Toon posts:

Hulp Netwerk juist te configureren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zoek wat hulp om mijn netwerk juist te gaan configureren.

Ik heb de volgende hardware:

Zyxel Prestige 2602HW-61C. (VOIP)
SMCWGBR14-N
SMC EZ Switch SMC-GS16 (nieuw aan te kopen)

Ik wil mijn Zyxel als modem/router laten werken. Ik moet deze wel als router laten fungeren anders werkt mijn voip op de modem niet meer (dus kan deze niet in bridge modus zetten). Oké dus de modem/router deelt de netwerk adressen uit. Hieraan koppel ik de SMC EZ Switch SMC-GS16, dit is een 10/100/1000 versie voor mijn bekabelde deel van mijn netwerk. Deze zet ik er tussen omdat de Zyxel te weinig poorten bevat en geen gigabit bezit. Nu wil ik de SMCWGBR14-N als accespoint gaan inzetten. Ook deze kan ik niet gebruiken voor mijn bekabelde deel van mijn netwerk, wegens te weinig poorten.

Nu is de vraag:

Is dit een juiste configuratie?
Zijn er beteren opties?
Is de SMC EZ Switch SMC-GS16 de juiste keus?
Hoe stel ik de SMCWGBR14-N in als accespoint?

Ik ben een N00b wat betreft het instellen van routers. Ik hoor graag van jullie!

Bedankt. _/-\o_

Verwijderd

Je hebt dus een router/modem en een switch met 4x 1 Gbps (SMCWGBR14-N) en je wilt een switch met 16x 1 Gbps kopen (als ik de typenummers goed gegoogled heb).

Wat bedoel je met de switch als access point?

Als je aan 15 poorten + 1 naar router genoeg hebt, zet je toch gewoon zo'n switch neer?

Met andere woorden: wat is het probleem?

Verwijderd

Topicstarter
Heb niet zo heel veel ervaring met allerlei modems, routers aan elkaar te knoppen. Ik begrijp dus dat deze configuratie kan. Ik wil de SMCWGBR14-N zo instellen dat deze de netwerk adressen die de modem/router toewijst over neemt. Kan dit? Ik heb bepaalde modus gezien in de router bridge, relay... Wat is eigenlijk precies het verschil tussen een accespoint en een router? Dit geld dus ook voor SMC EZ Switch SMC-GS16 deze moet ook de toegewezen ip adressen overnemen van de router/modem…

Verwijderd

Dat is geen probleem. Gewoon de switch met een kabel aan de router knopen en alle pc's aan switch hangen. Dan krijgt elke pc een ip adres van de router. Eventueel kan je 2 switches aan de router hangen, maar als je aan 15 aansluitingen genoeg hebt, zou ik gewoon de oude switch vervangen voor een meer meer poorten.

Een access point is een apparaat dat draadloze verbindingen (WiFi) aansluit met het kabelnetwerk en eventueel ook een ip adres van de router krijgt waar deze op is aangesloten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2008 21:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan kan ik dus de SMCWGBR14-N instellen als een accespoint. Enig idee hoe ik dit doe? Zijn how to op het internet te vinden? Zo wie zo over het instellen van modem/routers/switchen is daar info te vinden op het internet dat jij weet?

Verwijderd

In de handleiding van je wireless router zal ongetwijfeld staan hoe je deze instelt als access point. In hoofdlijnen komt het er op neer dat je de ingebouwde DHCP-server uit zet en een kabel tussen de switch en een LAN-poort van de wireless router legt.

Het modem hoef je niet in te stellen, die blijft gewoon hetzelfde doen als nu en een switch kan je niet instellen. Dat is gewoon een 'splitter'.
Pagina: 1