volgorde van dnsservers

Pagina: 1
Acties:

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 15:38

morphje

let's all love lain

Topicstarter
Situatie: thuisverbinding naar het internet, laten we zeggen casema (vul random ISP in), internet via modem naar buiten, dns servers van casema. Geen probleem

Installeer OpenVPN SSL client op je machine en maak verbinding met je werk. OpenVPN ondersteund split routing, dus das mooi, alleen intern verkeer naar het interne netwerk en al mn overige verkeer via mn snelle thuislijn naar buiten.

probleem: de mailserver met de naam mail.domain.nl heeft zowel een intern als extern adres. Ik kan op dit moment niet bepalen welke DNS server voorrang krijgt. Want je raad het al. de externe mailserver dient alleen voor het ophalen van webmail en de interne server voor exchange. Nogal vervelend als je thuis zit en je met outlook verbinding probeert te maken met exchange waarvoor je het externe adres krijgt.

Ik wil dus voorrang geven aan de interne DNS en niet afhankelijk zijn van de grillen van windows (zowel xp als vista)

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 15:38

morphje

let's all love lain

Topicstarter
(ik denk) het gevonden te hebben.

Start | Control Panel | Network and Internet Connections | Network Connections |Manage network Connections | Organize | Menu | Advanced | Advanced Settings

Daar kan je de binding volgorde van de netwerkkaarten aanpassen. Zoals altijd vind je het antwoord pas na een dag en vooral nadat je 5 minuten geleden die forumpost gemaakt hebt.

ps. andere tips en tricks natuurlijk welkom ;)

[ Voor 6% gewijzigd door morphje op 07-02-2008 10:54 ]