Toon posts:

Banias door Dothan vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Uit mijn laptop ACER TM 800LCi heb ik de CPU Banias 1300MHz SL6N4 / 1MB gehaald en vervangen door de Dothan 2000MHz SL7EM / 2MB.

Scherm blijft zwart en laptop doet niets op een bluetooth lampje na.

Alles weer teruggezet zoals het was en de laptop doet het weer op de Banias.

Ik weet dat de Voltage aangepast moet worden. Ik heb daar de volgende software voor Notebook Hardware Control 2.0 Pre-Release-06

Alleen ben ik bang dat als ik de voltage aanpas voor de Dothan terwijl de Banias erin zit. Dan de laptop uitzet. De Dothan erin plaats en nou misschien pech hebben met een defecte Dothan, dan kan ik het wel vergeten want de Voltage is dan aangepast voor de Dothan en de Banias functioneert daar niet op en de Voltage kan ik niet meer aanpassen omdat daarvoor de laptop en het programma moeten draaien.

Het is goed mogelijk dat ik iets niets goed doe vandaar mijn vraag. Ik heb enige kennis van PC's.

Alvast vriendelijk bedankt.

Verwijderd

Het voltageverschil is dusdanig minimaal dat ik niet denk dat dat het probleem is.

De Dothan werkt op 1.34V-1.276V en de Banias op 1.388V. Weet je zeker dat de Dothan goed is?

• gerre22
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-03 21:40
Om even een open deur in te trappen, ondersteunt je bios de dothan?

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 14:10
je hebt gewoon een bios die de cpu niet ondersteund...

je kan op zoek gaan naar een andere bios voor het moederbord, maar de vraag is of die bestaat natuurlijk :)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:43
Gaat niet werken op die Acer. CPU wordt niet ondersteund.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reakties maar ik lees op het internet dat het ergens wel kan. Er komen nogal wat sites uit google wanneer je 'Dothan en Banias compatible' of in het engels intikt. Als ik de meneer van de Duke Box lees begrijp ik dat het niet wordt ondersteund. Andere Bios? wijzigen? Of iets anders. Het lukt andere ACER TM800LCi mogelijk wel als ik de verhalen lees. Hoe weet ik of mijn BIOS de CPU ondersteund. Mijn BIOS is niet te wijzigen. Heeft de
BIOS met de instelling van de multiplier te maken? Want de Dothan heeft een andere multiplier en Volt nodig. Daar heb ik dat programma voor en die kan dat instellen of dat het 5 steps zijn of 7 enz. De exacte specificaties heb ik al. Of moet ik niet eerst de multiplier instellen en dan pas CPU verwisselen. Daarom misschien zwart beeld? Misschien heeft iemand er meer informatie over.

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Multiplier hoef je niet te wijzigen, deze wordt automatisch door de bios gepakt. Ik denk echter ook dat je bios de cpu niet ondersteunt. Vergeet ook niet dat het nog wel eens voorkomt dat er van één notebook verschillende revisies uitgebracht worden. Daardoor zou het kunnen dat mensen met een nieuwere revisie van jouw notebook wél naar Dothan kunnen upgraden. Ik weet niet of dit op jouw notebook van toepassing is, maar het lijkt me de moeite waard om uit te zoeken :)

[ Voor 2% gewijzigd door PiweD op 07-02-2008 02:01 . Reden: Brakke formulering ]

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:20

strandbal

Was het maar zo'n feest.

http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_800.html

Welke bios versie heb jij momenteel? Misschien werkt het wel met de nieuwste?

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reakties. Ondertussen heb ik kontakt met de verkoper gehad die verteld dat de Banias 0,13micron is en de Dothan 0,09 iets wat ik al wist maar niet dacht dat zoiets de oorzaak kon zijn om niet te functioneren. Ik heb kontakt met ACER maar die zijn het aan het uitzoeken? Dat is blijkbaar niet hun afdeling. Ik wacht af.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 18:04 . Reden: verkeerd begrepen ]

Verwijderd

Ten eerste is een BIOS geen driver en ten tweede zal je laptop gewoon werken als je succesvol een BIOS update. Of de Dothan dan wél werkt, dat is niet zeker. Je oude CPU zal het echter gewoon blijven doen.

Verwijderd

Topicstarter
De BIOS die momenteel in mijn laptop zit is:

Type: Phoenix
Versie: 3A24

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de BIOS updater heb ik al de nieuwste versie. Is er geen mogelijkheid een andere BIOS te installeren of moet dan ook de moederbord worden vervangen.
Modbreak:De Edit-knop is er niet voor niets. Als je iets binnen 24u toe te voegen hebt en niemand heeft gereplyed op je eerdere post, gewoon editen ipv meermaals posten. Dat is wat socialer tegenover andere topics enzo :z

[ Voor 42% gewijzigd door dion_b op 08-02-2008 13:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
En hoe weet ik welke BIOS versie deze Dothan ondersteund. Hieronder eerst de specificaties van de Banias:

Intel (jaar 2002) Banias 1300MHz 0,13micron type:SL6N4 / 1MB Verdere gegevens die op de CPU staan zijn: 7312 A 478 en ook RH80535

