Hallo,
Ik heb even een account geregistreerd om te wijzen op een fout die mij stoort.
Allereerst een foutje wat wellicht gewoon onduidelijk of slordig is.
Maar de storende fout vind ik dit:
Ook op de gelinkte pagina over Grover gebruiken ze de woorden "heilige graal":
.
Overigens heb ik zelf geen fluit verstand van quantum computing, maar ik heb een paar dingen geleerd over P/NP. Van Grover's algoritme weet ik niet meer dan dat het bestaat, en misschien dacht de schrijver daar ook wel helemaal niet aan. NP-compleet eenvoudig oplossen, ben ik echter zeker van dat dat nog zelfs niet aannemelijk gemaakt is, laat staan bewezen.
Ik heb even een account geregistreerd om te wijzen op een fout die mij stoort.
Allereerst een foutje wat wellicht gewoon onduidelijk of slordig is.
Dit klinkt voor mij als de beschrijving van gewone bits in een gewone computer. Met 8 bits, 28 = 256 waardes, met 16 bits 216 = 65536 waardes. Exponentieel in de lengte van het woord, gelukkig. Wellicht dat de schrijver een ander idee had bij het woord "waardes".Het gevolg is dat een quantumcomputer met n bits, 2n waardes kan uitdrukken, en daardoor stijgt de rekenkracht van deze machines exponentieel met het aantal qubits.
Maar de storende fout vind ik dit:
Dat zou werkelijk de heilige graal zijn! NP-complete problemen eenvoudig oplossen! Wellicht dat de schrijver hierbij dacht aan Grover's algorithm, maar ook die is slechts in staat om een NP-compleet probleem kwadratisch sneller te maken, indrukwekkend, maar eenvoudig zou ik het niet noemen (sterker nog, nog steeds eindeloos veel moeilijker dan wat als "tractable" (te doen) beschouwd wordt, zoals P-problemen).Het effect is dat bepaalde typen berekeningen, zoals die uit de beruchte klasse van NP-complete problemen - ... - met een quantumcomputer eenvoudig uit zijn te voeren.
Ook op de gelinkte pagina over Grover gebruiken ze de woorden "heilige graal":
Ik begin te denken dat het woord heilige graal een beetje te vaak gebruikt wordt in verband met NP-compleetIn addition, it can be used to solve NP-complete problems by performing exhaustive searches over the set of possible solutions. This would result in a considerable speed-up over classical solutions, even though it does not provide the "holy grail" of a polynomial-time solution.
Overigens heb ik zelf geen fluit verstand van quantum computing, maar ik heb een paar dingen geleerd over P/NP. Van Grover's algoritme weet ik niet meer dan dat het bestaat, en misschien dacht de schrijver daar ook wel helemaal niet aan. NP-compleet eenvoudig oplossen, ben ik echter zeker van dat dat nog zelfs niet aannemelijk gemaakt is, laat staan bewezen.