Heatpipe werking invloed op positie board

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Elders lees ik een waarschuwing dat moederbord met heatpipes als koelonderdeel niet goed werken als moederbord anders is ingezet dan normaal in ATX. Bijvoorbeeld slotzijde naar beneden, naar boven, mirrored ATX. Dat is jammer, het beperkt de modding mogelijkheden met moederbord door het op afwijkende plaats te monteren dan normaal. Het wordt helemaal mooi als heatpipe niet goed werkt.

Je mag deze waarschuwing bevestigen of het klopt en kun je erover vertellen wat je van denkt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Deze waarschuwing moet je wel in acht nemen. Ik heb zelf een videokaart met heatpipe koeling. Op het moment dat deze ondersteboven hangt, of rechtopstaat dan loopt hij echt binnen de kortste keren vast (heb eea geexperimenteerd met wat setups voor m'n casemod) omdat de kaart gewoon veel te warm wordt (de heatpipes zijn dan ook erg heet, de heatsink zelf is een stuk koeler, dus die kreeg de warmte gewoon niet aangevoerd.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Meestal maakt het niks uit, ik kan met mijn freezer pro mijn kast op de kop zetten of op zijn zijkant of op welke kant dan ook, maar mijn freezer pro koelt er nog geen graden slechter of beter op. (heb deze test namelijk ook zelf uitgevoerd tijdje terug.

Je zou denken dat het uitmaakt als je naar de werking van een heatpipe kijkt maar de praktijk wijst uit dat het (meestal) niks uitmaakt.

Misschien willen paar tweakers met een heatpipe koeling een test doen, en hun kast een op zijn kop zetten of op zijkant leggen zodat de heatpipes ondersteboven hangt. en vervolgens temps meten en dan visa versa.

Verwijderd

Hitte stijgt.... wellicht dat het daar iets mee te maken heeft?.... Ik kan me voorstellen dat als jij een warmtegenererend apparaat direct onder iets hangt dat de warme blijft hangen.... maar of dit nou zo'n enorm verschil uitmaakt betwijfel ik...

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 10:15
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:07:
Hitte stijgt.... wellicht dat het daar iets mee te maken heeft?.... Ik kan me voorstellen dat als jij een warmtegenererend apparaat direct onder iets hangt dat de warme blijft hangen.... maar of dit nou zo'n enorm verschil uitmaakt betwijfel ik...
Hitte stijgt niet, warme lucht stijgt te midden van koelere lucht net als de meeste warme vloeistoffen :)

Maar je hebt wel een punt, aangezien in een heatpipe vloeistof zit die verdampt, condenseert en weer terugstroomt naar de juiste plek (vrij vertaald van Wikipedia: Heat pipe - Wikipedia, the free encyclopedia) zou het kunnen dat het anders plaatsen van je mobo verhindert dat de vloeistof terugstroomt en dan werkt de heatpipe niet, of in elk geval veel minder.

Op zicht is het ook mogelijk om heatpipes te maken die het in elke stand doen, maar of dat op jouw mobo ook zo is kan je eigenlijk alleen maar ontdekken door het te testen

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja zou je wel zeggen dat het niet goed werkt als hij op de kop hangt en de vloeistof dus bovenin zit ipv onderin. Maar maakt echt niks uit, als iemand het aan kan tonen dat het wel iets uitmaakt (1 of 2 graden meer zal het nooit zijn naar mijn ervaring) dan neem ik mijn woorden terug.

Maar kijk ook eens naar de Zalman vf900 daar hangt de heatpipe standaard al op zijn kop, en hij werkt prima.

Afbeeldingslocatie: http://www.frostytech.com/articleimages/200607/zalmanVF900Cu_clip2.jpg

En bijna bij elke kast (rechtop staande kasten) staat de cpu heatpipe op zijn zijkant omdat het moederbord recht op staat en de koeler daar dus haaks opstaat.

Maar zoals ik al zei, misschien willen wat tweakers even voor je de kast op zijn zijkant leggen en even meten of er verschil is te zien in de temps, en zo ja hoeveel scheelt het dan.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2008 13:07 ]

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 19:04
Doordat de vloeistof in de wick van de heatpipe zich verspreid, zal er steeds meer vapor onstaan, waardoor de al bestaande vapor uiteraard naar de plek gaat waar er wat minder zit, ongeacht of dat nou tegen de zwaartekracht in gaat of niet..... Samenvatting: drukverschillen zorgen voor de doorvoer van warmte, niet de zwaartekracht (bij heatpipes met wick).

Kijk naar een olie lamp, die brand zijn lont ook niet helemaal af, maar zuigt de olie op uit de voorraad....

[ Voor 31% gewijzigd door R.E. op 07-02-2008 13:21 ]

Vette shit!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

R.E. schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 13:11:
Doordat de vloeistof in de wick van de heatpipe zich verspreid, zal er steeds meer vapor onstaan, waardoor de al bestaande vapor uiteraard naar de plek gaat waar er wat minder zit, ongeacht of dat nou tegen de zwaartekracht in gaat of niet.....

Kijk naar een olie lamp, die brand zijn lont ook niet helemaal af, maar zuigt de olie op uit de voorraad....
Wat bedoel je daarmee, dat een heatpipe het niet goed doet op zijn kop/zijkant, of juist wel normaal zijn werk blijft doen op zijn kop/zijkant?

Stel dat het niet werkt. (niet dat ik dat denk :) )

Dan zouden al die cpu heatpipe koelers het niet goed doen in een ATX kast, en al die gpu koelers zouden dan niet goed werken in een atx kast want die hangen bijna altijd op zijn kop. :)

Praktijk conclusie is gewoon dat een heatpipe het gewoon doet in elke stand dan ook, op zijn kop of op zijn zijkant maakt niks uit.