Intel (jaar 2003) Dothan 2000MHz 0,09micron type: SL7EM / 2 MB verdere gegevens die op de CPU staan zijn: Q441 A 128 en ook RH80536

Modbreak:De Edit-knop is er niet voor niets. Als je iets binnen 24u toe te voegen hebt en niemand heeft gereplyed op je eerdere post, gewoon editen ipv meermaals posten. Dat is wat socialer tegenover andere topics enzo :z

[ Voor 20% gewijzigd door dion_b op 08-02-2008 13:49 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 18:17:
En hoe weet ik welke BIOS versie deze Dothan ondersteund.
Dat geeft de mobobakker aan. Vaak heeft men dan een CPU support list met de types + BIOS die minimaal vereist is. Echter heb jij een laptop waarbij men normaalgesproken er vanuit gaat dat je je CPU niet vervangt. om deze reden zetten de meeste laptopbakkers dit niet op hun site.

Je moeterbord vervangen gaat ook niet, vaak heb je dan ook een nieuwe case nodig waar die in past. Bedenk wel dat een laptop absoluut maatwerk is. Er is geen "ATX" spec voor laptops.

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels ben ik er uit dat het om een BIOS upgrade gaat zoals ik van andere TM800LCi bezitters lees maar die schijnen weer problemen te hebben, dat dan de fan het niet meer doet, zoals het verhaal hieronder in het engels. Het schijnt dat BIOS versie 4A20 op de TM800LCi gezet kan worden en specificaties heeft voor de Dothan. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar ben benieuwd naar iemand die hier al ervaring mee heeft en geen problemen ervaart.

Upgraded the 1.3Ghz Banias cpu in my Travelmate 800LCI to a 1.8GHz Dothan cpu and the cpu fan doesn't turn on anymore (well rarely). If I swap the Banias cpu back in the cpu fan works like normal.

I found that the ACPI Thermal zone temperatures are different depending on what cpu is installed. For the Dothan the passive cooling temperature is set to 92C while the active cooling temps are set at temp1 = 72C and temp2 = 66C.

Seems these are values are determined by the bios. The bios is aware of the Dothan and everything works right (no BSOD) except for the cpu fan which leads to increased heat. I'm not comfortable having my cpu temps reach 80+C @ load.

Emailed Acer support and they said that the cpu is not upgradeabled and they don't support any upgrades in "THEIR" laptops (not even harddrives or memory! unbelievable...no more acer for me!!!). So I'm SOL, even though it seems they put in code to purposely cause the laptop to run HOT if someone upgrades the cpu by effectively disabling the cpu fan.

Anyone know of a solution? NHC doesn't support fan control (yet, if ever) and even if it did there is still overheat issues if I ever want to reinstall windows or something similar when NHC is not loaded.

Would I fair better with a 1.6GHz Dothan cpu (max cpu speed I know this laptop should take is a Banias 1.6Ghz cpu so perhaps the 1.8Ghz is what is causing problems in the bios...sounds weak I know but the only thing I can think of)?

Thanks in advance.

BIOS 4A20 includes voltage VIDs for Dothan step A2 cpus

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2008 21:47 . Reden: Aanvulling ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt!

Waar de TM800LCi eerst, rond de 4 minuten nodig had om op te starten met de BIOS 3A24 en 1300MHz CPU

Doet ie nu met de BIOS 4A20 en 2000MHZ CPU nog geen minuut over.

De ACER TRAVELMATE 800LCi 1300MHz van bouwjaar 2003 is WEL te upgraden!

De BIOS moet zijn 4A20 en de CPU 2000MHz Dothan M 755

In de TRAVELMATE 800LCi zit standaard de BIOS Phoenix 3A24 Daar werkt alleen de Banias CPU op. De mijne was een 1300MHz

Ook kan er in deze ACER 2x DDR SOdimm RAM in, van 1 GB elk. Eentje onder de laptop en eentje waarbij je het apparaat open dient te maken vanaf de bovenkant.

Binnenkort zal ik stapsgewijs de CPU, BIOS en RAM upgrade uitleggen. Zoals ik dat heb uitgevoerd.

Let wel: De laptop heeft extra koeling nodig na upgrade. Dat is zo een aluminium plaat met twee ventilatoren. Ik heb de 'NOTEBOOK COOLER ZM-NC1000' Het merk is ZALMAN, kost ongeveer EUR 50,00

Zonder deze plaat (dit type en merk werkt goed en stil) wordt de CPU te heet. Loopt steeds tegen de 89C. Met die aluminium plaat hou je de temperatuur rond de 40 a 45C met nog wel korte pieken van tegen de 89C

Een ander belangrijk programma is de gratis 'Notebook Hardware Control 2.0 Pre-Release-06'
Zonder dit programma schakelde de steps van de CPU niet. Als ie bij jou wel schakelt dan heb je dat programma niet nodig. Op het venster van de tweede tab 'CPU Speed' vink je alle drie de vakjes af, de rest gaat nu vanzelf. Nu zal je zien dat de CPU schakelt van 600MHz tot 2000MHz en de ACER ventilator ook in 2 of 3 versnellingen draait afhankelijk van de temperatuur. Ook de ventilatoren van de plaat zijn met een draaiknop te regelen maar die moet gewoon voluit staan.

