[Xen / CentOS / Debian] publiek IP voor domU

Pagina: 1
Acties:

• bartjenl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:49
Na heel veel ge-Google en ge-GoT-zoek ben ik ontzettend veel tegengekomen, maar niks van dit alles loste mijn vraagstuk op. Het lijkt me een vrij simpele vraag, maar het lukt me niet het werkend te krijgen.

Situatie:
Ik heb een server in een datacenter hangen. Hierop draait CentOS 5.1 (dom0) met de laatste Xen kernel en deze heeft een NIC (eth0) met twee publieke (dus geen 10.* of 192.168.* ranges) IP's (laten we ze even x.x.x.1 en x.x.x.2 noemen).
Verder draai ik hierop een domU met de nieuwste Debian etch. Ik kan deze domU met xm create aanroepen en deze wordt ook prima opgestart. Ik kan ook inloggen en alles, dat werkt allemaal.

Tenslotte heb ik ook nog een derde publiek IP-adres toegewezen gekregen, laten we deze x.x.x.3 noemen.

Probleem:
Ik wil graag mijn domU (rechtstreeks) aan het internet hangen met IP-adres x.x.x.3. Dus alle requests naar x.x.x.3 gaan naar deze Debian domU en alle requests naar x.x.x.1 en x.x.x.2 naar mijn CentOS dom0.

Geprobeerde oplossingen:
Ik heb al gevonden dat:
code:
1
2
xm network-attach domU --ip x.x.x.3
xm console domU

code:
1
ifup eth0

werkt, maar na een reboot van domU doet hij weer niks.

Misschien moet er iets anders in mijn domU-configuratiefile staan, maar daarvan kan ik nu dus nergens vinden wát er dan zou moeten staan.

Kan iemand mij helpen??

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Je moet een bridge maken.
met eth0 (de ethernet kaart van je server) en de eth van etch.

hmmz staat in de eerste google hit.
http://wiki.xensource.com/xenwiki/XenNetworking
stukje Bridging

btw.
een switch is een multi port bridge.
dat moet genoeg zeggen

>.< >.< >.< >.<

• bartjenl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 15:49
bridgen, een vast MAC-adres, het IP opgeven in de domU-config-file en de gateway goed instellen op de domU waren de benodigde stappen zo te zien.

Opgelost.

"Do not worry about your difficulties in mathematics; I can assure you that mine are still greater" - Albert Einstein (1879-1955)