Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Document type voor PHP

Pagina: 1
Acties:

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-11 13:33

Cidious

The Bloody Gent

Topicstarter
Ik ben een site aan het bouwen in PHP, maar de basis heb ik van een XHTML template met een XHTML 1.0 Transitional valid document type.. Maar nu ik de site aan het opbouwen ben met PHP en alle html langzaam aan het vervangen ben zegt http://validator.w3.org/ dat het geen valid document type is met enorm veel errors..

Nou ben ik aan het rond zoeken gegaan over document types enzo.. en besef ik dat het niet uitmaakt hoeveel php je in een pagina stop, er altijd HTML uitkomt.. maar nu vraag ik me af of dit document type gebeuren heel erg van belang is..

Ik heb de site getest in IE7 en in Firefox en alles draait gewoon lekker..

Ook heb ik verschillende document types geprobeerd toe te passen maar welke ik ook toepas de validator blijft Invalid document type geven..

Ik kom er echt even niet uit.. moet ik me nou zorgen maken over de document type van mijn site icm verschillende browsers of is dit niet van toepassing op .php pagina's?

De site wordt uiteindelijk een commerciele.. en moet voor iedereen toegankelijk zijn en zich tonen zoals dat bedoelt is..

thnx

R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat dit wel interessante kost voor je is: http://validator.w3.org/docs/sgml.html (vooral vanaf "What is a DTD?"). Zie verder de hele site van het World Wide Web Consortium en W3Schools.

Het is imho echter best wel basic en zeker niet onvindbaar met Google en de search hier.

[ Voor 32% gewijzigd door Room42 op 07-02-2008 04:25 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

PHP is puur aan de kant van de server. Wat er naar je browser wordt gestuurd is gewoon HTML (of in jouw geval HTML met een x-je ervoor). Hoogstwaarschijnlijk heb je gewoon flink wat fouten gemaakt. Die fouten staan in de validator netjes aangegeven, dus die moet je gewoon kunnen oplossen.

Fouten in je HTML kunnen nogal vervelend zijn als je de site opeens over 10 jaar nog nodig blijkt te hebben, of als je het opeens in een andere browser moet bekijken (mobieltje bijvoorbeeld). Als je dan niet volgens de standaarden werkt, kunnen die browsers het heel anders renderen dan je zou willen.

Als je graag goede HTML wilt schrijven, neem dan de documentatie door en kies het juiste doctype:
HTML:
1
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Als je graag goede CSS wilt schrijven, neem dan de documentatie door en include 'm in de <head>-sectie van je pagina:
HTML:
1
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="default.css">

Als je graag goede XHTML wilt schrijven, neem dan de documentatie door, en kies het juiste doctype:
HTML:
1
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Maar ik zou XHTML maar gewoon laten zitten. Het heeft eigenlijk alleen maar vervelende beperkingen, en als je ook IE7 wilt ondersteunen heeft het geen voordelen ten opzichte van good old HTML.

• f.v.b
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-11 09:06
Cidious schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 03:56:
Ik heb de site getest in IE7 en in Firefox en alles draait gewoon lekker..
Vergeet vooral ook niet te testen in IE6. Dit is nog steeds de meest gebruikte browser en gaat je veel koppijn bezorgen als je het testen niet van het begin af aan goed doet. Als je IE6 niet lokaal kan draaien, dan kan je bij Microsoft een virtuele machine downloaden waarin je kan testen.
Ook heb ik verschillende document types geprobeerd toe te passen maar welke ik ook toepas de validator blijft Invalid document type geven..

Ik kom er echt even niet uit.. moet ik me nou zorgen maken over de document type van mijn site icm verschillende browsers of is dit niet van toepassing op .php pagina's?
Je doctype heeft ook veel invloed op hoe de browser de pagina rendert. Advies: gebruik altijd een dtd:

http://www.quirksmode.org/css/quirksmode.html

Wat is je doctype en wat is de exacte melding die je van de validator krijgt? Gooi die melding eens in google en ga eens kijken of iemand het begrijpelijk uitlegt. Doe dat ook met de errors die je krijgt. Schrik niet te snel van de hoeveelheid errors. Het zijn er vaak heel veel van hetzelfde. Maar de meesten gaan niet weg door welk doctype je ook kiest. :)

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Dat is dus niet waar. Wel eens gedacht aan search engines. Omdat xhtml syntactisch altijd correct is (anders kan de xml tree niet worden gerenderd) kunnen search engines jouw website veel beter indexeren en teksten op een pagina in de juiste context plaatsen.