Op dit verhaal kom ik binnenkort nog terug . Bedankt voor de tips.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met NHC kan je je processor ook undervolten om hem minder warmte te laten produceren. Mijn Pentium M 735 kan zo mooi op veel lagere spanningen lopen zodat de ventilator veel minder hoeft aan te staan. En er is geen risico aan verbonden (in tegenstelling tot overvolten). Het enige wat je krijgt bij een te lage spanning is dat je laptop niet meer stabiel is maar dan zet je het gewoon weer terug.

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-04 08:09

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Als je externe koeling nodig hebt om deze cpu in je laptop te laten werken zou ik niet durven spreken van supported cpu, het is een laptop, hoe wil je dit laten werken als je bv in de trein zit zonder je zalman koeler? Volgens mij heb je op deze manier het idee van een laptop en mobiel zijn redelijk teniet gedaan :S

[specs]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:04
Heb je wel koelpasta tussen de CPU en het koelblok gedaan? Anders gaat het inderdaad niet lekker werken.

• CTX
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-04 10:24

CTX

De 1,3GHz Banias die standaard in de TM800 zit heeft een max. TDP van 22W. De Dothan M755 heeft een max. TDP van 21W. In principe zou de standaard koeling dus voldoende moeten zijn. Weet je wel zeker dat de koeling goed zit?

Zelf heb ik ook een TM800 en ben misschien wel geïnteresseerd in de upgrade. Waar heb jij de Dothan vandaan en hoeveel heb je betaald?

Verwijderd

Topicstarter
CTX schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 17:09:
De 1,3GHz Banias die standaard in de TM800 zit heeft een max. TDP van 22W. De Dothan M755 heeft een max. TDP van 21W. In principe zou de standaard koeling dus voldoende moeten zijn. Weet je wel zeker dat de koeling goed zit?

Zelf heb ik ook een TM800 en ben misschien wel geïnteresseerd in de upgrade. Waar heb jij de Dothan vandaan en hoeveel heb je betaald?
Als reactie kan ik geven dat ik zeer tevreden ben over het resultaat. De fan en de Zalman zijn nodig om je laptop koel te houden. Het is een keus die je maakt, het is of: laptop langzaam en mobiel, kortom laptop bij het oud vuil zetten, of: laptop snel, minder mobiel, fan aan en Zalman mee. Want stukken sneller is het wel. De processor heb ik via Ebay. Voor de processor heb ik alles bij elkaar zo een EUR110 betaald. Het is een gebruikte CPU. Eigenlijk ging ik voor de M 765 maar die is nergens te verkrijgen. Het is niet makkelijk de laptop open te krijgen. Risico loop je dat je de boel kan slopen maar dan nog plak je het aan elkaar en heb je een snelle computer. Ik heb het risico genomen daar ik anders de laptop toch in de prullenbak zou gooien. Ik gebruik het nu als desktop. Koelpasta en andere dingen heb ik niet gebruikt omdat het naar mijns inziens er ook niet tussen zat. Het is een koperen stang die vast zit op de CPU en die stang loopt door in een cirkel om de fan heen. Zou het veel helpen om koelpasta te gebruiken? Stang zit muurvast op de CPU gedrukt.
Een brief tikken in Word zonder fan en Zalman blijft de temperatuur rond de 40C. Zodra andere zware programma's gaan draaien bereikt ie temperaturen van rond de 89C zonder Zalman. Met de Zalman bereikt ie enkel pieken van 89C een paar seconden. Een brief tikken in Word met alle fans aan blijft de temperatuur rond de 35C Bij de Acer TM800LCi heb je een notebook manager, daar kan je 'fan always enabled' afvinken.

Een vraagje heb ik nog wel over het opstarten wat niets met de CPU te maken heeft daar dit al speelde voor de vervanging van CPU, BIOS enzovoort.

In het begin toen ik die Laptop net had starte die snel op met ongeveer 30 seconden. Na verloop van tijd kreeg ik een scherm met hoeveel 'M Extended RAM Passed' te zien is. Eerst dacht ik dat het kwam omdat ik 2GB geheugen erin had geplaatst. Ik zag dan dat ie opliep van 0 tot 2048 en vervolgens Windows opstarte. In de BIOS was ook de optie 'fast boot' maar dat leverde geen enkel verschil op. Nu na een aantal dagen geleden de BIOS van 3A24 naar 4A20 te hebben ge-upgrade starte die dagen lang meerdere malen per dag in drie seconden op, met of zonder 'fast boot' in de BIOS ingesteld.
Vandaag heb ik de laptop aangelaten en is in de slaapstand geraakt met de AC/DC gewoon aangesloten. Toen ik de laptop weer aan had gezet kreeg ik weer dat ge-optel van 0 tot 2048. Het opstarten duurt nu net zo lang als vroeger, ongeveer 3 a 4 minuten. Weet iemand waar je dit kan wijzigen? 'fast boot' aan/uit in de BIOS heeft geen invloed.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2008 21:42 . Reden: Spellingfout en gedetailleerder vermeld ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Koelpasta zou enorm veel kunnen helpen. Geen enkel koelblok en geen enkele processor is 100% vlak. Er zijn altijd minuscule groefjes en bultjes en met koelpasta, hoewel het geen heel goede warmtegeleider is, verhoog je het contact tussen koelblok en processor. Koelpasta blijft nog altijd een betere geleider dan lucht.

