven naar beneden" halen maar wel "van links naar rechts", dan kantel je je camera toch naar portretstand? Moet je wel wat meer foto's maken, maar dat is niet zo'n probleem, of wel?

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-01 20:31
Zoals ik het zie wil je echt in 1x de panorama maken, de meeste foto's op je link zijn allemaal actiefoto's (carnaval in rio, stierenrennen), dus kan hij niet meerdere foto's maken :P

Van die nikon 10.5 weet ik het niet zeker, maar Sigma heeft laatst een 4.5mm fisheye geintroduceerd, misschien is dat iets voor je?

Kijk hier voor Sigma 4.5mm :

http://www.sigma-foto.de/cms/front_content.php?idcat=53
Das neue Sigma Zirkular Fisheye 4,5 mm F2,8 EX DC HSM ist das erste 180 Grad Fisheye für DSLR-Kameras mit einem Bildsensor in APS-C Format.
Sigma 8mm :

http://www.sigma-foto.de/...&lang=1&idcat=53&idart=70

[ Voor 36% gewijzigd door WVL_KsZeN op 07-02-2008 11:29 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 17:59

YellowCube

Wait...what?

waarom wil je perse een fisheye gebruiken?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Topicstarter
YellowCube schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:24:
waarom wil je perse een fisheye gebruiken?
Omdat ik een groot aantal panorama's wil maken. Omdat een fisheye in één keer 180 graden in alle richtingen dekt, gaat het op die manier sneller dan wanneer ik een groothoeklens zou gebruiken. Voor de software lijkt het me ook makkelijker om 3 foto's tot 1 panorama te verwerken, in plaats van 16.
WVL_KsZeN schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:23:
Zoals ik het zie wil je echt in 1x de panorama maken, de meeste foto's op je link zijn allemaal actiefoto's (carnaval in rio, stierenrennen), dus kan hij niet meerdere foto's maken :P
Verkeerde voorbeelden dan. 8)7 Ik ga de foto's van winkels maken. Vrij statisch dus.
Wilko schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:18:
Volgens mij doet de Nikkor 10,5mm wel 180º hoor? En een D50 heeft een 1,5x cropfactor, niet 1,6x ;)
Mocht je die 180º nou niet "van boven naar beneden" halen maar wel "van links naar rechts", dan kantel je je camera toch naar portretstand? Moet je wel wat meer foto's maken, maar dat is niet zo'n probleem, of wel?
Nee dat is inderdaad niet zo'n probleem. Thanks!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 17:00

qless

...vraag maar...

Hier heb je een voorbeeldje, dit is een pano gemaakt uit 5 fisheye opnames en dan m.b.v. PTGui naar quicktime omgezet

klik

Platgeslagen plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.hierzo.net/qt/beelitzpano.jpg

Ik gebruik hier voor een 30D + 8 mm Peleng en neem dan 4 foto's rondom in portret stand en dan een shot van de lucht/plafond en evt een 6e van de vloer.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

Je zou gebruik kunnen maken van speciale hardware, zoals de Nodal Ninja. Deze heeft een aantal stop platen waardoor je precies in de goede hoeken je foto's neemt en het bijna niet meer fout kan gaan. Gebruik PTGui om de foto's aan elkaar te stitchen en het moet werken.

Trouwens, de Nikon 10.5 geeft een vol beeld van 180 graden, dus ook dat moet lukken, zeker als je deze op zijn kant houdt. Als je dan ook nog een self standing monopod gebruikt (een monopod die je toch neer kunt zetten op drie kleine uitsteek pootjes) dan zie je ook het statief bijna niet meer omdat deze recht naar beneden zit. Bij een gewoon driepoot statief ben je stabieler, maar moet je meer nabewerking doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2008 12:10 ]

Pagina: 1