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2008 13:24 ]

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-05 19:04
Ze werken normaal. Het enige waar je wel op moet letten is dat je in de kast zelf de temperatuur niet laat oplopen doordat alle warmte blijft hangen. Een luchtkoeler kan het niet koeler maken dan de (directe) omgevingstemperatuur.

Vette shit!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja dat is logisch de getransporteerde warme lucht van de heatpipe die dus in de kast hangt moet wel weg gevoerd worden de kast uit, anders krijgen je een "opwarm effect" en word het steeds heter en zal de lucht minder warmte kunnen transporteren. En zal de boel na een tijdje overhitten.

[ Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2008 13:28 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik wil dat even controleren of er geen problemen zijn door P5K-E/wifi mobo met connectorkant/slotkant naar beneden. Dat is dus 90 graden tegen de klok in tov ATX positie.

Hoewel, je ziet bijvoorbeeld Gigabite mobo met heatpipe, waar southbridge voorzien is van speciale heatpipe stuk. Die gaat naar beneden. De heatpipe deel, te zien in oa MSI P35 Platinum en Asus P5K deluxe en duurdere versies, staat horizontaal en verticaal.

Met slotkant naar beneden is heatpipe bij regelaars horizontaal en dan gaat het omhoog naar northbridge. Doet dat kwaad?

• wols
  • Laatst online: 11-10-2024
Er zit wel logica in de stelling dat optimale prestaties afhangen van hoe het heatpipe gebaseerde sinks gemonteerd zijn. Ik denk dat het een beetje van de toepassing afhangt. De meeste onder ons zullen wel het principe van de heatpipes kennen. Bij moederborden valt op dat indien vertikaal gemonteerd, de CPU en bijgevolg de grootste heatsinks zich bovenaan bevinden. De CPU fan zal wel voor de nodige actieve koeling zorgen. Indien omgekeerd gemonteerd, zal de southbridge met zijn kleiner koelblokje bovenaan komen te zitten. Het gas in de heatpipes dat stijgt naar het hoogste punt om daar gekoeld te worden, zal nu over minder koelvermogen beschikken.

Voor andere toepassingen, zoals de VGA koelers of CPU koelers, zal het denk ik er iets minder toe doen. Gezien het grootste deel van de heatpipes omgeven zijn door koelvinnen. En het deel dat niet voorzien is van vinnen, staat dicht of in direct contact met de warmtebron.

Verwijderd

Oh come on rob.... warme lucht heeft een lagere dichtheid/massa/whatever dan koude... enz enz, bla bla, enz. Laten we nou gewoon taal praten die iedereen kan volgen : Warmte gaat naar boven.... om het lekker duidelijk te houden :) ok?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 10:15
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 15:15:
Oh come on rob.... warme lucht heeft een lagere dichtheid/massa/whatever dan koude... enz enz, bla bla, enz. Laten we nou gewoon taal praten die iedereen kan volgen : Warmte gaat naar boven.... om het lekker duidelijk te houden :) ok?
loop je nu je eigen fout goed te praten door te doen alsof ik overdrijf, beetje jammer.
Over het algemeen zorgen fouten alleen maar voor onduidelijkheid, dus 'om het lekker duidelijk te houden' reageerde ik :) ok?

R.E.> de meeste heatpipes gebruiken inderdaad andere manieren om de vloeistof terug te krijgen bij het te koelen deel (dat is het grootste probleem, de damp verspreid zich zoals je correct opmerkt vanzelf wel) dan zwaartekracht, alleen het zou natuurlijk kunnen dat op een bepaald moederbord headpipes gebruikt worden die dmv zwaartekracht werken, en dan heeft de TS wel een probleem.

En zoals Terw_Dan aangeeft worden dat soort heatpipes soms (helaas) wel gebruikt.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lekker dom van de moederbordbouwers dan om zo een heatpipe toe te passen of de ontwerpers van de koeler om zo een heatpipe te gebruiken 8)7, want je heb namelijk altijd al liggende en staande kasten gehad. En ik ben het nog nooit tegen gekomen en heb toch wel heel wat heatpipe koelers gehad en gemonteerd voor andere, in zowel ATX als BTX en liggende als staande kasten. Nog nooit 1 pc terug gehad met oververhitting problemen

En mag je mijn eens vertellen wel koelers dat dan zijn, kan ik er rekening mee houden als ik toch ooit iets vreemds krijg met de temps van een koeler waar ik geen ervaring mee heb. :)

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 07-02-2008 17:21 ]

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Is heatpipe op moederbord af te raden? Je ziet gewoon veel rage op heatpipes, en ze zitten ook in laptops om warmte te transporteren van midden naar zijkant.

Hoe dan ook, ook cpu koelblokken met heatpipe en videokaarten met heatpipe lopen evenveel risico op door de andere stand van moederbord (desktop, miditower ATX of mirrored ATX) en dus moet heatpipe technisch in staat zijn in elke stand te werken! Anders mag het niet zomaar toegepast worden zonder waarschuwing en moet in handleiding staan welke stand goed werkt en welke niet.

Dit om warmte problemen te voorkomen en dus instabiliteit van systeem. Dat wil je niet meemaken.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zoals je zelf ook al zegt, moeten die ding in elke stand werken en dat doen zo ook echt wel. Wees gerust en koop gerust een moederbord met heatpipe. ;) Ik heb zelf ook een moederbord met heatpipe (kleintje geen hele achtbaan zoals die van msi 8)7 ) en werkt prima.

En misschien hebben die moederborden die een heatpipe helemaal rondom de socket wel wat nadeel daarvan omdat ze toch best veel warmte afgeven en zo de boel beetje aan het opwarmen zijn, is net of de socket een CV radiator heeft. :P
Pagina: 1