Gewoon wat koelpasta er op doen. Veel hoeft het niet te zien. En verder zien dat het koelblok goed bevestigd is.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de zoveelste keer laptop open gemaakt en nu de vergeten koelpasta ter waarde van 0,95 eurocent op de CPU gesmeerd en INDERDAAD, temperatuur blijft hangen tussen 38C en 48C met pieken van maximaal 62C bij zware programma's en dat ook nog ZONDER de Zalman te gebruiken en zonder de fan op 'continu aan' te schakelen. Prachtig!
Nu nog het opstart probleem... Waarom ik het scherm met het optellen van de aanwezige RAM niet kan overslaan en Windows meteen opstart zoals een paar dagen geleden het geval was. Bedankt Admiral.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-04 14:17
@CTX
hmmm, de 110 euro die de topicstarter heeft betaald deed mij hier wel even hard slikken. da's voor die CPU een ontzettend hoog bedrag eerlijk gezegd.

als je wil gaan upgraden is zoiets wel een aardig bedragje:
http://cgi.ebay.nl/Intel-....m118.l1247QQcmdZViewItem
maar echt veel meer moet het voor zo'n ding niet zijn, dan kun je beter even wachten...
en ja die is ìets langzamer maar het was wel een lekker snel voorbeeldje :p

• CTX

CTX

Bedankt voor dit snelle voorbeeldje! Ik vind € 110,- ook wel stevig, dus ga ik eens op m'n gemak naar zo'n cpu zoeken...

@tweakersalg: Ik ben blij om te lezen dat de koelpasta helpt, en de laptop nu zonder hulpstukken op temperatuur blijft 8)

Verwijderd

Topicstarter
iceheart schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 02:10:
@CTX
hmmm, de 110 euro die de topicstarter heeft betaald deed mij hier wel even hard slikken. da's voor die CPU een ontzettend hoog bedrag eerlijk gezegd.

als je wil gaan upgraden is zoiets wel een aardig bedragje:
http://cgi.ebay.nl/Intel-....m118.l1247QQcmdZViewItem
maar echt veel meer moet het voor zo'n ding niet zijn, dan kun je beter even wachten...
en ja die is ìets langzamer maar het was wel een lekker snel voorbeeldje :p
Bedankt voor je reactie. Ik heb op je link geklikt en kwam uit op Ebay waar de M750 wordt aangeboden voor een veel goedkoper bedrag dan de M755. Let er wel op dat de M750 een FSB heeft van 533Mhz en zal daarom niet werken. Ik moest een CPU hebben met FSB 400MHz. En dat is de M755 of M765 en lager ben ik niet gegaan omdat het naar mijn idee dan geen zin heeft om te upgraden. Namelijk M755 is 2000MHz. en de M765 is met maximaal te behalen resultaat voor de ACER TM800 een kloksnelheid van 2100MHz. De M765 is bijna niet te koop en als ie te koop is vragen ze daar meer dan EUR 600 voor. Ik vond een tweede handse het risico waard. Daarbij heb ik nu veel ervaring opgedaan hoe een BIOS te veranderen en de CPU te vervangen mede dankzij medetweakers waarvoor mijn vele dank. En ook ik wil heel graag mijn bijdrage leveren aan degene die hier aan willen beginnen door mijn genomen stappen te publiceren. Even geduld nog. Bedankt.

• CTX

CTX

Ik wacht rustig af... :z

edit: typo

[ Voor 41% gewijzigd door CTX op 15-02-2008 16:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal mijn best doen volgende week CTX.

Het opstart probleem (voor zover het als een probleem aangemerkt kan worden) is...OPGELOST!

De ACER TM 800 kun je via de BIOS/Setup (F2 toets) de functie 'fast boot' aan of uit zetten. Maar deze werkt niet, althans bij mij niet, nooit gewerkt ook.

Deze laptop heeft standaard wel, onder het uitrol menu 'alle programma's' het kopje ACER vervolgens, Notebook Manager. Daar ga je naar 'boot options' en vink je af 'fast boot' en dan doet ie het wel. Razend snel opstarten!

Verwijderd

Topicstarter
Beste CTX, dit topic wordt binnenkort waarschijnlijk gesloten. Ik maak de stappenplan wel verder af via een eenvoudige homepage.

