• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat is mijn probleem?

Nou ik heb nu een Asus P5B Deluxe moederbord in mijn server zitten, maar deze doet erg vreemd.
Dan boot die wel dan weer niet etc, nooit meer Asus voor mij, dit is trouwens al mijn 2e exemplaar. De eerste ging na 1 week gebruik gewoon dood.

Nu zoek ik dus een nieuw moederbord voor mijn server dit zal erop moeten draaien:
Corsair VX450 Voeding
Intel Q6600
OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum Revision 2.0 2GB
X300 PCI-X
Promise SATA2 controller (PCI)
Intel 1GBIT NIC
1x DVD Brander
6x HDD's (zullen er in de toekomst meer worden)

Nu hoorde ik van iemand anders dat dit erg mooie bordjes zijn: Intel DQ35MP, deze hebben ook ATM wat inhoud dat je remote in de bios kan komen, wat mij erg handig leek.

Alleen nu hoorde ik ook dat deze dingen niet alle soorten geheugen reepjes pakken, tevens ben ik ook wezen zoeken bijv op de site van Intel en OCZ zelf en zag ook hier dat het er niet naar uit zag dat ze elkaar ondersteunen.

Nu vraag ik me dus af of die echt niet mijn OCZ geheugen reepjes ondertussen en als ze er niet op werken. Wat is dan een geschikt moederbord ervoor.

Het gaat er vooral om dat die stabiel is en dat die alle onderdelen ondersteund. Er gaat niet mee overgeclockt worden.

Budget rond de €100,- denk ik.

Iemand die mijn kan helpen, want ik weet het niet meer.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wat doe je wel niet met die server? Een q6600 dan moet je nogal wat doen met die server om die q6600 nodig te hebben, ben toch benieuwd waarom je een zoveel rekenkracht nodig heb in je server?

En is het wel het moederbord en niks anders die deze problemen veroorzaakt, heb je alles wel uitgesloten verder? Is wel handig als je vlak achter elkaar problemen krijgt na het vervangen voor een heel nieuw exemplaar. Kan natuurlijk wel dat er een hele party niet lekker is, maar zou zomaar ook iets anders kunnen zijn.

En asus is over het algemeen erg goed, je heb gewoon pech en dat kan je bij elk merk gebeuren. (en zal je ook waarschijnlijk nog wel vaker overkomen, ook bij een ander merk.)

Moet zeggen dat de kwaliteit van de bordje de laatste jaren wel beter is geworden ook van de B merken, krijg steeds minder en hoor ook minder dat moederborden DOA zijn.

Edit/

Voor het geheugen moet je even in de QVL van het bord kijken, staat hij er niet in zal je of iemand moeten zoeken met ervaring met deze combinatie of de goed moeten wagen en het bord bestellen en zelf uittesten, als je dat online besteld of bij een schop waar je mag ruilen kan je die gok wel veroorloven.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2008 01:51 ]

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Gewoon wat leuks met P35 chipset opzoeken, QVL checken voor je geheugen en bestellen :9 Je kan je niet zo'n buil vallen aan de huidige moederborden, echt slechte mobo's bestaan niet meer. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met een Gigabyte P35-DS3R (raid via ICH9R, 6x sata) en momenteel met een Jetway I35P-SG (raid via Jmicron controller, 6x sata), hoewel ik de Gigabyte toch eerder aan zou raden omdat deze wat gebruiksvriendelijker is. :)

Edit: ik heb verder geen ervaring met de raid-functies van beide moederborden, maar het leek me relevant om de raidcontrollers te vermelden :)

[ Voor 14% gewijzigd door PiweD op 07-02-2008 01:55 ]

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• FabiandJ
  • Niet online
Mijn server die word behoorlijk belast door het campus van Enschede, en dient ook als FTP server voor projecten van school.

Verder gaat die al op zijn bek als ik hem onderclock met een mp op 6x ipv 9x.
Dit scheelt 1Ghz in snelheid.

Verder zijn het de problemen die ik nu met dit mobo hebt precies dezelfde als die ik met mijn vorige P5B had, namelijk dat soms alleen de hdds en fans gaan draaien maar verder blijft die dood. En na vaak proberen slaat die met geluk aan. En als je gaat uitrekenen met hoeveel watt die gebruikt kom je op 405 of zo uit maar dit is onder een load van 90% waar die nooit op komt, dus het zal nooit de voeding mogen zijn.

Ik had deze P5B eerst in mijn werkbak zitten waar nu een E8400 in zit, die draait nu op een Gigabyte P35-DS4 en bevalt me erg goed. Verder draai ik op dit moment ook geen raid en ook niet van plan op dit moment. Mocht ik raid willen gaan gebruiken wil ik de ICHxx serie gaan gebruiken.

