• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 14:55

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
Situatie:

Klaslokaal met eigen server.

20 XP clients verbonden met de W2k3 server doormiddel van een 24 poorts 3com switch.
in de server zitten 2 netwerk kaarten, eentje naar de switch en eentje voor het internet (naar modem)

de server geeft het internet dus door.

nu zit ik met het probleem dat internet bijna niet berijkbaar is als er 15 leerlingen filmpjes op youtube aan het bekijken zijn. nu wil ik niet de toegang tot internet verbieden (site's blocken) maar de internet snelheid per client. 80kb/s max bv.

kan ik dit met Windows 2003 Server Enterprice edition doen?
ik heb begrepen dat dit met ISA kan, maar die licentie heb ik niet en zal ik waarschijnlijk ook niet krijgen.

op de server draait AD,DHCP,DNS,RAS

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:41
kan ik dit met Windows 2003 Server Enterpricse edition doen?
Neen. Dat is niet mogelijk hiermee
ik heb begrepen dat dit met ISA kan, maar die licentie heb ik niet en zal ik waarschijnlijk ook niet krijgen.
Met ISA server kan je dit ook niet helemaal regelen. Je kan wel prioriteit mee geven aan bepaald http verkeer, maar niet zeggen dat maximaal 80Kb gebruikt mag worden.

Verwijderd

Hier zijn verschillende tools voor zoals Netlimiter.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 10:04 ]

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:04:
Hier zijn verschillende tools voor zoals Netlimiter.
klopt maar deze moet ik dan per client installeren.
het zou mooier zijn als ik dit via de server kan regelen.

Verwijderd

B-lennium schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:07:
[...]

klopt maar deze moet ik dan per client installeren.
het zou mooier zijn als ik dit via de server kan regelen.
Misschien dat je het via een policy kan doen op deze manier.

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
heb het geprobeert op bovenstaande manier, de download snelheid wordt niet veranderd.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:13

lier

MikroTik nerd

Is een software matige oplossing een mogelijkheid voor je ?
Dus iets als BMF of wellicht alle andere tools die via Google prima te vinden zijn ?

Wat is je budget ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 10:58
Kan je niet beter, streaming media, en FileShare applicaties blokeren. Zodat alleen noodzakelijke website's bereikbaar zijn.

Er zijn naast ISA trouwens ook gratis Proxy servers

Gewoon hoop blokkeren scheelt de helft. Tuurlijk zal je niet 100% kunnen afvangen maar langzaam zul je verbetering in internet verkeer gaan zien,

Zie ook Wikipedia: Websense - Wikipedia, the free encyclopedia

poorten voor MSN ook blokeren ;)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
het school budget is op, ik kan pas volgend schooljaar weer investeren in software.

ik hoopte dat ik het met win2003 alleen kon oplossen, helaas.

het blokeren van website's en poorten wil ik eigenlijk niet aan beginnen.
het type onderwijs (projecten) is zo opgezet dat de leerlingen hun eigen antwoorden moeten zoeken op internet, vaak gaat dit via alle mogenlijke manieren. tijdens het werk mag er best muziek geluisterd worden (oordopjes!) en dit gebeurt voornaamelijk via youtube (vraag me niet waarom!?)

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Het is imho wat vreemd dat er 20 man YouTube zit te kijken alleen voor de muziek: alle datadoorvoer van de video is dus nutteloos. Als je de snelheid gaat knijpen gaat dat ook niet meer vlot lopen en hebben ze er toch ook niet meer veel aan. Dan kun je misschien beter gewoon audio-CD's laten gebruiken, maar dan alleen geperste exemplaren en geen CD-R's vol met MP3's. Dan is je bandbreedte meteen beschikbaar voor dingen die er echt toe doen en hebben je studenten nog steeds muziek.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

Rolfie schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:56:
Neen. Dat is niet mogelijk hiermee
Met QoS kan je dit zeker wel doen ism Win2k3 en/of XP.

http://technet2.microsoft...acb415c1033.mspx?mfr=true

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je zou een router/firewall kunnen maken (opensource/linux) en deze internet laten verzorgen.

Deze zorgt dan voor de QoS en policies. Eventueel nog een firewall gebruiken voor het blokkeren van bepaalde toepassingen,websites op internet.

Als zij muziek willen luisteren dan doen ze dat maar via een radiozender op internet ipv een videofeed via youtube. Beetje strenger optreden, ik kan me niet voorstellen dat er verder nuttige informatie kan worden verkregen op youtube.

Mocht je weining tijd/kennis of ervaring hebben met linux, zou je kunnen kijken naar een Linux WRTGL54 router. Hier andere firmware opzetten (tomato) bijvoorbeeld. Hier kun je voor 75-90 % QoS op regelen.

Werkt niet 100 % maar naar mijn ervaring behoorlijk goed! Heb zo wel is iedereen max 50kb/sec gegeven.

Mijn V&A

• B-lennium

B-lennium

Volvo 164 1975!

Topicstarter
het muziek luister verhaal is idd een vreemde situatie.
daar zal ook wel eens een andere oplossing voor gevonden moeten worden.

ik wil in mijn lokaal (ben docent en beheerder in het lokaal) zo eerlijk mogenlijk en zonder al te veel beperkingen les kunnen geven.

een leerling leert maar omgaan met de verleiding van internet, blokeren heeft in mijn ogen geen zin.

Het QoS klinkt aantrekkelijk, ik ga mij hier in verdiepen

Pagina: 1