** SPAM **

Modbreak:1) spam wordt op GoT niet gewaardeerd.
2) spammen met sites waar niets staat is sowieso vrij loos
3) lees de GoT Huisregels eens... topics op GoT zijn geen support tickets bij de helpdesk ofzo. Als een probleem opgelost is gaan ze niet dicht :o

Alleen kansloze topics die niet aan beleid voldoen gaan dicht. Dat is wel zo handig voor de GoT search: wil je goede resultaten, kies om alleen op open topics te zoeken. Vooralsnog voldoet dit topic aan het beleid. Het zou je sieren als je je stappenplan gewoon hier zou posten ipv het van het forum af te halen - zo maak je dit topic voor anderen die het via de search vinden nog nuttiger :)

[ Voor 69% gewijzigd door dion_b op 17-02-2008 21:28 ]

• CTX

CTX

Tnx, hij staat bij m'n Favorieten 8)

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik vind 110 + 50 euro (+meer --> 2x1GB soDimm) wel erg veel voor een upgrade. Je hebt nu nog steeds een single core processor.

Je had er beter aangedaan om je oude laptop te verkopen voor 200-250 euro en dan zo'n 250 euro bijleggen voor een laptop met een Dual Core processor, 2GB, waarschijnlijk grotere harde schijf en volledig nieuw met garantie.

Verwijderd

Maar goed, we zijn hier op Tweakers.net, niet op Marktplaats. 8)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie een Modbreak en een advies het stappenplan op tweakers te plaatsen. En ik maar denken dat tweakers daar niet voor bedoeld was. Ik had de huisregels nog niet gelezen. Excuses. Ik zal het stappenplan ook hier plaatsen dan, mits deze topic niet gesloten wordt.

Maar goed ik heb zelf een simpele homepage. Niet voor Spam bedoeld zoals in dat Modbreak bericht wordt vermeld.

Als antwoord op Silmaril8...

Wat je verteld over de single core processor daar had ik al over nagedacht. En ja, gelijk heb je wel wanneer we de vergelijking maken voor een Dual core maar ik denk (ben er niet zeker van) dat deze laptop nu net zo snel is als een Dual core omdat ik op XP en niet op dat zware Vista werk. Het andere is ook dat deze laptop 1799 euro heeft gekost. Geloof dat de gebruikte onderdelen van betere kwaliteit zijn dan een laptop van 600 euro die mogelijk alleen sneller is. Enfin ik weet het niet. Het doet me pijn een nog zo goed als nieuw zijnde laptop van deze prijs na 3,5 jaar bij het vuil te zetten. Bij de volgende ronde is hij waarschijnlijk wel aan de beurt maar die keer wil ik het graag vervangen door een desktop 64bit om alles nog meer te kunnen opvoeren.

• silmaril8
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 19:41:
Ik zie een Modbreak en een advies het stappenplan op tweakers te plaatsen. En ik maar denken dat tweakers daar niet voor bedoeld was. Ik had de huisregels nog niet gelezen. Excuses. Ik zal het stappenplan ook hier plaatsen dan, mits deze topic niet gesloten wordt.

Maar goed ik heb zelf een simpele homepage. Niet voor Spam bedoeld zoals in dat Modbreak bericht wordt vermeld.

Als antwoord op Silmaril8...

Wat je verteld over de single core processor daar had ik al over nagedacht. En ja, gelijk heb je wel wanneer we de vergelijking maken voor een Dual core maar ik denk (ben er niet zeker van) dat deze laptop nu net zo snel is als een Dual core omdat ik op XP en niet op dat zware Vista werk. Het andere is ook dat deze laptop 1799 euro heeft gekost. Geloof dat de gebruikte onderdelen van betere kwaliteit zijn dan een laptop van 600 euro die mogelijk alleen sneller is. Enfin ik weet het niet. Het doet me pijn een nog zo goed als nieuw zijnde laptop van deze prijs na 3,5 jaar bij het vuil te zetten. Bij de volgende ronde is hij waarschijnlijk wel aan de beurt maar die keer wil ik het graag vervangen door een desktop 64bit om alles nog meer te kunnen opvoeren.
Je kan er vanuit gaan dat de huidige laptops, dezelfde of betere kwaliteit hebben dan een 1800 euro kostende Acer laptop (mainstream model) van 3,5 jaar geleden. En betreffende single/dual core: XP heeft veel baat bij een dual core hoor. Vooral als je bijvoorbeeld actieve anti-virus en anti-spyware op je pc hebt staan, maar ook voor talloze andere dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien had ik dat ook moeten doen en me los moeten maken van de TM800. Maar ja, nu ben ik al zover.

In ieder geval bedankt voor het idee.

Betreft de huisregels... Die heb ik inmiddels gelezen, ik begrijp nu het een en ander en zal er zeker rekening mee houden. Het is een beetje achterstevoren werken geweest.

• CTX

CTX

silmaril8 schreef op zondag 17 februari 2008 @ 21:55:
Ik vind 110 + 50 euro (+meer --> 2x1GB soDimm) wel erg veel voor een upgrade. Je hebt nu nog steeds een single core processor.

