Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 11:23
Ik heb deze fancontroller van Lian li tr-03b gisteren aangesloten.
Ziet er erg mee uit in mijn Lian Li PC-7b plus II.
Had alles aangesloten, maar heb er wat vragen over.
Ik zou graag de cpu fan, een 4-pin pwm fan, aansluiten op zowel de mobo als de controller.
Las ergens dat iemand dit ook had gedaan met een Y kabel, alleen ik kan nergens zo'n kabel vinden met 4-pins.
Ik heb de HDD led op de controller aangesloten en eigenlijk zou ik hetzelfde met deze connector willen doen, dus dat je zowel op de controller als op het standaard lampje van de behuizing je harde schijf activiteit kan zien.
Nog een laatste probleem, wanneer ik de systeem fannen op de controller aansluit, dan beginnen ze te tikken. Alsof ze te weinig stroom krijgen of te weinig toeren draaien oid?
Dit zijn de standaard koelers die in de kast zitten.
Als iemand suggesties heeft, graag.

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe wil je het zo maken dat zowel het mobo als de fancontroller stroom naar het ding stuurt? Op die manier kun je last krijgen van conflicterende PWM signalen als je het op die manier doet, of als je het voltage beperkt draait je fan te langzaam (omdat het mobo zich ermee bemoeit) of het mobo heeft geen invloed (omdat de fan op een laag toerental draait en niet lager moet gaan om ervoor te zorgen dat de cpu niet te heet wordt).

Met je powerledje is dit anders, dit is niet meer dan een diode die gaat branden als je er wat stroom doorheen jaagt, of je nu 1 of 2 leds daaraan hangt maakt verder niet zoveel uit.

Er zijn Y kabels voor fans, maar dat is dan meestal om 2 fans op 1 connector aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:59
Terw_Dan schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 07:55:
Er zijn Y kabels voor fans, maar dat is dan meestal om 2 fans op 1 connector aan te sluiten.
Zalman levert ook 3-pins Y-kabeltjes om fans aan een controller te hangen maar het RPM-signaal wel naar het moederbord te sturen. Of dat voor 4-pins ook bestaat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Carpento schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 08:58:
[...]

Zalman levert ook 3-pins Y-kabeltjes om fans aan een controller te hangen maar het RPM-signaal wel naar het moederbord te sturen. Of dat voor 4-pins ook bestaat weet ik niet.
Dat zou kunnen, maar als ik me niet vergis is het zo dat dat alleen voor de uitlezing is, niet voor de aansturing, wat bij die 4pins dingen dus anders zit.
Als ik het verkeerd heb moet iemand het zeggen, maar het leek me logisch dat het niet gaat, gezien de manier waarom het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:59
Dat van die 3-pins Y-kabels heb je wel goed begrepen, hoe het met die 4-pins zit, geen idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 11:23
Oke, txs all.
Nu dus weer de vraag, hoeveel meerwaarde heeft 4-pins (pwm) tegenover 3 pins?
Ik zou dus inderdaad zo'n zalman kabeltje kunnen kopen en die er tussen zetten.
Wil ook eigenlijk alleen dat de rpm weer gegeven wordt op de display, het aansturen heb ik liever via de mobo gestuurd. Alleen werkt het variable aansturen van de fan dan nog, dus laag cpu gebruik, lage rpm en dat die dan sneller draait als ik bv zit te gamen?
En als ik het goed begrijp van die HDD led, bij wijze van spreken een knip zetten in de kabel en de andere kabel van de kast er bij zetten?

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Aansturen doet jouw gigabyte bordje dmv de 4e pin, de PWM, je zou dus een kabel in elkaar kunnen klussen waarbij je alleen de RPM aftakt naar de fancontroller, waardoor je mobo de fan blijft regelen.
Pagina: 1