Verder ken ik wel meerdere personen die gezeik hebben met die Asus dingen dus daar wil ik het liefste van af.

Moet gewoon een stabiel moederbord hebben. En dan geen Asus!

[ Voor 3% gewijzigd door FabiandJ op 07-02-2008 02:41 ]

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-05 14:16

itsalwaysme

Graast voor DB

Als ik jou probleem zo hoor, komt me dat bekent voor. Ik denk niet dat het je Mobo is, maar eerder je voeding. Ik zou zoals hierboven al aangegeven is, eerst een kijken of hetr wel echt je mobo is.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• FabiandJ
  • Niet online
itsalwaysme schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 02:08:
Als ik jou probleem zo hoor, komt me dat bekent voor. Ik denk niet dat het je Mobo is, maar eerder je voeding. Ik zou zoals hierboven al aangegeven is, eerst een kijken of hetr wel echt je mobo is.
Als ik klik erop los laat dan zou die op 100% load max 417 watt trekken als ik mijn Q6600 op default speed laat draaien. Maar ik heb hem zelfs onderclocked en dan gaat die al op zijn plaat.

Ik heb er een Corsair 450watt voeding inzitten, die zou het dus prima moeten redden.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dutch3men schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 02:16:
[...]

Als ik klik erop los laat dan zou die op 100% load max 417 watt trekken als ik mijn Q6600 op default speed laat draaien. Maar ik heb hem zelfs onderclocked en dan gaat die al op zijn plaat.

Ik heb er een Corsair 450watt voeding inzitten, die zou het dus prima moeten redden.
Ja en dan kan hij niet kapot omdat hij dat kan? :+ Je kan niet zomaar iets aannemen, en dan maar het asus moederbord de schuld geven omdat hij toevallig kapot gaat door een kapotte voeding. Ik zeg niet dat het zo is, maar je kan het niet zomaar weg strepen omdat je dank dat hij goed is. Zal niet de eerst voeding zijn die moederborden doet overleiden.

En een 450watt voeding zal nooit 450watt kunnen leveren zou eerder iets van 340 tot 360watt zijn denk ik, dus ga maar eens een voeding lenen of even kopen waar je heb ook weer terug mag brengen. :) Mist je systeem echt 417watt trek.

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2008 03:53 ]

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Hou er even rekening mee dat de eXtreme PSU calculator die Dutch3men heeft gebruikt automatisch een aanbevolen wattage voor de voeding weergeeft en niet uitrekent hoeveel het systeem precies verbruikt.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om erachter te komen waar het probleem precies zit kun je de stappen uit Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens doorlopen. Het kan prima het mobo zijn, maar dingen als voeding zou ik ook niet uitsluiten.

overigens deel ik je mening over Asus, ze maken al jaren prut, al is het maar omdat ze bepaalde dingen gewoon vaag implementeren. Wil je iets betrouwbaars dat dag en nacht zal gaan draaien, kijk dan eens naar een plankje met solid caps, zoals de Gigabytes uit de ultra durable serie).

• FabiandJ
  • Niet online
Op dit moment kan ik nu niet controleren wat er met mijn server aan de hand is aangezien ik bij mijn ouders ben en niet op mijn kamer in Enschede.

Maar zelf sluit ik al stiekem uit dat het niet mijn geheugen of voeding is, waarom?
Geheugen heeft al een jaar in mijn werkbak gedraaid zonder problemen.
Verder is mijn voeding nu pas één week oud en als die nu al kapot is vind ik dat toch wel erg vreemd.

Plus dat de symptomen die mijn mobo heeft dus als ik hem aanzeten alleen de HDD's en Fans gaan draaien ik precies hetzelfde had als mijn vorige P5B Deluxe mobo en toen was die gewoon dood.
Maar dit moet ik onder zoeken zodra ik thuis ben in Enschede.

Maar stel mobo is dood, wat is dan een goed mobo voor de server?
Terw_Dan stelt al een mobo voor met Solid Caps, zijn dat de mobos in de G3x chipset serie?

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
Wat ze hierboven zeggen is dat het wel eens je voeding kan zijn die je MOBO om zeeep heeft geholpen, rare piekspanningen ofzo houden mobo's niet zo van. dan kan het wel o zijn dat nu je mobo kapot is. maar dat als je er een andere inzet die ook overlijdt omdat je voeding de oorzaak (kan) zijn

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[b][message=29566443,noline]Dutch3men schreef op donderdag 07
Maar stel mobo is dood, wat is dan een goed mobo voor de server?
Terw_Dan stelt al een mobo voor met Solid Caps, zijn dat de mobos in de G3x chipset serie?
Er zijn van Gigabyte in elk geval bordjes in de G3x chipset serie met solid caps.