Je had er beter aangedaan om je oude laptop te verkopen voor 200-250 euro en dan zo'n 250 euro bijleggen voor een laptop met een Dual Core processor, 2GB, waarschijnlijk grotere harde schijf en volledig nieuw met garantie.
Tja, maar heb je dan ook een goede laptop met FireWire en Bluetooth ingebouwd? En een prima scherm met 1400x1050 resolutie? Je hebt voor dat geld vrijwel altijd een 15,4" met 1280x800, waarbij ik dus gewoon ruimte op mijn desktop mis. En ik heb al vele nieuwe dualcore laptops in handen gehad, en ben niet onder de indruk van het snelheidsverschil bij het dagelijks internetten en Office gebruik. Daar gebruik ik mijn laptop voor, en een heleboel anderen ook. Dus waarom een nieuwe als je nog prima met een bestaande laptop uit de voeten kan? En inderdaad, in dat licht bezien is de cpu-upgrade in mijn geval redelijk overbodig, maar dát vind ik nu net gewoon leuk om te doen 8) Maar ik ben het wel met je eens dat dat niet te veel moet gaan kosten...

• silmaril8
  • Niet online
CTX schreef op dinsdag 19 februari 2008 @ 12:10:
[...]

Tja, maar heb je dan ook een goede laptop met FireWire en Bluetooth ingebouwd? En een prima scherm met 1400x1050 resolutie? Je hebt voor dat geld vrijwel altijd een 15,4" met 1280x800, waarbij ik dus gewoon ruimte op mijn desktop mis. En ik heb al vele nieuwe dualcore laptops in handen gehad, en ben niet onder de indruk van het snelheidsverschil bij het dagelijks internetten en Office gebruik. Daar gebruik ik mijn laptop voor, en een heleboel anderen ook. Dus waarom een nieuwe als je nog prima met een bestaande laptop uit de voeten kan? En inderdaad, in dat licht bezien is de cpu-upgrade in mijn geval redelijk overbodig, maar dát vind ik nu net gewoon leuk om te doen 8) Maar ik ben het wel met je eens dat dat niet te veel moet gaan kosten...
Een scherm met een grotere resolutie is een andere prijsklasse ja.
Maar tegenwoordig heb je al een laptop (Vostro 1500) met firewire, bluetooth en een scherm van 1680x1050 voor een bedrag van rond de 750 euro.
Het kan zelfs nog goedkoper volgens mij als je een Vostro 1000 (500 euro) neemt en dan via de telefoon een 1680x1050 scherm regelt voor 110 euro extra.

Een dual-core is serieus veel sneller dan een single core. Vooral, zoals ik al zei, bij een laptop met een actieve virus en spyware scanner. Ook bij meerdere applicaties tegelijk zal je veel verbetering merken.
Toen ik overging van een 2,4Ghz singecore AMD naar een 2x2,4GHz dualcore AMD merkte ik eigenlijk ook niet zoveel (omdat de core snelheid in principe hetzelfde is). Maar als je een tijdje werkt met een dual core processor merk toch echt wel groot verschil hoor.

Dus je doet er echt wel goed aan om een bestaande single core laptop te verkopen en dan een nieuwe dual core laptop te kopen. Misschien, als een processor upgrade maar hooguit 75 euro is, is deze upgrade nog wel te rechtvaardigen, maar met de laptop prijzen tegenwoordig ben je een dief van je eigen portomonnaie als je meer dan 75 euro besteed aan een singlecore laptop die waarschijnlijk langzamer is dan de meeste budgetlaptops welke ook nog eens gloednieuw en volledige garantie hebben (= belangrijk bij laptop).

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil niet beweren dat het anders is omdat ik dat niet weet. Wat ik wel weet en kan vergelijken met toen voor de upgrade is dat de laptop vlot genoeg is om niet aan een andere te denken. Het gaat van klik, open, klik open, klik, klik... Klik. Het kan altijd sneller natuurlijk maar zoals het nu gaat is het niet meer storend. Ik heb GDATA Total Care erop zitten, deze tuned de PC. Registry Mechanic 7 doet het register en Internet Easer Pro verwijderd intensief de rommel die rond blijft hangen. Daarbij defragmenteer ik de schijf bijna elke dag ondanks dat er wordt vermeld dat, dat niet nodig is. Ik heb een virtueel geheugen van 4096MB op de C schijf en een D partitie gemaakt van 4830MB daarop heb ik ook 4096MB virtueel geheugen geplaatst. De D partitie moet wat groter zijn dan 4096MB vanwege het defragmenteren (15% meer geloof ik te hebben begrepen)

Er doen verhalen de ronde dat je het virtueel geheugen niet moet plaatsen op de C schijf, niet in partities moet plaatsen enz., enz..

Ik heb het uitgeprobeerd met en zonder, erop eronder, ernaast en aan de andere kant en van al het uitgeprobeer werkt het wel degelijk flinke stukken sneller zoals ik het heb opgesteld.

Een D partitie maak je door je laptop te resetten met de fabrieks CD Roms. Althans, zo heb ik het gedaan. Mogelijk zijn er ook andere manieren om dat te doen.