Bij HTML wordt heeft de DOM parser te veel vrijheid om te bepalen hoe je website er zou kunnen zien.
Als je echt puur HTML schrijft, dan kom je vrijwel geen sluit tags tegen. </tr>, </td>, </li> worden allemaal verondersteld bij een nieuwe start tag. Toch zie ik op veel HTML sites dan deze sluit tags aanwezig zijn. En daarmee heb je zowel geen SGML als geen XML correct pagina.

XHTML is gewoon HTML in een XML jasje. Zolang je niet het content type 'application/xhtml+xml' terug geeft via de headers, zal elke browser jouw website kunnen renderen, ook bijvoorbeeld browsers voor minder valide mensen. Voor xhtml pagina's wordt gewoon nog steeds de text/html content type gebruikt.

If it isn't broken, fix it until it is..

Verwijderd

Niemand_Anders schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:10:
[...]

Bij HTML wordt heeft de DOM parser te veel vrijheid om te bepalen hoe je website er zou kunnen zien.
Als je echt puur HTML schrijft, dan kom je vrijwel geen sluit tags tegen. </tr>, </td>, </li> worden allemaal verondersteld bij een nieuwe start tag. Toch zie ik op veel HTML sites dan deze sluit tags aanwezig zijn. En daarmee heb je zowel geen SGML als geen XML correct pagina.
Het gedrag van HTML is redelijk goed gespecificeerd. Ik schrijf ook graag on-the-edge HTML voor hobby-projecten. Als je de regels kent, gaat dat altijd goed.

Voorbeeld: je p-element niet afsluiten. Wat er dan gebeurt, is dat het p-element open blijft tot er een block level element voorbij komt, zoals een andere p of een table. Dat is gespecificeerd gedragen. Dat IE zich er niet aan houdt, ligt niet aan de specificatie.

HTML zonder sluittags is (voor zover ik weet) net zo SGML als HTML mét sluittags.

Trouwens, de meeste websites die claimen XHTML te zijn, escapen ampersands niet of schenden andere regels (geen CDATA-sections van Javascript gemaakt, zodat ook de daarin aanwezige elementen in het DOM komen bijvoorbeeld).

Ranzig voorbeeld van dat laatste:

XML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
<?xml verison="1.0" encoding="utf-8"?>
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
    <head>
        <title>Yeah!</title>
    </head>
    <body>
        <script type="text/javascript">
            document.write('<h1>Yeah!</h1>')
        </script>
    </body>
</html>

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Niemand_Anders schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 09:10:
[...]

Dat is dus niet waar. Wel eens gedacht aan search engines. Omdat xhtml syntactisch altijd correct is (anders kan de xml tree niet worden gerenderd) kunnen search engines jouw website veel beter indexeren en teksten op een pagina in de juiste context plaatsen.
Zoekmachines doen echt helemaal niets met validatie. Zolang ze bepaalde elementen (h1 enz) kunnen lezen en daarnaast de content zien is er niets wat ze tegenhoud. Daarnaast kan ook syntactisch incorrecte XHTML prima gerenderd worden (zie IE, die gebruikt gewoon de HTML renderengine).
Onzin, zowel in HTML als XHTML kun je slordig coden. Ik zie juist praktisch alleen maar sites die wel alle elementen keurig afsluiten.
XHTML is gewoon HTML in een XML jasje. Zolang je niet het content type 'application/xhtml+xml' terug geeft via de headers, zal elke browser jouw website kunnen renderen, ook bijvoorbeeld browsers voor minder valide mensen. Voor xhtml pagina's wordt gewoon nog steeds de text/html content type gebruikt.
En aangezien je de XHTML toch als HTML verstuurd en IE alleen maar HTML aan kan kun je net zo goed gewoon HTML gebruiken.

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 10:36
Los van de discussie over welk doctype te kiezen, als je een hele hoop errors krijgt van de validator moet je ze gewoon 1 voor 1 gaan fixen.
Heel vaak zitten er errors bij (bij. een element niet afgesloten) waardoor bijna alle elementen daarna ook de soep in lopen.
Gewoon van boven naar beneden 1 voor 1 fixen werkt meestal het best.
Pagina: 1