• FabiandJ
  • Niet online
Theft_eXP schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:11:
Wat ze hierboven zeggen is dat het wel eens je voeding kan zijn die je MOBO om zeeep heeft geholpen, rare piekspanningen ofzo houden mobo's niet zo van. dan kan het wel o zijn dat nu je mobo kapot is. maar dat als je er een andere inzet die ook overlijdt omdat je voeding de oorzaak (kan) zijn
Waarom zou een mobo van nog geen week oud van een goed merk in 1x een mobo omzeep helpen.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:25

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ook een voeding kan DOA zijn, of kapot gaan. Kapot gaan kan na jaren, maar ook gewoon na een week, ook al is-ie van een goed merk. Je weet het niet, totdat je het test!

Rail Away!

• FabiandJ
  • Niet online
Mad Marty schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:50:
Ook een voeding kan DOA zijn, of kapot gaan. Kapot gaan kan na jaren, maar ook gewoon na een week, ook al is-ie van een goed merk. Je weet het niet, totdat je het test!
En hoe testen dan zonder weer een mobo omzeep te helpen? En geen multimeter hebben.

Verwijderd

ik heb net hetzelfde mobo, totaal geen last mee, en heel tevreden over
mss moet je het bios eens upgraden

• FabiandJ
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:53:
ik heb net hetzelfde mobo, totaal geen last mee, en heel tevreden over
mss moet je het bios eens upgraden
Nieuwste bios staat erop. En dit is al mijn 2e begin ziek te worden van die Asus rommel.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 21:43

mvds

Totally awesome!

Ik heb dezelfde problemen gehad met de P5B Dlx. En het is in 99,9% van de gevallen de schuld van het geheugen. Toen ik het geheugen vervangen had voor geheugen van de QVL lijst werkte het ineens tadeloos! En ik kreeg de problemen trouwens pas NA een periode van 8 maanden zonder problemen. En na een bios upgrade is het gezeik begonnen. Maar de P5B's zijn erg kieskeurig kwa geheugen bij de recente biossen. En de P5K serie heeft die problemen ook.

• FabiandJ
  • Niet online
obsidian schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 16:01:
Ik heb dezelfde problemen gehad met de P5B Dlx. En het is in 99,9% van de gevallen de schuld van het geheugen. Toen ik het geheugen vervangen had voor geheugen van de QVL lijst werkte het ineens tadeloos! En ik kreeg de problemen trouwens pas NA een periode van 8 maanden zonder problemen. En na een bios upgrade is het gezeik begonnen. Maar de P5B's zijn erg kieskeurig kwa geheugen bij de recente biossen. En de P5K serie heeft die problemen ook.
Mja ik moet zelf ook nog eff kijken op welk voltage mijn geheugen staat, mijn OCZ geheugen wilt namelijk 2.1v hebben en weet dus niet of die dat krijgt.
Aankomende zondag maar even proberen, het heeft namelijk 11 maanden goed gewerkt. Dit mobo en geheugen.

• FabiandJ
  • Niet online
Zo ik heb mijn geheugen eens op 2.1v gezet dat wat het moet krijgen, maar het helpt niet.
Ik heb ze ook eens in een andere geheugen bank gezet 2&4 ipv 1&3 maar zelfde geval.

Ook heb ik even naar mijn voltages gekeken van mijn voeding en in de bios gaf die dit aan:
3.3v: 3.23v
5v: 4.915v
12v: 12.4v

Al die waardes zitten binnen de 5% regel, dus dat zou niet het probleem moeten zijn volgens mij.

Iemand een idee?

[ Voor 11% gewijzigd door FabiandJ op 11-02-2008 01:42 ]

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02:25

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dat is dus idle? Ik zou in ieder geval eens checken wat ze onder (full-) load doen.

Rail Away!

• FabiandJ
  • Niet online
Mad Marty schreef op maandag 11 februari 2008 @ 10:13:
Dat is dus idle? Ik zou in ieder geval eens checken wat ze onder (full-) load doen.
Ik zou wel willen maar ik zit nog niet in Suse of hij gaat al op zijn gat :(

En ik heb nu zelfs maar 1 HDD en 1 DVD speler aangesloten, om uit te sluiten dat het niet mijn voeding kan wezen.

Heb net eens de voeding om gewisseld en wat blijkt, voeding is brak :(

[ Voor 26% gewijzigd door FabiandJ op 11-02-2008 16:08 ]

Pagina: 1