We praten over misschien 10% sneller functioneren van je laptop maar daar zou ik nu niet meer de laptop voor gaan resetten. Mocht je dat toch gaan doen dan is het een idee dat je kan overwegen.

Het defragmenteer geheim zit 'm in het achter elkaar defragmenteren (30 keer bijvoorbeeld) tot ie er uiteindelijk 10 tot 20 minuten over doet en niet zoals in het algemeen de tijd nodig heeft van een aantal uren.

Wat niet onbelangrijk is, is ook het schoonhouden van je PC. De meer programma's, spelletjes, en verschillende software erop zit de groter de kans op conflicten. Algemene regel is hou het praktisch en installeer alleen wat je echt gebruikt. Het overige kan je op een andere harde schijf zetten die je via de USB aansluit.

Verwijderd

Topicstarter

Graag zou ik de foto's hier willen plaatsen maar ik weet niet hoe dat moet. Ik krijg een rechthoek te zien waar 'Explorer-prompt' staat en eronder 'Scriptprompt' en 'Voer de URL in:'
De foto's zijn in JPEG en staan op de C schijf. Als iemand weet hoe dit werkt zal ik ze hier plaatsen, zolang kijk maar op mijn homepage.

De upgrade van de TM800LCi

Benodigdheden:

Een setje horlogemakers schroevendraaiers, een badlaken, koelpasta en een stukje elektra kabel.

Voor het RAM memory heb ik het volgende gekozen:
2 reepjes van 1 GB (1024MB) Kingston Sodimm DDR SDRAM PC3200 Unbuffered.
Kosten van het RAM memory, per reepje rond de EUR 80,00

En voor de CPU het volgende:
Mobile Intel Pentium M 755 2000MHz. (Dothan) FSB 400MHz. (SL7EM)
Deze CPU heb ik via Ebay uit China besteld. De CPU is tweedehands en rond de EUR 125,00 (inclusief verzendkosten) afhankelijk bij wie je het koopt.

Je kan ook voor het maximale gaan en de M 765 (SL7V3) kopen die is 2100MHz. maar is ook meer dan het dubbele van de prijs van de M 755 en zeer moeilijk te verkrijgen.
De M 760 is een valkuil, alles is hetzelfde behalve de FSB die is 533MHz. en doet het niet in de ACER TM 800

Er van uitgaande dat je het optimaal wil versnellen heeft het geen nut om alleen de CPU of alleen het RAM geheugen te vervangen. Het blijft langzaam en de vooruitgang is niet voldoende voor de multimedia van tegenwoordig.

Het BIOS. Terwijl je nog niet aan de upgrade begonnen bent dien je het huidige BIOS van de TM800 te upgraden. De huidige BIOS is 3A24. Deze moet worden 4A20

Zodra je dat gedaan hebt ondersteund deze evengoed de te vervangen Banias CPU en de nieuwe in te plaatsen Dothan CPU.

Zonder upgrade van het BIOS is de upgrade naar de Dothan niet mogelijk. Doe dit eerst. Kijk op http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/tm_800.html
Download eerst de WinPhlash Tool, vervolgens het BIOS 4A20 Windows Version. Lees de text documenten en de helpfunctie van de WinPhlash Tool. Over de upgrade van alleen het BIOS heb ik een paar uur gedaan voordat ik eraan begon. Het ‘Phlashen’ van het BIOS is overigens met een paar minuten gebeurd.

Je begint met jezelf te aarden. Dat doe je met het stukje elektra kabel. Maak het vast aan je pols of je enkel en aan de CV bijvoorbeeld. Voor de duidelijkheid, het kabeltje moet gestript worden aan beiden kabel einden. Het is er voor het ontladen van de statische electriciteit van je lichaam.

Zet de laptop dichtgeklapt ondersteboven op het badlaken. Je haalt de accu en de harde schijf eruit en alle schroefjes (20 stuks)

In het accu compartiment zit ook een schroefje. Dat maakt in totaal 21 schroefjes.

De kapjes van het RAM memory en de Wirelles LAN laat je vast zitten.

De harde schijf zit bij de koptelefoon en microfoon ingangen. Er zit een kapje met 2 schroefjes die je inmiddels eraf had geschroefd. De harde schijf schuift heel moeilijk eruit, althans bij mij was dat het geval en liet het maar zitten, daardoor brak ik bijna de laptopbehuizing omdat ik niet wist dat deze er eerst uit moest voordat je de laptop open maakt.

Je draait nu (nog steeds dichtgeklapt) de laptop voorzichtig weer om want de bodem zit nu los. De bodem nog niet eraf halen. Open de laptop 180 graden. Dus niet 90 graden. Plaats het op het badlaken zonder dat de bodem of andere zaken eruit vallen zoals de kleine losse metalen platte gaasjes op de USB ingangen.

180 graden betekent, geheel plat open, op de tafel. Doe je dit niet dan gaat het sneltoetsenkapje er niet makkelijk af. Het sneltoetsenkapje is het kapje waar je de aan- en uitdrukknop hebt en de p1 en p2 drukknoppen.

Via de inkeeping boven van de functietoetsen F2 en F3 kun je een klein schroevendraaier insteken en een beetje omhoog duwen, vervolgens door je vingers ertussen te doen verder los bewegen/trekken.

Controleer de scharnierschroefjes nu je toch bezig bent en draai ze goed vast. Bij mij zaten die los.

Nu zet je de laptop weer 90 graden open, dat is de stand als bij normaal gebruik dagelijks. Onder de letters ACER, midden onderaan het LCD schermlijst. Ter hoogte daarvan zie je een stukje zwart linnen plakband. Deze zit vast aan een stekker. Deze stekker moet omhoog losgekoppeld worden maar, je dient te trekken aan het zwarte plastic lipje dat er ook bij zit. Zodra je het omhoog losgekoppeld hebt zie ietsje daarboven een schroefje, maak deze los anders breekt dat later bij het open maken van de behuizing.

Draai de 3 toetsenbord schroefjes los. Haal heel voorzichtig het toetsenbord omhoog, koppel de platte verbindingskabelmat los van de printplaat.

Daar zie je het RAM memory. De ACER TM800 kan 2 reepjes aan, van 1GB. Één reepje plaats je hier en het andere is kinderwerk omdat die zich onder het schroefkapje bevindt aan de onderkant van je laptop.

Probeer het plastic front kapje (om het bluetooth/ LAN drukknopje heen) eraf te bewegen met je nagels of iets dergelijks wat niet het plastic beschadigd.

Nu komt het op gevoel aan. Sluit de laptop en open de behuizing alsof je het LCD scherm open zou doen. In dit geval blijft het LCD scherm dicht of een beetje open (zie foto) Open het zeer langzaam met beleid en geduld en ga de weerstand tegemoet en je het voor elkaar krijgt om de behuizing bijna 90 graden open te zetten. Er zijn 3 kabels die weerstand bieden omdat deze van korte lengte zijn. Eentje zit in het midden van de printplaat zover ik me kan herinneren en twee anderen bij de scharnieren. Ik geloof voor het LCD scherm en voor de fan. Weet ik niet meer. In ieder geval. Eentje kan je los koppelen de andere zitten vastgesoldeerd. Wat belangrijk is, is dat je het LCD scherm met het linkeronderhoek op de fan krijgt en het rechteronderhoek net buiten de behuizing. Het staat dan een beetje schuin op de blootgelegde printplaat. Het linkeronderhoek naar je toe en het rechteronderhoek van je af (zie foto) Het moet wel ergens tegen aan leunen anders valt het om en breken de kabels alsnog en het LCD scherm erbij.

Nu kun je ondanks dat het ongemakkelijk staat toch simpel de twee schroeven los draaien van de fan en de fan er schuin een beetje naar je toe uitschuiven. Hoeft er niet uit als die stang maar van de CPU af is.

De CPU zit vast met drie schroefjes. De vier piepkleine schroefjes hoeven niet los. Er is een schroefje aan de bovenkant van de CPU waar de CPU in is gestoken. Er staat vermeld ‘open/close’
Ik neem aan dat, dat is om de CPU eruit te halen is. Ik zag dat schroefje pas nadat ik voor de vierde keer de laptop had open gemaakt. Uit nieuwsgierigheid heb ik het schroefje op ‘open’ gedraaid en geprobeerd de CPU eruit te trekken maar die zat evengoed muurvast. Kan aan mij liggen, ik weet het niet. Hoe dan ook ik heb de CPU bij de upgrade eruit moeten wrikken met schroevendraaiers en mijn nagels en dat was niet makkelijk. Ik weet dat, dat niet goed is maar ik wist en weet me geen raad hoe het er anders uit te halen. Uit informatie via het Internet heb ik begrepen dat de CPU zonder weerstand eruit te trekken is. Waarschijnlijk deed ik dus iets niet goed.

Zodra je de CPU vervangen hebt doe er dan een druppel koelpasta op. Dat was ik vergeten en dacht ook niet dat het nodig was. Zonder koelpasta rijst de temperatuur letterlijk de pan uit en slaat je laptop in sommige gevallen uit.

Het terugplaatsen van alles is net zo eenvoudig als het uit elkaar halen. Volg de stappen achterstevoren. Vergeet de laptop niet om weer plat neer te leggen wanneer je dat sneltoetsen kapje terug vastdrukt. Het toetsenbord goed erin leggen, even voorzichtig bewegen. Neem alle tijd om de snoeren terug te koppelen. Vooral die van het toetsenbord kan wel een kwartier duren. Heb geduld. Als het niet lukt. Neem een kop koffie en probeer het later nog een keer.

Het vervangen van de CPU doe ik nu in ongeveer 20 minuten. Maar de eerste keer dat ik het vervangen had en er achter kwam dat ie het niet deed omdat het BIOS 3A24 het niet ondersteunde was ik er 3 uur mee bezig als het niet langer was.

Geduld.

We weten nu, het kán. De ACER TM800LCi is up te graden. In tegenstelling tot de verhalen dat het niet mogelijk was, ACER inclusief.

Een leek als ik heeft het met een beetje geluk voor elkaar gekregen.
Pagina: 1